@huismanhuisman schreef:Van automatisme beide kanten op moet ik niets hebben. Automatisch verwachten dat alle belijdeniscatechisanten het persoonlijk geloof deelachtig zijn en dus avondmaalgangers behoren te zijn is net zo gevaarlijk als alle belijdeniscatechisanten voor onbekeerd houden.samanthi schreef:huisman schreef:
Nee en ik roep ook jongeren niet op tot een onoprechte belijdenis maar ik ga ook niet uit van het automatisme dat elk kerkmens op zijn 21e bekeerd is. Helaas is dat wel de veronderstelling in veel gemeenten.
Ik wil die jongere die worstelt met geloofszekerheid, met zijn zondige natuur, met zijn/haar begeerte om tot God bekeerd te zijn niet afwijzen om belijdenis te doen. Juist zo kan de houdbare nood onhoudbaar worden. De oproep van Jozua namens de HEERE aan het verbondsvolk is ook nu nog geldig. Kiest u heden, wien gij dienen zult.
Ik ben bang dat er veel geestelijke pleisters geplakt worden zonder dat de wonden gevoeld en opgemerkt zijn.
Dank u wel voor de reactie, maar Huisman er wordt nu juist vanuit gegaan dat degene die belijdenis doen geen oprecht geloof hebben, dat is eveneens automatisme, wat zou je zeggen als alle belijdenis catechisanten de avondmaal na hun belijdenis, aan zouden gaan?
Nu blijven ze automatisch af. Het belijdenis doen is oorspronkelijk toegang tot het HA vragen, nu is het zo dat je dan je kinderen mag laten dopen.
Nogmaals Huisman is het niet scheef gegroeid?
Ik zie hierboven dat er ook gemeenten zijn waar alleen een oprecht gelovige belijdenis mag doen, ok dan kan er ook nog kaf onder het koren zitten, maar de intentie is dan wel dat belijdenis des geloofs doen ook belijdenis des geloofs moet zijn.
Maar ik zie het afleggen van belijdenis door jongeren die eerlijk moeten zeggen dat zij nog veel missen als oprecht als ze begeren hun leven zo te willen inrichten zoals bv DL 1:16 zegt. De genade middelen nog vlijtiger gebruiken.
Helaas is er een klimaat ontstaan in veel midden-gemeenten dat de jongeren allemaal rond hun twintigste voor waar gelovigen gehouden worden. Dan wordt een belijdnisdienst bijna gelijk aan een doopdienst bij de baptisten. Met een getuigenis,knielen voor in de kerk enz.
Er komt een gemeentebeschouwing dat alle belijdende leden wedergeboren zijn en de separatie in de prediking gaat verdwijnen. Er ontstaan gemeenten zoals in Sardis: In naam levend maar de HEERE spreekt een ander oordeel uit over deze gedoopte gemeente? Gij zijt dood.
Als wij dit gevaar niet zien vrees ik voor de toekomst van onze gezindte. Geloof zonder het wonder van de wedergeboorte is de dood in de pot. Dat wonder waar van onze belijdenis van zegt dat die net zo groot is als de schepping of de opstanding uit de doden.
Zou je ook nog op mijn reactie in kunnen gaan? Ik plak het hieronder nog maar eens voor het gemak. Misschien dat je op de vetgedrukte delen kan ingaan?
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben een belijdenis te mogen doen zonder een waar geloof?Sheba schreef:@Huisman; Herkenbaar en groot gevaar. Maar desondanks mag je linksom of rechtsom niet afdoen van de eis.
Als je de eis van geloof laat varen, hoe je het ook inkleedt, legitimeer je het ongeloof.
Wanneer er geen sprake is van waar geloof, ( en ik heb het dan niet over niet helemaal helder hebben) komt dat ook niet als je mensen belijdenis laat doen. Of waarom zou het dan wel komen?
Dus ik zeg eis van geloof laten staan. In prediking en onderwijs moet je de mensen de goede richting wijzen.
En ik zeg dus zeker niet dat je automatisch bij een bepaalde leeftijd belijdenis moet doen.
Misschien moet je het rechte gebruik niet aan laten passen door angst voor misbruik? Maar wel voor verkeerd gebruik waarschuwen...
Zouden de DL werkelijk bedoeld hebben dat een belijdenis zonder een waar geloof al een stapje in de goede richting is want je gebruikt de genademiddelen?
En zou je dan aan kunnen wijzen een vb in de Schrift waar positief gesproken wordt over een belijdenis zonder (waar)geloof?
Dus waar iemand de zgn genademiddelen gebruikt, maar waar Christus nog niet in een waar geloof wordt gekend, en dan belijdenis doet van? Ja wat eigenlijk?