Wat vinden wij van lijfstraf?

eilander
Moderator

Re: Wat vinden wij van lijfstraf?

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Is dat niet een beetje overdreven?
Wat is er overdreven aan?
Het zou buitenproportioneel kunnen zijn. Je schrijft immers nergens iets over hoe ernstig het zou moeten zijn. Als een docent dus voor de allereerste keer in zijn leven door het irritante gedrag van mijn kind, een klap geeft waarvan de pijn na een minuut totaal vergeten is... dan keur ik dat wel af (een docent mag niet hetzelfde als wat een ouder mag). Maar ik zou me schamen om het uberhaupt te gaan bespreken.

Als het vaker zou gebeuren, of het zou gebeuren als het totaal niet terecht is, dan zou ik een gesprek aangaan en daarin aankondigen dat dit tot gevolg zou kunnen hebben dat er aangifte wordt gedaan. Je kunt erop rekenen dat dat helpt.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: Je vraagt je af hoe deze kinderen later zelf hun kinderen hebben opgevoed.
Het staat wel in schril contrast met veel prinsjes en prinsesjes van nu.
Wat doet het psychologisch met een kind als het publiekelijk voor domoor wordt uitgemaakt. Ik denk niet dat het heel bevorderend werkt, eufemistisch uitgedrukt.
Toen ik op de lagere school zat, waren er nog wel een paar meesters die buiten hun boekje gingen met straffen.
Zoals bijv. met een lineaal op je handen slaan. Geen enkel kind dat het thuis durfde te zeggen, bang voor nog meer straf, want de school had altijd gelijk.
Als ik van mijn kind zou horen dat hij wordt geslagen door een leerkracht, dan volgt direct aangifte bij de politie. Ongeacht of hij straf verdiend had of niet. Het is simpelweg een ongeoorloofde wijze van bestraffen.
"Mijn kind spreekt altijd de waarheid" en van Mattheus 18 heb ik nog nooit gehoord.
ebenhaezer

Bericht door ebenhaezer »

Als ik hoor dat 1 van de kinderen een tik gehad heeft op school, dan krijgt hij van mij, na onderzoek, een gepaste straf erbij.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Het zou buitenproportioneel kunnen zijn. Je schrijft immers nergens iets over hoe ernstig het zou moeten zijn. Als een docent dus voor de allereerste keer in zijn leven door het irritante gedrag van mijn kind, een klap geeft waarvan de pijn na een minuut totaal vergeten is... dan keur ik dat wel af (een docent mag niet hetzelfde als wat een ouder mag). Maar ik zou me schamen om het uberhaupt te gaan bespreken.
Ik zie geen reden voor schaamte. Een docent gaat zijn boekje ver te buiten, dus is er reden voor aangifte en een gesprek.
CvdW

Bericht door CvdW »

We schamen ons zelfs niet meer als we de Bijbelse lijn niet volgen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:
"Mijn kind spreekt altijd de waarheid" en van Mattheus 18 heb ik nog nooit gehoord.
Wat de relevantie is van Mattheus 18, is mij onduidelijk. Dat geldt evenzeer voor je uitspraak over dat een kind altijd de waarheid spreekt.

Als je geen zekerheid hebt over het vermeende feit van fysiek geweld, dan kun je ook geen aangifte doen. Zo simpel is dat.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

CvdW schreef:We schamen ons zelfs niet meer als we de Bijbelse lijn niet volgen.
En die lijn is het slaan van kinderen als bestraffing op ongewenst gedrag?
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

ebenhaezer schreef:Als ik hoor dat 1 van de kinderen een tik gehad heeft op school, dan krijgt hij van mij, na onderzoek, een gepaste straf erbij.
En je neemt geen actie richting school?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Een op een waar gebeurd verhaal gebaseerde casus:

In havo 5 zit een beer van een kerel, die vele docenten het bloed onder de nagels vandaan haalt met razend irritant en arrogant gedrag. Gesprekken met hem en zijn thuis verlopen stroef tot helemaal niet.
Op een dag valt het volgende voor:
De docent natuurkunde deelt iets uit in de klas, als ondersteuning van de les. Als hij naast het tafeltje van de jongeman loopt, haakt deze de docent pootje, zodat deze valt. Docent staat op en verkoopt leerling een klap.

Formeel mag het niet. Maar zou je nu ook aangifte doen, Ambtenaar? En anderen?
- Niet meer zo actief -
parsifal

Bericht door parsifal »

Mannetje schreef:Een op een waar gebeurd verhaal gebaseerde casus:

In havo 5 zit een beer van een kerel, die vele docenten het bloed onder de nagels vandaan haalt met razend irritant en arrogant gedrag. Gesprekken met hem en zijn thuis verlopen stroef tot helemaal niet.
De docent natuurkunde deelt iets uit in de klas, als ondersteuning van de les. Als hij naast het tafeltje van de jongeman loopt, haakt deze de docent pootje, zodat deze valt. Docent staat op en verkoopt leerling een klap.

In dit geval zou ik als docent of school ook overwegen (en dreigen) aangifte te doen tegen de leerling.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wandelende
Inactief

Bericht door Wandelende »

Ook in dit geval denk ik dat de centrale rol bij de directie ligt in samenspraak met docent, leerling en ouders. Een gezamenlijk gesprek is de allereerste stap.

Daarnaast zou ik als ouder deze zoon lang en diep laten nadenken over zijn daden. Met vertrouwen in een oplossingsgerichte uitkomst.

Een aangifte (van welke kant dan ook) vind ik een middel dat je absoluut met grote voorzichtigheid en bedachtzaamheid moet inzetten.

Ps. Deze docent zal zonder aangifte vermoedelijk nooit meer op die school normaal kunnen functioneren. Of je de docent nu aanmerkt als 'slachtoffer' als 'dader'.
Laatst gewijzigd door Wandelende op 24 okt 2017, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
(~)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef:

Ja, maar de docent staat in zijn recht als hij ook aangifte doet. Hij kan namelijk ernstig letsel oplopen door een dergelijke actie.

Als de wet wordt overtreden, dan is aangifte doen gerechtvaardigd. Dat geldt zowel voor het slaan van de docent als voor risicovol gedrag van de leerling waaruit lichamelijk letsel zou kunnen ontstaan.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind het erg overdreven het justitiële apparaat met zulke conflicten te belasten. Daar zijn andere manieren voor, gewoon via leerkracht/directie, desnoods via klachtencommissie of medezeggenschapsraad of de vertrouwenspersoon van de school.
Mara

Bericht door Mara »

Een van mijn kinderen is door zo'n gozer op school! te grazen genomen. Wij hebben meerdere gesprekken gevoerd op school en ik heb menig keer mezelf op de stoel moeten plakken, anders was ik hem aangevlogen.
Er zijn "kinderen" die het bloed onder je nagels vandaan halen, vanwege een grijns op hun gezicht, alle waarschuwingen glijden als water langs een eend. Ouders zitten erbij met een houding: wij weten het ook niet meer, het was zo'n lief manneke vroeger.
Ik kan me dus voorstellen dat je als docent je op een dag niet meer kunt inhouden.
Er gaat aan zoiets een heel lang traject vooraf. Wie grijpt er nu eens in, wanneer en hoe?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik vind het erg overdreven het justitiële apparaat met zulke conflicten te belasten. Daar zijn andere manieren voor, gewoon via leerkracht/directie, desnoods via klachtencommissie of medezeggenschapsraad of de vertrouwenspersoon van de school.
Ha ha ha. En ik lach niet van pret!
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie