Gelezen, gedacht, gehoord...

Mara

Re: Gelezen, gedacht, gehoord...

Bericht door Mara »

"Binnen de gemeente zijn vaak veel thermometers en weinig thermostaten.
Wat doet een thermometer? Die registreert de temperatuur. Dat is heel nuttig. Zulke mensen hebben we nodig. Gemeenteleden die kunnen zeggen of het warm of koud is. Die signaleren wat er allemaal mis is en hoe het allemaal zou moeten zijn. Het zijn de thermometers die aangeven hoe koud of warm het is.
Dat doet een thermostaat ook, maar die doet meer. Een thermostaat is verbonden met een warmtebron en als het koud wordt, zorgt de thermostaat ervoor dat er warmte wordt verspreid.
Ben ik een thermostaat of een thermometer? Signaleer ik alleen wat mis is, of mag ik daarnaast in mijn omgeving ook warmte verspreiden, dankzij mijn verbondenheid met de grote Warmtebron, de Zon der gerechtigheid? Binnen de kerk gebeuren veel kleinmenselijke, zielige en zondige dingen. Dat moeten we eerlijk onder ogen zien en niet wegmoffelen, maar er vooral niet te moedeloos van worden. "

ds. W. Pieters, uit een artikel in de Veluwse kerkbode van 4 december j.l.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ukkie

Bericht door Ukkie »

Mara schreef:"Binnen de gemeente zijn vaak veel thermometers en weinig thermostaten.
Wat doet een thermometer? Die registreert de temperatuur. Dat is heel nuttig. Zulke mensen hebben we nodig. Gemeenteleden die kunnen zeggen of het warm of koud is. Die signaleren wat er allemaal mis is en hoe het allemaal zou moeten zijn. Het zijn de thermometers die aangeven hoe koud of warm het is.
Dat doet een thermostaat ook, maar die doet meer. Een thermostaat is verbonden met een warmtebron en als het koud wordt, zorgt de thermostaat ervoor dat er warmte wordt verspreid.
Ben ik een thermostaat of een thermometer? Signaleer ik alleen wat mis is, of mag ik daarnaast in mijn omgeving ook warmte verspreiden, dankzij mijn verbondenheid met de grote Warmtebron, de Zon der gerechtigheid? Binnen de kerk gebeuren veel kleinmenselijke, zielige en zondige dingen. Dat moeten we eerlijk onder ogen zien en niet wegmoffelen, maar er vooral niet te moedeloos van worden. "

Ik had dit al eens gelezen van iemand maar het is écht zo belangrijk dat ik dit voor ogen houd.
Dankjewel voor het posten!
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
DDD

Bericht door DDD »

Een mooie consensustekst inzake twee of drie verbonden:

https://www.rd.nl/artikel/904072-reform ... et-verbond

Het sterkt mij in mijn gedachten dat het voornamelijk een kwestie van definitie is.
Susanna

Bericht door Susanna »

DDD schreef:Een mooie consensustekst inzake twee of drie verbonden:

Het sterkt mij in mijn gedachten dat het voornamelijk een kwestie van definitie is.

Bedoel je dat het een zoeken naar een gemeenschappelijke definitie was @DDD
DDD

Bericht door DDD »

Ja. De verschillen tussen twee of drie verbonden zijn in een belangrijke mate van theoretische aard. Uiteindelijk is voor de praktijk van het geloofsleven de mate van separatie in de preek en de gemeentebeschouwing veel belangrijker.
Adagio

Bericht door Adagio »

Wel eens met deze consensusleer, dat er ook mensen zijn met wie God slechts in uiterlijke zin een verbond heeft (zoals de kanttekenaren ook aangeven bij Matth. 8:12).
Maar ook met dingen niet eens.
Consensusleer schreef:“Terwijl wij in de positie verkeren dat we het werkverbond hebben verbroken en middenin de dood liggen,”
De geleende woorden van het ‘midden in de dood liggen’, gebruikt het Avondmaalsformulier juist om te schrijven over de verslagen harten van de gelovigen: “Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen.” De vraag is waarom de consensusleer deze belijdenis verschuift naar / een connotatie wil geven met het werkverbond?
Consensusleer schreef: “Gods verbondsrelatie met Abraham en zijn nageslacht is in het Nieuwe Testament verbreed, zodat Joden en de andere volken delen in dezelfde belofte (bijv. art. 34 NGB). Dit betekent dat God in Christus deze verbondsrelatie heeft met het geheel van de zichtbare kerk. Het voorrecht van deze verbondsrelatie plaatst ieder gemeentelid onder het bevel van bekering om in de nieuwe gehoorzaamheid van Gods verbond te wandelen.”
Dat God Zich nog überhaupt met een mens bemoeit, is wel een grote gunst, maar een bevel tot bekering te moeten krijgen kan voor de persoon in kwestie slechts niet anders dan tot schuld en schaamte zijn, dan tot een voorrecht. De geleende woorden van de ‘nieuwe gehoorzaamheid’ gebruikt het Doopsformulier juist om te schrijven over de dagelijkse bekering in de weg van heiligmaking: “Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw, godzalig leven wandelen.”
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

DDD schreef:Ja. De verschillen tussen twee of drie verbonden zijn in een belangrijke mate van theoretische aard. Uiteindelijk is voor de praktijk van het geloofsleven de mate van separatie in de preek en de gemeentebeschouwing veel belangrijker.
Ik ben benieuwt hoe jij separatie ziet...
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Adagio schreef:Wel eens met deze consensusleer, dat er ook mensen zijn met wie God slechts in uiterlijke zin een verbond heeft (zoals de kanttekenaren ook aangeven bij Matth. 8:12).
Maar ook met dingen niet eens.
Consensusleer schreef:“Terwijl wij in de positie verkeren dat we het werkverbond hebben verbroken en middenin de dood liggen,”
De geleende woorden van het ‘midden in de dood liggen’, gebruikt het Avondmaalsformulier juist om te schrijven over de verslagen harten van de gelovigen: “Want wij komen niet tot dit Avondmaal om daarmede te betuigen dat wij in onszelven volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten onszelven in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede dat wij midden in den dood liggen.” De vraag is waarom de consensusleer deze belijdenis verschuift naar / een connotatie wil geven met het werkverbond?
Consensusleer schreef: “Gods verbondsrelatie met Abraham en zijn nageslacht is in het Nieuwe Testament verbreed, zodat Joden en de andere volken delen in dezelfde belofte (bijv. art. 34 NGB). Dit betekent dat God in Christus deze verbondsrelatie heeft met het geheel van de zichtbare kerk. Het voorrecht van deze verbondsrelatie plaatst ieder gemeentelid onder het bevel van bekering om in de nieuwe gehoorzaamheid van Gods verbond te wandelen.”
Dat God Zich nog überhaupt met een mens bemoeit, is wel een grote gunst, maar een bevel tot bekering te moeten krijgen kan voor de persoon in kwestie slechts niet anders dan tot schuld en schaamte zijn, dan tot een voorrecht. De geleende woorden van de ‘nieuwe gehoorzaamheid’ gebruikt het Doopsformulier juist om te schrijven over de dagelijkse bekering in de weg van heiligmaking: “Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw, godzalig leven wandelen.”
het krijgen van bevel tot bekering is geen voorrecht, maar het voorrecht van deze verbondsrelatie plaatst een ieder onder het bevel van bekering. En dat lijdt tot schaamte, dus ik zie niet in waar dit in contradictie is met de gereformeerde geloofsleer
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
samanthi

Bericht door samanthi »

Mara schreef:"Binnen de gemeente zijn vaak veel thermometers en weinig thermostaten.

Mooi... goed om in acht te nemen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ds. I. Kievit schreef:Over het verbond Gods wordt veel gesproken maar weinig beseft welke geweldige verantwoordelijkheid het oplegt aan degenen die eronder leven, over wie de naam des Heeren is aangeroepen. De vloekbedreiging voor den verwerper des heils moge als met vlammend schrift voor ons staan, opdat wij bedenken wat tot onzen vrede dient.
Aan de eene zijde wordt met het verbond gespeeld en wordt het gemaakt tot een oorkussen van vleeschelijke gerustheid. Zelfonderzoek is niet noodig; men moet gelooven bondeling te zijn, aannemen dat de Middelaar des verbonds voor ons is gestorven al kent men van het werk des Geestes niets; weet niet van ware zielsverbrijzeling, noch van het recht Gods. Daarom zullen velen zoeken in te gaan maar zullen niet kunnen. Welk een bittere ontgoocheling zal dit zijn!
Aan de andere zijde echter moeten wij er wel op bedacht zijn. dat het verbond niet alleen Gods uitverkorenen geldt. Er is niet alleen de vraag van verbond en verkiezing, maar ook van verbond en het Woord en zijne bediening in het midden der Kerk. Wie daarvoor geen oog heeft verwaarloost een deel van Gods Woord tot groote schade der zielen en tot oneere des Heeren. Dan versteent de gemeente en het volgende geslacht verzinkt in de wereld. Der zulken onverschilligheid gaat die der brute wereld weldra te boven. Een Kerkformatie kan niet alleen te gronde gaan door verbondsafgoderij, maar ook door verbondsverzaking.
Verbond en verkiezing wordt tot begrippenspel gemaakt, de eisch der bekeering wordt verwaarloosd, de aanbieding des heils, men kan er geen plaats voor vinden, verstrikt in verstandsbeschouwingen, die niet opkomen uit het levend geloof.
Er is toch een tweeërlei behooren tot het verbond, zooals wij ook hier zien bij den grooten Verzoendag. Er kan toch van geen uitroeien uit het volk des Heeren sprake zijn als wij er niet op een of andere wijze toe gerekend worden en behooren. Vergeten wij dit niet.
De Schrift leert ons ook in hetgeen van den grooten Verzoendag staat geschreven welke breede plaats het verbond inneemt. De zonde van Israël wordt juist als schending des verbonds begrepen, zoodat de gruwelen van zijn volk grooter worden geacht dan die der heidenen.
Zoo leert het toch ook de zondaar, over wiens ziel het licht van Gods Geest opgaat. Hoe zwaar zal het vallen onder de bediening des Evangelies om te komen.
Gezondigd tegen alle licht.
Gedoopt en de genade miskend. Zooveel zegeningen te hebben genoten en den zegen in Christus te verwerpen.
Ook in de bediening des Woords gaan wij door onder de goddelijke keur. Wee onzer, indien wij op zoo groote zaligheid geen acht nemen.
Het wordt ons ook hier gepredikt, dat de kennis der ellende voorafgaat aan de verlossing, ook al houdt zij met de verlossing niet op.
Bron
- Niet meer zo actief -
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Een mooie consensustekst inzake twee of drie verbonden:

Ik heb nr. 2 eruitgepikt, mijns inziens een 'kernnotie':
Gods verbondsrelatie met Abraham en zijn nageslacht is in het Nieuwe Testament verbreed, zodat Joden en de andere volken delen in dezelfde belofte (bijv. art. 34 NGB). Dit betekent dat God in Christus deze verbondsrelatie heeft met het geheel van de zichtbare kerk.
Mijns inziens is deze stelling onvolledig en onjuist.
De verbondsrelatie is ten eerste versmald (denk aan 'de rest die behouden wordt') tot de gelovigen, en in dat licht verbreed, in die zin dat het de gelovigen uit alle volken betreft. En dat betekent dus dat 'God in Christus' géén 'verbondsrelatie heeft met het geheel van de zichtbare kerk', maar slechts met het gelovige deel van de zichtbare kerk, wereldwijd.
Dit punt wilde ik toch even genoemd hebben.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Eens! Zo had ik het nog niet bekeken. Dank voor dit verhelderend standpunt. :)

Wellicht komt er nog een opinie-artikeltje over van deze of gene. ;)
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Het tweede punt staat in relatie tot artikel 34 van de NGB en daar gaat het over de kinderdoop als teken en zegel van het verbond.

Deze gedachte is dus geheel in lijn met de gereformeerde leer, behalve voor mensen die de kinderdoop niet meer voorstaan.

Laat je dus niet in de luren leggen, @Jantje.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik weet (denk ik) al een dominee die het ongetwijfeld met @Posthoorn eens is. Vandaar dat ik hoop op dat opinie-artikeltje.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Ik weet (denk ik) al een dominee die het ongetwijfeld met @Posthoorn eens is. Vandaar dat ik hoop op dat opinie-artikeltje.
Dan hoop ik toch niet dat dat een dominee uit de gereformeerde gezindte is. Die zou dan dus wel duidelijk maken dat hij de Drie Formulieren van Enigheid niet onderschrijft.
Plaats reactie