Wedergeboorte of schijngeboorte [3]

Tiberius
Administrator

Re: Wedergeboorte of schijngeboorte [2]

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Anker schreef:Pinksterlingen: en zij werden verslagen in het hart (goede aarde?) Wat moeten wij doen? Dan het zaad: geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.
Lydia: wier hard de Heere geopend had (goede aarde?) zodat ze acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd (het zaad)
De stokbewaarder: Lieve heren, wat moet ik doen? (goede aarde?) Geloof in de Heere Jezus Christus. (het zaad)
Zie ook de kantt. bij Hand. 16, die verwijzen ook naar de geschiedenis van de Pinksterlingen.
Ja, zo kun je het lezen. Maar nogmaals, is dat de bedoeling van deze gelijkenis?
Ik denk het wel. Je kan zomaar niet iets uit een beeld weghalen, zonder dat de hele gelijkenis "omvalt"
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Als ds. Kort heeft bedoeld hier tegen te waarschuwen dan ben ik dat van harte met hem eens.
Ik denk ook wel dat ds. Kort een punt heeft. Dat wel. Maar zijn toon is verkeerd en op meerdere punten slaat hij de plank mis.
Ja, dat klopt. "De oplossing" die hij heeft voor degenen die aan hun zonden ontdekt worden is onbijbels en ongereformeerd. Als je bijv. ziet dat hij de droefheid naar God (uit de tweede Korinthebrief) buiten de wedergeboorte plaatst...
Wat ds. Kort allemaal doet, weet ik niet. Maar de droefheid naar God uit de 2e Korinthebrief is toch een andere dan die er doorgaans onder verstaan wordt (en waar ik niet minderwaardig over wil doen, maar daar gaat het in de Korinthebrief toch niet over).
Feit is wel, dat die niet buiten de wedergeboorte geplaatst kan worden.
GGBeroopingswerk

Bericht door GGBeroopingswerk »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Anker schreef:Pinksterlingen: en zij werden verslagen in het hart (goede aarde?) Wat moeten wij doen? Dan het zaad: geloof in de Heere Jezus en gij zult zalig worden.
Lydia: wier hard de Heere geopend had (goede aarde?) zodat ze acht nam op hetgeen van Paulus gesproken werd (het zaad)
De stokbewaarder: Lieve heren, wat moet ik doen? (goede aarde?) Geloof in de Heere Jezus Christus. (het zaad)
Zie ook de kantt. bij Hand. 16, die verwijzen ook naar de geschiedenis van de Pinksterlingen.
Ja, zo kun je het lezen. Maar nogmaals, is dat de bedoeling van deze gelijkenis?
Ik denk het wel. Je kan zomaar niet iets uit een beeld weghalen, zonder dat de hele gelijkenis "omvalt"
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Anker schreef:Ik begrijp je punt. Alleen is deze gelijkenis niet het enige in de Bijbel. Zie mijn visie op je voorbeelden van de stokbewaarder etc. De Heere maakt levend en vervolgens wordt de prediking van het Evangelie het middel waardoor een zondaar tot Christus komt. En dat gebeurt allemaal niet tegelijk. En dat zegt de gelijkenis volgens mij precies.
Hier ga je fout: De Heere maakt levend en VERVOLGENS wordt de prediking van het Evangelie enz...
Hoe wordt die zondaar dan levendgemaakt? ZONDER het Evangelie?
Nee, door Woord én Geest. Dat is volgens het Woord. De Geest maakt levend en het Woord is het middel waardoor we de Heere Jezus leren kennen. (bijv. Joh. 6:63)
Dan moet je ook niet het woord 'vervolgens' gebruiken. Want anders lijkt het erop of er eerst een levendmaking plaatsvindt los van het Woord, waardoor de mens vervolgens geschikt wordt om het Woord aan te nemen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Als ds. Kort heeft bedoeld hier tegen te waarschuwen dan ben ik dat van harte met hem eens.
Ik denk ook wel dat ds. Kort een punt heeft. Dat wel. Maar zijn toon is verkeerd en op meerdere punten slaat hij de plank mis.
Ja, dat klopt. "De oplossing" die hij heeft voor degenen die aan hun zonden ontdekt worden is onbijbels en ongereformeerd. Als je bijv. ziet dat hij de droefheid naar God (uit de tweede Korinthebrief) buiten de wedergeboorte plaatst...
Wat ds. Kort allemaal doet, weet ik niet. Maar de droefheid naar God uit de 2e Korinthebrief is toch een andere dan die er doorgaans onder verstaan wordt (en waar ik niet minderwaardig over wil doen, maar daar gaat het in de Korinthebrief toch niet over).
Je reageert als een stier op een rode lap. Ik weet allang wat jouw bevindingen zijn over die tekst. Nu lees je dat ik die tekst aanhaal en draai je dat punt gelijk weer af. Wat ik echter alleen zeg is dat het wat ds. Kort met de tekst uit 2 Korinthe doet, wel erg ver gaat, namelijk die droefheid te plaatsen in dode zondaren (of ontwaakte zondaren).
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Ja, zo kun je het lezen. Maar nogmaals, is dat de bedoeling van deze gelijkenis?
Nogmaals, is dat de bedoeling van deze gelijkenis? Ik geloof er helemaal niets van. De hele tijdsruimte speelt in de gelijkenis geen enkele rol, zodat je dat idd. uit het beeld weg kunt halen, zonder dat de hele gelijkenis omvalt.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:Je reageert als een stier op een rode lap. Ik weet allang wat jouw bevindingen zijn over die tekst. Nu lees je dat ik die tekst aanhaal en draai je dat punt gelijk weer af. Wat ik echter alleen zeg is dat het wat ds. Kort met de tekst uit 2 Korinthe doet, wel erg ver gaat, namelijk die droefheid te plaatsen in dode zondaren (of ontwaakte zondaren).
Nou, dat van die stier slaat natuurlijk nergens op. Maar wat ik uit deze topic oppik, is dat ds. Kort zijn punt niet altijd even gelukkig verdedigt. Als hij dus die tekst uit 2 Kor. laat slaan op een dode zondaar, ben ik dat niet met hem eens. Alleen zeg ik er wel bij dat die tekst óók niet zegt wat vele mensen, waaronder jij, erin willen horen.
Dat mag ik toch nog wel eens benadrukken?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:Ja, zo kun je het lezen. Maar nogmaals, is dat de bedoeling van deze gelijkenis?
Nogmaals, is dat de bedoeling van deze gelijkenis? Ik geloof er helemaal niets van. De hele tijdsruimte speelt in de gelijkenis geen enkele rol, zodat je dat idd. uit het beeld weg kunt halen, zonder dat de hele gelijkenis omvalt.
Maar het is een wezenlijk aspect in het tot groei komen van allerlei gewassen. Dat mag niet zonder meer genegeerd worden.

Zie bijvoorbeeld ook de gelijkenis van het zaad:
26 En Hij zeide: Alzo is het Koninkrijk Gods, gelijk of een mens het zaad in de aarde wierp;
27 En voorts sliep, en opstond, nacht en dag; en het zaad uitsproot en lang werd, dat hij zelf niet wist, hoe.
28 Want de aarde brengt van zelve vruchten voort: eerst het kruid, daarna de aar, daarna het volle koren in de aar.
29 En als de vrucht zich voordoet, terstond zendt hij de sikkel daarin, omdat de oogst daar is.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Erasmiaan schreef:Je reageert als een stier op een rode lap. Ik weet allang wat jouw bevindingen zijn over die tekst. Nu lees je dat ik die tekst aanhaal en draai je dat punt gelijk weer af. Wat ik echter alleen zeg is dat het wat ds. Kort met de tekst uit 2 Korinthe doet, wel erg ver gaat, namelijk die droefheid te plaatsen in dode zondaren (of ontwaakte zondaren).
Nou, dat van die stier slaat natuurlijk nergens op. Maar wat ik uit deze topic oppik, is dat ds. Kort zijn punt niet altijd even gelukkig verdedigt. Als hij dus die tekst uit 2 Kor. laat slaan op een dode zondaar, ben ik dat niet met hem eens. Alleen zeg ik er wel bij dat die tekst óók niet zegt wat vele mensen, waaronder jij, erin willen horen.
Zeker mag dat.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Afgewezen schreef:
Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Anker schreef:Ik begrijp je punt. Alleen is deze gelijkenis niet het enige in de Bijbel. Zie mijn visie op je voorbeelden van de stokbewaarder etc. De Heere maakt levend en vervolgens wordt de prediking van het Evangelie het middel waardoor een zondaar tot Christus komt. En dat gebeurt allemaal niet tegelijk. En dat zegt de gelijkenis volgens mij precies.
Hier ga je fout: De Heere maakt levend en VERVOLGENS wordt de prediking van het Evangelie enz...
Hoe wordt die zondaar dan levendgemaakt? ZONDER het Evangelie?
Nee, door Woord én Geest. Dat is volgens het Woord. De Geest maakt levend en het Woord is het middel waardoor we de Heere Jezus leren kennen. (bijv. Joh. 6:63)
Dan moet je ook niet het woord 'vervolgens' gebruiken. Want anders lijkt het erop of er eerst een levendmaking plaatsvindt los van het Woord, waardoor de mens vervolgens geschikt wordt om het Woord aan te nemen.
Oké, laat het woordje vervolgens weg.
GGBeroopingswerk

Erasmiaan schreef:Wat ik echter alleen zeg is dat het wat ds. Kort met de tekst uit 2 Korinthe doet, wel erg ver gaat, namelijk die droefheid [naar God, GGB] te plaatsen in dode zondaren (of ontwaakte zondaren).
Waarom gaat de 'erg ver'?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GGBeroopingswerk schreef:
Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
:quoi
wat is dit voor flauwigheid? Mag Tib niet iets denken ofzo? Of hoe moet ik dit lezen?
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Ds. Kort op p.156 van zijn boek schreef:5. de toeleidende weg tot Christus (Jes. 55:6; Luk. 15:17-20; Joh. 6:35, 65);
a. de trekkende liefde des Vaders (Hos. 2:13; Joh. 6:44);
b. de droefheid naar God (Jer. 31:9; 2 Kor. 7:10);
c. de afsnijding van alles wat God en Christus niet is (Luk. 9:24; Rom. 9:28; Joh. 15).
Jij weet helemaal niet hoe ik die tekst lees. Maar het is nog maar de vraag of jij hem goed leest. M.i. kan hij op meerdere situaties slaan. Hier worden duidelijk Korinthiërs aangesproken die Paulus eerder had bestraft. Door die bestraffing waren ze bedroefd geworden, een droefenis overeenkomstig God, volgens Paulus. En die droefheid die naar God is, overeenkomstig God, werkt een onberouwelijke bekering tot zaligheid. En zo is het toch ook in de werkzaamheden voor de openbaring van Christus? Die droefheid die van God is, naar God is, overeenkomstig God is, die werkt dé bekering. En daarna, in het leven der genade, telkens weer opnieuw. Maar niet voor de wedergeboorte, zoals ds. Kort leert. Dat is ongerijmd, zoals Tiberius ook al schrijft.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:Maar het is een wezenlijk aspect in het tot groei komen van allerlei gewassen. Dat mag niet zonder meer genegeerd worden.

Zie bijvoorbeeld ook de gelijkenis van het zaad:
26 En Hij zeide: Alzo is het Koninkrijk Gods, gelijk of een mens het zaad in de aarde wierp;
27 En voorts sliep, en opstond, nacht en dag; en het zaad uitsproot en lang werd, dat hij zelf niet wist, hoe.
28 Want de aarde brengt van zelve vruchten voort: eerst het kruid, daarna de aar, daarna het volle koren in de aar.
29 En als de vrucht zich voordoet, terstond zendt hij de sikkel daarin, omdat de oogst daar is.
Oké, maar dan speelt het deze rol: dat uiteindelijk blijkt dat alleen het echte blijft bestaan en dat al het andere gedoemd is ten onder te gaan.
In déze gelijkenis gaat het over de voortgang van het koninkrijk Gods. Zowel in de harten van mensen als in de wereld. Wat voor het oog van de zaaier niet altijd waarneembaar is.
Maar het punt dat jullie er willen inleggen of uithalen, dát vind ik er niet in. Namelijk, dat er een wedergeboorte is die pas na kortere of langere tijd tot het bewuste geloof in Christus leidt.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 12 dec 2012, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
GGBeroopingswerk

Anker schreef:
GGBeroopingswerk schreef:
Tiberius schreef: Ik denk het wel. Je kan zomaar niet iets uit een beeld weghalen, zonder dat de hele gelijkenis "omvalt"
:quoi
wat is dit voor flauwigheid? Mag Tib niet iets denken ofzo? Of hoe moet ik dit lezen?
Ik ben juist blij dat het niet als feit, maar als mening wordt gepresenteerd. Dat mis ik soms wel eens op dit forum.
Plaats reactie