Re: Preken beluisteren op internet [2]
Geplaatst: 03 okt 2012, 22:13
Wat zou je dan willen?
Dat er gewoon antwoord op de vraag komtAfgewezen schreef:Wat zou je dan willen?
Dat is een beetje lastig. Dan moet je hier een demo gaan geven hoe je zoiets bespreekt met een jongere.Cees schreef:Dat er gewoon antwoord op de vraag komtAfgewezen schreef:Wat zou je dan willen?
Ik kom niet, want ik ben er al.Afgewezen schreef:Dat is een beetje lastig. Dan moet je hier een demo gaan geven hoe je zoiets bespreekt met een jongere.Cees schreef:Dat er gewoon antwoord op de vraag komtAfgewezen schreef:Wat zou je dan willen?
Denk je nu echt dat dit niet valt uit te leggen? Kom nou!
Oké, dat ben ik met je eens. Maar het ís wel uit te leggen, zeker. Als het goed is, begint dat thuis al.Cees schreef:Een deel van de reformatorische taal bestaat alleen uit termen, en de kracht is juist leg constant die termen eens uit.
Ben ik met je eens!Afgewezen schreef:Oké, dat ben ik met je eens. Maar het ís wel uit te leggen, zeker. Als het goed is, begint dat thuis al.Cees schreef:Een deel van de reformatorische taal bestaat alleen uit termen, en de kracht is juist leg constant die termen eens uit.
Om met het laatste te beginnen: het voortgezet onderwijs is wel een stuk breder dan een kerkverband. Daar wordt verschillend over gedacht en gesproken. Die situatie veergelijken met catechisatie heeft net zoveel zin als appels met peren vergelijken.Cees schreef:Ik kom niet, want ik ben er al.Afgewezen schreef:Dat is een beetje lastig. Dan moet je hier een demo gaan geven hoe je zoiets bespreekt met een jongere.Cees schreef:Dat er gewoon antwoord op de vraag komtAfgewezen schreef:Wat zou je dan willen?
Denk je nu echt dat dit niet valt uit te leggen? Kom nou!
Het probleem zit er in dat standaard de riedel van Tiberius en WimA wordt afgedraaid. Van de kansel wordt gezegd: lees straks als u thuis komt het artikel maar van de DL onze vaderen hebben dat zo mooi neergezet. Verder is er vaak een stortvloed van termen, zoals die ene zin, maar waar geen enkele uitleg over gedaan wordt. En als op catechisatie een jongere er eens naar vraagd, dan kijken een paar ogen hem woedend aan, want ze willen dat de ouderling of predikant zijn verhaal afdraait en naar huis. De jongere laat het nog wel een keer na om eens een vraag te stellen. Een deel van de reformatorische taal bestaat alleen uit termen, en de kracht is juist leg constant die termen eens uit. En schuif het niet af op huisgodsdienst, catechisatie, de school ............ ga maar eens in het voortgezet onderwijs bij de jeugd kijken. Die discussie heeft hier eerder plaats gevonden, waar Luther als ervaringsdeskundige wel eens wat zaken over heeft gepost.
Ik heb de uitdrukking onthouden omdat deze door mn ds. destijds veel werd gebruikt in zn gebed. Inmiddels ben ik er achter dat die je de uitdrukking niet deugd. DL, Bunyan lezen etc. helpt overigens echt niet tegen die vragen. Mijn beeld van mn jeugd is dat bekering iets was voor oudere mensen en dat het bijna nooit voorkom. Bekering als je 16 was dat bestond alleen vroeger.Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Met het lezen van de DL of Bunyan bedoel ik niet, dat de jeugd dat moet doen, maar de opvoeders.Kislev schreef:Ik heb de uitdrukking onthouden omdat deze door mn ds. destijds veel werd gebruikt in zn gebed. Inmiddels ben ik er achter dat je de uitdrukking niet deugd. DL, Bunyan lezen etc. helpt overigens echt niet tegen die vragen. Mijn beeld van mn jeugd is dat bekering iets was voor oudere mensen en dat het bijna nooit voorkom. Bekering als je 16 was dat bestond alleen vroeger.Jongere schreef:Toch is het goed om niet te 'simpel' te doen over de opmerkingen van Kislev. "Gewoon Calvijn even lezen" of "Gewoon de DL even lezen"...
Twijfels rond de uitverkiezing kunnen heel reeël zijn, ook Bunyan besteedt daar bijv. aandacht aan in 'Komen tot Jezus Christus'.
Wel gingen er nieuwe mensen (ook dertigers) aan het Avondmaal maar dat was niks want toen de ds. afscheid nam zei hij 'dat hij niet had mogen merken dat de Heere gewerkt had in die jaren'.
Die Kast is Christus, want alleen in Hem is de uitverkiezing. Hij staat er morgen wellicht nog wel, maar ben jij er nog?refo schreef:Metafoor.
Ja, denkt de puber dan, da's leuk voor mensen die binnen zijn, voorlopig staat die kast er nog.