Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Geplaatst: 21 okt 2014, 17:03
Maar waarom is dat tegennatuurlijk? De natuur veroorzaakt het toch?
Met datzelfde argument kun je dan ook pedofilie, kleptomanie, etc. etc. natuurlijk noemen. Een afwijking in de natuur kun je toch niet 'natuurlijk' noemen?Profesto schreef:Maar waarom is dat tegennatuurlijk? De natuur veroorzaakt het toch?
Met datzelfde argument kun je dan ook pedofilie, kleptomanie, etc. etc. natuurlijk noemen. Een afwijking in de natuur kun je toch niet 'natuurlijk' noemen?Profesto schreef:Maar waarom is dat tegennatuurlijk? De natuur veroorzaakt het toch?
Het heeft te maken met definitie. Als gereformeerden moeten we dat uitermate goed begrijpen. Wij hebben twee betekenissen voor het woord natuur.Posthoorn schreef:Met datzelfde argument kun je dan ook pedofilie, kleptomanie, etc. etc. natuurlijk noemen. Een afwijking in de natuur kun je toch niet 'natuurlijk' noemen?Profesto schreef:Maar waarom is dat tegennatuurlijk? De natuur veroorzaakt het toch?
De vraag die speelt rond de kwestie van de homofilie is niet of het natuurlijk is of niet, want het is gewoon niet natuurlijk, maar of Paulus, geïnspireerd door de Heilige Geest, het oog had op de 'gebrokenheid' in de natuur zoals homo's deze ervaren, of dat hij het oog heeft op een heel andere situatie.
Posthoorn schreef:Ik geloof niet dat je dat zo kunt zeggen. Ik denk dat je staande moet houden dat homofilie/seksualiteit an sich tegennatuurlijk is. Anders wordt het allemaal wel erg onduidelijk natuurlijk.Profesto schreef:Blijft staan dat seksuele gemeenschap met een vrouw voor een homoseksuele man net zo tegennatuurlijk is als seksuele gemeenschap met een man voor een heteroseksuele man.
Tikkeltje respectvoller mag best.DDD schreef:Ik begrijp niet hoe je zulke cirkelredeneringen serieus kunt opschrijven.
Dat houdt dus ook in dat het totaal fout is voor een homoman en met een vrouw te trouwen.Profesto schreef:Blijft staan dat seksuele gemeenschap met een vrouw voor een homoseksuele man net zo tegennatuurlijk is als seksuele gemeenschap met een man voor een heteroseksuele man.
Jammer dat je anno 2014 nog steeds met een vergelijking met pedofilie en kleptomanie aankomt.Posthoorn schreef: Met datzelfde argument kun je dan ook pedofilie, kleptomanie, etc. etc. natuurlijk noemen. Een afwijking in de natuur kun je toch niet 'natuurlijk' noemen?
Dat vind jij.denkertje21 schreef:Jammer dat je anno 2014 nog steeds met een vergelijking met pedofilie en kleptomanie aankomt.Posthoorn schreef: Met datzelfde argument kun je dan ook pedofilie, kleptomanie, etc. etc. natuurlijk noemen. Een afwijking in de natuur kun je toch niet 'natuurlijk' noemen?
Deze dingen schaden en vele andere de ander.
Een homo kan oprecht liefhebben, zoals een hetero dat kan.
Daarmee schaadt hij de ander niet: de liefde doet de ander geen kwaad.
Ik noem pedofilie en kleptomanie, omdat het hier ook gaat om iets wat door iemand als 'natuurlijk' ervaren kan worden, terwijl het dat niet is.denkertje21 schreef:Jammer dat je anno 2014 nog steeds met een vergelijking met pedofilie en kleptomanie aankomt.Posthoorn schreef: Met datzelfde argument kun je dan ook pedofilie, kleptomanie, etc. etc. natuurlijk noemen. Een afwijking in de natuur kun je toch niet 'natuurlijk' noemen?
Deze dingen schaden en vele andere de ander.
Een homo kan oprecht liefhebben, zoals een hetero dat kan.
Daarmee schaadt hij de ander niet: de liefde doet de ander geen kwaad.
Ik weet wel zeker dat Paulus überhaupt niets wist van homofiele geaardheid.Posthoorn schreef: Ik geloof niet Paulus dit opschrijft met in zijn achterhoofd de clausule, dat er ook mensen zullen zijn voor wie dit niet geldt.
Maar je kúnt dit niet met elkaar vergelijken. Hoe natuurlijk pedofilie en kleptomanie ook mogen zijn voor de betreffende: hij weet dat hij daar de ander kwaad mee doet.Posthoorn schreef:Ik noem pedofilie en kleptomanie, omdat het hier ook gaat om iets wat door iemand als 'natuurlijk' ervaren kan worden, terwijl het dat niet is.
Dat het voor een homo pijnlijk is dat dit argument voorbij komt, begrijp ik wel, maar soms ontkom je er voor de duidelijkheid niet aan.
Dat is een juiste constatering.Auto schreef:Dat vind jij.denkertje21 schreef:Jammer dat je anno 2014 nog steeds met een vergelijking met pedofilie en kleptomanie aankomt.Posthoorn schreef: Met datzelfde argument kun je dan ook pedofilie, kleptomanie, etc. etc. natuurlijk noemen. Een afwijking in de natuur kun je toch niet 'natuurlijk' noemen?
Deze dingen schaden en vele andere de ander.
Een homo kan oprecht liefhebben, zoals een hetero dat kan.
Daarmee schaadt hij de ander niet: de liefde doet de ander geen kwaad.
Toch blijft de vraag die ik eerder in dit forum aan jou stelde openstaan: hoe ga jij om met het beroep op de natuur dat Paulus doet? Geef wat mij betreft een goede 'alternatieve' exegese van het argument in Romeinen 1, maar loop er niet voor weg met een beroep op de liefde. Want dan ga je het ene Schriftgegeven uitspelen tegen het andere.denkertje21 schreef:Maar je kúnt dit niet met elkaar vergelijken. Hoe natuurlijk pedofilie en kleptomanie ook mogen zijn voor de betreffende: hij weet dat hij daar de ander kwaad mee doet.Posthoorn schreef:Ik noem pedofilie en kleptomanie, omdat het hier ook gaat om iets wat door iemand als 'natuurlijk' ervaren kan worden, terwijl het dat niet is.
Dat het voor een homo pijnlijk is dat dit argument voorbij komt, begrijp ik wel, maar soms ontkom je er voor de duidelijkheid niet aan.
En dús kan hij daar niet aan toegeven
Bij homofilie is dat heel anders: hij doe daar de andere betrokkene geen kwaad mee. De liefde doet de andere geen kwaad. Integendeel: Het is zoals in de eerste Johannesbrief staat: 'want de liefde is uit God'