Erasmiaan schreef:Democritus schreef:Erasmiaan schreef:Tja, Democritus, artikel 30 van de NGB heb je ook onderschreven toen je je hier aanmeldde. Ik stel het expres even op scherp.
Waarom is dat nodig omdat op scherp te stellen? Ik geef een Bijbelse argumentatie waarom er m.i. een weeffout in kerkenraden met diakenen zit. Daar kan je ook op een normale manier op reageren.
Maar ik wil wel even op artikel 30 ingaan. Daar staat:
.... dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de Raad der Kerk.
Dit lijkt in tegenspraak met ons formulier waarmee ambtsdragers bevestigd worden. Hier wordt niet over diakenen gesproken:
En alzo maken de dienaren des Woords en de ouderlingen tezamen een college of gezelschap zijnde een raad der Kerk
Tevens lijkt het in tegenspraak met de kerkorde van een kerkgenootschap (GG) want daar staat in artikel 37 'van den Kerkenraad':
In alle kerken zal een kerkenraad zijn, bestaande uit de dienaren des Woords en de ouderlingen, dewelke ten minste alle weken eens tezamen komen zullen, alwaar de dienaar des Woords (of de dienaren, zo daar meerderen zijn, bij gebeurte) presideren en de actie regeren zal.
Er staat in artikel 38 nog wel een noodverband namelijk:
Welverstaande, dat in de plaatsen, waar de kerkenraad van nieuws is op te richten, ’t zelve niet geschiede, dan met advies van de classis. En waar het getal van de ouderlingen zeer klein is, zullen de diakenen mede tot de kerkenraad mogen genomen worden.
Maar dat is een menselijke instelling en een noodgeval en soort 'Deborah-situatie' zeg maar. Betekent dit dan dat deze kerkorde in strijd met de NGB is?
Het lijkt er wel op. Maar jij vindt natuurlijk dat de NGB in strijd is met de kerkorde.
Ik hoef niet zoveel te vinden van deze kerkorde aangezien het mijn kerkverband niet aangaat. Maar aangezien jij veel belang hecht aan de NGB zou je het eens onder de aandacht moeten brengen van jullie kerkenraad/classis/synode.
Erasmiaan schreef:Erasmiaan schreef: En het is ook weer niet zo dat ik regelmatig op deze wijze discussieer. Ik zwaai nooit met de drie formulieren van enigheid.
Democritus schreef:Maar het komt dus wel vaker voor! Wie heeft het hier over zwaaien met formulieren? Ik begin er niet over? Het enige dat ik zeg: dat jij niet bepaald wie er deelnemen.
Met deelname bedoelde ik natuurlijk: als je je hier aanmeldt moet je de 3 formulieren onderschrijven. Als je het met een deel van een formulier niet eens bent moet je je af vragen of je nog wel hier hoort (dat zeggen we toch ook tegen baptisten?). Dat is misschien even wat scherp, maar wel duidelijk. En daar houd ik van.
Inderdaad maar er staat nog iets voor, namelijk dat het forum zijn grondslag in de Bijbel
en de 3 formulieren vindt. Aangezien ik mijn argumenten Bijbels acht, deze ondersteunt zie in andere geschriften zoals de gereformeerde formulieren, gereformeerde kerkorden, Brakel dan denk ik dat ik hier nog prima thuis hoor.
Maar ik kan vanuit mijn visie net zo goed de vraag stellen: hoor jij hier nog wel thuis? Als het uitgangspunt van de NGB jouw uitgangspunt is dan kan deze nog wel eens in strijd zijn met de Bijbel en tenslotte heb je de Bijbel als grondslag ook onderschreven.
Maar je voelt wel aan dat er dan een oneigenlijke tegenstelling wordt gecreëerd en we zaken tegen elkaar gaan uitspelen. Ik heb niet de intentie en geen eens de zin om NGB en de Bijbel op dit punt of welk punt dan ook tegen elkaar uit te spelen. Jij brengt de NGB ineens in. Je had ook op mijn argumenten kunnen ingaan vanuit de Bijbel en de NGB kunnen aandragen ter ondersteuning van jouw punt. Het is tenslotte een discussieforum. Op het moment dat ik aan een discussie begin en me
bewust uit tegen of de NGB wil ondergraven, dan heb je een punt om mij op aan te spreken. Maar jij weet net zo goed als ik dat, dat nooit de mijn insteek is geweest. Al had je getwijfeld dan had je het ook nog kunnen vragen.
Je hebt gezien en ik heb het m.i. aangetoond dat er ook vanuit gereformeerd oogpunt op verschillende wijze naar de invulling van het diakenambt in de kerkenraad gekeken en mee omgegaan wordt.
Dan kan jij wel van duidelijk houden, graag scherp willen zijn maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Als zaken dan in een grijs gebied liggen, waar anderen er anders dan jij overdenken. dan is het misschien verstandig om eerst de zaken eens te doordenken i.p.v. een Pavlov-reactie op ieder, in jouw ogen mogelijk, niet-gereformeerd geluid te geven. Zo komt jouw reactie in ieder geval op mij over. Vorenstaande is misschien scherp maar het is wel duidelijk.
Misschien is het dan toch verstandig om de volgende keer indien je bewuste -anti-forum-grondslagen- geluiden signaleert dit voor te leggen aan de mods. Zodat die een oordeel kunnen geven.
Ik wil prima met je in discussie gaan over het feit of diakenen al dan niet in de kerkenraad thuishoren en of deze regeren. Maar op het moment dat de discussie niet verder komt als wie er wel of niet thuishoren op dit forum dan pas ik er voor.
Erasmiaan schreef: Maar voordat je denkt dat ik een voorstander ben van vrouwen als diaken of ouderling. Dan heb je het i.e.g. mis. Ik probeerde niets weg te exegetiseren. Ik liet alleen een aantal visies, die ook de ESV geeft, zien. Ik heb alleen trachten te laten zien dat zeker m.b.t. het ambt van diakenen en al dan niet de plaats van een vrouw er nog wel paar vragen te stellen zijn.
Tja, overal zijn vragen bij te stellen. Moet je dat willen? Met Schriftkritiek laten we ons toch ook niet in?
[/quote]
Ja ik wil overal vragen bij stellen. Ik heb namelijk altijd geleerd. We staan op schouders giganten maar iedere generatie moet er weer zelf doorheen kruipen om de zaken zich eigen te maken. We kunnen het niet doen met de generaties voor ons. Maar we moeten voorzichtig zijn met zaken te veranderen en te verwerpen die als generaties stand houden. Maar dat weerhoud mee er niet van om de zaken kritisch tegen het licht te houden.
Schriftkritiek is het onderzoek naar de innerlijke samenhang en consistentie van meestal 'heilige' geschriften. Het technische begrip kritiek (van Grieks κρινειν, oordelen) heeft hier een andere betekenis dan in het dagelijks leven. Schriftkritiek kan ook de betrouwbaarheid van een Bijbelgedeelte juist bevestigen. Schriftkritiek wordt soms ten
onrecht opgevat als kritiek op de inhoud van de Schrift. (bron: wikipedia).
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above