Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?-DIA- schreef:Dat is een zeer ernstige zaak. En ik geloof niet dat je je diepste zielenroerselen op een openbaar forum zet.samanthi schreef:Ik ben het niet met je eens DIA als je je hele leven nee hebt gezegd zal dat nee nog krachtiger worden naarmate je ouder wordt.-DIA- schreef:Komt wel snel tot de conclusie dat die mevrouw een bekommerde ziel is.samanthi schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... /#reacties
"En als ik tussen de regels lees hebt u op die manier al met God te doen. Want waarom bent u zo onrustig en bekommerd en leest u de Bijbel en luistert naar preken? Is het niet omdat je met God te doen hebt gekregen?"
Is het niet vaak zo, als mensen die onder de Waarheid zijn opgevoed, voelen dat ze ouder worden, dat de dood hen wel eens aangrijnst, dat die mensen wel eens de Bijbel pakken, of een goed boek? Een overtuiging in de consciëntie is op zich geen reden om te veronderstellen dat deze mevrouw een bekommerde ziel is. Vaak, en dan geloof ik echt vaak, dat oudere mensen die zien dat het naar het einde gaat, ongerust worden, en van daaruit de Bijbel of een goed boek pakken. Ik geloof dat hier wel snel de handen opgelegd worden, en als die mevrouw waarlijk bekommerd is, dan laat ze zich echt niets in haar handen stoppen. Even terzijde opgemerkt, om te laten zien hoe makkelijk een mens zichzelf misleidt en ook wel misleidt wil worden als hij maar gerust gesteld is.
Ds. P. Beekhuis zei hoe ouder, hoe kouder.
Dat is toch ook na elke preek of je verhard of je verzacht. Of ter oordeel of ter voordeel.
Je geweten heb je toegeschroeid.
Deze vrouw verwerpt nog steeds de Zaligmaker ondanks het lezen en serieus zijn.
Ik meen er dit in te lezen: Die vrouw laat zich niets in haar handen stoppen. Ze weet wat er nodig is. We hebben het ook van nabij meegemaakt: Zegt gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil. Eerder niet kunnen rusten. En ook niets kunnen pakken, en dat is een voorrecht denk ik. Als het waar is, een uitzien naar het heil des Heeren, zou Hij dan altijd vertoeven?
Gelezen, gedacht, gehoord...
Re: Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Daarom zei ik dat het een ernstige zaak is. Over het algemeen is het waar 'hou ouder hoe kouder'. We een keer van een moordenaar aan het kruis die ter elfder ure werd gered.Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?-DIA- schreef: Dat is een zeer ernstige zaak. En ik geloof niet dat je je diepste zielenroerselen op een openbaar forum zet.
Ik meen er dit in te lezen: Die vrouw laat zich niets in haar handen stoppen. Ze weet wat er nodig is. We hebben het ook van nabij meegemaakt: Zegt gij tot mijn ziel: Ik ben uw heil. Eerder niet kunnen rusten. En ook niets kunnen pakken, en dat is een voorrecht denk ik. Als het waar is, een uitzien naar het heil des Heeren, zou Hij dan altijd vertoeven?
Overigens, vanwaar toch zoveel wantrouwen? Of verbeeld ik mij dat? Zou kunnen. Misschien voelen andere forummers dat ook wel.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik vind jouw reactie werkelijk afschuwelijk.-DIA- schreef:Komt wel snel tot de conclusie dat die mevrouw een bekommerde ziel is.samanthi schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... /#reacties
"En als ik tussen de regels lees hebt u op die manier al met God te doen. Want waarom bent u zo onrustig en bekommerd en leest u de Bijbel en luistert naar preken? Is het niet omdat je met God te doen hebt gekregen?"
Is het niet vaak zo, als mensen die onder de Waarheid zijn opgevoed, voelen dat ze ouder worden, dat de dood hen wel eens aangrijnst, dat die mensen wel eens de Bijbel pakken, of een goed boek? Een overtuiging in de consciëntie is op zich geen reden om te veronderstellen dat deze mevrouw een bekommerde ziel is. Vaak, en dan geloof ik echt vaak, dat oudere mensen die zien dat het naar het einde gaat, ongerust worden, en van daaruit de Bijbel of een goed boek pakken. Ik geloof dat hier wel snel de handen opgelegd worden, en als die mevrouw waarlijk bekommerd is, dan laat ze zich echt niets in haar handen stoppen. Even terzijde opgemerkt, om te laten zien hoe makkelijk een mens zichzelf misleidt en ook wel misleidt wil worden als hij maar gerust gesteld is.
Mag ik u vragen waarom? Het lijkt me netjes als u een beschuldiging hebt, om dat dan nader toe te lichten. Daarom meen ik de vrijmoedigheid te hebben om u hiervan nader te vragen. Ik weet namelijk niet waar u op doelt met 'afschuwelijk'.Vorst schreef:Ik vind jouw reactie werkelijk afschuwelijk.-DIA- schreef:Komt wel snel tot de conclusie dat die mevrouw een bekommerde ziel is.samanthi schreef:http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/250 ... /#reacties
Het eerste wat u zegt is heel positief, maar vervolgens wordt u vreselijk negatief. Ik snap het niet meer...-DIA- schreef:Daarom zei ik dat het een ernstige zaak is. Over het algemeen is het waar 'hou ouder hoe kouder'. We een keer van een moordenaar aan het kruis die ter elfder ure werd gered.Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?-DIA- schreef: Dat is een zeer ernstige zaak. En ik geloof niet dat je je diepste zielenroerselen op een openbaar forum zet.
Overigens, vanwaar toch zoveel wantrouwen? Of verbeeld ik mij dat? Zou kunnen. Misschien voelen andere forummers dat ook wel.
Nu weet ik het ook niet meer wat er zoal gedacht wordt.Hendrien schreef:Het eerste wat u zegt is heel positief, maar vervolgens wordt u vreselijk negatief. Ik snap het niet meer...-DIA- schreef:Daarom zei ik dat het een ernstige zaak is. Over het algemeen is het waar 'hou ouder hoe kouder'. We een keer van een moordenaar aan het kruis die ter elfder ure werd gered.Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?-DIA- schreef: Dat is een zeer ernstige zaak. En ik geloof niet dat je je diepste zielenroerselen op een openbaar forum zet.
Ik laat het aan de moderatie over. Misschien verstaan zij wat ik bedoel.
-
- Verbannen
-DIA-,
Ik vind je reactie wérkelijk beschamend en heb er gewoon géén woorden voor...
Het is bijna een verzoeking om dít te schrijven over het antwoord van een dienstknecht des Heeren... Want bent ú arm als u zo'n antwoord afkeurt als zijnde 'Je mag géén Jezus pakken.' en altijd maar weer terug refereert aan on-Bijbelse uitdrukkingen en beweert dat die vrouw iets in haar handen krijgt aangeboden. U keurt de hoogmoed van haar gewoon goed! U keurt de valse lijdelijkheid in onze dagen gewoon goed!
Dit is nou ook precies het voorbeeld waarom of sommigen niets van ondertekende predikant wíllen aannemen, zoals hij zelf in het laatste ook aangeeft. Als er nou door een andere GG-predikant zijn naam zou zijn ondertekent, die wél in uw straatje past, had u het wellicht wél als 'goed' beschouwt.
Vergeet één ding niet: dit stukje zal straks óf tot ons voordeel óf tot ons eeuwig oordeel getuigen...
Nog even terzijde: Ik meld uw reactie aan de moderators. Want ik vind het werkelijk onbevattelijk dat u zulke reacties als reformatorische durft te plaatsen...!
Ik vind je reactie wérkelijk beschamend en heb er gewoon géén woorden voor...
Het is bijna een verzoeking om dít te schrijven over het antwoord van een dienstknecht des Heeren... Want bent ú arm als u zo'n antwoord afkeurt als zijnde 'Je mag géén Jezus pakken.' en altijd maar weer terug refereert aan on-Bijbelse uitdrukkingen en beweert dat die vrouw iets in haar handen krijgt aangeboden. U keurt de hoogmoed van haar gewoon goed! U keurt de valse lijdelijkheid in onze dagen gewoon goed!
Dit is nou ook precies het voorbeeld waarom of sommigen niets van ondertekende predikant wíllen aannemen, zoals hij zelf in het laatste ook aangeeft. Als er nou door een andere GG-predikant zijn naam zou zijn ondertekent, die wél in uw straatje past, had u het wellicht wél als 'goed' beschouwt.
Vergeet één ding niet: dit stukje zal straks óf tot ons voordeel óf tot ons eeuwig oordeel getuigen...
Nog even terzijde: Ik meld uw reactie aan de moderators. Want ik vind het werkelijk onbevattelijk dat u zulke reacties als reformatorische durft te plaatsen...!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
In het gewone taalgebruik is het zo dat iemand die zich niets in handen laat stoppen, totaal lege handen heeft.
In het geestelijke kun je met lege handen bij de Heere terecht, want die wil Hij vervullen. Maar wie in ongeloof bij Hem weg blijft, zal met lege handen blijven staan!
Onkunde uit 'De Christenreis' had ook lege handen toen hij bij de hemelpoort kwam, maar hij kwam er echt niet binnen.
Dus ik hoop niet dat er met deze uitdrukking bedoeld wordt dat iemand die zich zo uitdrukt, toch nog wel wat heeft. Dan ben je als een bedelaar die niet z'n handen ophoudt en roept, maar ze op z'n rug houdt en zwijgt als er iemand voorbij komt die iets wil geven. Dan krijg je echt niets, en dan blijf je straatarm. Maak daar aub geen stiekeme geestelijke rijkdom van, want daar klopt gewoon niets van! Zo sprak ook het oude volk niet, DIA.
In het geestelijke kun je met lege handen bij de Heere terecht, want die wil Hij vervullen. Maar wie in ongeloof bij Hem weg blijft, zal met lege handen blijven staan!
Onkunde uit 'De Christenreis' had ook lege handen toen hij bij de hemelpoort kwam, maar hij kwam er echt niet binnen.
Dus ik hoop niet dat er met deze uitdrukking bedoeld wordt dat iemand die zich zo uitdrukt, toch nog wel wat heeft. Dan ben je als een bedelaar die niet z'n handen ophoudt en roept, maar ze op z'n rug houdt en zwijgt als er iemand voorbij komt die iets wil geven. Dan krijg je echt niets, en dan blijf je straatarm. Maak daar aub geen stiekeme geestelijke rijkdom van, want daar klopt gewoon niets van! Zo sprak ook het oude volk niet, DIA.
@Jantje:
Bekommerde mensen die geen goede geestelijke leiding krijgen kunnen soms duivelse dingen zeggen, zelfs na ontvangen genade. Dat is omdat zij de duisternis meer vertrouwen dan de stem van God in hun leven. Ze durven zich immers niets toe te eigenen. Het gevolg is dat ze hun eigen hart en de stem van de boze geloofwaardiger vinden dan de woorden van de Heere zelf.
We moeten ook geen geestelijke leiding vragen aan mensen die nog blind zijn. Maar de oplossing is mijns inziens niet om dwalende mensen maar de mond te snoeren.
En in dit geval speelt ook nog eens dat er predikanten zijn die hun schapen leren dat alleen zijzelf onderscheid kunnen maken tussen waar en schijngeloof. Dat soort machtsmisbruik kan veel kwaad doen en het basisvertrouwen van mensen aantasten, zodat zelfs oprechte mensen zich verbeelden dat zij niet oprecht zijn, omdat het anders niet in hun mensbeeld past.
Bekommerde mensen die geen goede geestelijke leiding krijgen kunnen soms duivelse dingen zeggen, zelfs na ontvangen genade. Dat is omdat zij de duisternis meer vertrouwen dan de stem van God in hun leven. Ze durven zich immers niets toe te eigenen. Het gevolg is dat ze hun eigen hart en de stem van de boze geloofwaardiger vinden dan de woorden van de Heere zelf.
We moeten ook geen geestelijke leiding vragen aan mensen die nog blind zijn. Maar de oplossing is mijns inziens niet om dwalende mensen maar de mond te snoeren.
En in dit geval speelt ook nog eens dat er predikanten zijn die hun schapen leren dat alleen zijzelf onderscheid kunnen maken tussen waar en schijngeloof. Dat soort machtsmisbruik kan veel kwaad doen en het basisvertrouwen van mensen aantasten, zodat zelfs oprechte mensen zich verbeelden dat zij niet oprecht zijn, omdat het anders niet in hun mensbeeld past.
- FlyingEagle
Gelezen, gedacht, gehoord... [4]
Ik snap nooit zo goed waarom er met zoveel emotie gereageerd moet worden. Ik loop hier al een tijdje mee en ken DIA al wat langer dan vandaag. (Al post ik niet zo vaak meer)
Laten we gewoon over de inhoud hebben zonder al die grote woorden te gebruiken.
@DIA je schrijft dat die vrouw zich niets in de handen laat stoppen, is dat volgens jou hetzelfde als in hoogmoed van God afkeren?
Laten we gewoon over de inhoud hebben zonder al die grote woorden te gebruiken.
@DIA je schrijft dat die vrouw zich niets in de handen laat stoppen, is dat volgens jou hetzelfde als in hoogmoed van God afkeren?
-
- Verbannen
Ik begrijp wat je bedoelt... Alleen vragen we het niet, maar doen zulken het uit zichzelf... En dát is nou juist het jammere, want ze ménen dat ze wél dé leiding kúnnen weten...DDD schreef:@Jantje:
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Wat adviseer jij dan? Dat ze moeten geloven? Ja, dat is ook zo, maar wat als je niet kúnt geloven?Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?
Misschien is het goed om de preken van +/- 40 jaar terug te beluisteren? Of preken van huidige leraars die nog hetzelfde zijn. Want ik kan me gewoon niet voorstellen dat er zo gereageerd word. Enerzijds wel. Als we gewend raken aan een nieuwere prediking waar deze zaken niet meer aan de orde komen.
Toch was dit altijd (en nog) de reformatorische leer gegrond op de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Wel was altijd er altijd een wrevel, een niet dulden van die oude leer, maar toen kwam het meer van buiten. Nu komt het meer van binnenuit.
Iedereen zal wel kunnen wel begrijpen dat ik me hier niet thuis voel. Dat ik me argwanend gevolgd voel (nee toch geen waanidee?) Onwaartachtigheid kan ik niet verdragen. Ik wil graag recht door zee. Geen kromme wegen. Dat kan echt niet bestaan met een rechtzinnige belijdenis. Een alternatief voor RF bestaat helaas niet, en je wilt wel eens wat kwijt als je de hele dag alleen bent.
Verder zou ik kunnen adviseren goede boeken te lezen. Dat kan ook verrijkend zijn in kennis.
Toch was dit altijd (en nog) de reformatorische leer gegrond op de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid. Wel was altijd er altijd een wrevel, een niet dulden van die oude leer, maar toen kwam het meer van buiten. Nu komt het meer van binnenuit.
Iedereen zal wel kunnen wel begrijpen dat ik me hier niet thuis voel. Dat ik me argwanend gevolgd voel (nee toch geen waanidee?) Onwaartachtigheid kan ik niet verdragen. Ik wil graag recht door zee. Geen kromme wegen. Dat kan echt niet bestaan met een rechtzinnige belijdenis. Een alternatief voor RF bestaat helaas niet, en je wilt wel eens wat kwijt als je de hele dag alleen bent.
Verder zou ik kunnen adviseren goede boeken te lezen. Dat kan ook verrijkend zijn in kennis.
Niemand kan uit zichzelf geloven, dus in dat opzicht is 'moeten geloven' een absolute onmogelijkheid voor iedereen.Posthoorn schreef:Wat adviseer jij dan? Dat ze moeten geloven? Ja, dat is ook zo, maar wat als je niet kúnt geloven?Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?
Maar waar brengt dit ons?
Hopelijk niet in de berusting, of in het activisme, of bij onszelf, maar bij de Heere.
Geloven we nog wel dat Hij gewillig is om ook ons zalig te maken?
Wat adviseer jij dan?
Of niet wilt?Posthoorn schreef:Wat adviseer jij dan? Dat ze moeten geloven? Ja, dat is ook zo, maar wat als je niet kúnt geloven?Hendrien schreef:Helaas, DIA, ken ik echt veel van deze mensen. Ze zijn er zo mee bezig, worden ouder en ouder, maar het gebeurt niet! Hoe zit dat dan volgens u?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?