Digitale middelen in het kerkelijk leven

modesto
Inactief

Re: Digitale middelen in het kerkelijk leven (vh: Catechisat

Bericht door modesto »

Bedankt voor je geruststellende bijdrage, Huismannus. Bij ons in de kerk hoeven we ons voorlopig dus nog geen zorgen te maken, want wij gebruiken geen gewelddadige videospelletjes als digitaal middel in het kerkelijk leven.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

modesto schreef:Bedankt voor je geruststellende bijdrage, Huismannus. Bij ons in de kerk hoeven we ons voorlopig dus nog geen zorgen te maken, want wij gebruiken geen gewelddadige videospelletjes als digitaal middel in het kerkelijk leven.
Dat is natuurlijk onzin.
Helaas komt gameverslaving ook voor in de kerk. Misschien wel vaker dan we denken.
Jongeren en ouderen! die tot die in de nacht verkeren in een waanwereld vaak van dood en verderf en andere zonden.

Dat dit zeer veel impact heeft op onze gesteldheid, dat geloof ik van harte.
Maar ook hier in geldt, het verkeerde gebruik van techniek hoeft het goede gebruik niet uit te sluiten.
huisman

Bericht door huisman »

modesto schreef:Bedankt voor je geruststellende bijdrage, Huismannus. Bij ons in de kerk hoeven we ons voorlopig dus nog geen zorgen te maken, want wij gebruiken geen gewelddadige videospelletjes als digitaal middel in het kerkelijk leven.
Het gaat om de invloed die de digitalisering heeft op onze hersenactiviteit....we worden niet slimmer van 24/7 op onze tablet iPhone enz. bezig te zijn. De eenzijdige prikkels maken de hersenen lui. (hopelijk weet iemand naar welke onderzoeken dr Fieret verwees.)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl

Bericht door ejvl »

Mara schreef:Volgens mij speelt dit probleem meer in de "rechtse" kerken dan bij de wat linksere. Dominees gaan daar met pensioen, zijn parttime aan het werk, nemen langere vakanties en zijn dan onbereikbaar, lees ik in het kerkmagazine.
En er zijn daar bezoekdames en heren, de leden zien hun predikant nauwelijks.
Ze organiseren een gezamenlijk huisbezoek in het bejaardenhuis.
Dus, die hebben het anders opgelost. ;)

Hier komt 3 x per week een joggende predikant voorbij trouwens.
Dat denk ik ook, maar dat heeft alles te maken dat er veel minder predikanten zijn in de (O)GG(IN) dan bijvoorbeeld in de PKN.
Ik heb geen direct zicht op de werkdruk van een predikant, maar wat ik om mij heen zie zijn ze enorm druk, en inderdaad zouden een hoop taken door derden kunnen worden ingevuld zoals ouderlingen/diakenen/bezoekbroeders en dergelijke, dat zou beter verdeeld kunnen zijn.
Zodat de predikant tijd heeft om te gaan joggen ;)
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:
Mara schreef:Volgens mij speelt dit probleem meer in de "rechtse" kerken dan bij de wat linksere. Dominees gaan daar met pensioen, zijn parttime aan het werk, nemen langere vakanties en zijn dan onbereikbaar, lees ik in het kerkmagazine.
En er zijn daar bezoekdames en heren, de leden zien hun predikant nauwelijks.
Ze organiseren een gezamenlijk huisbezoek in het bejaardenhuis.
Dus, die hebben het anders opgelost. ;)

Hier komt 3 x per week een joggende predikant voorbij trouwens.
Dat denk ik ook, maar dat heeft alles te maken dat er veel minder predikanten zijn in de (O)GG(IN) dan bijvoorbeeld in de PKN.
Ik heb geen direct zicht op de werkdruk van een predikant, maar wat ik om mij heen zie zijn ze enorm druk, en inderdaad zouden een hoop taken door derden kunnen worden ingevuld zoals ouderlingen/diakenen/bezoekbroeders en dergelijke, dat zou beter verdeeld kunnen zijn.
Zodat de predikant tijd heeft om te gaan joggen ;)
In die kerken wordt er gesolliciteerd. Ik keek wel eens op diverse sites en dan kun je lezen dat er een vacature voor een predikant is bijvoorbeeld en aan welk profiel hij moet voldoen.
Ik sprak eens een predikant bij een vriend thuis (hij is koster) en ds. zei: a.s. zondag ga ik nog één keer voor en dan gooi ik het bijltje er bij neer.
Toen ik vroeg wat hij dan ging doen, antwoordde hij: eerst reizen, lange reizen maken.
Dan wordt het daar als een beroep gezien, i.t.t. de rechtsere kerken, daar is het een ambt waartoe je geroepen wordt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Het gaat om de invloed die de digitalisering heeft op onze hersenactiviteit....we worden niet slimmer van 24/7 op onze tablet iPhone enz. bezig te zijn. De eenzijdige prikkels maken de hersenen lui. (hopelijk weet iemand naar welke onderzoeken dr Fieret verwees.)
Mogelijk. Alleen is het wel realiteit.
Van autorijden worden we ook niet gezonder. Toch doen we het met zijn allen.
Datzelfde geldt voor andere technische vooruitgangen.
ejvl

Bericht door ejvl »

@Mara,
Misschien zijn er enkelen die zo denken, misschien meerderen.
Toch ken ik er binnen de PKN die er heel anders mee omgaan Mara, die het als een roeping zien om het Woord te verkondigen. Geen beroep maar een roeping van de Allerhoogste.
Inderdaad gaan ze wel met emeritaat, maar de verkondiging gaat door, ook vanaf de kansels, zij het wel zonder herderlijke en pastorale zorg-verantwoording. Gods woord mag nog helder en voluit klinken!
En die zijn niet alleen binnen de PKN....
Overigens is het pensioen (emeritaat) niet alleen in de PKN hoor, ook de OGG kan de predikant met emeritaat gaan, ik geloof dat ds Molendijk bijvoorbeeld op dit moment met emeritaat is.

Helaas, de andere kant ken ik ook, mensen die predikant worden voor een tijdje en daarna ergens anders gaan werken, een totaal andere baan, al weet ik niet wat de beweegredenen zijn, ik denk niet dat dat de weg is.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Tiberius schreef:Van autorijden worden we ook niet gezonder. Toch doen we het met zijn allen.
Datzelfde geldt voor andere technische vooruitgangen.
Ga eens een hersenscan maken bij iemand die autorijdt. Wie weet je dan te zien krijgt. :langue
Mara

Bericht door Mara »

ejvl schreef:@Mara,
Misschien zijn er enkelen die zo denken, misschien meerderen.
Toch ken ik er binnen de PKN die er heel anders mee omgaan Mara, die het als een roeping zien om het Woord te verkondigen. Geen beroep maar een roeping van de Allerhoogste.
Inderdaad gaan ze wel met emeritaat, maar de verkondiging gaat door, ook vanaf de kansels, zij het wel zonder herderlijke en pastorale zorg-verantwoording. Gods woord mag nog helder en voluit klinken!
En die zijn niet alleen binnen de PKN....
Overigens is het pensioen (emeritaat) niet alleen in de PKN hoor, ook de OGG kan de predikant met emeritaat gaan, ik geloof dat ds Molendijk bijvoorbeeld op dit moment met emeritaat is.

Helaas, de andere kant ken ik ook, mensen die predikant worden voor een tijdje en daarna ergens anders gaan werken, een totaal andere baan, al weet ik niet wat de beweegredenen zijn, ik denk niet dat dat de weg is.
Ja ik weet het ejvl, dat in de PKN diezelfde verschillen zijn als bij ons in de CGK.
Ik heb laatst nog onder het gehoor van een PKN predikant gezeten, hem zou ik elke week wel willen beluisteren.
Er zijn predikanten die hun aloude kerkverband trouw zijn gebleven, zonder zelf te veranderen, van inhoud.
Een predikant kan altijd met emeritaat, bijvoorbeeld wegens gezondheidsredenen, maar dat is op gemiddeld een hogere leeftijd hoor.
En die gooien echt het bijltje er niet bij neer.
Ik vond het een vreemde uitdrukking voor een predikant, sorry.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

huisman schreef:Het gaat om de invloed die de digitalisering heeft op onze hersenactiviteit....we worden niet slimmer van 24/7 op onze tablet iPhone enz. bezig te zijn. De eenzijdige prikkels maken de hersenen lui. (hopelijk weet iemand naar welke onderzoeken dr Fieret verwees.)
Het is altijd verstandig om eerst eens te rade te gaan bij jezelf en je af te vragen waarom je bepaalde standpunten hebt. In dit geval speelt volgens mij ergernis ook een grote rol. De oudere generatie ergert zich aan het gedrag van de jongere generatie die constant in de weer is met hun smart phone etc. In een poging om dit gedrag te veranderen, bestempelt de oudere generatie het als "ongezond".

Ik denk dat Huismans opmerkingen voornamelijk daar uit voortkomen. Hetzelfde geldt voor L@thers opmerkingen over de jonge dementen die we over een jaar of 30 kunnen verwachten (met je meer dan 10.000 berichtjes op dit forum vrees ik voor jou trouwens ook het ergste :) ). Ik denk niet dat jullie voldoende kennis van zaken hebben om dit soort opmerkingen te kunnen verdedigen. In dat geval kun je ze beter maar achterwege laten.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
Auto

Bericht door Auto »

modesto schreef:
huisman schreef:Het gaat om de invloed die de digitalisering heeft op onze hersenactiviteit....we worden niet slimmer van 24/7 op onze tablet iPhone enz. bezig te zijn. De eenzijdige prikkels maken de hersenen lui. (hopelijk weet iemand naar welke onderzoeken dr Fieret verwees.)
Het is altijd verstandig om eerst eens te rade te gaan bij jezelf en je af te vragen waarom je bepaalde standpunten hebt. In dit geval speelt volgens mij ergernis ook een grote rol. De oudere generatie ergert zich aan het gedrag van de jongere generatie die constant in de weer is met hun smart phone etc. In een poging om dit gedrag te veranderen, bestempelt de oudere generatie het als "ongezond".

Ik denk dat Huismans opmerkingen voornamelijk daar uit voortkomen. Hetzelfde geldt voor L@thers opmerkingen over de jonge dementen die we over een jaar of 30 kunnen verwachten (met je meer dan 10.000 berichtjes op dit forum vrees ik voor jou trouwens ook het ergste). Ik denk niet dat jullie voldoende kennis van zaken hebben om dit soort opmerkingen te kunnen verdedigen. In dat geval kun je ze beter maar achterwege laten.
En waarom negeer je constant de verwijzingen naar hetgeen dr. Fieret heeft gezegd?

Over kennis van zaken gesproken.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Het is me niet duidelijk naar welke onderzoeken verwezen wordt. Heb jij daar een link naar?
huisman

Bericht door huisman »

modesto schreef:

Ik denk dat Huismans opmerkingen voornamelijk daar uit voortkomen. Hetzelfde geldt voor L@thers opmerkingen over de jonge dementen die we over een jaar of 30 kunnen verwachten (met je meer dan 10.000 berichtjes op dit forum vrees ik voor jou trouwens ook het ergste :) ). Ik denk niet dat jullie voldoende kennis van zaken hebben om dit soort opmerkingen te kunnen verdedigen. In dat geval kun je ze beter maar achterwege laten.
Mijn opmerkingen komen voort uit een lezing van dr. Fieret. Jij zit zo in de ontkenning dat verder discussiëren niet veel zin heeft.

Ter info: huisman werkt dagelijks in een high-tech omgeving en werkt met "state of the art" systemen en is absoluut niet bang voor deze techniek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Het is een van die discussies die blijft duren: maken gewelddadige videospelletjes je ook écht gewelddadiger of niet? Studies hebben al beide stellingen ondersteund, maar misschien kan een nieuw Amerikaans onderzoek (het begin van) uitsluitsel brengen. Daaruit bleek dat na amper één week de hersenen van een gamer al veranderd waren. Al is het te vroeg voor paniek: een week 'onthouding' van spelletjes wiste de veranderingen grotendeels uit. MRI-scans werden ingeschakeld om de hersenen van 22 jonge mannen te onderzoeken. Ook werden verbale en psychologische testen en rekentaken van de proefpersonen afgenomen. Elf mannen moesten dagelijks tien uur gewelddadige spelletjes spelen voor een week, daarna een week niets. De andere elf werd het spelen van spelletjes verboden in beide weken.

Minder hersenactiviteit
Na afloop van de eerste week was er één opvallend verschil tussen de hersenscans van de twee groepen: de gamers vertoonden minder hersenactiviteit in de gebieden die emoties en agressief gedrag controleren. Gelukkig zijn deze veranderingen 'omkeerbaar': na een week géén spelletjes spelen waren de veranderingen grotendeels verdwenen.
En dit is de rest van het stukje dat Huisman hierboven aanhaalde:

Wat betekenen de veranderingen?
Het is te vroeg voor grote conclusies, zo waarschuwen de onderzoekers. Uit dit onderzoek kan niet worden besloten dat videospelletjes inderdaad agressiever maken of de hersenen voor altijd beschadigen.

Bovendien verandert elke 'nieuwe' activiteit de hersenen, de vraag is wat die veranderingen op lange termijn betekenen. Misschien gebruiken gamers hun hersenen gewoon anders, niet minder. Maar dat moet dus nog onderzocht worden.

Verder onderzoek
Ook de keuze van de respondenten staat ter discussie: de kans dat de 22 nog nooit spelletjes gespeeld hebben is redelijk klein, dus wat het werkelijke effect van de spelletjes is, kan ook niet worden afgeleid uit deze studie.

"Toch suggereren deze resultaten dat gewelddadige spelletjes een blijvende invloed hebben op de hersenen als ze op lang worden gespeeld", aldus dokter Yang Wang van Indianapolis. Hij belooft verder onderzoek om te achterhalen of de veranderingen op hersenniveau ook schadelijk zijn op lange termijn.

Dementie versus vaardigheden
Ondertussen grijpen (felle) tegenstanders dergelijke studies aan om te waarschuwen tegen de spelletjes. Sommigen gaan zelfs zo ver dat kinderen 'dementie' krijgen door alle tijd die ze voor het scherm doorbrengen.

Voorstanders argumenteren dan weer dat gamers vaardigheden kweken, zoals oog-handcoördinatie en ruimtelijk inzicht.

De voorlopige conclusie lijkt duidelijk: speel, maar met mate en met voldoende rustpauzes.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/arti ... week.dhtml
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

huisman schreef:
modesto schreef:Het is altijd verstandig om eerst eens te rade te gaan bij jezelf en je af te vragen waarom je bepaalde standpunten hebt. In dit geval speelt volgens mij ergernis ook een grote rol. De oudere generatie ergert zich aan het gedrag van de jongere generatie die constant in de weer is met hun smart phone etc. In een poging om dit gedrag te veranderen, bestempelt de oudere generatie het als "ongezond".

Mijn opmerkingen komen voort uit een lezing van dr. Fieret. Jij zit zo in de ontkenning dat verder discussiëren niet veel zin heeft.

Ter info: huisman werkt dagelijks in een high-tech omgeving en werkt met "state of the art" systemen en is absoluut niet bang voor deze techniek.
Mijn punt is eigenlijk dat in dit soort discussies sociologische factoren vaak een grote rol spelen, soms zelfs een grotere rol dan inhoudelijke argumenten. En mijn hypothese, waar ik ooit nog eens een dik boek over ga schrijven waar op dit forum dan weer uitgebreid over gediscussieerd kan worden, is dat dit verschijnsel zich prominent voordoet in discussies in reformatorische kring, zoals ik op dit forum vaak zie.
Plaats reactie