Vruchtbaarheidsbehandelingen

Posthoorn

Re: vruchtbaarheidsbehandelingen

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef:Verder is een IVF volgens mij, maar ik kan het mis hebben, net zo duur als een hernia- operatie die ook niet levensreddend is.
Dat zou kunnen, maar hoeveel geld, tijd en techniek is er besteed vóór deze techniek bruikbaar was? Is dat de prijs waard?
Een hernia-operatie schijnt vaak ook niet nodig te zijn. Maar als iemand ondraaglijke pijn lijdt en een operatie kan hem helpen, vind ik dat toch van een andere orde dan een dure technologie op te tuigen voor een niet-invaliderend, niet-ziekmakend probleem.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Overigens begreep ik onlangs dat IVF onder ons zich nog steeds in de taboesfeer bevind en dat zou dan wel een verklaring zijn voor de merkwaardige manier van reageren op een opzichzelf juist artikel van dr. M. Klaassen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Posthoorn schreef:
Lilian1975 schreef:Verder is een IVF volgens mij, maar ik kan het mis hebben, net zo duur als een hernia- operatie die ook niet levensreddend is.
Dat zou kunnen, maar hoeveel geld, tijd en techniek is er besteed vóór deze techniek bruikbaar was? Is dat de prijs waard?
Een hernia-operatie schijnt vaak ook niet nodig te zijn. Maar als iemand ondraaglijke pijn lijdt en een operatie kan hem helpen, vind ik dat toch van een andere orde dan een dure technologie op te tuigen voor een niet-invaliderend, niet-ziekmakend probleem.

Hannah in de tempel... kennelijk was het probleem zeer groot. En Rachel? Het bracht het slechte in haar naar boven. Ze ging eisen... was zondig. Maar geeft wel haar diepe pijn aan.
Alleen mwt God is de pijn en het verdriet en het gemis te dragen. Maar de pijn en het gemis is er wel levenslang, voor velen.
Het kan zelfs zo'n druk geven op het huwelijk dat echtparen van elkaar verwijderd raken.
Ik denk dat je toch iets voorzichtiger over mag spreken.

Hoeveel tijd en geld is er besteed aan goede medicatie te ontwikkelen voor ernstige ziektes?
En daar komt bij dat er maar een beperkt aantal behandelingen worden vergoed. We moeten niet net doen of mensen eindeloos door kunnen gaan.

Onze dochter slikt medicatie wat ze vooralsnog haar leven lang moet slikken. De kosten daarvan zijn meer dan 1000 euro's.Per jaar. Los nog van de kosten voor alle andere medische behandelingen die ze nodig heeft. En het grote grijze gebied van vervoer, soort onderwijs, eromheen.
Wij wisten dit van te voren. Hadden we haar dan maar in haar thuisland moeten laten? ( waarbij vrijwel zeker was dat ze nu niet meer zou leven?)
Wij wisten dat voordat ze in nederland kwam.
Want is het het waard? Ze zal de maatschappij meer kosten dan opleveren toch?
Dan valt een IVF ( mits ethisch verantwoord) of een Herniaoperatie daarbij in het niet...
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Herman schreef:Overigens begreep ik onlangs dat IVF onder ons zich nog steeds in de taboesfeer bevind en dat zou dan wel een verklaring zijn voor de merkwaardige manier van reageren op een opzichzelf juist artikel van dr. M. Klaassen.
Nee, dat verklaart zijn manier van schrijven. Lees mijn reactie nog maar eens eerder deze ochtend.
En deze manier van schrijven helpt het zeker niey uit de taboesfeer te halen en de drempel te verlagen voor hen die hiermee worstelen naar een predikant toe te stappen. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 60#p871958
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Lilian1975 schreef:Hannah in de tempel... kennelijk was het probleem zeer groot. En Rachel? Het bracht het slechte in haar naar boven. Ze ging eisen... was zondig. Maar geeft wel haar diepe pijn aan.
Alleen mwt God is de pijn en het verdriet en het gemis te dragen. Maar de pijn en het gemis is er wel levenslang, voor velen.
Het kan zelfs zo'n druk geven op het huwelijk dat echtparen van elkaar verwijderd raken.
Ik denk dat je toch iets voorzichtiger over mag spreken.
Lag dat in het OT niet anders dan nu in het NT? Toen hadden de aardse zegeningen veel meer een geestelijke dimensie dan dat nu het geval is.
Maar afgezien daarvan, hoe groot het leed moge zijn, rechtvaardigt dat zo'n dure, ingewikkelde technologie, waar dan ook nog eens allerlei schaduwkanten aan zitten?
Hoeveel tijd en geld is er besteed aan goede medicatie te ontwikkelen voor ernstige ziektes?
En daar komt bij dat er maar een beperkt aantal behandelingen worden vergoed. We moeten niet net doen of mensen eindeloos door kunnen gaan.

Onze dochter slikt medicatie wat ze vooralsnog haar leven lang moet slikken. De kosten daarvan zijn meer dan 1000 euro's.Per jaar. Los nog van de kosten voor alle andere medische behandelingen die ze nodig heeft. En het grote grijze gebied van vervoer, soort onderwijs, eromheen.
Wij wisten dit van te voren. Hadden we haar dan maar in haar thuisland moeten laten? ( waarbij vrijwel zeker was dat ze nu niet meer zou leven?)
Wij wisten dat voordat ze in nederland kwam.
Want is het het waard? Ze zal de maatschappij meer kosten dan opleveren toch?
Dan valt een IVF ( mits ethisch verantwoord) of een Herniaoperatie daarbij in het niet...
Dit is toch een heel andere kwestie?
Hollander

Bericht door Hollander »

Lilian1975 schreef:
Herman schreef:Overigens begreep ik onlangs dat IVF onder ons zich nog steeds in de taboesfeer bevind en dat zou dan wel een verklaring zijn voor de merkwaardige manier van reageren op een opzichzelf juist artikel van dr. M. Klaassen.
Nee, dat verklaart zijn manier van schrijven. Lees mijn reactie nog maar eens eerder deze ochtend.
En deze manier van schrijven helpt het zeker niey uit de taboesfeer te halen en de drempel te verlagen voor hen die hiermee worstelen naar een predikant toe te stappen. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 60#p871958
Jawel hoor, het artikel van dr. Klaassen heb ik juist met vertrouwen gelezen. Ik zou zo naar hem toe gaan. (Los van het feit dat onze gemeente een eigen predikant heeft)
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Mara

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef: En deze manier van schrijven helpt het zeker niey uit de taboesfeer te halen en de drempel te verlagen voor hen die hiermee worstelen naar een predikant toe te stappen.
Mag ik vragen waarom je met zo'n complexe vraag naar een predikant zou gaan?
Dit vereist allereerst technische en inhoudelijke kennis van de behandeling.
En dan zal het echtpaar zelf die beslissing moeten nemen.
Als de dominee groen licht geeft, is het dan ook echt groen?
En als hij zegt: niet doen, kan een echtpaar zich er dan bij neerleggen, ook al zien en beleven zij dat anders?
Zelfs een echtpaar kan er nog verschillend over denken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Hollander

Bericht door Hollander »

Mara schreef:Mag ik vragen waarom je met zo'n complexe vraag naar een predikant zou gaan?
Dit vereist allereerst technische en inhoudelijke kennis van de behandeling.
Misschien om Bijbels gefundeerd te kunnen spiegelen? Advies te ontvangen voor medisch-ethische vragen? Het delen en bespreken van het kruis van kinderloosheid? En in het verlengde daarmee de vragen omtrent Gods weg met jouw leven?
Dit account wordt niet meer gebruikt.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Posthoorn schreef:
Ik vind het pijnlijk genoeg als mensen geen kinderen kunnen krijgen. Dan past het in mijn optiek niet om met vooral/alleen financiële argumenten te komen.

Als we jouw lijn doortrekken, laten we dan ook stoppen met het behandelen van longkanker patiënten die hun hele leven hebben gerookt. Eigen schuld, dikke bult, niks aan te doen, lekker laten gaan. Of mensen die hartklachten krijgen en een BMI hebben van meer dan 35 (veroorzaakt door verkeerde voeding en onvoldoende beweging). Vind het wel heel klinisch allemaal. We hebben in NL het solidariteitsbeginsel in de zorg, dat geldt ook hiervoor. Ik betaal heel graag mee voor ouders die een onvervulde kinderwens hebben. Het wordt wat anders als ik mee ga dokken voor een lesbisch stel en een heel ingewikkeld traject om een kind te krijgen. Dat vind ik namelijk ethisch gezien onverantwoord.

Ik snap je punt overigens wel dat er grenzen zijn aan de betaalbaarheid van onze zorg en we op een gegeven moment moeten stoppen met echt alles te doen. Maar die discussie is vele malen breder dan dit te focussen op stellen met een onvervulde kinderwens.
Mara

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef: Ik betaal heel graag mee voor ouders die een onvervulde kinderwens hebben. Het wordt wat anders als ik mee ga dokken voor een lesbisch stel en een heel ingewikkeld traject om een kind te krijgen. Dat vind ik namelijk ethisch gezien onverantwoord.
En dat is dus niet mogelijk. Of iedereen - onder de bekende voorwaarden - of niemand.
Het is mogelijk, dus is er vraag naar.
Nu is het nog bijzonder dat een 63 jarige vrouw een kind baart, maar ik denk dat dit ook wel vaker voor gaat komen in de toekomst.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Mara schreef:
Amstelodamense schreef: Ik betaal heel graag mee voor ouders die een onvervulde kinderwens hebben. Het wordt wat anders als ik mee ga dokken voor een lesbisch stel en een heel ingewikkeld traject om een kind te krijgen. Dat vind ik namelijk ethisch gezien onverantwoord.
En dat is dus niet mogelijk. Of iedereen - onder de bekende voorwaarden - of niemand.
Het is mogelijk, dus is er vraag naar.
Nu is het nog bijzonder dat een 63 jarige vrouw een kind baart, maar ik denk dat dit ook wel vaker voor gaat komen in de toekomst.
Nee, dat snap ik, dat het niet mogelijk is. Maar het is onethisch en onwenselijk (je zult als kind maar twee moeders of twee vaders hebben....)
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: En dan zal het echtpaar zelf die beslissing moeten nemen.
Als de dominee groen licht geeft, is het dan ook echt groen?
En als hij zegt: niet doen, kan een echtpaar zich er dan bij neerleggen, ook al zien en beleven zij dat anders?
Zelfs een echtpaar kan er nog verschillend over denken.
Een predikant kan hooguit adviseren. Uiteindelijk bepaalt een echtpaar zelf of ze dit willen.
Mara

Bericht door Mara »

Amstelodamense schreef: Nee, dat snap ik, dat het niet mogelijk is. Maar het is onethisch en onwenselijk (je zult als kind maar twee moeders of twee vaders hebben....)
Dat is zoals wij het zien, maar niet de rest van de wereld. Helaas.
Ambtenaar schreef:Een predikant kan hooguit adviseren. Uiteindelijk bepaalt een echtpaar zelf of ze dit willen.
Ik heb nog nooit een predikant benaderd vanwege een ethische kwestie.
Hoe kan een predikant die zelf 8 kinderen heeft nu objectief beoordelen wat een echtpaar met een kinderwens moet doen?
Bovendien weet zo'n man ook niet alle ins en outs. Hoe zou hij?
Je komt in een kompleet andere wereld terecht hoor.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Amstelodamense schreef:Ik vind het pijnlijk genoeg als mensen geen kinderen kunnen krijgen. Dan past het in mijn optiek niet om met vooral/alleen financiële argumenten te komen.
Natuurlijk is dat pijnlijk genoeg. Maar er is geen medische noodzaak om het op te lossen.
Als we jouw lijn doortrekken, laten we dan ook stoppen met het behandelen van longkanker patiënten die hun hele leven hebben gerookt. Eigen schuld, dikke bult, niks aan te doen, lekker laten gaan. Of mensen die hartklachten krijgen en een BMI hebben van meer dan 35 (veroorzaakt door verkeerde voeding en onvoldoende beweging).
Dit is een heel andere kwestie.
parsifal

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:
Amstelodamense schreef:Ik vind het pijnlijk genoeg als mensen geen kinderen kunnen krijgen. Dan past het in mijn optiek niet om met vooral/alleen financiële argumenten te komen.
Natuurlijk is dat pijnlijk genoeg. Maar er is geen medische noodzaak om het op te lossen.
Als we jouw lijn doortrekken, laten we dan ook stoppen met het behandelen van longkanker patiënten die hun hele leven hebben gerookt. Eigen schuld, dikke bult, niks aan te doen, lekker laten gaan. Of mensen die hartklachten krijgen en een BMI hebben van meer dan 35 (veroorzaakt door verkeerde voeding en onvoldoende beweging).
Dit is een heel andere kwestie.
De voorbeelden hier gaan wel over levens, maar ik vraag me wel af hoe Posthoorn naar protheses voor ouderen kijkt.
Verder is IVF niet zo duur meer. Heeft het economische voordelen als je ook de toepassingen op dieren meeneemt, en is de techniek er nu, de gemaakte kosten voor de ontwikkeling verdwijnen niet bij niet gebruiken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie