Geplaatst: 13 nov 2002, 16:32
Ptl,
De Bijbel maakt geen onderscheid tussen innerlijke en uiterlijk bekering. Het gaat alleen maar over bekering. Het van dood levend worden is iets dat God doet, dan kan je inderdaad niet zelf. Maar God doet dat pas als je zelf de keuze hebt gemaakt je te bekeren.
Het is onzin om te veronderstellen dat God mensen bekeert die dat niet willen.
Over de andere teksten die je hebt genoemd (ik ga ze niet 1 voor 1 citeren en bespreken), iedereen die zelf kiest is uitverkoren en voorbestemd.
Heb je Romeinen 9 nog gelezen? Je hebt niet gereageerd op wat ik zei...
George
De Bijbel maakt geen onderscheid tussen innerlijke en uiterlijk bekering. Het gaat alleen maar over bekering. Het van dood levend worden is iets dat God doet, dan kan je inderdaad niet zelf. Maar God doet dat pas als je zelf de keuze hebt gemaakt je te bekeren.
God bekeert mensen niet, dat doen ze zelf, als ze dat willen. En dat willen komt voort uit henzelf. Ze kunnen zelf hun zondige en verloren toestand inzien nadat ze geconfronteerd zijn met het evangelie.God gaat idd niet om de wil van de mens heen. Echter, op het moment dat God een mens bekeerd wil deze niet, hij gaat pas willen als hij een nieuwe wil heeft, als hij opnieuw geboren is.
Het is onzin om te veronderstellen dat God mensen bekeert die dat niet willen.
Mensen kunnen zichzelf niet redden, maar ze kunnen wel zelf zich bekeren, en dan worden ze gered door God.Jezus kwam voor zondaren, niet om mensen die zichzelf nog kunnen redden, zalig te maken (Mark 5:31, 32)
God trekt iedereen, maar niet iedereen gaat er op in.Het is voor de mens zelfs onmogelijk om tot God te gaan:
Joh 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage
Dit heeft niets met tot bekering komen te maken, maar dit gaat over mensen die al geloven. God heeft iedere gelovige uitverkoren om vrucht te dragen.Joh 15:16 You have not chosen Me, but I have chosen you and ordained you that you should go and bring forth fruit, and that your fruit should remain; that whatever you shall ask of the Father in My name, He may give it to you.
Iedereen wordt geroepen (denk aan de gelijkenis van het feest, waar uiteindelijk alleen "uitschot" op afkomt). Degenen die komen zijn de uitverkorenen. Maar iedereen is de geroepene. In Mat. 20:16 is ook geen sprake van mensen die verloren gaan. Iedere arbeider krijgt zijn loon.Mat 20:16 So the last shall be first, and the first last, for many are called, but few are chosen
Over de andere teksten die je hebt genoemd (ik ga ze niet 1 voor 1 citeren en bespreken), iedereen die zelf kiest is uitverkoren en voorbestemd.
Je kan deze dingen niet vergelijken. In de wereld worden sommige kinderen tegen hun zin weggerukt bij hun ouders (die hen niet kunnen verzorgen bijvoorbeeld). Bij ons onderwerp kiezen mensen er zelf voor zich te bekeren waarna ze door God worden overgeplaatst van het rijk van de duisternis naar Zijn koninkrijk.Nu worden de uitverkorenen ook wel kinderen van God genoemd. Kinderen van God door adoptie. En net zoals hier op aarde de ouders het kind kiezen wat ze willen adopteren (en niet het kind de ouders), zo is het ook in het geestelijke, God kiest Zijn kinderen, niet Zijn kinderen Hem.
Mijn standpunt is: God is almachtig (dat zegt de bijbel en dat geloof ik). Maar dat betekent niet dat Hij buiten de wil van de mens om hen tot bekering brengt. Hij is almachtig, maar laat het aan de mens over om tot bekering te besluiten.Maar als je het relativeerd is het 1 van de 2en:
- God is niet almachtig, er zijn dingen waarvan God niet zeker kan zijn: de mens kiest God
- God is almachtig, God weet en beslist alle dingen: God kiest de mens
Heb je Romeinen 9 nog gelezen? Je hebt niet gereageerd op wat ik zei...
George