Posthoorn schreef:eilander schreef:Waar zit nu uiteindelijk je bezwaar om ook bij het NT (zoals je bij het OT terecht doet) te zeggen: je kunt wel uiterlijk tot het verbond behoren, maar zonder wedergeboorte behoor je "uiteindelijk" of "in wezen" niet tot het verbond?
De woorden "uiteindelijk" en "wezenlijk" gebruik je wel bij het NT.
Ik begrijp dat je dit doet op basis van de uitleg van b.v. Romeinen, maar die wordt niet door iedereen gedeeld zoals je zelf ook al aangeeft. Zijn er ook praktische bezwaren?
1. Je gaat de titels die voor de Kerk (met een grote K) gelden geven aan onbekeerden (kind van God, bruisgemeente, etc.)
2. Je gaat een onderscheid aanbrengen tussen gedoopte en ongedoopte hoorders van het Evangelie. Eerstgenoemden zouden dan een zeker 'recht' hebben op de belofte in vergelijking met de ongedoopten.
3. Je doet tekort aan de strekking van het Evangelie, dat zich niet langer beperkt tot een afgezonderde groep mensen, maar dat verkondigd moet worden aan de gehele wereld.
1. Niet waar deze titels zijn voor de wedergeborenen en dus niet voor alle bondelingen.
2. ?? waar is de opdracht van de Heere Jezus gebleven in jouw redenering :
Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb.
3.Vreemde redenering! Er is niemand die denkt zoals ik die dit zegt. Juist op grond van Jezus opdracht om "al de volken"te onderwijzen"
....en hoe pas je de nog niet vervulde beloften voor Israël in jouw verbondsvisie. De joden zijn nog steeds Gods volk en Gods verbond met Israël is in het N.T. niet opgeheven.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over Israël gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.
26 En alzo zal geheel Israël zalig worden; gelijk geschreven is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.
27 En dit is hun een verbond van Mij, als Ik hun zonden zal wegnemen.
28 Zo zijn zij wel vijanden aangaande het Evangelie, om uwentwil, maar aangaande de verkiezing zijn zij beminden, om der vaderen wil;
29 Want de genadegiften en de roeping Gods zijn onberouwelijk.
Lees kanttekening 117 t/m 138 bij Romeinen 11
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.