Veronderstelde wedergeboorte

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Veronderstelde wedergeboorte

Bericht door Bert Mulder »

PvS schreef:
Bert Mulder schreef:
PvS schreef: Dan mag er wel gevraagd worden hoé je Christus hebt leren kennen.
Dáár maak jij wel een verschil in.
Want of je Christus nu als een klein kind of als een volwassene hebt leren kennen maakt geen verschil.
En met de opmerking dat je niet kunt aangeven wanneer je van Hem geworden bent (het ín Christus zijn) zet je hele verhaal op lossen schroeven.

Gevaarlijke leer.

Ik heb Christus leren kennen door de godvruchtige opvoeding door mijn ouders, en doormiddels Zijn Woord, in de prediking van verschillende van Gods knechten zoals ds. Mallan en Ds. Wink.
Kijk aan, je gelijkt op Paulus in zijn eertijds?
Onze voorganger heeft hier vanmorgen nog ernstig tegen gewaarschuwd.
Bert Mulder schreef:Hoe zijt gij tot de kennis van Christus gekomen dan, PvS?
...en hier voel ik mij nu niet toe geroepen om op in te gaan.
Alles afkraken dus, en zelf niet lef hebben om te antwoorden... Of is het omdat je Christus niet kent dan? De beste stuurlui...

Sent from my GT-P7500M using Tapatalk 2
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

On-topic aub.
Niemand is verplicht om hier persoonlijke zaken te ontboezemen.
dennis

Bericht door dennis »

Als God een mens bekeert gebeurt dat niet zonder dat we ervan weten! Dit is een geheel bovennatuurlijk werk dat God door Zijn Geest in ons voltrekt, maar daarna zullen er vruchten volgen van geloof en bekering.
Iemand die wederom geboren mag worden, wordt een nieuw schepsel. En dat is niet niets. Het is wonder dat in onze belijdenisgeschiften wordt vergeken met de Schepping.

Weet iedereen het precieze moment?

Dat zou ik niet durven beweren. De Heere is ook daarin een vrijmachtig God, die niet bij iedereen dezelfde weg gaat. Wel is het buitengewoon waardevol om het moment persoonlijk te kennen, want in twijfel en aanvechtigen mag hierop worden teruggegrepen.
'Hoort wat mij God deed ondervinden. Wat Hij gedaan heeft aan mijn ziel.'

Maar dat de wedergeboorte zal blijken in het leven van Gods kinderen, dat staat vast. En ook dat is voluit bijbels:
'Al (ja iedereen) wat Hij wrocht, zal juichen tot Zijn eer.'
refo

Bericht door refo »

dennis schreef:Als God een mens bekeert gebeurt dat niet zonder dat we ervan weten! Dit is een geheel bovennatuurlijk werk dat God door Zijn Geest in ons voltrekt, maar daarna zullen er vruchten volgen van geloof en bekering.
Iemand die wederom geboren mag worden, wordt een nieuw schepsel. En dat is niet niets. Het is wonder dat in onze belijdenisgeschiften wordt vergeken met de Schepping.

Weet iedereen het precieze moment?

Dat zou ik niet durven beweren. De Heere is ook daarin een vrijmachtig God, die niet bij iedereen dezelfde weg gaat. Wel is het buitengewoon waardevol om het moment persoonlijk te kennen, want in twijfel en aanvechtigen mag hierop worden teruggegrepen.
'Hoort wat mij God deed ondervinden. Wat Hij gedaan heeft aan mijn ziel.'

Maar dat de wedergeboorte zal blijken in het leven van Gods kinderen, dat staat vast. En ook dat is voluit bijbels:
'Al (ja iedereen) wat Hij wrocht, zal juichen tot Zijn eer.'
En wat zijn die 'vruchten van geloof en bekering' volgens de Bijbel?
Waarom is dat 'moment persoonlijk' zo belangrijk in twijfel en aanvechtingen? Ik meen dat in de belijdenis iets anders daarvoor wordt aangewezen.
In Psalm 145 staat dit: Al Uw werken, HEERE, zullen U loven. Het komt me voor dat het hier over de schepping gaat.
In Psalm 66 is 'mijn ziel' hetzelfde als 'ik'. Zie bv vers 9.
ejvl

Bericht door ejvl »

En daarbij, vernieuwing is ook steeds weer nodig.
De predikant haalde gisteren in de preek aan, stel dat je 40 jaar getrouwd ben, en je vraagt aan je man of vrouw, hou je van mij? En de vrouw/man zal zeggen, dat heb ik je 40 jaar geleden al gezegd en beloofd.
Nee, dat wil je graag weer opnieuw horen.
Zo is het denk ik ook lopende op de smalle weg, Gods beloften worden steeds vernieuwd, ook wel de dagelijkse bekering genoemd.
Natuurlijk is het niet zo dat twijfel of ongeloof goedgekeurd word, verre van dat, want dat is een grote zonde, maar steeds een vernieuwing blijft denk ik nodig, en dat zijn heus geen mystieke ervaringen, maar dat kan bijvoorbeeld al door een gedeelte uit de bijbel te lezen.
Bert Mulder
Contacteer:

Tiberius schreef:On-topic aub.
Maar... Men moet niet van anderen persoonlijke antwoorden eisen, die vervolgens afkraken, en die vraag over zichzelf vervolgens weigeren te antwoorden....

Verder: 1 Pet. 3:15
15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Bert Mulder schreef:
Tiberius schreef:On-topic aub.
Maar... Men moet niet van anderen persoonlijke antwoorden eisen, die vervolgens afkraken, en die vraag over zichzelf vervolgens weigeren te antwoorden....

Verder: 1 Pet. 3:15
15 Maar heiligt God, den Heere, in uw harten; en zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop, die in u is, met zachtmoedigheid en vreze.
Sorry Bert, ik meen niet dat ik jou tot verantwoording heb geroepen.
Dat je er zelf van getuigt moet je zelf weten, maar mij moet je het niet verwijten.

Er wordt hier een 'bekering' omschreven die m.i. geen grond vind in de Schrift.
Dat mag best besproken en beoordeeld worden.
Als het goed ligt moet het dat kunnen lijden.

Misschien dat het onderwerp verandert moet worden in: Wanneer was er de laatste Godsontmoeting?
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

PvS schreef:Misschien dat het onderwerp verandert moet worden in: Wanneer was er de laatste Godsontmoeting?
Nee, dat denk ik niet. Dat is weer een ander onderwerp.
Bert Mulder
Contacteer:

PvS schreef: Sorry Bert, ik meen niet dat ik jou tot verantwoording heb geroepen.
Dat je er zelf van getuigt moet je zelf weten, maar mij moet je het niet verwijten.

Misschien dat het onderwerp verandert moet worden in: Wanneer was er de laatste Godsontmoeting?
En wie zijt gij, mijn bekering in twijfel te trekken???

Tegen welk Woord in de Heilige Schrift gaat die in???
PvS
Inactief

Bericht door PvS »

Bert Mulder schreef:
PvS schreef: Sorry Bert, ik meen niet dat ik jou tot verantwoording heb geroepen.

Bert Mulder schreef:Ik heb Christus leren kennen door de godvruchtige opvoeding door mijn ouders
Matthéüs 3:9a; En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

PvS schreef:
Bert Mulder schreef:

Bert Mulder schreef:Ik heb Christus leren kennen door de godvruchtige opvoeding door mijn ouders
Matthéüs 3:9a; En meent niet bij uzelven te zeggen: Wij hebben Abraham tot een vader.

Bert Mulder, als Christus in je leven komt, hoe jong ook, dan heb je daar weet van.
Iedere gelovige heeft zondekennis, liefde tot Christus, en dankbaarheid jegens God drie-enig.

Wij zijn God niet, maar er moet wel eens grond zijn om iemand als medegelovige en broeder/zuster te kunnen aanvaarden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert Mulder
Contacteer:

Johann Gottfried Walther schreef:

Bert Mulder, als Christus in je leven komt, hoe jong ook, dan heb je daar weet van.
Iedere gelovige heeft zondekennis, liefde tot Christus, en dankbaarheid jegens God drie-enig.

Wij zijn God niet, maar er moet wel eens grond zijn om iemand als medegelovige en broeder/zuster te kunnen aanvaarden.
En ook jij wilt beweren dat je mijn hart kunt zien, en redeneerd dus dat mijn geloof en bekering niet op Christus gegrond is...
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Bert Mulder schreef:

En ook jij wilt beweren dat je mijn hart kunt zien, en redeneerd dus dat mijn geloof en bekering niet op Christus gegrond is...
Dat schreef ik niet!
Ik kan mij maar baseren op wat iemand mij verteld.
En dan zal er iets zijn van de 3 zaken zoals ik noemde.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bert Mulder
Contacteer:

Dat schreef ik niet!
Ik kan mij maar baseren op wat iemand mij verteld.
En dan zal er iets zijn van de 3 zaken zoals ik noemde.
En wat is de bedoeling dan WEL van je post?
Bert Mulder
Contacteer:

3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Hoop ik dus, dat je of, mijn belijdenis aanneemt, of, dat je voor me bid.
Plaats reactie