Groen lampje in de kerkzaal

-DIA-

Re: Groen lampje in de kerkzaal (uit: Homoseksualiteit)

Bericht door -DIA- »

memento schreef:
Tiberius schreef:Ben zelf een paar keer in niet-refo kerken geweest, maar was blij dat er niet zo'n betweter zich tegenaan kwam bemoeien. Een liedboek lezen lukt me zelf ook nog wel, en als het gros van de bezoekers gaat staan of zitten, volg ik dat voorbeeld gewoon op.
Dat gaat goed, zolang de dienst nog een beetje overeenkomt. Maar wat als je als vrouw opstaat omdat je opeens een hoop mensen voor je op ziet staan, en terwijl je staat zie je dat het alleen mannen zijn. Of je staat op omdat iedereen opstaat, en het is alleen de bedoeling dat zij die ten avondmaal aangaan opstaan? Dan voel je je toch wel ongemakkelijk.

Voor iemand die nog nooit in de kerk geweest is, is alles vreemd. Dat is tenminste wat ik hoor, van mensen die niet christelijk opgevoed zijn. Ik denk dat het aanbieden van wat uitleg niet als betweterig wordt opgevat. En anders kan de ander ook aangeven daar geen behoefte aan te hebben. Je toont er in ieder geval betrokkenheid mee en creëert ruimte om een gesprekje aan te knopen.

De andere kant is, wat ik ook van een jongen uit de wereld hoorde. Zijn eerste keer naar een kerkgaan was een grote kerk, met meer dan 1000 leden. Zonder aangesproken te zijn of gegroet te zijn is hij binnengekomen en na de dienst weer weg gegaan (zijn 2e bezoek aan een evangelisatiepost van de GG was gelukkig heel anders). Hetzelfde kan ik me herinneren van een RK dienst die ik ooit bezocht. Dan voel je je toch niet heel erg welkom.

Kortom, mijn boodschap is: Wees sociaal en behulpzaam tegenover niet-kerkelijken. Zorg dat ze zich welkom voelen. Dat ze zich gezien weten. Even een groet. Even een kort gesprekje. Even een welkom. Even een bijbeltje aanbieden, en even (als men dat wil) de orde van dienst uitleggen en wegwijs maken in het bijbeltje. Zijn kleine dingetjes, die het verschil kunnen uitmaken of iemand terugkomt of niet. Het Woord in de hand van de Geest moet het doen, dat is zo, maar de dingen erom heen kunnen ervoor zorgen dat de mensen nog een keer onder het Woord komen, of dat ze voor altijd uit de kerk wegblijven...
Hmm... we waren ooit in een vakantiie te gast in de Gereformeerde (vrijgem.) kerk van Brunsum-Treebeek. Andere kerken die iets in de reformatorische hoek zaten waren daar niet... Laat het nu net bediening van het H. Avondmaal zijn! Iedereen ging aan, bank voor bank. De vriendelijk dominee (ik meen dat de dominee Ensing heette, maar kan me vergissen) nodigde ook de gasten... en hij keek veelbeteklenend in onze richting... We meenden toch maar beter aan te doen om te blijven ziteen... Maar dan is het oog dergenen die van de kerk zijn wel op je gevestigd...
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
dennis

Re: Groen lampje in de kerkzaal

Bericht door dennis »

Ik heb lampjes altijd al buitengewoon ongastvrij gevonden. De aantrekkingskracht van 'onze' kerken is toch al niet bijzonder groot.
Ooit een gesprek gehad met iemand die voor het eerst en laatst (per ongeluk) in een reformatorische kerk belandde (gelukkig niet mijn kerk), en daar
A. moest wachten
B. niet gegroet werd, maar zeer wantrouwig aangekeken.
C. Door de koster bijzonder onvriendelijk werd behandeld toen ze wat vroeg.
Zo moet het dus niet.
En zo mag het ook niet. "Uw vriendelijkheid zei alle mensen bekend."
ejvl

Bericht door ejvl »

Zou er tijdens de toespraak van Petrus met Pinksteren ook een groen lampje geweest zijn? Of de niet Joden moesten wachten totdat eerst alle Joden een plek hadden gevonden?

Afschaffen vind ik, maar ik krijg onze kerkenraad niet overtuigd. :)
memento

Bericht door memento »

ejvl schreef:Zou er tijdens de toespraak van Petrus met Pinksteren ook een groen lampje geweest zijn? Of de niet Joden moesten wachten totdat eerst alle Joden een plek hadden gevonden?

Eerst maar eens de nuchtere vraag: Hoe vaak komen niet-kerkmensen naar jullie kerk? Kortom: Wie hebben last van dat lampje. Alleen shoppers en vakantiegangers?
ejvl

Bericht door ejvl »

memento schreef: Eerst maar eens de nuchtere vraag: Hoe vaak komen niet-kerkmensen naar jullie kerk? Kortom: Wie hebben last van dat lampje. Alleen shoppers en vakantiegangers?
Regelmatig, zeker op doordeweekse diensten die er in het winterseizoen elke week zijn, maar dat zijn misschien wel "predikant shoppers" hoewel er dan veel minder eigen kerkvolk komt, is er toch het groene lampje.
Trouwens niet alleen bij ons maar bij heel veel OGG die ik ken staan er tientallen mensen te wachten tijdens de doordeweekse diensten voor het lampje.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:Zou er tijdens de toespraak van Petrus met Pinksteren ook een groen lampje geweest zijn? Of de niet Joden moesten wachten totdat eerst alle Joden een plek hadden gevonden?

Ik vind dat we nu ook weer niet moeten gaan overdrijven. Een groen lampje is een praktisch ding, waar ook nadelen aan verbonden zijn. Hier worden veel nadelen opgenoemd, en terecht. Er zijn echter ook voordelen, ik geloof dat Tiberius en ik daar wat van opgenoemd hebben.

Maar laten we nu niet gaan doen alsof we een bijbelse fundering nodig hebben. Soms krijg ik hier het gevoel alsof het zo belangrijk is dat het RD dit er bij zou moeten zetten: kerk met lampje of kerk zonder lampje....
Gijs83

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Gijs83 »

...Wij hadden een ROOD lampje, dat is al een hele tijd geleden afgeschaft. De plaatsen zijn gewoon voor iedereen vrij. Je treft ook plaatsen waar ze alleen voor gemeenteleden vrij zijn. Toen het lampje nog dienst deed waren de plaatsen verhuurd bij ons, al diegene(dus ook gemeenteleden) die geen verhuurde plaats hadden moesten wachten op het Rode licht. Bij de bouw van het nieuw orgel is het lampje verdwenen uit de kerk!
memento

Bericht door memento »

eilander schreef:Maar laten we nu niet gaan doen alsof we een bijbelse fundering nodig hebben. Soms krijg ik hier het gevoel alsof het zo belangrijk is dat het RD dit er bij zou moeten zetten: kerk met lampje of kerk zonder lampje....
Als je het lijstje met kerktijden ziet als keuzelijst voor shoppers (wat het toch wel is, voor de kerktijden van de eigen gemeente heeft men immers zo'n lijst niet nodig), dan zou dat wel een handige suggestie zijn. Misschien kunnen ze er dan bijzetten of je binnen kan wachten, of dat je buiten wachten moet (zeker bij koud of regenachtig weer wel handig om te weten). :haha
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Mister schreef:
huisman schreef:
helma schreef:wij hebben geen lampje; wel een prima koster.
Onze koster is een lampje :slurp
Hier ook. Met de hulpkosters. Geen plaatsprobleem. Geen ongastvrijheid. Geen lampje.
Wij hebben wel hulpkosters knip,rf is geen roddelpostingsplaats, als je iets hebt met of over gedrag van iemand ga je naar die persoon toe.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Gijs83 schreef:Wij hebben wel hulpkosters Knip
Lijkt me niet echt correct.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

memento schreef:
eilander schreef:Maar laten we nu niet gaan doen alsof we een bijbelse fundering nodig hebben. Soms krijg ik hier het gevoel alsof het zo belangrijk is dat het RD dit er bij zou moeten zetten: kerk met lampje of kerk zonder lampje....
Als je het lijstje met kerktijden ziet als keuzelijst voor shoppers (wat het toch wel is, voor de kerktijden van de eigen gemeente heeft men immers zo'n lijst niet nodig), dan zou dat wel een handige suggestie zijn. Misschien kunnen ze er dan bijzetten of je binnen kan wachten, of dat je buiten wachten moet (zeker bij koud of regenachtig weer wel handig om te weten). :haha
En of er een betweter naast je komt zitten om je te leren lezen. :)
memento

Bericht door memento »

Tiberius schreef:
memento schreef:
En of er een betweter naast je komt zitten om je te leren lezen. :)
Voor een shopper is het inderdaad een "betweter". Voor iemand die van buitenaf komt, dus nog nooit een kerkdienst heeft meegemaakt, heeft het misschien wél waarde. Of wil je die groep liever niet in je gemeente?
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

memento schreef:
Er wordt hier toch steeds wat badinerend over "shopers" gesproken.
Ik meen dat je bijvoorbeeld het gezin van @huisman geen recht mee doet.
Uit zijn posting had ik opgepikt dat hij en zijn vrouw zich steeds ongemakkelijker ging voelen onder de zondagse prediking en dat ze tastend en zoekend hun weg zijn gegaan naar verschillende andere kerken, waar ze wel met een vrij geweten met hun kinderen konden kerken. En zo zijn er meer... Ik zou dit niet zomaar negatief willen betitelen als "shoppers".

Als ik eens om me heen hoor dat is het "shoppen" overigens vooral in de GG aan de orde. Misschien heeft het er ook mee te maken dat, wanneer je een dominee hebt, je vrijwel nooit meer een ander hoort. In de PKN, HHK, CGK wordt veel meer onderling geruild. Het klinkt misschien plat, maar verandering van spijs doet ook eten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hendrikus

Re: Homoseksualiteit in de refowereld

Bericht door Hendrikus »

Gijs83 schreef:Bij de bouw van het nieuw orgel is het lampje verdwenen uit de kerk!
Waar een nieuw orgel al niet goed voor is :haha
~~Soli Deo Gloria~~
ejvl

Bericht door ejvl »

Bij ons zit het groene lampje ook bij het orgel.
Als die aangaat weet je als organist, nog 5 minuten.
Als ze in de kerkenraadskamer gereed zijn drukken ze hem daar uit, floep bij het orgel ook uit, even een paar slotakkoorden en een kerkenraadslid komt binnenlopen.
Het enige nadeel is dat we niet zo'n muzikale kerkenraad hebben en die ook niet op de tijd led.
Soms is het 2 minuten te vroeg, soms 3 te laat, en net altijd als je een koraal inzet om als afsluiting te spelen en je hebt net 1 regel gespeeld gaat het lampje uit en kun je stoppen...
Plaats reactie