Boeken over heiliging (uit: laatst gekochte boeken)
Re: Laatst gekochte boeken
@eilander: wat betreft je correctie van mijn posting "hartelijk verbonden = 100% eens", daar heb je gelijk in.
Erasmiaan verwoordt dat verschil beter.
En het wordt duidelijk dat als persoon X post, dat personen: a, b, c gaan reageren. Dat persoon Y vervolgens even azijn uitgiet, waarop personen a, b en e gaan reageren. Deze reactie wordt vervolgens vertolkt uit een wantrouwen die er tot een persoon kan zijn. Dus persoon e reageert minder en komt uit een te vertrouwen kerkverband dus nemen we zijn/haar postings serieuzer dan persoon c, want daarvan weten we al dat hij altijd kritiek heeft en waarvan we verder de conclusie trekken dat hij niet behoort tot de goegemeente .........Tiberius schreef:@eilander: wat betreft je correctie van mijn posting "hartelijk verbonden = 100% eens", daar heb je gelijk in.

Auto schreef:En het wordt duidelijk dat als persoon X post, dat personen: a, b, c gaan reageren. Dat persoon Y vervolgens even azijn uitgiet, waarop personen a, b en e gaan reageren. Deze reactie wordt vervolgens vertolkt uit een wantrouwen die er tot een persoon kan zijn. Dus persoon e reageert minder en komt uit een te vertrouwen kerkverband dus nemen we zijn/haar postings serieuzer dan persoon c, want daarvan weten we al dat hij altijd kritiek heeft en waarvan we verder de conclusie trekken dat hij niet behoort tot de goegemeente .........Tiberius schreef:@eilander: wat betreft je correctie van mijn posting "hartelijk verbonden = 100% eens", daar heb je gelijk in.
Het duizelt me alleen even wie welke persoon ik dan ben.
Misschien kunnen we een schema aanmaken waar welke persoon zich in zijn of haar kerkverband en tov dit forum bevindt...
Nu serieus. Hartelijk verbonden ja.
Kritiek is er ook. En of ik me verbonden weet met 25 % of 75 % van het kerkverband is niet aan de orde. Er zijn veel predikanten die ik graag beluister, terwijl ik er theologisch soms best wat vragen bij kan hebben.
Ben ik dan minder "hartelijk verbonden" ?
Ik las in een van de vele postings op mijn reactie, de term "het eigene van de Gereformeerde Gemeente"
Tja, daar kan ik echt helemaal niet mee. Een kerkverband mag helemaal niet iets "eigens" hebben. Het eigene hoort te liggen in de Schriftuurlijke en gereformeerde leer. Niets er bij verzinnen.
Dus ja , als dat soort zaken besproken worden heb ik daar kritiek op.
Een ander punt dat langs komt. Ik zou kritiek hebben op predikanten die staan in het "midden vd gemeenten" Sorry, maar dat vind ik heel vaag. Blijkbaar het "midden" een rekbaar begrip.
Juist het feit dat ik zorgen heb over de koers van een deel van ons kerkverband, geeft mijn verbondenheid met dat zelfde kerkverband aan. En dan doet het pijn, dat zeker ter rechterzijde, kansels gesloten worden voor bepaalde predikanten. En daarom zie ik met pijn in mn hart sommige mensen vertrekken waar ik me aan verbonden voel, die veelal hetzelfde denken dan een groot deel van de gemeenten, maar waar binnen hun eigen gemeente geen ruimte meer voor lijkt te zijn om dat ze dan te kritisch zouden zijn...
Nogmaals, kan die hele discussie niet overgeheveld worden naar de andere topic, zodat het in deze topic weer echt gaat over laatstgekochte boeken?

Afgewezen schreef:Nogmaals, kan die hele discussie niet overgeheveld worden naar de andere topic, zodat het in deze topic weer echt gaat over laatstgekochte boeken?
Eens.... dit begint meer op een wiskundetopic te lijken met X en Y a,b en c en 25% en 75%
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jullie hebben makkelijk praten.huisman schreef:Afgewezen schreef:Nogmaals, kan die hele discussie niet overgeheveld worden naar de andere topic, zodat het in deze topic weer echt gaat over laatstgekochte boeken?
Eens.... dit begint meer op een wiskundetopic te lijken met X en Y a,b en c en 25% en 75%
Ik ben onderdeel van discussie. Terwijl ik niet eens een drie-verbonder ben..
Het kan raar lopen

Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/186 ... -en-getob/
Dit soort vragen zijn helaas geen zeldzaamheid...
Vind ik wel wat makkelijk hoor. Want wat zou het antwoord moeten zijn. Hoe zou de prediking dan anders moeten zijn?Wilhelm schreef:Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:
Dit topic heet "Laatst gekocht boeken." Hier één van mijn laatste aanwinsten en misschien een antwoord op Ankers vraag.Anker schreef:Vind ik wel wat makkelijk hoor. Want wat zou het antwoord moeten zijn. Hoe zou de prediking dan anders moeten zijn?Wilhelm schreef:Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:

Een aanzet tot gesprek en gebed
Dienaren van Gods Woord hebben de opdracht om de boodschap zowel Schriftuurlijk als evenwichtig te verkondigen. Die kunst is in de eerste plaats een gave van God, waarvoor veel gebed nodig is. Daarnaast is het goed om zowel binnen als buiten de kerkenraad open met elkaar te spreken over de inhoud van de prediking Om daartoe een aanzet te geven, gaat dr. P. de Vries in deze brochure in op de vraag: wat behoort de inhoud van de prediking te zijn?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Eens, ontopic maar weer.
Mijn laatst gekochte boek:

Aanbevolen, het gaat ook over de prediking van deze Godsgezanten.
Mijn laatst gekochte boek:

Aanbevolen, het gaat ook over de prediking van deze Godsgezanten.
Een 'krijgertje'
Oefeningen van Justus Vermeer
Oefeningen van Justus Vermeer
Werden ze maar meer gevonden (de vragen van dat meisje dan)! Dit heeft niets met een bepaalde prediking te maken, beste Wilhelm. Bah, wat een vervelende opmerkingen van je! Evangelist Van Dooijeweert antwoordt ook helemaal niet ter zake doende. Ik snap niet dat die mensen zich elke keer weer voor het karretje van zulke vage vragenstellers laten spannen. De vragensteller geeft kennelijk het standpunt van dat meisje weer. Maar hoe zit dat met die dominee en die vijf jaar? En die ouderling van het voetbalveld? In welke context heeft dat meisje dat gezegd? Hoe kun je nu op zulke vage kreten een antwoord geven? Weet de vragensteller en Van Dooijeweert wel zeker dat dat meisje in een bepaalde gestalte wil komen? Of heeft dat meisje dat tegen die vragensteller gezegd om hem te waarschuwen?Wilhelm schreef:Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:
Wilhelm, enkele vragen, je bent het kennelijk met het antwoord van Van Dooijeweert eens. Hoeven we volgens jou onze ellende niet te kennen? Denk je niet dat als we onze zonde, onze redding en de ware dankbaarheid niet kennen we voor eeuwig om moeten komen, net als dat meisje gelooft? Nee, dat zal je vast niet ontkennen. Waarom dan dit soort laatdunkend gedoe?
Het eigene van de Gereformeerde Gemeenten, ja. Daar moet je vast heel veel mee kunnen, anders begrijp ik niet waarom "de Gereformeerde Gemeenten" kunt verdedigen. Want als deze gemeenten geen bestaansrecht hebben, hoor jij er ook niet, beste Wilhelm! Dat eigene is op grond van Schrift en belijdenis. Als een kerkverband niets eigens heeft, mag het niet bestaan. Er moet een reden zijn voor een kerkverband. Ik mag toch hopen dat je dat niet oneens bent met ds. A. Vergunst, die met deze term (het eigene) gekomen is.Nu serieus. Hartelijk verbonden ja.
Kritiek is er ook. En of ik me verbonden weet met 25 % of 75 % van het kerkverband is niet aan de orde. Er zijn veel predikanten die ik graag beluister, terwijl ik er theologisch soms best wat vragen bij kan hebben.
Ik las in een van de vele postings op mijn reactie, de term "het eigene van de Gereformeerde Gemeente"
Tja, daar kan ik echt helemaal niet mee. Een kerkverband mag helemaal niet iets "eigens" hebben. Het eigene hoort te liggen in de Schriftuurlijke en gereformeerde leer. Niets er bij verzinnen.
Een ander punt dat langs komt. Ik zou kritiek hebben op predikanten die staan in het "midden vd gemeenten" Sorry, maar dat vind ik heel vaag. Blijkbaar het "midden" een rekbaar begrip.
Juist het feit dat ik zorgen heb over de koers van een deel van ons kerkverband, geeft mijn verbondenheid met dat zelfde kerkverband aan. En dan doet het pijn, dat zeker ter rechterzijde, kansels gesloten worden voor bepaalde predikanten. En daarom zie ik met pijn in mn hart sommige mensen vertrekken waar ik me aan verbonden voel, die veelal hetzelfde denken dan een groot deel van de gemeenten, maar waar binnen hun eigen gemeente geen ruimte meer voor lijkt te zijn om dat ze dan te kritisch zouden zijn...
Dat probleem van de gesloten kansels, ik zou dat niet als een probleem van 'rechts' zien. Ter linkerzijde hoeft men ook de rechtse (de heel erg bevindelijke, zeg maar) predikanten niet. En nog begrijpelijk ook. Blijkbaar is het ook in de Ger.Gem toch niet allemaal zo fijn een eenheid als wel eens beweerd wordt.
-
En dit soort antwoorden ook niet ... Bij het lezen van enkele alinea`s van dit antwoord, kwam de term 'nestbevuiling' bij me boven.Wilhelm schreef:Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:
Denk je nu echt dat vragenstellers geholpen worden met dit soort antwoorden?
Ik proef wat felheid in je posting. Dat is jammer.Erasmiaan schreef:Werden ze maar meer gevonden (de vragen van dat meisje dan)! Dit heeft niets met een bepaalde prediking te maken, beste Wilhelm. Bah, wat een vervelende opmerkingen van je! Evangelist Van Dooijeweert antwoordt ook helemaal niet ter zake doende. Ik snap niet dat die mensen zich elke keer weer voor het karretje van zulke vage vragenstellers laten spannen. De vragensteller geeft kennelijk het standpunt van dat meisje weer. Maar hoe zit dat met die dominee en die vijf jaar? En die ouderling van het voetbalveld? In welke context heeft dat meisje dat gezegd? Hoe kun je nu op zulke vage kreten een antwoord geven? Weet de vragensteller en Van Dooijeweert wel zeker dat dat meisje in een bepaalde gestalte wil komen? Of heeft dat meisje dat tegen die vragensteller gezegd om hem te waarschuwen?Wilhelm schreef:Anker, Erasmiaan en Tiberius, dit soort vragen zijn het nu waarom er soms vragen gesteld worden bij een bepaalde prediking:
Wilhelm, enkele vragen, je bent het kennelijk met het antwoord van Van Dooijeweert eens. Hoeven we volgens jou onze ellende niet te kennen? Denk je niet dat als we onze zonde, onze redding en de ware dankbaarheid niet kennen we voor eeuwig om moeten komen, net als dat meisje gelooft? Nee, dat zal je vast niet ontkennen. Waarom dan dit soort laatdunkend gedoe?
Van Dooijerweert zegt in het antwoord ook dat je je ellende leert kennen. Maar niet als voorwaarde. Daar gaat het om.
En dit heeft niets met “laatdunkend gedoe”te maken. Jammer Erasmiaan…
Ik verdedig de “Gereformeerde Gemeente” niet als men zegt iets ‘meers’, iets ‘beters’, iets ‘eigens’, iets ‘exclusiefs’ te hebben ten opzichte van andere reformatorische kerkgenootschappen.Wilhelm schreef:Het eigene van de Gereformeerde Gemeenten, ja. Daar moet je vast heel veel mee kunnen, anders begrijp ik niet waarom "de Gereformeerde Gemeenten" kunt verdedigen. Want als deze gemeenten geen bestaansrecht hebben, hoor jij er ook niet, beste Wilhelm! Dat eigene is op grond van Schrift en belijdenis. Als een kerkverband niets eigens heeft, mag het niet bestaan. Er moet een reden zijn voor een kerkverband. Ik mag toch hopen dat je dat niet oneens bent met ds. A. Vergunst, die met deze term (het eigene) gekomen is.Erasmiaan schreef: Nu serieus. Hartelijk verbonden ja.
We moeten dat onderscheid helemaal niet willen maken. En idd, als we ons bestaansrecht ontlenen aan iets ‘eigens’ dan moeten we eens goed na gaan denken. Dat is eng. We moeten zoeken naar datgene dat bindt, en dat is Schrift en belijdenis. En gelukkig zijn er vele gemeenten buiten de GG die dat voor staan.
En wie het ook voor het eerst gebruikt heeft, en wat voor achting ik ook heb voor welke predikant ook, de term ‘het eigene vd GG’ staat eenheid in de weg, en daarom moeten we het niet gebruiken.