Kerk maakt reclame

huisman

Re: Kerk maakt reclame

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Dan blijft mijn vraag:
Hoe nodig je je collegas/buren uit om mee te gaan naar de kerk?

Misschien is het weggegooid geld om maar iets met een reclame te proberen doen. Misschien is het mogelijk om de boodschap van Paulus te vertalen in een 30 seconde boodschap die nu begrepen wordt (al zou ik graag een voorbeeld zien).

Nu wordt gebruik gemaakt van de niet perse Christelijke motieven van buiten-kerkelijken. Is dat verkeerd? Als ik nieuwe Christenen zie in de kerk waar ik ga, dan zijn er aardig wat van hen via die andere motieven eerst in de kerk gekomen. "Een warme omgeving, waar mensen in je geinteresseerd zijn, terwijl ik nog niemand ken in deze stad", of "die leuke/knappe vrouw/man die Christen blijkt te zijn en waar ik graag wat meer bij in de buurt ben". Nu gebruik je zeker dit laatste voorbeeld niet als uithangbord, maar het spreken van de taal van de ontvanger is wel goed. Handelingen 17 is ook verschillend van Handelingen 2.

Jona's boodschap in Ninevé duurde lang geen 30 seconden "Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd."
Maar het oordeel aankondigen in blijkbaar niet meer de taak van de kerk in de wereld.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
ejvl

Bericht door ejvl »

Wil je echte rust, vrede, blijdschap en zingeving tijdens en na dit leven?
Geloofd in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden.

Zoiets had er best bij gemogen vind ik.
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef:

Misschien is het weggegooid geld om maar iets met een reclame te proberen doen. Misschien is het mogelijk om de boodschap van Paulus te vertalen in een 30 seconde boodschap die nu begrepen wordt (al zou ik graag een voorbeeld zien).

Nu wordt gebruik gemaakt van de niet perse Christelijke motieven van buiten-kerkelijken. Is dat verkeerd? Als ik nieuwe Christenen zie in de kerk waar ik ga, dan zijn er aardig wat van hen via die andere motieven eerst in de kerk gekomen. "Een warme omgeving, waar mensen in je geinteresseerd zijn, terwijl ik nog niemand ken in deze stad", of "die leuke/knappe vrouw/man die Christen blijkt te zijn en waar ik graag wat meer bij in de buurt ben". Nu gebruik je zeker dit laatste voorbeeld niet als uithangbord, maar het spreken van de taal van de ontvanger is wel goed. Handelingen 17 is ook verschillend van Handelingen 2.

Jona's boodschap in Ninevé duurde lang geen 30 seconden "Nog veertig dagen, dan zal Nineve worden omgekeerd."
Maar het oordeel aankondigen in blijkbaar niet meer de taak van de kerk in de wereld.
Misschien. Is het ook de taak van ons naar onze collegas toe?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

ejvl schreef:Wil je echte rust, vrede, blijdschap en zingeving tijdens en na dit leven?
Geloofd in de Heere Jezus Christus en je zult zalig worden.

Zoiets had er best bij gemogen vind ik.
Hier ben ik het mee eens. Al zou ik het "en je zult zalig worden" weglaten, omdat dat al weinig betekenis heeft voor veel mensen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Jongere

Bericht door Jongere »

Waarom bespreken we dit filmpje alsof het evangelisatiemateriaal is? Dat is het niet; het is alleen een uitnodiging om naar de kerk te komen. Dáár wordt - als het goed is - het evangelie verkondigd in de volle diepte.

Of dit filmpje als zodanig veel nut heeft, betwijfel ik. Maar er lijkt me op zichzelf niet veel mis met een oproep om naar de kerk te komen. Dat hoeven we niet te gaan vergelijken met een preek van Paulus, want die had zijn (aanvankelijk) geïnteresseerde publiek al voor zich.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef:

Misschien. Is het ook de taak van ons naar onze collegas toe?
Zou dat in een persoonlijk gesprek niet kunnen? Je ziet overal in de Schrift dat profeten,apostelen en de Heere Jezus zelf het oordeel aanzegt voor een ieder die in de zonde blijft. Wij mogen het geloof in Christus toch niet als iets vrijblijvend verkondigen ?
Doe ik het zelf ? Heel vaak niet en lijk ik het meest op een wegvluchtende Jona.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
WimA

Bericht door WimA »

Jongere schreef:Waarom bespreken we dit filmpje alsof het evangelisatiemateriaal is? Dat is het niet; het is alleen een uitnodiging om naar de kerk te komen. Dáár wordt - als het goed is - het evangelie verkondigd in de volle diepte.
Deze uitleg kan men er inderdaad ook aan geven. :bobo Net zoals de AH oproept om in hun winkel te komen. Alleen geeft AH nog aan in haar reclameuitingen wat en hoe goed haar produkten zijn. De kerk hoeft niet te melden wat haar produkten zijn?
Ik poneer niet dat het filmpje "evangelisatiemateriaal" is of moet zijn, ik poneer dat haar uitingen bijbels moeten zijn.
Jongere schreef:Of dit filmpje als zodanig veel nut heeft, betwijfel ik. Maar er lijkt me op zichzelf niet veel mis met een oproep om naar de kerk te komen. Dat hoeven we niet te gaan vergelijken met een preek van Paulus, want die had zijn (aanvankelijk) geïnteresseerde publiek al voor zich.
Deze opmerking gaat niet op. Het publiek verkreeg de interesse omdat men dit van Paulus vertelde: "Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde." "Jezus en de opstanding", lijkt me een kerncitaat van nog geen 5 seconden.
Laatst gewijzigd door WimA op 19 dec 2013, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Jongere schreef:Waarom bespreken we dit filmpje alsof het evangelisatiemateriaal is? Dat is het niet; het is alleen een uitnodiging om naar de kerk te komen. Dáár wordt - als het goed is - het evangelie verkondigd in de volle diepte.

Of dit filmpje als zodanig veel nut heeft, betwijfel ik. Maar er lijkt me op zichzelf niet veel mis met een oproep om naar de kerk te komen. Dat hoeven we niet te gaan vergelijken met een preek van Paulus, want die had zijn (aanvankelijk) geïnteresseerde publiek al voor zich.
Precies, er is blijkbaar geen kritiek te geven op de inhoud van het filmpje, dus wordt er maar kritiek gegeven over hetgeen er niet instaat. Tsja.
freek

Bericht door freek »

Juist. Je hebt het opnieuw keurig verwoord.
WimA

Bericht door WimA »

Curatorium schreef:

Precies, er is blijkbaar geen kritiek te geven op de inhoud van het filmpje, dus wordt er maar kritiek gegeven over hetgeen er niet instaat. Tsja.
Niets doen en niets zeggen is dus boven alle kritiek verheven?
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Ik zie deze reclame gewoon als een oproep om naar de kerk te gaan, niet als een evangelisatie of een of ander bekeermiddel. De kerkklokken van jouw kerk bevatten toch ook verder geen boodschap? Het is alleen een oproep, net als dit filmpje.
WimA

Bericht door WimA »

Curatorium schreef:Ik zie deze reclame gewoon als een oproep om naar de kerk te gaan, niet als een evangelisatie of een of ander bekeermiddel. De kerkklokken van jouw kerk bevatten toch ook verder geen boodschap? Het is alleen een oproep, net als dit filmpje.
Zie onderstaande link en bijbehorend verhaaltje. Kerkklokken vertellen: "Het is tijd", evenals mijn wekker dit meld op de door mij ingestelde tijd. Kerkklokken en de wekker zijn neutraal. Deze commercial heeft wel een houdelijke boodschap. Namelijk: vreten, zuipen en feest vieren. OOK in de PKN!!!!!!
http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... enden.aspx
ejvl

Bericht door ejvl »

Nou nou WimA, ik denk dat er in menig reformatorisch gezin het vele malen luxer aan toe gaat als je in de commercial ziet...
Tevens is het helemaal niet verkeerd om met familie of vrienden samen te zijn en lekker te eten toch?
Ik zie helemaal niet iets van eten en zuipen, ook niet in het verhaaltje, integendeel zelfs, er wordt gezegd dat in de kerken de echte boodschap te horen is.

Kerkklokken geven inderdaad de tijd aan, maar wat dacht je van de kerkklokken op zondagmorgen dan? Die hebben wel degelijk een boodschap, kom naar de kerk!
Sheba
Inactief

Bericht door Sheba »

WimA schreef:
Curatorium schreef:Ik zie deze reclame gewoon als een oproep om naar de kerk te gaan, niet als een evangelisatie of een of ander bekeermiddel. De kerkklokken van jouw kerk bevatten toch ook verder geen boodschap? Het is alleen een oproep, net als dit filmpje.
Zie onderstaande link en bijbehorend verhaaltje. Kerkklokken vertellen: "Het is tijd", evenals mijn wekker dit meld op de door mij ingestelde tijd. Kerkklokken en de wekker zijn neutraal. Deze commercial heeft wel een houdelijke boodschap. Namelijk: vreten, zuipen en feest vieren. OOK in de PKN!!!!!!
http://www.pkn.nl/actueel/Nieuws/nieuws ... enden.aspx
En dan de verklaring van Plaisier:
Plaisier: “De Protestantse Kerk vindt het belangrijk om mensen te laten weten dat ze met Kerst welkom zijn in de kerk. Natuurlijk ook de rest van het jaar, maar met Kerst begint het verhaal van het christelijk geloof. God zoekt de mens op.
Volgens mij begint het "verhaal" (wat een afschuwelijke term, eerder geschiedenis!)
Niet met Kerst maar met de Schepping en de zondeval....

En natuurlijk zijn de kerstdagen ook dagen waarin je als familie samen mag zijn. MAAR moet de kerk de boodschap afgeven dat dat een kern is van kerst? En evjl waar in het filmpje hoor jij dat in de kerken de echte boodschap te horen is? Ik heb het een paar keer bekeken maar hoor dat echt niet hoor...
ejvl

Bericht door ejvl »

Ik heb het over de link die WimA postte.
Plaats reactie