Unionist schreef:IK maak me over bepaalde ontwikkelingen ook zorgen. De veranderende visie op homoseksualiteit, de vrouw in het ambt, een praktisch verbondsautomatisme, bijvoorbeeld.
Maar jij verdeelt de CGK in "Bewaar het pand" enerzijds en "evangelisch/remonstrants" anderzijds. En dat vind ik veel te simpel. Je kunt een breed kerkverband niet onderverdelen in de uiterste rechtervleugel en "de moderne rest". "Des Heeren tempel" is niet alleen daar waar men op hele noten zingt. Daarmee doe je én je medegelovigen én de Koning van de Kerk tekort.
Nee hoor de CGK zijn in veel meer geledingen te verdelen. Maar welk deel is het dichtst gebleven bij de oorspronkelijke CGK ?
Ik herinner je nog even aan een quote van jou een par bladzijden terug:
CGK zoals zij oorspronkelijk was. De rest is modern gereformeerd.
Dat is toch duidelijk een tweedeling, en wat mij betreft zeer ongenuanceerd. Vooral als je even later dat "modern gereformeerd" kwalificeert als "evangelisch/remonstrants".
Eigenlijk boeit het mij heel weinig wie er het dichtst bij de oorspronkelijke CGK zit. Waar de Bijbelse waarheid universeel is, vragen andere tijden om andere benaderingen. En er zit 120 jaar tussen 1892 en 1912. Bovendien: waarom zou je in 1892 beginnen? Ook Bewaar het Pand preekt niet meer zoals Origines en Clemens, om er maar eens een paar te noemen.
Ik zie de verschillen ook wel.
De meeste ouderen waren meer bevindelijk, tegenwoordig zou men ze haast de erenaam hypercalvinist geven.
Denk aan ds. F. Bakker, ds. N. de Jong, ds. M. Baan, ds, E. Venema, en anderen die het niet meer in de CGK
konden vinden.
'Hypercalvinist' lijkt me niet echt een erenaam....
sweelinck 25 schreef:Eerste kanselruil (voor mij bekend dan) wordt 2e paasdag een feit.
Ds. G.R. Procee hoopt in de HHK Woudenberg voor te gaan en Ds. J. Joppe in de CGK Middelharnis.
Ds. Procee hoopt in Woudenberg tevens de Heilige Doop te bedienen.
Er zijn er wel meer hoor. Bijvb Ds Van Andel uit Montfoort die morgenavond hoopt voor te gaan in CGK Rotterdam-Kralingseveer (Ds Hoekman heeft al meerdere malen gepreek in Montfoort)
sweelinck 25 schreef:Eerste kanselruil (voor mij bekend dan) wordt 2e paasdag een feit.
Ds. G.R. Procee hoopt in de HHK Woudenberg voor te gaan en Ds. J. Joppe in de CGK Middelharnis.
Ds. Procee hoopt in Woudenberg tevens de Heilige Doop te bedienen.
Er zijn er wel meer hoor. Bijvb Ds Van Andel uit Montfoort die morgenavond hoopt voor te gaan in CGK Rotterdam-Kralingseveer (Ds Hoekman heeft al meerdere malen gepreek in Montfoort)
Van Ds. Hoekman klopt ja, maar dat was naar ik weet toen Ds. van Andel ziek was. Ds. P. den Butter is enkele jaren geleden zondags voorgegaan in HHK Goedereede, Ds. A.C. Uitslag afgelopen zomervakantie in HHK Ouddorp.
Maar nu na het besluit van de synode is dit volgens mij de eerste keer.
Herman schreef:Auto,
dat is onder de vlag van de GBS. Opkomst morgen max 20 man
Dat zegt meer wat over de gemeente dan over de predikant m.i.
Triest.
Dat is helemaal niet triest; ik wil best doordeweek naar de kerk, maar ga uit principe niet naar diensten voor de GBS waar je de kans loopt dat HSV-mensen op een wat mij betreft laakbare wijze worden neergezet.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Triest.
Dat is helemaal niet triest; ik wil best doordeweek naar de kerk, maar ga uit principe niet naar diensten voor de GBS waar je de kans loopt dat HSV-mensen op een wat mij betreft laakbare wijze worden neergezet.
Triest.
Triest.
Wat doe je nu zelf?
Weergeven dat in niet aanwezig wil zijn in bijeenkomsten waarin bovenstaande gebeurt. Check nog even al die RD-berichten over de GBS-bijeenkomsten rond de verschijning van de HSV. (Duivels werk etc.)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)