Terri schreef:
Als je zoveel kritiek hebt, begrijp ik niet wat je er nog doet.
Echt, zo kan er geen zegen vallen.
En ik bedoel het niet lelijk, maar je zou er meer ( misschien doe je dat ook hoor) mee je binnenkamer in moeten, dan het steeds zo te etaleren op een openbaar forum.
En je moeite en pijn zal ongetwijfeld een verdriet zijn, maar deze kerkelijke pijn lijkt me te persoonlijk voor een forum en word je misschien juist nog meer gekwetst.
Ik houd het daarom niet alleen persoonlijk, maar in feite verwoord ik velen, helaas. Was het maar mijn situatie en niet meer dan dat, dan zou je gelijk hebben.
huisman schreef:Ik denk juist dat het goed is om publiekelijk te vertellen hoeveel pijn al deze veranderingen veroorzaken
Zeker, omdat veel CGKers dit niet echt begrijpen. Als je nooit in zo'n gemeente komt, kun je het ook niet weten.
huisman schreef:Mara zal in haar situatie niet zoveel keus hebben om weg te gaan. Omdat ik persoonlijk zoiets heb meegemaakt en wel weg heb mogen gaan voel ik met haar mee en begrijp ik een beetje van haar verdriet.
Dank je.
Ik heb nog steeds geen vrijmoedigheid om te vertrekken en (gelukkig zou ik zeggen) sommige andere leden ook niet.
Dat lijkt de boel nog enigszins in een schamel evenwicht te houden.
Als de laatste vertrokken is, weet ik zeker dat onze gemeente zo sterk zal verlinksen, dat een fusie met een ander kerkgenootschap onafwendbaar is.
De eerste zin uit een artikel:
Steeds weer horen we geluiden uit het land dat deze gemeenten het wiel opnieuw aan het uitvinden zijn omdat er maar heel weinig literatuur voorhanden is. Dat wil zeggen: literatuur die kerkenraden antwoord geeft op de vraag welke weg zij hebben te bewandelen. Ook in de kerkorde zal men nauwelijks iets aantreffen over het opheffen van een Christelijke Gereformeerde Kerk. Maar is dit wel verstandig? Moeten we de kleine gemeenten, die vaak toch al zoveel zorgen en problemen hebben, maar laten spartelen in de wirwar van zaken die aandacht moeten hebben voordat de kerk gesloten kan worden? Mijns inziens is dat niet goed en moeten deze gemeenten geholpen worden. Er staat een kerkenraad immers nogal wat te wachten. Kerkordelijke zaken gaan spelen, juridische zaken gaan ertoe doen en het belangrijkste: de pastorale aspecten spelen een grote rol in het geheel. In dit artikel hoop ik een aantal praktische zaken mee te geven en een aantal aanbevelingen te doen. Eén en ander is vrucht van een afstudeerscriptie die ik maakte naar aanleiding van de sluiting van de Christelijke Gereformeerde Kerk in Rotterdam-West.
DE REST VAN DIT ARTIKEL