Voor veruit de meeste gemeenten en predikanten binnen de GG geldt dat, in het licht van de kerk wereldwijd, de verschillen miniem zijn.Sven schreef:hoe groot is verschil tussen rechts en links in de GG? en wat is het verschil eigenlijk als dat er wel is?
welke predikanten zijn rechtser (tegen GerGeminNed aan) en welke linkser ?
Curatorium Gereformeerde Gemeente (discussie)
- Wandelende
- Inactief
Re: Curatorium Gereformeerde Gemeente 2018
(~)
ja dat snap ikWandelende schreef:Voor veruit de meeste gemeenten en predikanten binnen de GG geldt dat, in het licht van de kerk wereldwijd, de verschillen miniem zijn.Sven schreef:hoe groot is verschil tussen rechts en links in de GG? en wat is het verschil eigenlijk als dat er wel is?
maar kun je ds CG Vreugdenhil , die ook in Vlissingen heeft gestaan, zijn prediking vergelijken met die van ds P Blok de oudvoorzitter van de GBS?
De waarheid is hard
- Wandelende
- Inactief
Nee. Want de twee genoemde predikanten zijn verschillende personen. Ze preken overigens wel dezelfde Drie-enige God.Sven schreef:ja dat snap ikWandelende schreef:Voor veruit de meeste gemeenten en predikanten binnen de GG geldt dat, in het licht van de kerk wereldwijd, de verschillen miniem zijn.Sven schreef:hoe groot is verschil tussen rechts en links in de GG? en wat is het verschil eigenlijk als dat er wel is?
maar kun je ds CG Vreugdenhil , die ook in Vlissingen heeft gestaan, zijn prediking vergelijken met die van ds P Blok de oudvoorzitter van de GBS?
(~)
waarom hoor ik dan mensen zeggen dat ze prediking van ds.P.Blok, ds G Pater of ds Van Boven wel goed vinden, maar van ds WA Zondag, vader en zoon ds Harinck en ds Vreugdenhil bijv niet? Die noemen ze 'oppervlakkig'Wandelende schreef:Nee. Want de twee genoemde predikanten zijn verschillende personen. Ze preken overigens wel dezelfde Drie-enige God.Sven schreef:ja dat snap ikWandelende schreef:Voor veruit de meeste gemeenten en predikanten binnen de GG geldt dat, in het licht van de kerk wereldwijd, de verschillen miniem zijn.Sven schreef:hoe groot is verschil tussen rechts en links in de GG? en wat is het verschil eigenlijk als dat er wel is?
De waarheid is hard
Omdat ieder vogeltje luistert zoals het geoord is.
- Niet meer zo actief -
even om weer bij het topic te blijven:
prof.dr. Arie de Reuver PKN-emerituspredikant heeft zich ooit aan willen melden bij curatorium GG
maar hij werd afgewezen. dit begrijp ik dan weer niet, scheelt zijn prediking dan zo heel erg met die van de GG ??
prof.dr. Arie de Reuver PKN-emerituspredikant heeft zich ooit aan willen melden bij curatorium GG
maar hij werd afgewezen. dit begrijp ik dan weer niet, scheelt zijn prediking dan zo heel erg met die van de GG ??
De waarheid is hard
ja vanzelf. maar die mensen moeten er dan toch wel een speciale reden voor hebben om dat te zeggenMannetje schreef:Omdat ieder vogeltje luistert zoals het geoord is.
of niet?
anders moet ik ze zelf allemaal beluisteren en het oordeel vellen
Trouwens: ik heb ds Van Krimpen uit Yerse op de site van de GG Rilland beluisterd en ook ds GJ Baan uit Vlissingen, dan hoor je wel het verschil in manier van preken. opvattingen over geloof minder, maar bij GJ Baan ben je sneller bij Jezus dan bij ds Van Krimpen
De waarheid is hard
- Wandelende
- Inactief
Er zijn veel meer predikanten in andere kerkverbanden die één of meer keer door het GG curatorium zijn afgewezen. Hun weg was naar een ander kerkverband.Sven schreef:even om weer bij het topic te blijven:
(~)
dus je bedoelt: dan heeft God voor hen een plaatsje bestemd in een ander kerkverband dan GGWandelende schreef:Er zijn veel meer predikanten in andere kerkverbanden die één of meer keer door het GG curatorium zijn afgewezen. Hun weg was naar een ander kerkverband.Sven schreef:even om weer bij het topic te blijven:
maar als dat zo is kan GG beter samen met PKN-gereformeerde bond en anderen zoals HHK, CGK etc.
De waarheid is hard
- Wandelende
- Inactief
In Zijn voorzienigheid, zeker weten.Sven schreef: dus je bedoelt: dan heeft God voor hen een plaatsje bestemd in een ander kerkverband dan GG
Kan je die uitleggen? Ik begrijp het verband niet.maar als dat zo is kan GG beter samen met PKN-gereformeerde bond en anderen zoals HHK, CGK etc.
(~)
Nee hoor. God had voor hen een plaats in de GG, maar de mensen besloten anders.Sven schreef:dus je bedoelt: dan heeft God voor hen een plaatsje bestemd in een ander kerkverband dan GGWandelende schreef:Er zijn veel meer predikanten in andere kerkverbanden die één of meer keer door het GG curatorium zijn afgewezen. Hun weg was naar een ander kerkverband.Sven schreef:even om weer bij het topic te blijven:
maar als dat zo is kan GG beter samen met PKN-gereformeerde bond en anderen zoals HHK, CGK etc.
lijkt me sterk DDD.DDD schreef:Nee hoor. God had voor hen een plaats in de GG, maar de mensen besloten anders.Sven schreef:dus je bedoelt: dan heeft God voor hen een plaatsje bestemd in een ander kerkverband dan GGWandelende schreef:Er zijn veel meer predikanten in andere kerkverbanden die één of meer keer door het GG curatorium zijn afgewezen. Hun weg was naar een ander kerkverband.Sven schreef:even om weer bij het topic te blijven:
niks gaat buitenom Gods voorzienigheid en Gods raad
ook weg van een ds naar ander kerkverband buiten GG niet.
maar het aannemen van een student door curatorium daar kan veel menselijks bijzijn inderdaad. zie je wel denk ik bij prof De Reuver.
De waarheid is hard
Prof. De Reuver zegt het anders in een interview.DDD schreef:Nee hoor. God had voor hen een plaats in de GG, maar de mensen besloten anders.Sven schreef:dus je bedoelt: dan heeft God voor hen een plaatsje bestemd in een ander kerkverband dan GGWandelende schreef:Er zijn veel meer predikanten in andere kerkverbanden die één of meer keer door het GG curatorium zijn afgewezen. Hun weg was naar een ander kerkverband.Sven schreef:even om weer bij het topic te blijven:
Na de afronding van de studie werd De Reuver predikant. "Niet in de Gereformeerde Gemeenten, zoals ik had gedacht, maar in de Hervormde Kerk, zoals de Heere het had gedacht."
https://www.digibron.nl/search/detail/0 ... eekstoel/1
- Niet meer zo actief -
Mannetje, in reactie op je bericht:
Ja maar dat zegt hij Ds A De Reuver achteraf.
wist hij tijdens aanmelding curatorium GG ook nog niet of wel soms?
De waarheid is hard
Nee, dat wist hij niet.Sven schreef:Mannetje, in reactie op je bericht:
"Het leven moet voorwaarts geleefd worden, maar kan slechts achterwaarts begrepen worden." C.S. Lewis (naar ik meen).
Maar, wat wil je met je opmerking eigenlijk zeggen?
- Niet meer zo actief -