Nieuwe praeses PKN

Bert Mulder
Contacteer:

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door Bert Mulder »

Curatorium schreef:Zoals ik zei: "Dat laatste is tegen Gods Woord ja."
Ik zeg niet dat ik voor vrouwen op de preekstoel ben (dat is totaal niet zo), ik zeg alleen dat we niet hun godzaligheid mogen (en kunnen!) veroordelen, omdat ik weet dat er genoeg vrouwelijke predikanten zijn die de Heere beter kennen dan een vrouw uit de verre geschiedenis.
Wij mogen, nee moeten op de werken oordelen. En zolang een dame op de preekstoel staat, en zich niet voor God verootmoedigt, de zonde latende,en zich bekeert, is ze op weg naar eeuwige rampzaligheid.

Een predikante is vreemd vuur op het altaar:
Lev. 10:1 En de zonen van Aäron, Nadab en Abihu, namen een ieder zijn wierookvat, en deden vuur daarin, en leiden reukwerk daarop, en brachten vreemd vuur voor het aangezicht des HEEREN, hetwelk hij hen niet geboden had.
2 Toen ging een vuur uit van het aangezicht des HEEREN, en verteerde hen; en zij stierven voor het aangezicht des HEEREN.
Jes 5:20 Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!
(zie dat anderen mij al voor waren...)
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Anker schreef:
Tiberius schreef:Niemand zegt hier iets over hoe dicht iemand anders bij de Heere leeft, noch over iemands godzaligheid.
We kunnen alleen maar oordelen over iemands daden; we zijn geen hartenkenners.
En wanneer iemands daden rechtstreeks tegen Gods Woord ingaan, en hij of zij langdurig in openbare zonde leeft, is dat op zijn zachtst gezegd geen best teken.

Edit> Zie dat Eilander min of meer hetzelfde post; helemaal mee eens.
Ik probeerde nog wat voorzichtig te zijn. :hum
Al past het helemaal bij onze tijd om zonde geen zonde meer te noemen. Dat is wel een punt dat lijnrecht ingaat tegen Gods Woord.
Dat zonde geen zonde meer genoemd mag worden, verbaast me niets: dat past inderdaad helemaal bij onze tijd.
Wat me wel beangstigt is, dat er kennelijk forum-watchers actief zijn, die alleen maar controleren of het hier niet te rechtzinnig wordt. Zo ja dan komen ze een stevige vrijzinnige duit in het zakje doen. :bobo
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

freek schreef:
Ik zeg niet dat ik voor vrouwen op de preekstoel ben (dat is totaal niet zo), ik zeg alleen dat we niet hun godzaligheid mogen (en kunnen!) veroordelen, omdat ik weet dat er genoeg vrouwelijke predikanten zijn die de Heere beter kennen dan een vrouw uit de verre geschiedenis.
Ik weet ook van vrouwelijke predikanten die dichter bij de Heere leven dan sommigen van ons, mijzelf incluis. Ik begrijp dan niet altijd dat zij deze weg kiezen, maar ik zou niet aan hun geloof durven te twijfelen.
Daartoe worden wij ook niet geroepen; wel mogen we eerlijk het gesprek aangaan over wat de Bijbel ons leert over de plaats van de vrouw in de kerk. En die is niet op de preekstoel en in de kerkenraadskamer. Als je daarvan vindt dat het niet expliciet in de Bijbel staat, dan kan het haast niet anders of je leest de Bijbel anders dan in de NGB is verwoord, ofwel: via de schrift-kritische methode. Dat mag, maar dan verlaat je het gereformeerde spoor.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
SecorDabar

Bericht door SecorDabar »

Bert Mulder schreef:
Wij mogen, nee moeten op de werken oordelen. En zolang een dame op de preekstoel staat, en zich niet voor God verootmoedigt, de zonde latende,en zich bekeert, is ze op weg naar eeuwige rampzaligheid.

Een predikante is vreemd vuur op het altaar:
Lev. 10:1 En de zonen van Aäron, Nadab en Abihu, namen een ieder zijn wierookvat, en deden vuur daarin, en leiden reukwerk daarop, en brachten vreemd vuur voor het aangezicht des HEEREN, hetwelk hij hen niet geboden had.
2 Toen ging een vuur uit van het aangezicht des HEEREN, en verteerde hen; en zij stierven voor het aangezicht des HEEREN.
Jes 5:20 Wee dengenen, die het kwade goed heten, en het goede kwaad; die duisternis tot licht stellen, en het licht tot duisternis; die het bittere tot zoet stellen, en het zoete tot bitterheid!
(zie dat anderen mij al voor waren...)
Beste Bert Mulder,
U schreef: ...is ze op weg naar eeuwige rampzaligheid.
Ik denk wel dat u het met mij eens bent, dat we dat oordeel
alleen geheel en al aan God moeten overlaten,
dat oordeel komt ons niet toe, wie er in de eeuwige rampzaligheid komen.

Verder ben ik het wel met u eens hoor.
Ik zou mijn consciëntie geweld aandoen om een vrouwelijke ambtdrager
goed te keuren.
Maar om nu Leviticus 10:1 te gebruiken?
Tja, daar gaat het toch om zonen, en niet om dochters of vrouwelijke dominees.
Al begrijp ik wel dat u benadrukt: Wij mogen, nee moeten op de werken oordelen.
En dat is dan ook de strekking van uw betoog.
Laatst gewijzigd door SecorDabar op 24 jan 2013, 08:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Secor Dabar = Gedenkt het Woord (Psalm 119:49)

Al kunnen wij niets doen zonder de Geest,
toch zal de Geest niets doen zonder het Woord.
(Ds. Ebenezer Erskine)
Eppo Gremdaat

Bericht door Eppo Gremdaat »

We weten het nu wel over de nieuwe praeses Mevrouw Ds K. van den Broeke en bidden haar samen met de andere synodeleden leden van PKN Gods onmisbare zegen toe.
Ik wil eigenlijk een nieuw topic openen, nl. niet wat Pailus zegt, maar wat zegt onze Heer Jezus van dit alles, daarom...
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Eppo Gremdaat schreef:We weten het nu wel over de nieuwe praeses Mevrouw Ds K. van den Broeke en bidden haar samen met de andere synodeleden leden van PKN Gods onmisbare zegen toe.
Ik wil eigenlijk een nieuw topic openen, nl. niet wat Pailus zegt, maar wat zegt onze Heer Jezus van dit alles, daarom...
Het klinkt me in de oren alsof je wil aangeven dat Jezus een andere mening over de vrouw in het ambt had als Paulus?
DDD

Bericht door DDD »

Zelfs als je vindt dat vrouwen geen predikant mogen zijn is het nog ongehoord om van een dwaling op zo'n punt gelijk de eeuwige zaligheid van iemand te laten afhangen. Dat getuigt niet van zelfkennis en evenmin van Godskennis. Hij heeft ons namelijk helemaal niet in het ongewisse gelaten over dwalingen van predikanten. (1 Kor. 3, 10ev)
Christus het enige fundament

10 Overeenkomstig de genade van God die mij gegeven is, heb ik als een wijs bouwmeester het fundament gelegd en een ander bouwt daarop. Ieder dient er echter op toe te zien hoe hij daarop bouwt.

11 Want niemand kan een ander fundament leggen dan wat gelegd is, dat is Jezus Christus.

12 Of nu iemand op dit fundament bouwt met goud, zilver, edelstenen, hout, hooi of stro,

13 ieders werk zal openbaar worden. De dag zal het namelijk duidelijk maken, omdat die in vuur verschijnt. En hoe ieders werk is, zal het vuur beproeven.

14 Als iemands werk dat hij op het fundament gebouwd heeft, standhoudt, zal hij loon ontvangen.

15 Als iemands werk verbrandt, zal hij schade lijden. Hijzelf echter zal behouden worden, maar wel zo: als door vuur heen.
Het is echt ongelofelijk om te zien dat soms mensen die de kern van het Evangelie verdonkeren en duidelijke uitspraken van het Evangelie inperken als rechtzinnig worden gezien, omdat dat dan zogenaamd in lijn zou zijn met de belijdenis -helemaal niet!- maar dat anderzijds mensen die zouden dwalen op een kleinigheid als dit punt gelijk in een hoek worden gezet.

Hebben al deze mensen er wel eens over nagedacht hoe God zich in het OT aanpaste aan de gewoonten van die tijd. Lees je een kwaad woord van de vele vrouwen van sommigen, bijvoorbeeld? Behalve dan dat Salomo door sommigen van hen tot de afgodendienst getrokken werd.
Eppo Gremdaat

Ik heb (weer) het boekje `In de schaduw van Paulus`erbij gepakt en de Bijbel (vanzelf!) maar ik kom tot heden geen `verbod`van de Heer Zelf tegen die vrouwen verbiedt van Hem te getuigen.
Aangezien ik meer te doen heb dan te `Refoforummen`kom ik er een dag (of twee later) op terug.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

DDD schreef:Hebben al deze mensen er wel eens over nagedacht hoe God zich in het OT aanpaste aan de gewoonten van die tijd. Lees je een kwaad woord van de vele vrouwen van sommigen, bijvoorbeeld? Behalve dan dat Salomo door sommigen van hen tot de afgodendienst getrokken werd.
Ik geloof zeker niet dat God zich heeft aangepast aan zondige gewoonten van polygamie die je in het OT tegenkomt. Overigens, let erop dat bij prakisch alle gevallen van polygamie je in de Bijbel kwalijke consequenties tegenkomt.
vlinder

Bericht door vlinder »

Eppo Gremdaat schreef:Ik heb (weer) het boekje `In de schaduw van Paulus`erbij gepakt en de Bijbel (vanzelf!) maar ik kom tot heden geen `verbod`van de Heer Zelf tegen die vrouwen verbiedt van Hem te getuigen.
Aangezien ik meer te doen heb dan te `Refoforummen`kom ik er een dag (of twee later) op terug.
Getuigen moet ieder christen binnen het ambt aller gelovigen. Maar ik hoop dat je het met me eens bent dat een predikant niet alleen van zichzelf moet geruigen, maar heenwijzen naar Christus en daarbij de Schrift moet uitleggen. Hiervoor heeft een predikant gestudeerd en kan dus de gemeente uitleggen en leren. Een vrouw is het niet toegestaan om te leren zoals in de Bijbel is te lezen. Zij moet thuis haar man vragen en in de gemeente zwijgen. Wil ze wel bidden of profeteren moet ze dat met bedekt hoofd doen en dat heb ik ook nog nooit bij een vrouwelijke predikant gezien.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
DDD

Bericht door DDD »

Mister schreef:
DDD schreef:Hebben al deze mensen er wel eens over nagedacht hoe God zich in het OT aanpaste aan de gewoonten van die tijd. Lees je een kwaad woord van de vele vrouwen van sommigen, bijvoorbeeld? Behalve dan dat Salomo door sommigen van hen tot de afgodendienst getrokken werd.
Ik geloof zeker niet dat God zich heeft aangepast aan zondige gewoonten van polygamie die je in het OT tegenkomt. Overigens, let erop dat bij prakisch alle gevallen van polygamie je in de Bijbel kwalijke consequenties tegenkomt.
Hoe verklaar je dan dat je de negatieve attitude van God daarover moet ontlenen aan de praktische consequenties? Met evenveel recht kun je stellen dat je in de bijbel veel kwalijke consequenties van het huwelijk vindt. Het is ook maar net wat je in een verhaal wilt lezen natuurlijk.

Maar ik vind het persoonlijk een onbelangrijke kwestie.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Eppo Gremdaat schreef:We weten het nu wel over de nieuwe praeses Mevrouw Ds K. van den Broeke en bidden haar samen met de andere synodeleden leden van PKN Gods onmisbare zegen toe.
Paulus spreekt de Woorden van Christus Jezus...

Ik bid dat zij tot inkeer komen mag.... en zich bekeert.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Eppo Gremdaat

Mister schreef:
Het klinkt me in de oren alsof je wil aangeven dat Jezus een andere mening over de vrouw in het ambt had als Paulus?
Ja, Jezus had een ruimere gedachte over de vrouw, maar zoals ik probeerde aan te geven... ik wil e.e.a. goed uitwerken en argumenteren. En..... lees de Evangelieen her maar op na.
Eppo Gremdaat

Nou. Even een voorzetje dan.... wie waren degenen die het blijde nieuws van Zijn opstanding rondbazuinden?.....
Eppo Gremdaat

Stèl dat de vrouwelijke ambtsdragers die nù lid van de kerkeraden zijn (en `Refoforum`lezen) tot de conclusie komen dat ze `fout`zijn en onmiddellijk hun ambtstaak neerleggen, dan komt de kerk in grote problemen, het kost toch al zoveel moeite om aan geschikte mensen te komen. Dat kunnen we allemaal weten door het kerkelijk nieuws te lezen.
Plaats reactie