Verloren zijn

dennis

Re: Verloren zijn

Bericht door dennis »

Misschien is 'rechtvaardigverklaring' wel een veel beter woord dan 'rechtvaardigmaking.'
Want we blijven zondaren tot onze laatste snik. Alleen: omdat Christus Zijn vergoten bloed aan mij persoonlijk toerekend, ben ik van de zware schuld verlost.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

dennis schreef:Misschien is 'rechtvaardigverklaring' wel een veel beter woord dan 'rechtvaardigmaking.'
Want we blijven zondaren tot onze laatste snik. Alleen: omdat Christus Zijn vergoten bloed aan mij persoonlijk toerekend, ben ik van de zware schuld verlost.
Dat zei ds. P. den Butter inderdaad ook. Ik heb enkele preken van hem gehoord over zondag 23; ik zou willen dat elk forumlid die eens luisterde'!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Luther schreef:
dennis schreef:Misschien is 'rechtvaardigverklaring' wel een veel beter woord dan 'rechtvaardigmaking.'
Dat zei ds. P. den Butter inderdaad ook. Ik heb enkele preken van hem gehoord over zondag 23; ik zou willen dat elk forumlid die eens luisterde'!
Dit is toch niet nieuw? Het is toch algemeen bekend dat het woord 'rechtvaardiging' meer recht doet aan de inhoud ervan dan het woord 'rechtvaardigmaking'?
Zucht

Bericht door Zucht »

Luther schreef:
Zucht schreef:Luther, reageer eerst eens op mijn laatste vraag, voordat je iets aan DIA gaat vragen.
Ik kan me niet herinneren dat je me een vraag gesteld heb, behalve dan enkele retorische.... (en ik heb geleerd dat die laatste categorie vragen zijn waarop je niet hoeft te antwoorden...:) )
Fijn dat je niet boos geworden bent Luther, en dat je je graag laat leren. Ik vind die uitdrukking inderdaad voor 200% bijbels. Lees het gedeelte uit de preek over Hiskia nog eens. Kon Hiskia sterven met wat er in zijn leven gebeurt was? Kon hij zeggen: Ik heb Christus wel eens gezien, dus sterven is niet erg? Kirren en piepen is helemaal niet nodig Hiskia, dat is gezelschapstaal. Je moet het vast houden Hiskia!! Kom op geloven.... op Christus zien.. Ach wat een armoe.

Is toch een vrij normale vraag, daar is niets retorisch aan. Als je niet wilt reageren moet je dat gewoon zeggen. Dan had ik niet nogmaals om een reactie gevraagd.
Wij moeten de Waarheid niet onder de knie hebben. Maar de Waarheid moet ons op de knieën des harten brengen.
Jongere

Bericht door Jongere »

Zucht schreef:
Luther schreef:
Zucht schreef:Luther, reageer eerst eens op mijn laatste vraag, voordat je iets aan DIA gaat vragen.
Ik kan me niet herinneren dat je me een vraag gesteld heb, behalve dan enkele retorische.... (en ik heb geleerd dat die laatste categorie vragen zijn waarop je niet hoeft te antwoorden...:) )
Fijn dat je niet boos geworden bent Luther, en dat je je graag laat leren. Ik vind die uitdrukking inderdaad voor 200% bijbels. Lees het gedeelte uit de preek over Hiskia nog eens. Kon Hiskia sterven met wat er in zijn leven gebeurt was? Kon hij zeggen: Ik heb Christus wel eens gezien, dus sterven is niet erg? Kirren en piepen is helemaal niet nodig Hiskia, dat is gezelschapstaal. Je moet het vast houden Hiskia!! Kom op geloven.... op Christus zien.. Ach wat een armoe.

Is toch een vrij normale vraag, daar is niets retorisch aan. Als je niet wilt reageren moet je dat gewoon zeggen. Dan had ik niet nogmaals om een reactie gevraagd.
Het probleem is dat je dingen leest in de geschiedenis van Hizkia, waar die hele geschiedenis niet over gaat.
Zo wordt het inderdaad wel heel makkelijk om dingen Bijbels te "bewijzen".
alias

Bericht door alias »

Luther schreef:
Heb je een link?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jongere schreef:
Zucht schreef:
Luther schreef:

Het probleem is dat je dingen leest in de geschiedenis van Hizkia, waar die hele geschiedenis niet over gaat.
Zo wordt het inderdaad wel heel makkelijk om dingen Bijbels te "bewijzen".
Daar sluit ik me bij aan.
@Zucht: ik heb geen zin om hier bladzijden vol te typen om jou te overtuigen van het feit dat die passage uit het leven Hizkia niet gaat over de rechtvaardiging en over het wel zien van Jezus, maar Hem nog niet bezitten; en ook niet over bedekte schuld die nog niet vergeven is. Dat is namelijk eindeloos, en we komen niet nader tot elkaar.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Luther schreef:
Ik zeg niets over Ds. P. den Butter, maar......
kunt u dat verklaren waarom u zou willen dat elk forumlid die eens luisterde? :)
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
peterf

Bericht door peterf »

SecorDabar schreef:Ik zeg niets over Ds. P. den Butter, maar......
Dat zegt al weer genoeg, maargoed...
SecorDabar schreef:kunt u dat verklaren waarom u zou willen dat elk forumlid die eens luisterde? :)
De preken van Ds. den Butter zijn altijd zeer onderwijzend, schriftuurlijk met duidelijke lijnen naar het geestelijke leven. Zo ook deze.
Hoewel ik natuurlijk niet kan antwoorden voor Luther.
peterf

Bericht door peterf »

alias schreef:
Luther schreef:
Heb je een link?
Ik denk dat Luther o.a. de volgende preken bedoeld:

http://www.downloadpreken.com/download. ... 18A493.mp3
http://www.downloadpreken.com/download. ... 18A492.mp3
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

peterf schreef:
alias schreef:
Luther schreef:
Heb je een link?
Ik denk dat Luther o.a. de volgende preken bedoeld:

http://www.downloadpreken.com/download. ... 18A493.mp3
http://www.downloadpreken.com/download. ... 18A492.mp3
Zijn deze gehouden in de CGK Renswoude ruim een jaar geleden? Zo ja, dan bedoel ik die inderdaad.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

GJdeBruijn schreef:
Zucht schreef:Heel jammer dat die noodzakelijkheid nog maar op weinig kansels gehoord wordt.
Kennelijk vind het geen herkenning bij de reformatorische bronnen en in de Schrift. Anders werd het echt wel gehoord.
Nee het ligt anders... God trekt Zich meer een meer terug, en de leraars kennen het vaak zelf niet meer. Is het dan een wonder dat je het niet veel meer hoort? Zouden we niet wakker moeten worden en de geschriften die ons van ons voorgeslacht nagelaten zijn moeten onderzoeken? De tijd is ernstig, en ik voel wel aan dat velen het niet te zwaar opnenemen. Zeg dan maar dat ik het zwaar zie, daar gaat het echt niet over, het gaat niet over zwaarheid, maar er mocht eens waarheid en klaarheid komen. En dan moet ik mezelf erbij insluiten.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Nee het ligt anders... God trekt Zich meer een meer terug, en de leraars kennen het vaak zelf niet meer. Is het dan een wonder dat je het niet veel meer hoort? Zouden we niet wakker moeten worden en de geschriften die ons van ons voorgeslacht nagelaten zijn moeten onderzoeken? De tijd is ernstig, en ik voel wel aan dat velen het niet te zwaar opnenemen. Zeg dan maar dat ik het zwaar zie, daar gaat het echt niet over, het gaat niet over zwaarheid, maar er mocht eens waarheid en klaarheid komen. En dan moet ik mezelf erbij insluiten.
DIA, hou toch eens op. De leraars kennen het vaak zelf niet meer. Als je er zo over denkt, op basis van jouw ervaringen, dan zit je gewoon in de verkeerde kerk.
Wat zou het mooi zijn als je eens het goede ging zien, in plaats van te klagen over deze sombere tijden, in plaats van de Heere bijna te verwijten dat Hij niet meer zou werken....
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef: Nee het ligt anders... God trekt Zich meer een meer terug, en de leraars kennen het vaak zelf niet meer. Is het dan een wonder dat je het niet veel meer hoort? Zouden we niet wakker moeten worden en de geschriften die ons van ons voorgeslacht nagelaten zijn moeten onderzoeken? De tijd is ernstig, en ik voel wel aan dat velen het niet te zwaar opnenemen. Zeg dan maar dat ik het zwaar zie, daar gaat het echt niet over, het gaat niet over zwaarheid, maar er mocht eens waarheid en klaarheid komen. En dan moet ik mezelf erbij insluiten.
DIA, hou toch eens op. De leraars kennen het vaak zelf niet meer. Als je er zo over denkt, op basis van jouw ervaringen, dan zit je gewoon in de verkeerde kerk.
Wat zou het mooi zijn als je eens het goede ging zien, in plaats van te klagen over deze sombere tijden, in plaats van de Heere bijna te verwijten dat Hij niet meer zou werken....
Wordt het bij jullie nog verklaard dan? In Wierden wisten de "leraars" er echt geen raad mee...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

peterf schreef:
SecorDabar schreef:Ik zeg niets over Ds. P. den Butter, maar......
Dat zegt al weer genoeg, maargoed...
SecorDabar schreef:kunt u dat verklaren waarom u zou willen dat elk forumlid die eens luisterde? :)
De preken van Ds. den Butter zijn altijd zeer onderwijzend, schriftuurlijk met duidelijke lijnen naar het geestelijke leven. Zo ook deze.
Hoewel ik natuurlijk niet kan antwoorden voor Luther.
Beste Peterf,
Ik zeg niets over Ds. P den Butter omdat, ....... ik deze dominee niet ken.... :)
(Dat laatste was ik vergeten er bij te voegen, mijn excuses!)

Verder: Ik denk dat elke kerkganger(ster) door een persoonlijke band,
of door zijn prediking min of meer gehecht is aan zijn of haar predikant.
Het is denk ik dan ook persoonsgebonden wat u schreef.

Ik neem het voor 100 % aan wat u schrijft over Ds. P. den Butter,
maar (en daar betrap ik mezelf ook op),
dat we op dit forum vaak belanden in een oeverloze discussie van:
"Ik zou iedereen aanraden om dominee X te beluisteren,
of oudvader Z te lezen"
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Plaats reactie