Welk boek ben jij nu aan het lezen? [4]

Hendrikus

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen? [2]

Bericht door Hendrikus »

Luther schreef:
Hendrikus schreef:
Marieke schreef:
huisman schreef:Ik heb net Hanenpoten van Ds J.T. Doornenbal uit. Ergens schrijft hij over begrafenissen in de betuwe. Het was daar de gewoonte dat bij de begrafenis van een onbekeerde de vrouwen niet mee gingen naar het graf. Alleen de mannen dus.
Waar komt zo'n gewoonte vandaan ?
:bobo En wie bepaalde dat of het een onbekeerde was?
Juist.
Iets soortgelijks wat ik vroeger meemaakte, was de gewoonte om tijdens een rouwdienst niet te zingen. Daarop werd echter een uitzondering gemaakt wanneer men geloofde dat de overledene nu juichte voor Gods troon. Maar wie bepaalt dan of we wel of niet gaan zingen?
Vaak ontstaat zoiets vanuit een situatie waar maar heel weinig avondmaalsgangers zijn. Het overlijden van een avondmaalsganger is dan iets heel bijzonders (want er zijn er maar zo weinig), dus dan wordt er een uitzondering gemaakt op de regel om niet te zingen tijdens de rouwdienst.
Dat zijn nou van die tradities waarvan we rustig afscheid mogen nemen, net als van die Betuwse gewoonte dat de vrouwen niet meegingen naar het graf van een 'onbekeerde'.
Ik ken nog een gemeente waar nooit gezongen wordt tijdens een rouwdienst, zelfs niet bij alle HA-gangers; alleen als het overgenomen kan worden..... :cry
Zo was het ook in de situatie die ik meemaakte, maar om het niet al te ingewikkeld te maken liet ik die nuance maar even achterwege...
~~Soli Deo Gloria~~
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Ik ken nog een gemeente waar nooit gezongen wordt tijdens een rouwdienst, zelfs niet bij alle HA-gangers; alleen als het overgenomen kan worden..... :cry
Wel of niet zingen wordt bij ons vrijgelaten aan wat de familie wenst.
Een rouwdienst is immers geen eredienst of kerkdienst, maar een familieaangelegenheid.
refo

Bericht door refo »

Hoe zit het met de bloemen? Het is niet gebruikelijk onder ons, maar zijn er uitzonderingen?

Een paar weken geleden overleed in onze gemeente een man die zijn leven lang in de bloemen heeft gezeten.
Zelf had hij een groothandel en de kinderen hebben allemaal nog steeds bloemenwinkels.
Op de rouwkaart stond: geen bloemen, daar zorgen we zelf voor.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

:offtopic :offtopic ::please
dennis

Bericht door dennis »

refo schreef:Hoe zit het met de bloemen? Het is niet gebruikelijk onder ons, maar zijn er uitzonderingen?

Een paar weken geleden overleed in onze gemeente een man die zijn leven lang in de bloemen heeft gezeten.
Zelf had hij een groothandel en de kinderen hebben allemaal nog steeds bloemenwinkels.
Op de rouwkaart stond: geen bloemen, daar zorgen we zelf voor.
Persoonlijk vind ik bloemen niet gepast voor een uitvaart. Daar is het te ernstig voor, en vaak zijn ze toch (bewust of onbewust) bedoelt om de ernst van het sterven te 'verbloemen'.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Graag weer back on-topic!
MarthaMartha

Bericht door MarthaMartha »

lichtende voorbeelden

dagboek bij de bijbel, gericht op opvoeding
door dhr en mw Dobson

:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

* Diverse auters - Mannen in beweging
* GOD WERKT DOOR MENSEN (Meer dan 50 jaar Filadelfia Zending)

Gisteren zitten lezen in:
Johannes Calvijn, Institutie-verkort door dr B Wielenga

Ik heb dit ooit gekocht op een tweedehands boekenmarkt. Ik last het gisteravond onder andere om me voor te bereiden op de doop van ons kindje binnenkort. Ik overweeg om het als dagboek te gaan lezen, iedere dag een stukje. Het gereformeerde goud in dit boekje pakte me gelijk, prachtig!
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 jan 2012, 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Th. van der Groe - de genezing van de blindgeborene (wist niet dat Van der Groe ook een GG-predikant was :hum )
Auto

Bericht door Auto »

Erasmiaan schreef:Th. van der Groe - de genezing van de blindgeborene (wist niet dat Van der Groe ook een GG-predikant was :hum )
Lees de HC Zondag 7 en 23 maar van Vd Groe en leg daar de werken van Comrie eens naast :OO3

Werd Vd Groe maar meer gelezen in de GG ;)
dennis

Bericht door dennis »

Ik lees in een dun boekje van een zekere meneer Burggraaf dat: 'Een kus van Jezus mond heet.'
Mooie titel, maar de inhoud roept hier en daar vragen bij me op..
Kent iemand dit boekje?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Auto schreef:
Erasmiaan schreef:Th. van der Groe - de genezing van de blindgeborene (wist niet dat Van der Groe ook een GG-predikant was :hum )
Lees de HC Zondag 7 en 23 maar van Vd Groe en leg daar de werken van Comrie eens naast :OO3

Werd Vd Groe maar meer gelezen in de GG ;)
Nou, inderdaad. In het boekje van de genezing van de blindgeborene worden meest de bekommerden aangesproken en ook in zijn toetsteen (waar hij ook de catechismus volgt) gaat het vaak over de zaligmakende overtuigingen voorafgaande aan de kennis van Christus. Mijn eerste conclusie na het lezen van de toetsteen en de genezing van de blindgeborene: Van der Groe wordt door rechtvaardigmakingsdrijvers misbruikt. En: Van der Groe staat niet tegenover Comrie, maar is aanvullend (Van der Groe heeft meer separatie).
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van der Groe stond sowieso niet tegenover Comrie, maar tegenover Brakel c.s.
Comrie nam een soort tussenpositie in.
Marieke

Bericht door Marieke »

Tiberius schreef:Van der Groe stond sowieso niet tegenover Comrie, maar tegenover Brakel c.s.
Wel wat off-topic, maar in wat voor opzicht stond v.d. Groe tegenover Brakel?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marieke schreef:
Tiberius schreef:Van der Groe stond sowieso niet tegenover Comrie, maar tegenover Brakel c.s.
Wel wat off-topic, maar in wat voor opzicht stond v.d. Groe tegenover Brakel?
Dat staat volgens mij in de voorrede van ds. Moerkerken op de verklaring van zondag 7 van de H.C. van Comrie?
Gesloten