Het enige punt dat ik maak dat de besluit-en-revisie-cyclus aantoont dat de impasse fundamenteel is. Hoe goed dit recht in het gereformeerd kerkrecht ook is. De huidige cyclus, waar ik niet doel op (on)rechtmatigheid van besluiten/revisies, toont aan dat de bodemrot zeer diep zit.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
-
Groepscirkel
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ach, houd toch op met je ex cathedra
Het enige punt dat ik maak dat de besluit-en-revisie-cyclus aantoont dat de impasse fundamenteel is. Hoe goed dit recht in het gereformeerd kerkrecht ook is. De huidige cyclus, waar ik niet doel op (on)rechtmatigheid van besluiten/revisies, toont aan dat de bodemrot zeer diep zit.
Vast en bondig zegt onze K.O. Art 31 dus niet Rijnsburg. Het is dus best een veroordelende beschuldiging die je tegen Rijnsburg c.s. uitspreekt. Maar wel aan het verkeerde adres. Je moet onze K.O. in het verdachtenbankje plaatstenrhadders schreef: ↑Vandaag, 20:47Het verschil tussen 'vast en bondig' (Rijnsburg) en 'ex cathedra' (Rome) is volgens mij niet heel groot...Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 19:12De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 19:04
In de classis Amersfoort ligt het besluit sowieso onder revisie, vreemd dat daar in de berichtgeving niets over gezegd wordt.
Jullie reactie vind ik meer dan zorgelijk. In zijn algemeenheid, maar zeker wat betreft dit besluit voor een classicale herindeling. Dat besluit is namelijk zo overduidelijk in strijd met de kerkorde en ook met de gereformeerde geschiedenis als het gaat om het ontstaan van de classes, dat een verzoek om revisie op zijn zachtst gezegd voor de hand ligt.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Het is vast geen tactiek maar wel een symptoom van de verdeeldheid in ons kerkverband. Geen besluit kan genomen worden zonder revisie. Dat is geen teken van gezond kerkelijk samenleven.Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 20:40Nee, dat herken ik niet. Een revisieverzoek moet aan duidelijke criteria voldoen, anders is het niet-ontvankelijk. Elke classisvergadering wordt conditioneel gesloten juist met het oog op revisieverzoeken, dan komt dezelfde classis weer snel samen om dat verzoek te bespreken, vóór de volgende reguliere vergadering. Dat kost dus nauwelijks extra tijd.BSH schreef: ↑Vandaag, 20:34Maar herken je niet het punt dat de mogelijkheid van revisie ook perfect werkt als filibuster-techniek vanwege de trage vergadercyclus?Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 19:12
De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.
Jullie reactie vind ik meer dan zorgelijk. In zijn algemeenheid, maar zeker wat betreft dit besluit voor een classicale herindeling. Dat besluit is namelijk zo overduidelijk in strijd met de kerkorde en ook met de gereformeerde geschiedenis als het gaat om het ontstaan van de classes, dat een verzoek om revisie op zijn zachtst gezegd voor de hand ligt.
De beschuldiging dat het indienen van revisieverzoeken en appels een soort tactiek zou zijn om vertraging te realiseren is kwalijk, het is namelijk zeer fundamenteel in ons gereformeerde kerkmodel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wees gerust, mijn opmerking was niet vast en bondig ;-)huisman schreef: ↑Vandaag, 21:43Vast en bondig zegt onze K.O. Art 31 dus niet Rijnsburg. Het is dus best een veroordelende beschuldiging die je tegen Rijnsburg c.s. uitspreekt. Maar wel aan het verkeerde adres. Je moet onze K.O. in het verdachtenbankje plaatstenrhadders schreef: ↑Vandaag, 20:47Het verschil tussen 'vast en bondig' (Rijnsburg) en 'ex cathedra' (Rome) is volgens mij niet heel groot...Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 20:29@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.Refojongere schreef: ↑Vandaag, 19:12
De Jong spreekt over „rotonde‑synodes”: fundamentele tegenstellingen én het steeds weer aanvechten van genomen besluiten zorgen ervoor dat kerkelijke vergaderingen eindeloos in kringetjes ronddraaien.
Maar oprecht: ik doel op hoe hier in de praktijk mee wordt omgegaan. Art. 31 is er simpelweg met het oog op een gedegen besluitvormingsproces, daar is niets mis mee. Maar in het spreken over recente besluiten, gaat het vaak een stap verder en wordt het van toepassing gebracht op de interpretatie van de Bijbel. Dat is riskant.
Ik ben het het met je eens dat we het over het algemeen - en niet alleen in de CGK - moeilijk vinden om ons neer te leggen bij collectieve besluiten. Maar oprecht gebruik maken van het recht op revisie, is juist een teken van gezond kerkelijk samenleven. Als je tenminste gelooft dat de kerkorde in een verstandig model voorziet. Geen tegenspraak dulden lijkt mij namelijk ook allerminst gezond.Huisman schreef:Het is vast geen tactiek maar wel een symptoom van de verdeeldheid in ons kerkverband. Geen besluit kan genomen worden zonder revisie. Dat is geen teken van gezond kerkelijk samenleven.
-
Evangelist
Dat laatste is inderdaad niet gezond; maar dat eerste ook niet.rhadders schreef: ↑Vandaag, 22:12Ik ben het het met je eens dat we het over het algemeen - en niet alleen in de CGK - moeilijk vinden om ons neer te leggen bij collectieve besluiten. Maar oprecht gebruik maken van het recht op revisie, is juist een teken van gezond kerkelijk samenleven. Als je tenminste gelooft dat de kerkorde in een verstandig model voorziet. Geen tegenspraak dulden lijkt mij namelijk ook allerminst gezond.
Daartussen lijk je de redelijkheid zelve, maar ondertussen zou je toch eens eerlijk onder ogen moeten zien wat er sinds 2019 met name (en eigenlijk al sinds 2013) gaande is: een voortdurende juridisering van het kerkelijke leven. Vraag eens aan oudere predikanten hoe vaak er een jaar of 20, 30, 40 geleden sprake was van een revisieverzoek op de classis? Het is exponentieel toegenomen. Het indienen van revisieverzoeken tegen synodebesluiten heeft het karakter gekregen van een soort vetorecht. (Waarop de VN momenteel vastloopt.) En achter dat vetorecht zit een steeds meer uit elkaar vallende visie op het Woord en de kerk.
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Dat zou mij inderdaad niet verbazen, je ziet hetzelfde in de Tweede Kamer rondom moties. Maar goed, persoonlijk geloof ik ook niet dat we ons heil moeten verwachten van de kerkorde in deze situatie. Evenals de wet kan die ik niet in alles situaties voorzien, je loopt soms achter de feiten aan - zoals nu. De huidige situatie vraagt daarom vooral wijsheid.Evangelist schreef: ↑52 minuten geledenDat laatste is inderdaad niet gezond; maar dat eerste ook niet.rhadders schreef: ↑Vandaag, 22:12Ik ben het het met je eens dat we het over het algemeen - en niet alleen in de CGK - moeilijk vinden om ons neer te leggen bij collectieve besluiten. Maar oprecht gebruik maken van het recht op revisie, is juist een teken van gezond kerkelijk samenleven. Als je tenminste gelooft dat de kerkorde in een verstandig model voorziet. Geen tegenspraak dulden lijkt mij namelijk ook allerminst gezond.
Daartussen lijk je de redelijkheid zelve, maar ondertussen zou je toch eens eerlijk onder ogen moeten zien wat er sinds 2019 met name (en eigenlijk al sinds 2013) gaande is: een voortdurende juridisering van het kerkelijke leven. Vraag eens aan oudere predikanten hoe vaak er een jaar of 20, 30, 40 geleden sprake was van een revisieverzoek op de classis? Het is exponentieel toegenomen. Het indienen van revisieverzoeken tegen synodebesluiten heeft het karakter gekregen van een soort vetorecht. (Waarop de VN momenteel vastloopt.) En achter dat vetorecht zit een steeds meer uit elkaar vallende visie op het Woord en de kerk.
Overigens denk ik dat het vooral een verschil van visie is op kerkregering (en wellicht tucht), niet zozeer op het Woord zelf.
Ik vind dit te makkelijk broeder. Je gooit eerst een forse beschuldiging op dit forum tegen CGK’ers die vanwege Bijbelse motieven achter de synodale besluiten over v&a en homoseksualiteit staan. Daarna probeer je er een grapje van te maken.rhadders schreef: ↑Vandaag, 22:12Wees gerust, mijn opmerking was niet vast en bondig ;-)huisman schreef: ↑Vandaag, 21:43Vast en bondig zegt onze K.O. Art 31 dus niet Rijnsburg. Het is dus best een veroordelende beschuldiging die je tegen Rijnsburg c.s. uitspreekt. Maar wel aan het verkeerde adres. Je moet onze K.O. in het verdachtenbankje plaatstenrhadders schreef: ↑Vandaag, 20:47Het verschil tussen 'vast en bondig' (Rijnsburg) en 'ex cathedra' (Rome) is volgens mij niet heel groot...Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 20:29
@Refojongere en Groepscirkel - ja, lastig dat er in het gereformeerde kerkrecht de mogelijkheid bestaat van revisie en appel. Waren we maar Rooms-Katholiek gebleven, daar kunnen ze tenminste onfeilbare besluiten nemen.
Maar oprecht: ik doel op hoe hier in de praktijk mee wordt omgegaan. Art. 31 is er simpelweg met het oog op een gedegen besluitvormingsproces, daar is niets mis mee. Maar in het spreken over recente besluiten, gaat het vaak een stap verder en wordt het van toepassing gebracht op de interpretatie van de Bijbel. Dat is riskant.
Eerst waren wij volgens jou farizeeërs en nu zijn we rooms. Misschien moet jij even nadenken of je al die CGK broeders, zusters en jongeren uit de Rijnsburg c.s. gemeenten niet te kort hebt gedaan met deze verwijten. Ik denk van wel.