Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

samanthi

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2016

Bericht door samanthi »

huisman schreef:1.Ik generaliseer juist niet maar noem juist twee specifieke voorbeelden (Elburg en Zwolle)
2.De waarheid zeggen wordt al vlug gezien als schoppen. De gemeente van CGK Zwolle viert in haar geheel Avondmaal en houdt zich dus in haar geheel voor gelovig. Dat hoor je terug in de prediking die ik in mijn eerste post beschreef. Gewoon pure feiten die niemand van de CGK Zwolle zal ontkennen.

Nog een paar feiten die mij als CGK'er echt verdriet doen. Openbaar gepubliceerd dus geen laster.

1.Als je het ambtelijk contact leest waar bv wordt gezegd dat je ook ambtsdrager kunt zijn als je altijd de middagdienst verzuimd kun je als CGK'er alleen maar huiveren.
2. Ds Mijnders (CGK Zwolle) opvatting over verloren gaan. Volgens hem een onmogelijkheid. Lees dan het laatste boek van ds P den Butter (Bestemming bereikt) en zie......geen raakvlak.
3. De discussie over het laten vallen van de tweede(leer)dienst is helaas al te ver om nog te stoppen.
4. De uitspraak van de vorige synode over homoseksualiteit is door Zwolle openlijk verworpen en niet nageleefd .
5. Zwolle heeft jaren niet afgedragen aan de emerituskas en is daar steeds voor vermaand.
6.Een ouderling uit Hoogeveen heeft zich in het Kerkblad van het Noorden gedistancieerd van de kinderdoop en bij ondertekening een voorbehoud gemaakt.
7. Er zijn kerkenraden die niet meer eisen dat ambtsdrager volledig met de 3FvE instemmen en die dus ook niet meer ondertekenen.

Enz. enz. Wie zou niet wenen!
Ga heen en bestraf hen onder 4 ogen
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Auto

Bericht door Auto »

samanthi schreef:
Dit is wel enorm platslaan van de discussie, want waarin zou je denken dat dit nog niet gebeurd is door diverse ambtsdragers, zowel plaatselijk als classicaal?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Jongere schreef:Een welwillende luisterhouding zou dit soort discussies veel goed kunnen doen. Ik vind het nu een vermoeiende discussie om te lezen. Als ik de postings van bijv. huisman lees, proef ik daarin zorg en zeker geen extreem uitvergroten van de verschillen. Laten we daar dan geen definitiespel van maken. Volgens mij kan iedereen begrijpen wat in dit verband met "een verschil van dag en nacht" of "het oude CGK-gedachtengoed" wordt bedoeld. Ik ben het eens met de opmerkingen van GJdeBruijn.
+1!
Jongere schreef:Juist als de verschillen fundamenteel blijken te zijn is het een voorrecht als niet direct vanuit een idee van scheuring wordt gedacht. Ik weet dat ware eenheid vanuit herkenning in Christus de diepste eenheid is. Maar institutionele eenheid is eveneens eenheid en kan ook functioneel zijn.
Is het dan geen gevaar dat er een PKN/Hervomde kerk 2.0 ontstaat?
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Het is m.i.totaal zinloos om ubrrhaupt nog op @DDD te reageren. Verzamelingenleer inzetten om de bijbelse waarheid te verdonkermanen :bobo

Dat is een bewust en opzettelijk misverstaan. Ik ben nog wel benieuwd naar de onderliggende reden.
mcgk

Bericht door mcgk »

Nou dat kun je wel zeggen ja Wim...

Ontopic Ik maak me wel echt zorgen over de toekomst van de CGK. Veel gemeenten waar nu geen leerdiensten meer zijn en sporadisch opwekking wordt gezongen hebben nog wel gereformeerde prediking. Hoe is dat over 5 jaar? Ik denk het wel te weten.. Gaat de universiteit met Vrijgemaakt (acceptabel) en NGK (dat is maar de vraag) zorgen voor beter onderlegde gereformeerd-reformatorische studenten, volgens het fundament van de CGK? Ik denk het wel te weten, dat lijkt me niet. De geref. bond doet zo marginaal mee dat dit helemaal niets wordt. Nu is er nog een institutionele eenheid, maar wat heeft het nou voor nut.. Hetzelfde naambordje maar ondertussen totaal geen verbondenheid.
huisman

Bericht door huisman »

samanthi schreef:
huisman schreef:1.Ik generaliseer juist niet maar noem juist twee specifieke voorbeelden (Elburg en Zwolle)
2.De waarheid zeggen wordt al vlug gezien als schoppen. De gemeente van CGK Zwolle viert in haar geheel Avondmaal en houdt zich dus in haar geheel voor gelovig. Dat hoor je terug in de prediking die ik in mijn eerste post beschreef. Gewoon pure feiten die niemand van de CGK Zwolle zal ontkennen.

Nog een paar feiten die mij als CGK'er echt verdriet doen. Openbaar gepubliceerd dus geen laster.

1.Als je het ambtelijk contact leest waar bv wordt gezegd dat je ook ambtsdrager kunt zijn als je altijd de middagdienst verzuimd kun je als CGK'er alleen maar huiveren.
2. Ds Mijnders (CGK Zwolle) opvatting over verloren gaan. Volgens hem een onmogelijkheid. Lees dan het laatste boek van ds P den Butter (Bestemming bereikt) en zie......geen raakvlak.
3. De discussie over het laten vallen van de tweede(leer)dienst is helaas al te ver om nog te stoppen.
4. De uitspraak van de vorige synode over homoseksualiteit is door Zwolle openlijk verworpen en niet nageleefd .
5. Zwolle heeft jaren niet afgedragen aan de emerituskas en is daar steeds voor vermaand.
6.Een ouderling uit Hoogeveen heeft zich in het Kerkblad van het Noorden gedistancieerd van de kinderdoop en bij ondertekening een voorbehoud gemaakt.
7. Er zijn kerkenraden die niet meer eisen dat ambtsdrager volledig met de 3FvE instemmen en die dus ook niet meer ondertekenen.

@Samanthi wees voorzichtig met het citeren van een stukje tekst.
Wat ik schrijft staat in openbare bronnen te weten: Kerkblad van het Noorden, Nederlands dagblad, Ambtelijk contact en de Wekker en classisverslagen.Daar mag gewoon uit geciteerd worden. Wij denken vaak dat er in Lucas 17:3 staat " Indien een broeder tegen u zondigt vergeef hem" maar er staat : " bestraf hem en indien het hem leed is vergeef hem"

Het bestraffende element is helaas vaak zoek en dan is vergeving een loze zaak.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
samanthi schreef:

@Samanthi wees voorzichtig met het citeren van een stukje tekst.
Wat ik schrijft staat in openbare bronnen te weten: Kerkblad van het Noorden, Nederlands dagblad, Ambtelijk contact en de Wekker en classisverslagen.Daar mag gewoon uit geciteerd worden. Wij denken vaak dat er in Lucas 17:3 staat " Indien een broeder tegen u zondigt vergeef hem" maar er staat : " bestraf hem en indien het hem leed is vergeef hem"

Het bestraffende element is helaas vaak zoek en dan is vergeving een loze zaak.
Je schrijft (terecht) wat er allemaal mis is. Maar dien je hier de CGK mee?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
huisman

Bericht door huisman »

Samanthi schreef:Je schrijft (terecht) wat er allemaal mis is. Maar dien je hier de CGK mee?
Met zwijgen en de zaak verbloemen dien je iig de zaak niet. Je gaat steeds voorbij aan het feit dat ik deze opsomming gewoon uit openbare bronnen haal.
Bv ds Mijnders geeft bewust een interview in het ND om daar zijn ongereformeerde opvattingen publiek te maken.
De ouderling uit Hoogeveen gebruikte een column in het Kerkblad van het Noorden om zich van de kinderdoop af te wenden en kon daarna gewoon ouderling blijven.

Dat zijn zaken die mij bezig houden en verdriet doen omdat bij dit alles veel wezenlijke zaken in de prediking zijn gaan ontbreken. Er worden in onze kerken mensen bedrogen voor de eeuwigheid. Zware woorden? Ja maar in mijn beleving ware woorden.

Toch zal ik de CGK niet verlaten zolang er nog een prediking mag klinken die voluit met de term Schriftuurlijke bevinding getypeerd kan worden. Die is er in de gemeente waar ons gezin lid mag zijn en gelukkig op nog meer plaatsen. Ook dankbaar dat er nog jonge predikanten en studenten zijn die het "oorspronkelijke CGK gedachtegoed" vertolken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
samanthi

Bericht door samanthi »

huisman schreef:
Samanthi schreef:Je schrijft (terecht) wat er allemaal mis is. Maar dien je hier de CGK mee?
Met zwijgen en de zaak verbloemen dien je iig de zaak niet. Je gaat steeds voorbij aan het feit dat ik deze opsomming gewoon uit openbare bronnen haal.
Bv ds Mijnders geeft bewust een interview in het ND om daar zijn ongereformeerde opvattingen publiek te maken.
De ouderling uit Hoogeveen gebruikte een column in het Kerkblad van het Noorden om zich van de kinderdoop af te wenden en kon daarna gewoon ouderling blijven.

Dat zijn zaken die mij bezig houden en verdriet doen omdat bij dit alles veel wezenlijke zaken in de prediking zijn gaan ontbreken. Er worden in onze kerken mensen bedrogen voor de eeuwigheid. Zware woorden? Ja maar in mijn beleving ware woorden.

Toch zal ik de CGK niet verlaten zolang er nog een prediking mag klinken die voluit met de term Schriftuurlijke bevinding getypeerd kan worden. Die is er in de gemeente waar ons gezin lid mag zijn en gelukkig op nog meer plaatsen. Ook dankbaar dat er nog jonge predikanten en studenten zijn die het "oorspronkelijke CGK gedachtegoed" vertolken.
beste huisman ik sta er net zo in als jij, maar ik vind het verschrikkelijk om alle misstanden op te noemen zonder oplossingen. Zo ook bij abortus homofilie levensbeeindiging bordelen en noem maar op. Ga er daadwerkelijk iets mee doen. Discussiëren over de CGK prima maar wijzen naar anderen nee dat past niet.
emigrant
Verbannen

Bericht door emigrant »

Ds. Korving gaat verder met het beantwoorden van de vragen. Hij merkt eerst op dat hij dankbaar is voor het bericht uit Spanje

Welk bericht uit Spanje?
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Jan Vogel

Bericht door Jan Vogel »

kan er aub gemodereerd worden?
of kan dit onderwerp gesplitst worden in een discussie en een feiten onderwerp.
AUB.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

emigrant schreef:Ds. Korving gaat verder met het beantwoorden van de vragen. Hij merkt eerst op dat hij dankbaar is voor het bericht uit Spanje

Welk bericht uit Spanje?
Heb je een link?
Jan Vogel schreef:kan er aub gemodereerd worden?
of kan dit onderwerp gesplitst worden in een discussie en een feiten onderwerp.
AUB.
Waarom? De feiten lees je in het RD.
ejvl

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Het is m.i.totaal zinloos om ubrrhaupt nog op @DDD te reageren. Verzamelingenleer inzetten om de bijbelse waarheid te verdonkermanen :bobo

Dat is een bewust en opzettelijk misverstaan. Ik ben nog wel benieuwd naar de onderliggende reden.
Theoretisch heeft DDD wel gelijk. Alleen het feit dat er een bijbel wordt gebruikt, is een raakvlak met de oude CGK leer, of reformatorische leer.

In de praktijk is dit natuurlijk anders. Immers een eventueel evangelie wat zover verwaterd is dat deze geen recht doet aan de reformatorische leer, is geen evangelie meer.

Een correcte uitspraak zou zijn dat de noodzakelijke reformatorische raakvlakken verdwenen zijn.
DDD

Bericht door DDD »

@Ejvl:

Het gaat er wat mij betreft niet zozeer om dat ik theoretisch gelijk heb, maar of degenen waarmee huisman het niet eens is, zich in zijn omschrijvingen herkennen. Anders is een normaal gesprek binnen de CGK bij voorbaat onmogelijk. En het is duidelijk dat de CGK Zwolle vindt dat zij wel welwillend in de gereformeerde traditie staat. Als je dan tegen hen zegt dat ze nog minder dan één overeenkomst hebben met de oorspronkelijke CGK-lijn, dan zet je de discussie bij voorbaat op scherp.

Mensen die vinden dat zij ten onrechte in een hoek gezet worden, staan niet open voor de inhoudelijke discussie. Overigens gold dat kennelijk ook voor mijn uitspraken, die kennelijk niet iedereen wil begrijpen.

Overigens blijkt uit dit draadje al dat een normaal gesprek sowieso nogal ingewikkeld is, als mensen niet kritisch naar hun eigen uitspraken en opvattingen (kunnen) kijken. Dan zetten ze gewoon de ander buiten het gesprek. Ik wind me daar verder niet (meer) over op, maar het is wel veelzeggend.
helma

Bericht door helma »

Gister moest ik nog aan deze discussie denken; we hadden een preek over Galaten 1:11;  Maar ik maak u bekend, broeders, dat het Evangelie, hetwelk van mij verkondigd is, niet is naar den mens. Zo'n boodschap wordt niet in iedere cgk (meer) gebracht en vooral als oer-cgk-er zal dat pijn doen. In een gesprek zal die pijn zich vaak uiten in emotionele woorden. Als luisteraar moet je dat ook beseffen.
Plaats reactie