Posthoorn schreef:Lilian1975 schreef:Verder is een IVF volgens mij, maar ik kan het mis hebben, net zo duur als een hernia- operatie die ook niet levensreddend is.
Dat zou kunnen, maar hoeveel geld, tijd en techniek is er besteed vóór deze techniek bruikbaar was? Is dat de prijs waard?
Een hernia-operatie schijnt vaak ook niet nodig te zijn. Maar als iemand ondraaglijke pijn lijdt en een operatie kan hem helpen, vind ik dat toch van een andere orde dan een dure technologie op te tuigen voor een niet-invaliderend, niet-ziekmakend probleem.
Hannah in de tempel... kennelijk was het probleem zeer groot. En Rachel? Het bracht het slechte in haar naar boven. Ze ging eisen... was zondig. Maar geeft wel haar diepe pijn aan.
Alleen mwt God is de pijn en het verdriet en het gemis te dragen. Maar de pijn en het gemis is er wel levenslang, voor velen.
Het kan zelfs zo'n druk geven op het huwelijk dat echtparen van elkaar verwijderd raken.
Ik denk dat je toch iets voorzichtiger over mag spreken.
Hoeveel tijd en geld is er besteed aan goede medicatie te ontwikkelen voor ernstige ziektes?
En daar komt bij dat er maar een beperkt aantal behandelingen worden vergoed. We moeten niet net doen of mensen eindeloos door kunnen gaan.
Onze dochter slikt medicatie wat ze vooralsnog haar leven lang moet slikken. De kosten daarvan zijn meer dan 1000 euro's.Per jaar. Los nog van de kosten voor alle andere medische behandelingen die ze nodig heeft. En het grote grijze gebied van vervoer, soort onderwijs, eromheen.
Wij wisten dit van te voren. Hadden we haar dan maar in haar thuisland moeten laten? ( waarbij vrijwel zeker was dat ze nu niet meer zou leven?)
Wij wisten dat voordat ze in nederland kwam.
Want is het het waard? Ze zal de maatschappij meer kosten dan opleveren toch?
Dan valt een IVF ( mits ethisch verantwoord) of een Herniaoperatie daarbij in het niet...