OGG-GGiN

jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
Afgewezen schreef:
MV schreef:
Afgewezen schreef:Ik voel me wel verwant met OGG en GGiN!
In wat voor opzicht Afgewezen?
Qua spiritualiteit: wij zijn gevallen zondaren, wij kunnen slechts zalig worden door een éénzijdig Godswerk.
Het gaat erom dat wij met God verzoend worden door Jezus Christus en dat we hier ook weet van hebben.
Maar qua theologie (geen algemeen aanbod) en qua overbodige franje (langzaam zingen, galmende ouderlingen) ben ik kritisch ten opzichte van de GGiN.
Het laatste (dat zingen) is m.i. van ondergeschikte betekenis. Alhoewel eerbied passend is.

Het tweede is bespreekbaar. M.i. is er wel een aanbod, maar dan zoals verwoordt in de DL: ......."door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading,"......... oftewel de weg wordt een ieder voorgesteld en de vergeving aangeboden aan diegene die gelooft en zich bekeert.
ik vind voorstellen en dwing ze in te gaan gevoelsmatig ongekend ver uit elkaar liggen.

Het laatste is letterlijk bijbels het eerste is een ingewikkelde conclusie nav een ingewikkelde als dan discussie
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Alhoewel eerbied passend is.
Zeker. Mee eens. Maar eerbied hoeft niet te betekenen errug langzaam zingen en galmende voorgangers.

oftewel de weg wordt een ieder voorgesteld en de vergeving aangeboden aan diegene die gelooft en zich bekeert.
Als ik hier goed lees, dan bekeert een mens zichzelf en dan volgt de vergeving van zonden??? Ik hoop hier iets verkeerd te lezen...
cannabis

Bericht door cannabis »

Of course OGG and GGiN should join. They seem similar enough to me (and I actually belong to one of them). So many petty differences keeping similar people apart. Both churches claim to bring the same truths, have the same goal. There is probably more variation within each demonination, than between them.

Pardon my English.
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
MV schreef:
Afgewezen schreef:
MV schreef: In wat voor opzicht Afgewezen?
Qua spiritualiteit: wij zijn gevallen zondaren, wij kunnen slechts zalig worden door een éénzijdig Godswerk.
Het gaat erom dat wij met God verzoend worden door Jezus Christus en dat we hier ook weet van hebben.
Maar qua theologie (geen algemeen aanbod) en qua overbodige franje (langzaam zingen, galmende ouderlingen) ben ik kritisch ten opzichte van de GGiN.
Het laatste (dat zingen) is m.i. van ondergeschikte betekenis. Alhoewel eerbied passend is.

Het tweede is bespreekbaar. M.i. is er wel een aanbod, maar dan zoals verwoordt in de DL: ......."door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading,"......... oftewel de weg wordt een ieder voorgesteld en de vergeving aangeboden aan diegene die gelooft en zich bekeert.
ik vind voorstellen en dwing ze in te gaan gevoelsmatig ongekend ver uit elkaar liggen.

Het laatste is letterlijk bijbels het eerste is een ingewikkelde conclusie nav een ingewikkelde als dan discussie
Ernstig en gedurig aanhouden zich te bekeren is inderdaad noodzakelijk. Alleen, oproep tot bekering en aanbod van genade zijn verschillende zaken. uitwendige roeping en aanbod van genade zijn verschillende onderwerpen, en niet door elkaar te halen
MV

Bericht door MV »

Mister schreef:
Alhoewel eerbied passend is.
Zeker. Mee eens. Maar eerbied hoeft niet te betekenen errug langzaam zingen en galmende voorgangers.

oftewel de weg wordt een ieder voorgesteld en de vergeving aangeboden aan diegene die gelooft en zich bekeert.
Als ik hier goed lees, dan bekeert een mens zichzelf en dan volgt de vergeving van zonden??? Ik hoop hier iets verkeerd te lezen...
Je leest niet goed nee.... Ik ging ervan uit dat we allebei geloven in een werk van God aan de mens en niet van mens naar God
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Je leest niet goed nee.... Ik ging ervan uit dat we allebei geloven in een werk van God aan de mens en niet van mens naar God
Gelukkig. Maar binnen de bekering zie jij dus diverse onderscheidingen als ik het goed begrijp? Geloof en vergeving, hoe verhouden die zich dan t.o.v. elkaar volgens jou?

ps: succes met 2 discussies tegelijk...
cannabis

Bericht door cannabis »

I agree with MV. However, the word "aanbod" seems to imply the power to reject or accept. Hence if we use the word, we must clarify that it only comes to those who are already regenerated, and who will not/ cannot reject the "offer".

This, as MV correctly points out, is very different from the proclamation of salvation that reaches all the hearers.
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
jacob schreef:
MV schreef:
Afgewezen schreef: Qua spiritualiteit: wij zijn gevallen zondaren, wij kunnen slechts zalig worden door een éénzijdig Godswerk.

Ernstig en gedurig aanhouden zich te bekeren is inderdaad noodzakelijk. Alleen, oproep tot bekering en aanbod van genade zijn verschillende zaken. uitwendige roeping en aanbod van genade zijn verschillende onderwerpen, en niet door elkaar te halen
Dat is nu ook precies het probleem MV. Ik zie zoveel voorbeelden in mijn eigen kerkverband dat waar een ds alles achter Gods verkiezing plaatst er geen enkele oproep tot bekering meer is. Het enige is nog waarschuwen voor een gestolen Jezus, en een stichtelijke uiteenzetting van hoe God een mens bekeerd.

Een ds moet alles wat in hem is geven om zijn gehoor op te roepen tot geloof. (wij dan wetende de schrik des Heeren) Maar juist in kerkvebanden als de jouwe (en de mijne) komt het nooit zo ver. Ja soms in de wensende zin. En dan mag je vaak nog blij zijn. Er wordt slechts aan symptoom prediking gedaan. Daar heb je niets aan. Het zijn loze verhalen.

Ik kan zelfs kriegel worden van mensen die mij het wel gunnen. Ja ik gun jullie het allemaal wel zeggen ze dan, en dan zeggen ze in zwijgende taal, maar ja die God van mij wil het jullie niet geven dat is nou het beroerde.)
Corydoras

Bericht door Corydoras »

cannabis schreef:I agree with MV. However, the word "aanbod" seems to imply the power to reject or accept. Hence if we use the word, we must clarify that it only comes to those who are already regenerated, and who will not/ cannot reject the "offer".
Hoe moeten de toehoorders daar concreet mee omgaan?
jacob

Bericht door jacob »

Corydoras schreef:
cannabis schreef:I agree with MV. However, the word "aanbod" seems to imply the power to reject or accept. Hence if we use the word, we must clarify that it only comes to those who are already regenerated, and who will not/ cannot reject the "offer".
zorgen dat ze uitverkoren zijn natuurlijk.

of gewoon er op los leven. Komt het goed dan komt het goed, komt het niet goed dan hebbie in iedergeval lekker gefeest.
Corydoras

Bericht door Corydoras »

jacob schreef:
Corydoras schreef:
zorgen dat ze uitverkoren zijn natuurlijk.
Hoe?
cannabis

Bericht door cannabis »

Good point, Corydoras.

Christ is to be preached to all the hearers. Those who truly feel themselves burdened and heavy laden with sin and guilt, mourn because of it, and repent from them, are urged to come to Him for rest, pardon, and life.

The other hearers are urged to repent and to believe that Christ is the Saviour, not to believe He is their Saviour.
jacob

Bericht door jacob »

of je zou natuurlijk op je knieen kunnen gaan en God aan Zijn woord houden.

Zoals, Heere u heeft toch gezegd dat wie klopt zal worden opengedaan, en wie u vroeg zoeken u zeker zullen vinden, of Hem aanzeggen dat Hij zelf heeft gezegd dat al wie tot Hem komt Hij geenzins zal uitwerpen.
MV

Bericht door MV »

jacob schreef:
MV schreef:
jacob schreef:
MV schreef: Het laatste (dat zingen) is m.i. van ondergeschikte betekenis. Alhoewel eerbied passend is.

Dat is nu ook precies het probleem MV. Ik zie zoveel voorbeelden in mijn eigen kerkverband dat waar een ds alles achter Gods verkiezing plaatst er geen enkele oproep tot bekering meer is. Het enige is nog waarschuwen voor een gestolen Jezus, en een stichtelijke uiteenzetting van hoe God een mens bekeerd.

Een ds moet alles wat in hem is geven om zijn gehoor op te roepen tot geloof. (wij dan wetende de schrik des Heeren) Maar juist in kerkvebanden als de jouwe (en de mijne) komt het nooit zo ver. Ja soms in de wensende zin. En dan mag je vaak nog blij zijn. Er wordt slechts aan symptoom prediking gedaan. Daar heb je niets aan. Het zijn loze verhalen.

Ik kan zelfs kriegel worden van mensen die mij het wel gunnen. Ja ik gun jullie het allemaal wel zeggen ze dan, en dan zeggen ze in zwijgende taal, maar ja die God van mij wil het jullie niet geven dat is nou het beroerde.)
Hoor je wel eens predikanten van de GGiN. Blijkbaar hoor je andere dingen als ik. Al ben ik het wel met je eens dat men er bij de GGiN wel op moet letten niet alleen bevindelijk te spreken.
jacob

Bericht door jacob »

MV schreef:
jacob schreef:
MV schreef:
jacob schreef: ik vind voorstellen en dwing ze in te gaan gevoelsmatig ongekend ver uit elkaar liggen.

Hoor je wel eens predikanten van de GGiN. Blijkbaar hoor je andere dingen als ik. Al ben ik het wel met je eens dat men er bij de GGiN wel op moet letten niet alleen bevindelijk te spreken.
Ik lees wel eens wat, ik hoor idd nooit preken. Ik ga er gemakshalve vanuit dat de rechtse kant van de GG gelijk staat aan de GG in ned.

En bevindelijk preken kan m.i. helemaal niet. Wat is dat dan? De preek kan bevinding uitwerken bij de mens. Maar bevinding preken is een verhaaltje ophangen. Stichtelijk dat wel, maar degene die geen bevinding hebben snappen er niets van. Oh ja, ze kunnen na een leven lang luisteren wel een bekering in elkaar flanzen die tranen trekkend is. Maar of ze dat ook daadwerkelijk bevinden of napraten weet niemand.
Plaats reactie