Vragen huwelijksgesprek

WimA

Re: Vragen huwelijksgesprek (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door WimA »

Luther schreef:
Mara schreef:Hij kon niet vaak genoeg waarschuwen en zag toen pas in wat het betekent had om vooruit te grijpen op het huwelijk.
Precies! Het trekt diepe (negatieve) sporen in het huwelijk wat erop volgt, voor eventuele kinderen, etc.
Kun je dit bewijzen? Vanuit de Schrift? En waarom geld dat specifiek het 7e gebod en niet andere geboden?
refo

Bericht door refo »

Luther schreef:
refo schreef:Hooguit zou dat dan later wel moeten.
God begrijpt gelukkig beter wat in de mens leeft dan Luther.
Als twee mensen elkaar beminnen, gaat er vast van alles mis. Maar waarom moet zo'n groot mens die kinderen dan allerlei wetten opleggen? Kom maar eens voor de draad: wat hebben jullie allemaal uitgespookt? Nieuwsgierigheid onder het mom van een heiligheidsstreven. Kom op, man, wees reëel. Zelf heb je dat ook (niet) gedaan en was je blij dat er niet te diep werd afgestoken.
Verbijsterend, deze reactie, als ik 'm althans goed lees...
Ga jij er nu vanuit dat stelletjes die een huwelijksbevestiging komen aanvragen in principe dus al met elkaar naar bed zijn geweest, en dat gewoon reëel moeten zijn, en daarover niet moeten zeuren. En dat de gesprekscontext zoals ik die aangaf door jou wort 'weggezet' als nieuwsgierigheid?
Vind je het heel erg als ik daar helemaal niets van begrijp?
Welnee, ik zeg: bemoei je er niet mee.
Geef aan wat wel en niet mag, volgens jou, maar geen inquisitie.
En wat wel of niet mag weten ze echt wel.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

refo schreef:
Precies. Dat zie je wel aan de vragenrubriek op refoweb. :hum
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Welnee, ik zeg: bemoei je er niet mee.
Ik weet dat je niet houdt van herhalen wat men eerder zei, maar vond je de gesprekssituatie die ik eerder beschreef van ons eigen huwelijksgesprek zo op een inquisitie getuigen? Waar slaat dat woord in deze context trouwens op? Zeg jij dat ook als de ouderlingen op huisbezoek jou een persoonlijke vraag stellen?

@WimA Waar ik dat op baseer? Gesprekken met (jonge) mensen die zelf al gemeenschap hadden, voor hun trouwdag. Sommigen met zwangerschap tot gevolg, sommigen niet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Orchidee schreef:Feit is: @Refo is wel realistisch!
Veel ouders dringen er op aan bij dochters om toch vooral de pil te gebruiken als ze net verkering hebben, omdat ze nog geen opa en oma willen worden en hun dochters willen "beschermen" tegen een zwangerschap.
Vaak is er een jarenlange verkering in het vooruitzicht en men begint vaak ook erg jong en een "moetje" vinden ze niet meer van deze tijd.
Juist mensen uit de rechtse hoek kom ik met die opvatting tegen. :?
Evangelischen en "lichteren" leven vaak veel bewuster kuis!
Maar Orchidee, ben je het dan niet met me eens dat dit toch de wereld op z'n kop is? De Heere stelt de zonde tegen het 7e gebod op gelijke hoogte met diefstal en moord. (6 en 8) Gaan we met elkaar met die zaken ook zo lichtvaardig om?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
refo

Bericht door refo »

Het 7e is het enige gebod wat zo wordt behandeld.
Je gaat het stel toch ook niet vragen of ze wel eens gelogen hebben of gestolen of geroddeld?
Op alle vragen is het antwoord: ja.

En of je nu de pil moet gaat propageren, is een heel andere discussie.

Misschien moeten alle stellen als onderdeel van de trouwdienst schuld belijden. Maar dan moet dat in de gewone kerkdienst ook weer terug: voor de hele gemeente. Nu lezen we de wet en klaar.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

refo schreef:Misschien moeten alle stellen als onderdeel van de trouwdienst schuld belijden.
Want? Ik mag toch hopen dat er nog christelijke stellen zijn die als het gaat om de daad van de zonde tegen het 7e gebod, zich hebben weten te onthouden?
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Luther schreef:
refo schreef:Welnee, ik zeg: bemoei je er niet mee.
Ik weet dat je niet houdt van herhalen wat men eerder zei, maar vond je de gesprekssituatie die ik eerder beschreef van ons eigen huwelijksgesprek zo op een inquisitie getuigen? Waar slaat dat woord in deze context trouwens op? Zeg jij dat ook als de ouderlingen op huisbezoek jou een persoonlijke vraag stellen?

@WimA Waar ik dat op baseer? Gesprekken met (jonge) mensen die zelf al gemeenschap hadden, voor hun trouwdag. Sommigen met zwangerschap tot gevolg, sommigen niet.
Met alle respect Luther, ik wil het niet bagatelliseren, maar als dit een reden zou zijn voor diepe negatieve sporen in een huwelijk, dan moet 90 % van de huwelijken daar last van hebben.
ZWP

Bericht door ZWP »

Ik wilde vanmiddag 80% schatten, maar die orde van grootte is realistisch. Nog los vd vraag wat je precies rekent tot 'vooruit grijpen op'...
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

ZWP schreef:Ik wilde vanmiddag 80% schatten, maar die orde van grootte is realistisch. Nog los vd vraag wat je precies rekent tot 'vooruit grijpen op'...
Menen jullie dit werkelijk?
80, 90 Procent?
Ik vind dat percentage eerlijk gezegd ongeloofwaardig.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

lien75 schreef:
ZWP schreef:Ik wilde vanmiddag 80% schatten, maar die orde van grootte is realistisch. Nog los vd vraag wat je precies rekent tot 'vooruit grijpen op'...
80, 90 Procent?
Ik denk dat in dit percentage ook de niet-christelijke stellen worden meegenomen.
Wilhelm

Bericht door Wilhelm »

Zita schreef:
lien75 schreef:
80, 90 Procent?
Ik denk dat in dit percentage ook de niet-christelijke stellen worden meegenomen.

Ik heb het over christelijke stellen.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

lien75 schreef:
80, 90 Procent?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Wilhelm schreef:
Zita schreef:
lien75 schreef:
80, 90 Procent?

Ik heb het over christelijke stellen.
Sorry, maar dit geloof ik niet...
WimA

Bericht door WimA »

Luther schreef:
refo schreef:Misschien moeten alle stellen als onderdeel van de trouwdienst schuld belijden.
Want? Ik mag toch hopen dat er nog christelijke stellen zijn die als het gaat om de daad van de zonde tegen het 7e gebod, zich hebben weten te onthouden?
Maar waarom de focus op het 7e gebod? Je zegt zelf dat het gelijk staat aan overtreding van b.v. het 8e gebod.* Vraag je dan ook of ze zwart werk hebben gedaan of laten doen in hun huis?
Plaats reactie