Scheurt uw hart, en niet uw klederen

Willem

Re: Scheurt uw hart, en niet uw klederen

Bericht door Willem »

DWW schreef:
Afgewezen schreef:Het is wel een beetje vreemd wat hier gebeurt. DirkM heeft volkomen gelijk! "Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
"Wij geloven, dat... de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt." Je moet niet nog vromer dan vroom, en nog Bijbelser dan de Bijbel willen zijn!
Beste Afgewezen, het ging in deze niet om vromigheden. Het begon met deze verwijtende opmerking van DirkM jegens mij:
DirkM schreef:Wat ik opmaak uit je schrijven is dat het bij jou 15 jaar heeft gezeten tussen het feit dat je jezelf realiseerde ten diepst wat God voor jou heeft gedaan en het moment dat jij het kruis van Golgotha (dus ook je Verlosser) hebt gevonden, die al die tijd al stond te wachten op jou dat jij de stap nam om op te staan en naar de Vader te gaan. Heel eerlijk, ik kan wel janken als ik dat lees. Gelukkig is dat bij mij heel anders gegaan.
Dirk vermengd het eenzijdige werk Gods gewerkt door de Heilige Geest, met een doe-het-zelf geloven van een zondaar die tot Jezus gaat. Er is inderdaad een eis tot geloof en bekering, en die blijft voor ons allen staan. Maar wanneer de Heere Jezus aan de blindgeborene vraagt of hij gelooft in de Zoon van God (Die notabene voor hem stond), zei hij: "Heere, wie is Hij...opdat ik in Hem moge gelove". Waarna Christus Zich aan zijn ziel openbaart, en hij metterdaad in Hem gelooft tot zaligheid.....en het wonder van aanbidding in zijn hart overbleef, Joh. 9:35-38, 1 Joh.5:5,10. De moordenaar kon ook pas door het geloof de toevlucht tot Christus gaan toen hij eerst zijn rampzaligheid had gemijnd en zijn hart gescheurd was geworden van berouw over zijn bedreven zonden. Zo gaat het bij al Gods verkorenen wanneer zij door de weg van Gods heilige recht gedoopt worden in de dood van Christus, Rom. 6:3. Door de weg van kruisdood en graf staan zij op met Jezus Christus door het toevluchtnemende geloof waardoor zij in Hem zijn ingelijfd geworden. De moordenaar en de blindgeborene werden zalig, eerst door te horen, en daarna in Hem te geloven. Met net zo weinig moeite als dat een dodelijk vermoeid opgejaagd dorstig hert zou drinken van de levende waterstromen om zijn dorst te lessen. Met net zo weinig moeite als dat een dodelijk vermoeide reiziger zich op zijn bed ter ruste nederligt, (Robert Traill). Maar zolang een ziel nog is onder de heerschapij van de vloek en doem der wet, en God de dood nog niet over zijn diensthuis heeft gebracht (tiende plaag), en daarmee nog niet afgesneden is van zijn oude wortel in Adam, drinkt hij nog uit zijn zelf uitgehouwen bakken die geen water houden en kan hij derhalve niet in Hem geloven en nog minder ZELF de toevlucht nemen tot Christus, Joh. 6:37,44. De kinderen Israels togen uit in vrijheid met schoenen aan hun voeten toen het bloed gestreken was aan de deurposten, en zij het door vuur geroosterde vlees van het onschuldig geslachte paaslam met ongezuurde broden en bittere saus gegeten hadden tot vereniging. Zo ook bij het geestelijk verkoren bondsvolk Israel.

Doch eer het geloof kwam, waren wij onder de wet in bewaring gesteld, en zijn besloten geweest tot op het geloof, dat geopenbaard zou worden. Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. Maar als het geloof gekomen is, zo zijn wij niet meer onder den tuchtmeester. Want gij zijt allen kinderen Gods door het geloof in Christus Jezus. Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan, Gal. 3:23-27.
e.e.a. doorlezende dacht ik aan de De Emmaüsgangers, Lukas 24. Eigenlijk om 2 redenen.

1. (onderstreept). Dit geeft toch duidelijk aan dat de Christus geopenbaard moet worden. DirkM ontkent met zijn opmerking de noodzakelijk van de openbaring van Christus aan de ziel feitelijk met zijn citaat en legt dit volledig aan de kant van de mens die moet "aannemen".

2. Dat de openbaring van Christus aan de ziel noodzakelijk is zal niemand ontkennen. a.d.h.v. deze tekst valt echter ook niet te ontkennen dat er mensen zijn die door de Heiligen Geest zijn levendgemaakt maar de Christus nog niet kennen. Niet om deze mensen hiermee gerust te stellen maar wel om ze uit te drijven tot Christus.

13 En zie, twee van hen gingen op denzelfden dag naar een vlek, dat zestig stadiën van Jeruzalem was, welks naam was Emmaüs;
14 En zij spraken samen onder elkander van al deze dingen, die er gebeurd waren.
15 En het geschiedde, terwijl zij samen spraken, en elkander ondervraagden, dat Jezus Zelf bij hen kwam, en met hen ging.
16 En hun ogen werden gehouden, dat zij Hem niet kenden.
17 En Hij zeide tot hen: Wat redenen zijn dit, die gij, wandelende, onder elkander verhandelt, en waarom ziet gij droevig?
18 En de een, wiens naam was Kléopas, antwoordende, zeide tot Hem: Zijt Gij alleen een vreemdeling te Jeruzalem, en weet niet de dingen, die deze dagen daarin geschied zijn?
19 En Hij zeide tot hen: Welke? En zij zeiden tot Hem: De dingen aangaande Jezus den Nazaréner, Welke een Profeet was, krachtig in werken en woorden, voor God en al het volk.
20 En hoe onze overpriesters en oversten Denzelven overgeleverd hebben tot het oordeel des doods, en Hem gekruisigd hebben.
21 En wij hoopten, dat Hij was Degene, Die Israël verlossen zou. Doch ook, benevens dit alles, is het heden de derde dag, van dat deze dingen geschied zijn.
22 Maar ook sommige vrouwen uit ons hebben ons ontsteld, die vroeg in den morgenstond aan het graf geweest zijn;
23 En Zijn lichaam niet vindende, kwamen zij en zeiden, dat zij ook een gezicht van engelen gezien hadden, die zeggen, dat Hij leeft.
24 En sommigen dergenen, die met ons zijn, gingen heen tot het graf, en bevonden het alzo, gelijk ook de vrouwen gezegd hadden; maar Hem zagen zij niet.
25 En Hij zeide tot hen: O onverstandigen en tragen van hart, om te geloven al hetgeen de profeten gesproken hebben!
26 Moest de Christus niet deze dingen lijden, en alzo in Zijn heerlijkheid ingaan?
27 En begonnen hebbende van Mozes en van al de profeten, legde Hij hun uit, in al de Schriften, hetgeen van Hem geschreven was.
28 En zij kwamen nabij het vlek, daar zij naar toegingen; en Hij hield Zich, alsof Hij verder gaan zou.
29 En zij dwongen Hem, zeggende: Blijf met ons; want het is bij den avond, en de dag is gedaald. En Hij ging in, om met hen te blijven.
30 En het geschiedde, als Hij met hen aanzat, nam Hij het brood, en zegende het, en als Hij het gebroken had, gaf Hij het hun.
31 En hun ogen werden geopend, en zij kenden Hem; en Hij kwam weg uit hun gezicht.
32 En zij zeiden tot elkander: Was ons hart niet brandende in ons, als Hij tot ons sprak op den weg, en als Hij ons de Schriften opende?
33 En zij, opstaande ter zelfder ure, keerden weder naar Jeruzalem, en vonden de elven samenvergaderd, en die met hen waren;
34 Welke zeiden: De Heere is waarlijk opgestaan, en is van Simon gezien.
35 En zij vertelden, hetgeen op den weg geschied was, en hoe Hij hun bekend was geworden in het breken des broods.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

@DWW, even iets anders dan waar we het hier eerder over hadden:
Hoe kijk jij aan tegen de wedergeboorte in de jeugd? Denk aan Johannes de doper of David in Psalm 22.
Want volgens mij is de mogelijkheid dat onbewuste kinderen wedergeboren kunnen zijn een belangrijke reden om kinderen te kunnen dopen. Nu weet ik dat jij tegen de kinderdoop bent. Betekent dat ook dat je niet gelooft dat baby's wedergeboren kunnen zijn?
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Willem schreef:2. Dat de openbaring van Christus aan de ziel noodzakelijk is zal niemand ontkennen. a.d.h.v. deze tekst valt echter ook niet te ontkennen dat er mensen zijn die door de Heiligen Geest zijn levendgemaakt maar de Christus nog niet kennen. Niet om deze mensen hiermee gerust te stellen maar wel om ze uit te drijven tot Christus."[/i]
Wat je met deze afkorting a.d.h.v. bedoelt, weet ik niet. Maar ik meen dat je hier wilt zeggen en verdedigen dat een ziel levend gemaakt kan zijn zonder de vrijmaking door Zijn aangebrachte en toegerekende gerechtigheid, door het toegepaste bloed. Dat kan niet, Willem. Want de oorzaak van onze geestelijke doodstaat moet eerst begraven worden wil God door Zijn heilige wet niet meer op ons te hoeven toornen. Deze oorzaak zijn onze zonden die vernietigt en begraven moeten worden in Zijn vervloekte kruisdood en graf. Daarom is Christus niet alleen een Middelaar van verwerving, maar ook van toepassing. Wanneer Hij voor een Zijn volk een Middelaar van toepassing wordt dan worden zij met Hem (geestelijk) in Zijn kruisdood en graf gedoopt, Rom. 6:3, Gal. 3:27, waarna zij door het geloof in Hem opstaan tot een nieuw leven door geestelijke inlijving.

De overtuigingen der wet zijn daarom geen blijk van levendmaking, want indien er een wet gegeven ware, die machtig was levend te maken, zo zou waarlijk de rechtvaardigheid (= vergeving der zonden) uit de wet zijn, Gal. 3:21. De wet die mij ten leve was, werd mij door mijn toegerekende erfschuld en mijn bedreven zonden, de dood. Waarom geen rechtvaardigheid en/of vergeving der zonden meer door de wet? Omdat Gods heilige wet krachteloos geworden is door mijn zondige vlees, Rom. 8:2-4. Daarom moet het (verbroken) recht der wet in ons vervuld worden, door Zijn kruisdood, graf en opstanding. Niet alleen door Zijn verwerving maar ook door de toepassing van dit Heil in het uur der minne, alwaar de Vader een verkoren zondaar inwendig roept tot de geloofsgemeenschap met Zijn lieve Zoon. Door de weg van verdoeming ten dode en verzoening ten eeuwige leve. Denk aan het teken van doop, eerst de ondergang in het water ten dode en daarna de opgang uit het water ten leve.

Ik heb 15 jaar met bewustheid onder de vloek der wet gelopen, echter alles nog vanuit een houdbare nood in het diensthuis der zonden. God had door Zijn wet (overtuigingen) de zonden in mijn hart levend gemaakt (Rom. 7:9a), maar ik was pas levend gemaakt toen mijn zonden in Zijn kruisdood en graf begraven waren geworden. Toen kon de wet mij geen kwaad meer doen en niet meer vloeken, want ik was door Zijn Lichaam der wet gestorven, Rom. 7:4. En omdat die oorzaak van mijn doodstaat toen vernietigt en begraven was geworden, kon het graf der zonden mij niet meer gevangen houden.

Want toen wij in het vlees waren, wrochten de bewegingen der zonden, die door de wet zijn, in onze leden, om den dood vruchten te dragen. Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter, Rom. 7:5-6.
Laatst gewijzigd door DWW op 19 mei 2011, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Want, de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zaligen, dat verloren was.
http://www.dewoesteweg.nl
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Fjodor schreef:@DWW, even iets anders dan waar we het hier eerder over hadden:
Hoe kijk jij aan tegen de wedergeboorte in de jeugd? Denk aan Johannes de doper of David in Psalm 22. Want volgens mij is de mogelijkheid dat onbewuste kinderen wedergeboren kunnen zijn een belangrijke reden om kinderen te kunnen dopen. Nu weet ik dat jij tegen de kinderdoop bent. Betekent dat ook dat je niet gelooft dat baby's wedergeboren kunnen zijn?
Johannes de doper sprong op in de buik van zijn moeder bij de groetenis van Maria en het Kindeke. Dat was een teken van leven in zijn wederom geboren ziel. Hij was in zijn moederschoot alrede gerechtvaardigd en geheiligd. Maar dit zijn uitzonderingen op de regel, en kan nooit naar voren gebracht worden als verdediging van de kinderdoop. Kuiper stelde een veronderstelde wedergeboorte, tenzij het tegendeel bleek. En Kersten leerde een verondersteld geloof in het hart van een overtuigde zondaar. Allebei een dwaling!

Ook Jacob was alrede gerechtvaardigd en geheiligd in Christus in de buik van zijn moeder Rebecca. Hoe kunnen we dit weten? Omdat Ezau het licht van de geboren Koning Jezus in de ziel van Jacob niet kon verdragen. Want een iegelijk, die kwaad doet, haat het licht, en komt tot het licht niet, opdat zijn werken niet bestraft worden, Joh. 3:20. Maar Jacob kreeg zijn aandeel in Christus bevestigd en verzekerd bij Bethel. Het feit dat Jacob al Gods beloften aan hem geschonken nog een beetje moest 'meehelpen' vervullen, betekende dat Jacob in de weg van heiligmaking nog niet geheel der wet gestorven was gelijk de apostel Paulus in Gal. 2:19 betuigt. Er is dus een sterven aan de wet in de weg van rechtvaardigmaking, dat wonder heeft Jacob in de schoot van zijn moeder wel doorleefd maar kon dat natuurlijk nog niet verstaan en verklaren, dat was pas bij Bethel, en er is een sterven aan de wet in de weg van heiligmaking. Dit was bij Jacob in Pniel, toen God met Jacob worstelde. Toen was Jacob geheel gestorven aan het meehelpen vervullen van zijn geschonken beloftenissen. Dat Jacob zei dat zijn ziel gered was omdat hij God had gezien, betekende dat hij nog leefde en niet gestorven was. De Joden hielden 'God zien' voor sterven, denk bijv. aan de ouders van Simson die na het zien van de engel Gods ook bevreesd waren te zullen moeten sterven, omdat zij dachten God gezien te hebben.
Mariavt

Bericht door Mariavt »

GJdeBruijn schreef:DirkM legt mijns inziens hier een vinger op de zere plek van de nabijkomende 'gelovige' die zich in ongeloof blijft verzetten tegen vrije genade om niet.
@MariaVT: wat is het verschil tussen de toepassing en wat Dirk schrijft?
Mijns inziens, gebeurt het toepassen door de Heilige Geest, en het aannemen, door de mens zelf en daar kan ik me niet in vinden....Het is een eenzijdig Gods'werk
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:Het is wel een beetje vreemd wat hier gebeurt. DirkM heeft volkomen gelijk!
"Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
"Wij geloven, dat... de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt."
Je moet niet nog vromer dan vroom, en nog Bijbelser dan de Bijbel willen zijn!
Afgewezen, je wilt toch niet beweren dat DirkM hier met zijn arrogante opmerking het gelijk aan zijn zijde heeft?! Weliswaar wordt hij soms niet op de juiste wijze bestreden, want het aannemen is voluit Bijbels. Maar dat moet niet gepresenteerd worden als een menselijke handeling. Want de (persoonlijke) schenking gaat aan de aanneming vooraf! Al de oude theologen hebben dat erkend (eerst de habitus en dan de actus, en dan nog niet eens op Comriaanse wijze gebruikt).
DWW
Contacteer:

Bericht door DWW »

Erasmiaan schreef:
Afgewezen schreef:Het is wel een beetje vreemd wat hier gebeurt. DirkM heeft volkomen gelijk!
"Zovelen Hem aangenomen hebben... die niet uit den bloede, noch uit de wil des vleses, nog uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn."
"Wij geloven, dat... de Heilige Geest in onze harten ontsteekt een oprecht geloof, hetwelk Jezus Christus met al Zijn verdiensten omhelst, Hem eigen maakt, en niets anders meer buiten Hem zoekt."
Afgewezen, je wilt toch niet beweren dat DirkM hier met zijn arrogante opmerking het gelijk aan zijn zijde heeft?! Weliswaar wordt hij soms niet op de juiste wijze bestreden, want het aannemen is voluit Bijbels. Maar dat moet niet gepresenteerd worden als een menselijke handeling. Want de (persoonlijke) schenking gaat aan de aanneming vooraf! Al de oude theologen hebben dat erkend (eerst de habitus en dan de actus, en dan nog niet eens op Comriaanse wijze gebruikt).
De schenking door het gepredikte en/of toegepaste Woord gaat inderdaad vooraf aan de aanneming, gewerkt en verheerlijkt door de Heilige Geest. Denk aan de pinksterlingen. Zolang we het geschonken geloof maar nooit scheiden van het metterdaad geloven in Jezus Christus tot zaligheid, vrijheid en vrede met God. Hetgeen de leer der afscheiding helaas wel degelijk pretendeert. Lees hier verder:

http://www.dewoesteweg.nl/wp-content/up ... e-eeuw.pdf
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Erasmiaan, ik zie niet in waarom je DirkM arrogantie moet verwijten.
Aannemen is Bijbels én het is een menselijke handeling. Anders is het geen aannemen meer. DirkM zegt niet dat je dat aannemen in eigen kracht kunt doen. Dus wat is er mis met wat hij zegt?
En wat die schenking betreft: er is een schenking van het geloof, ja, en die gaat voor de aanneming, logisch gezien. Maar dat ontkent DirkM toch ook niet? Lees wat de NGB hierover zegt, eerder door mij geciteerd.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Erasmiaan, ik zie niet in waarom je DirkM arrogantie moet verwijten.
Aannemen is Bijbels én het is een menselijke handeling. Anders is het geen aannemen meer. DirkM zegt niet dat je dat aannemen in eigen kracht kunt doen. Dus wat is er mis met wat hij zegt?
En wat die schenking betreft: er is een schenking van het geloof, ja, en die gaat voor de aanneming, logisch gezien. Maar dat ontkent DirkM toch ook niet? Lees wat de NGB hierover zegt, eerder door mij geciteerd.
Deze opmerking komt zeker voor die kwalificatie in aanmerking:
Wat ik opmaak uit je schrijven is dat het bij jou 15 jaar heeft gezeten tussen het feit dat je jezelf realiseerde ten diepst wat God voor jou heeft gedaan en het moment dat jij het kruis van Golgotha (dus ook je Verlosser) hebt gevonden, die al die tijd al stond te wachten op jou dat jij de stap nam om op te staan en naar de Vader te gaan. Heel eerlijk, ik kan wel janken als ik dat lees.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
Wat ik opmaak uit je schrijven is dat het bij jou 15 jaar heeft gezeten tussen het feit dat je jezelf realiseerde ten diepst wat God voor jou heeft gedaan en het moment dat jij het kruis van Golgotha (dus ook je Verlosser) hebt gevonden, die al die tijd al stond te wachten op jou dat jij de stap nam om op te staan en naar de Vader te gaan. Heel eerlijk, ik kan wel janken als ik dat lees.
Inderdaad is niet de manier waarop je over deze zaken spreken moet. Maar DirkM zegt toch nergens dat hij het in eigen kracht heeft gedaan.
Overigens ageerde ik vooral tegen uitspraken zoals van jvdg en Mariavt, die het hele 'aannemen' willen elimineren uit de bekering, dwars tegen wat de Bijbel ons leert, in.
DirkM

Bericht door DirkM »

CITAAT DWW: Maar zolang een ziel nog is onder de heerschapij van de vloek en doem der wet, en God de dood nog niet over zijn diensthuis heeft gebracht (tiende plaag), en daarmee nog niet afgesneden is van zijn oude wortel in Adam.

ANTWOORD: Naar mijn mening worden hier een hele boel dingen door elkaar gehaald.
1. DWW noemde hier het woord Heerschappij, dat is eigenlijk het grote woord waar het Evangelie bij uitstek om gaat.
Het volk dat als slaven in Egypte was, was op dat moment onder de heerschappij van de farao, de moesten doen wat de farao zei.
Er waren twee mogelijkheden om je te onttrekken aan die heerschappij van de farao, namelijk de eerste is zelf doodgaan, dan ben je niet meer onder de heerschappij van de farao, en ten tweede om vanuit Egypte uit te trekken door het water heen en dan de woestijn in te gaan.

Er zijn nu als wij kijken in de wereld om ons heen nog steeds 2 rijken, namelijk het rijk van de satan, waarvan satan de koning is en de heerschappij heeft, en het Rijk van God, waar KONING JEZUS de heerschappij heeft.
Wanneer je ziet dat het volk van God gaat schuilen achter de Allerhoogste God, door zoals DWW ook aangeeft de deurposten met bloed te bestrijken, beeld van het Bloed van Jezus, en te eten van het geroosterde vlees, beeld van het ware offer door Jezus gebracht, dan zie je ook dat de koning van dat andere rijk in opstand komt.
Als we heel goed de Bijbel lezen dan zien we dus dat de Bijbel eigenlijk gaat over de strijd van die twee koninkrijken, de twee koningen tegen elkaar.
Natuurlijk is er slechts 1 winnaar in die strijd, en dat is Koning Jezus, die gezeten aan de rechterhand van God, in de Hemelse gewesten, BOVEN alle overheid en macht, en kracht, en heerschappij en alle naam, die genoemd wordt.

De lagen hebben echter GEEN betrekking op het volk van God. Dat is duidelijk te lezen bij de geschiedenis van de 10 plagen.
Wanneer je je realiseerd dat het gaat om die strijd tussen de twee koninkrijken en dan kijkt wat de egyptenaren geloofden dan kan je daarin een hele duidelijke lijn zien waarom die plagen kwamen en wat de diepere betekenis is van juist die plagen op die manier.

Lees daarvoor maar eens Exodus 12:12B (ik citeer heel vers 12)
Want Ik zal in deze nacht het land Egypte doortrekken en alle eerstgeborenen, zowel van mens als dier, in het land Egypte slaan en aan alle goden van Egypte zal Ik gerichten oefenen, Ik de Here
Ook de Egyptenaren zelf associeerden hun 'goden' met natuurverschijnselen, maar God spreekt over die goden als concrete machten en zegt hun de wacht aan.

Hapi de nijlgod van de overstroming en Osiris de god van de vruchtbaarheid.
De plagen die het op de Nijl en op de oogst gemunt hadden waren dus gewoon gerichten die het op hen gemunt hadden.
De kikvorsen waren geasocieerd met Heqt, een gedaante van Hathor, de belangrijkste godin van Egypte en de kikvorsenplaag toonde de superioriteit van Israëls God over Hathor.
De mugen en steekvliegen waren een slag in het gezicht van Isis, de vrouw van Osiris.
De veepest en zwerenplaag waren gericht tegen Ptah (of Apis) de god van Memphis, voorgesteld als een stier en tegen andere goden voorgesteld als rund, ram en geit, enz..
De sprinkhanenplaag was gericht tegen de god Serapis, de beschermgod tegen de sprinkhanen en de plaag van de drie dagen duisternis was gericht tegen Amon-Ra of -Re, de zonnegod, of ook weer Osiris.
Dat alle eerstgeborenen moesten sterven was zowel gericht tegen de goden die de egyptenaren hadden uitgebeeld als dieren, maar ook een gericht tegen de farao zelf, die immers had opgedragen dat de geboren jongetjes van het volk Israël ter dood moesten worden gebracht.

Op het moment het volk Israël uit Egypte ging bleek dat ze nog steeds feitelijk onder de heerschappij stonden van de farao, dus daarom moesten ze dus weg uit het gebied waarover de farao heerschappij had.
Juist daarom staat er ook thans redt u de doop.
Zoals het volk Israël door de zee trok om aan te komen in de woestijn, moeten ook wij weg uit het machtsgebied van de farao (satan) om dwars door de woestijn (ons verdere aardse leven hier) uit te komen in het beloofde land.
DirkM

Bericht door DirkM »

CITAAT DWW: Zolang we het geschonken geloof maar nooit scheiden van het metterdaad geloven in Jezus Christus tot zaligheid, vrijheid en vrede met God.

ANTWOORD: Het geloof is JUIST het zaligmakende verlossingswerk van Christus.
Er is geen geschonken geloof ZONDER het zaligmakende geloof in Christus.
Geloof ZONDER CHRISTUS is gewoon in de Bijbel te lezen als 1 woord, namelijk ONGELOOF.
DirkM

Bericht door DirkM »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Inderdaad is niet de manier waarop je over deze zaken spreken moet. Maar DirkM zegt toch nergens dat hij het in eigen kracht heeft gedaan.
Overigens ageerde ik vooral tegen uitspraken zoals van jvdg en Mariavt, die het hele 'aannemen' willen elimineren uit de bekering, dwars tegen wat de Bijbel ons leert, in.
Wanneer jullie bedoelen dat het niet goed is dat ik vanuit mijn gevoel reageerde dat ik wel kan janken als ik iets lees, dan moet mij echt van mijn hart dat ik er intens verdriet mee kan hebben als mensen het geloof nog niet omhelst hebben en de verlossing door Jezus Christus zich eigen hebben gemaakt in hun persoonlijk leven.
Ik snap dan ook niet als jullie bedoelen met de manier van zeggen dat ik dat niet zou mogen hebben, verdrietig zijn over dit soort zaken is niet verkeerd naar ik meen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

DirkM schreef:Ik snap dan ook niet als jullie bedoelen met de manier van zeggen dat ik dat niet zou mogen hebben, verdrietig zijn over dit soort zaken is niet verkeerd naar ik meen.
Nee, daar heb je gelijk in. Anderzijds heb ook jíj het maar ontvangen en dat is waar Erasmiaan op doelt.
DirkM

Bericht door DirkM »

Mariavt schreef:
GJdeBruijn schreef:DirkM legt mijns inziens hier een vinger op de zere plek van de nabijkomende 'gelovige' die zich in ongeloof blijft verzetten tegen vrije genade om niet.
@MariaVT: wat is het verschil tussen de toepassing en wat Dirk schrijft?
Mijns inziens, gebeurt het toepassen door de Heilige Geest, en het aannemen, door de mens zelf en daar kan ik me niet in vinden....Het is een eenzijdig Gods'werk

Hoe vat je het bevel van Christus dan op: VOLG MIJ !!
Daarbij is toch ook sprake dat jij zelf wat moet doen !
Dan is het toch ook niet van ik blijf zitten waar ik zit en ik verroer mij niet ?

Ook bij VOLG MIJ, is er natuurlijk sprake van dat de mens dat uit eigenkracht niet kan.
Er staat niet voor niets geschreven: Zonder Mij kunt gij niets !!!!
Het verschil hierin zit hem in het volgende punt, de mens wordt opgeroepen om iets te doen, maar die kan het niet uit eigen kracht, maar door de kracht van de Heilige Geest kan de mens dat nu juist wel doen.
Niet uit eigen kracht, maar ook hierbij wil ik slechts roemen op het volbrachte werk van Jezus Christus.
Gesloten