Wim Anker schreef:Luther schreef:....Er zijn mensen van vlees en bloed waarover je je hier wel een oordeel aanmeet door een algemene stelling te betrekken.....
Ik meet geen oordeel aan over personen. Noch voel ik de behoefte het te doen.
Dit is een discussie over de legitimiteit (wanneer is het geoorloofd en wanneer niet) over vertrekken van het kerkverband na afwijzing tot de predikantenopleiding om het elders opnieuw te proberen, met enige variaties in de redenen voor het vertrekken.
Mijn stellingen kunnen met argumenten weerlegd of onderbouwd worden. Daar is dit topic voor bedoeld.
Jouw pogen deze discussie om te buigen tot de suggestie dat mijn stellingen een persoonlijke be- en veroordeling van achtbare mensen inhoudt acht ik onwenselijk en een fatsoenlijk forum(mer) onwaardig.
Ik acht een theoretische discussie over legitimiteit volstrekt leeg en zonder waarde. Geen enkele situatie is namelijk dezelfde.
Bovendien heb ik de discussie steeds wel iets breder gezien: je beperkt het namelijk tot mensen die een attest kregen, maar afgewezen zijn. Volgens mij gaat het bij de overstap naar een ander kerkverband om iets anders. Bij die beslissing doet het er niet toe of men een attest heeft gekregen, of niet, of men theoloog is of timmerman. En elke algemene stelling die je daarover poneert, doet geen recht aan de praktijk, want die is bij iedereen weer anders.
Het lijkt me daarom logischer als je eerst eens duidelijk maakt wat je bedoelt met 'het breken van een eed'. Wat houdt die breuk precies in? Om welke eed gaat het hier?
Edit: Misschien is het ook mogelijk om op elke andere punten uit mijn voorlaatste post in te gaan.
a. Waarom koppel je de overstap naar een ander kerkverband direct aan het woord 'zonde'?
b. Uiteraard moeten beslissingen legitiem zijn, maar dat is niet aan mij of jou ter beoordeling. Je weet doorgaans ook niet de motieven, redenen of oorzaken. Toch lijkt het alsof je toch een algemeen oordeel geeft. Klopt dat?
c. Waarom is het overgaan naar een ander kerkverband het verbreken van een eed?
d. Acht je het ook mogelijk dat juist het feit dat deuren gesloten worden en elders geopend worden juist kunnen wijzen op de weg die de Heere wilt dat men gaat?
e. En hoe weet je zo zeker dat voor al die predikanten die dit betreft, het pogen om predikant te worden, de reden van overstap is geweest?
f. Als ik je goed begrepen heb, zeg je dat een predikant die voor zijn predikantschap bij een ander kerkverband heeft behoort, per definitie gedane beloften niet is nagekomen. Hoezo?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)