Idd, helaas heeft "theologie" vaak geleid tot "niet geloven".caprice schreef: Theologie kan inderdaad weer anders zijn. Dat dient niet altijd tot stichting.
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Caprice.............lees even het vetgemaakte zinnetje wat jijzelf geschreven hebt, en laat dat nu eens tot je doordringen.......dat heeft namelijk wel de strekking zoals JacobMarin aangeeft...........niet gelukkig gekozen bewoordingen moet ik zeggen.
dus, omdat ik het niet in de sfeer van het steeds lezen van al dat soort boeken uithou, ben ik een dode,......en is het me een last ipv een lust om ze te lezen...................
ik dank u rechthartelijk voor uw pastorale woorden
dus, omdat ik het niet in de sfeer van het steeds lezen van al dat soort boeken uithou, ben ik een dode,......en is het me een last ipv een lust om ze te lezen...................
ik dank u rechthartelijk voor uw pastorale woorden
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Beste Rens, laat juist de woorden van Caprice tot je doordringen.Rens schreef:Caprice.............lees even het vetgemaakte zinnetje wat jijzelf geschreven hebt, en laat dat nu eens tot je doordringen.......dat heeft namelijk wel de strekking zoals JacobMarin aangeeft...........niet gelukkig gekozen bewoordingen moet ik zeggen.
dus, omdat ik het niet in de sfeer van het steeds lezen van al dat soort boeken uithou, ben ik een dode,......en is het me een last ipv een lust om ze te lezen...................
ik dank u rechthartelijk voor uw pastorale woorden
Een mens in de schuld voor God heeft een sterke weerzin tegen alles wat niet strookt met de eer van die God waartegenover hij die schuld heeft.
Die schuldige voelt zich als een (totale) dode en kan niets verdragen wat die dood bevestigt.
In dat licht (denk ik) heeft caprice dat bedoeld.
En in dat Licht is die opmerking ook pastoraal geduid.
Ik geloof dat Caprice dat idd niet zo heeft bedoeld.bazz schreef:toch kun je de zin gemakkelijk opvatten in de zin dat een werdergeborene veel en graag preken leest, en iemand die niet wedergeboren is, ze niet wil lezen. ik mag inderdaad hopen dat Caprice dat niet zo bedoeld heeft.
Mijn moeder, naar ik mag geloven een Godzalige vrouw, heeft in haar leven niet veel meer gelezen dan de Bijbel.
Toch wist ze meer te vertellen dan in vele preken te beluisteren valt.
Dat mocht (uiteindelijk) blijken op een gezegend sterfbed.
Ik wil haar niet verheerlijken, in tegendeel, maar toch bleek toen Gods werk zonder dat daar preken voor nodig waren.
Waren er nog maar meer! Dan wordt een sterfbed een preekstoel!jvdg schreef:Ik geloof dat Caprice dat idd niet zo heeft bedoeld.bazz schreef:toch kun je de zin gemakkelijk opvatten in de zin dat een werdergeborene veel en graag preken leest, en iemand die niet wedergeboren is, ze niet wil lezen. ik mag inderdaad hopen dat Caprice dat niet zo bedoeld heeft.
Mijn moeder, naar ik mag geloven een Godzalige vrouw, heeft in haar leven niet veel meer gelezen dan de Bijbel.
Toch wist ze meer te vertellen dan in vele preken te beluisteren valt.
Dat mocht (uiteindelijk) blijken op een gezegend sterfbed.
Ik wil haar niet verheerlijken, in tegendeel, maar toch bleek toen Gods werk zonder dat daar preken voor nodig waren.
In deze context wil ik daar graag bij aansluiten, maar als die schuld voor God in de beleving is, gaat een schuldige die zich waarneemt als dode, juist datgene omhélzen, wat zijn doodstaat uitbeeldt, want hij ziet zichzelf daarin getekend.jvdg schreef:Beste Rens, laat juist de woorden van Caprice tot je doordringen.Rens schreef:Caprice.............lees even het vetgemaakte zinnetje wat jijzelf geschreven hebt, en laat dat nu eens tot je doordringen.......dat heeft namelijk wel de strekking zoals JacobMarin aangeeft...........niet gelukkig gekozen bewoordingen moet ik zeggen.
dus, omdat ik het niet in de sfeer van het steeds lezen van al dat soort boeken uithou, ben ik een dode,......en is het me een last ipv een lust om ze te lezen...................
ik dank u rechthartelijk voor uw pastorale woorden
Een mens in de schuld voor God heeft een sterke weerzin tegen alles wat niet strookt met de eer van die God waartegenover hij die schuld heeft.
Die schuldige voelt zich als een (totale) dode en kan niets verdragen wat die dood bevestigt.
In dat licht (denk ik) heeft caprice dat bedoeld.
En in dat Licht is die opmerking ook pastoraal geduid.
Wat ik verder duidelijk wilde maken (algemeen): het leven verhoudt zich niet met de dood, en de doden niet met het leven.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
JvdG....ik heb de woorden van Caprice heel wat keren opnieuw gelezen, en afgewogen.
Maar ik kan tot geen andere slotsom komen, dan dat ik, omdat ik niet op eenzelfde wijze tegen al hetgeen geschreven is, aankijk, dat ik derhalve een dode ben.
Ik heb een enorme tegenstand tegen al die boeken die je "de grond in boren", juist ook omdat ik het zo geheel ánders geleerd heb.
Ik denk dat daar de crux zit.
Maar ik kan tot geen andere slotsom komen, dan dat ik, omdat ik niet op eenzelfde wijze tegen al hetgeen geschreven is, aankijk, dat ik derhalve een dode ben.
Ik heb een enorme tegenstand tegen al die boeken die je "de grond in boren", juist ook omdat ik het zo geheel ánders geleerd heb.
Ik denk dat daar de crux zit.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Nee, alle hints die in die richting wijzen berusten op toevalcosmo schreef:Is dat een reactie op de The God Delusion?parsifal schreef:net gelezen:cosmo schreef:Richard Dawkins - The God Delusion
Alistair McGrath: The Dawkins Delusion![]()

Het boekje is na "Dawkins God" de tweede reactie van McGrath op Richard Dawkins. Hij toont aan dat Dawkins zo af en toe wat kort door de bocht is en niet zo veel kaas heeft gegeten van theologie.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ik snap het helemaal. Vergeet al die boeken maar, inclusief de cryptogrammen die caprice en jvdg erbij voegen.Rens schreef:JvdG....ik heb de woorden van Caprice heel wat keren opnieuw gelezen, en afgewogen.
Maar ik kan tot geen andere slotsom komen, dan dat ik, omdat ik niet op eenzelfde wijze tegen al hetgeen geschreven is, aankijk, dat ik derhalve een dode ben.
Ik heb een enorme tegenstand tegen al die boeken die je "de grond in boren", juist ook omdat ik het zo geheel ánders geleerd heb.
Ik denk dat daar de crux zit.
Al die boeken kunnen de brandstapel op. Als je Gods Woord maar overhoudt. Alleen zal het zonder de prediking ook weer niet gaan.
Jij hebt als voordeel dat je niet groot gebracht bent met het gangbare jargon in onze kringen. Houden zo. Gewoon simpel de bijbel. De rest is mensenwerk en zal uiteindelijk tot stof vergaan.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
- JolandaOudshoorn
- Berichten: 11271
- Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
- Locatie: Groot Ammers
Maar het Woord zal blijven..............tot in eeuwigheidKislev schreef:Ook de bijbel zal tot stof vergaan. Maar dat geheel ter zijde.
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60