Gereformeerde Gemeenten

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Mannetje schreef:Sommige opmerkingen hebben de neiging bij de afzender terug te komen.
Dus je vindt dat ik hier maar niet meer moet posten omdat ik te weinig argumenten heb? Is dat wat je wilt zeggen?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Valcke schreef:
Tiberius schreef:Ik denk wel, dat we hun leer moeten onderzoeken, net zoals de mensen in Berea dat deden, en vermanen of bestrijden waar ze van de Bijbel afwijken.
Maar valse leraar noemen gaat mij te ver. De Heere Jezus kan dat wel zeggen, omdat Hij hartenkenner is. Maar wij mensen niet: wij kennen slechts ten dele.
M.i. is dat geen juist argument. Wij kennen inderdaad ten dele. Maar er zijn situaties waarin wij mensen wel degelijk mogen zeggen dat predikanten 'valse leraren' zijn. Wij doen dit niet omdat wij de harten kennen, maar omdat de leer die zij brengen niet verenigbaar is met zeer wezenlijke zaken in Gods Woord. De apostelen deden dit ook, zij spraken ook over valse apostelen en in vergelijkbare bewoordingen, terwijl ook zij ten dele kenden. Om een duidelijk voorbeeld te noemen: predikanten die de opstanding van Christus loochenen, mogen wij zeker valse leraren noemen.

Iets anders is de vraag wie wij daadwerkelijk (in de praktijk van dit moment) 'valse leraar' kunnen en mogen noemen. Daar moeten wij inderdaad zeer voorzichtig in zijn. Maar het is iets anders te vrezen dat er zulke leraren zijn (en misschien wel velen) en het is iets anders over individuele leraren met beslistheid te oordelen. Dat laatste heb ik bij mijn weten niet gedaan.

(Dit ook in antwoord op GGotK.)
Misschien heb je gelijk.
Maar m.i. is het zo, als je vindt dat je valse leraren mag/moet aanwijzen, dan moet je ook man en paard (=reden) noemen. Nu hangt het predicaat 'valse leraar' boven een groep van misschien wel 50 of 60 predikanten.
En vervolgens: wie bepaalt wat 'zeer wezenlijk' is? Is dat de verwerping van de kinderdoop (zoals Bunyan en Spurgeon)? Dwalen op het punt van het heilig avondmaal (zoals Luther)? Toelaten van de vrouw in het ambt? Homo's aan het avondmaal? Zeg het maar.

Dus vandaar mijn aversie.
En voor alle duidelijkheid: voor dat noemen van man en paard lijkt me dit forum geen juist platform.
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Tiberius de woorden werden mij door toegespitste vragen van anderen uit de mond gehaald. Ik wil volstrekt geen ergernis wekken. Ik laat het hierbij.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33391
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dat weet ik, prima zo.
Mannetje
Berichten: 7854
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Jantje schreef:
Mannetje schreef:Sommige opmerkingen hebben de neiging bij de afzender terug te komen.
Dus je vindt dat ik hier maar niet meer moet posten omdat ik te weinig argumenten heb? Is dat wat je wilt zeggen?
Niet meer is teveel gezegd, maar minder zou niet altijd verkeerd zijn.
Het is volgens je onderschrift je eigen voornemen nog ook...
-
GGotK
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

eilander schreef:Er wordt hier veel gesproken over een categorie mensen waar ik het in elk niet over had. Dat is de categorie mensen die inderdaad innerlijk afscheid genomen hebben van de schriftuurlijk-bevindelijke leer, op zoek zijn naar een kerk waar een wereldgelijkvormige levensstijl niet bekritiseerd wordt, enzovoorts.

Daar had ik het niet over, want daarover zijn we het wel eens. En ik begrijp dat het verleidelijk is om over die categorie te praten. Maar het is m.i. te makkelijk.

Daarom een vraag op de man of voor @Jantje, DIA, en anderen: geloven jullie dat de categorie mensen waar ik het over had (https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 35#p897104), bestaat binnen de GG?
Zo nee, dan begrijp ik dat jullie daarop niet ingaan in je bijdragen en begrijp ik ook de wat fellere reactie van sommigen.
Zo ja, dan zou ik willen vragen om daar nu eens aandacht aan te besteden.
Het zal vast aan mij liggen, maar ik zie de relatie niet tussen je vraag en de inhoud van de link.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Dat ligt een beetje aan mij en een beetje aan jou. Anderen begrepen het wel, misschien na een kleine zoektocht naar een volgend bericht ofzo?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:Ik kom het afgelopen jaar vrij regelmatig mensen (geen jongelui) tegen die echt met grote nood zitten. Vaak zitten ze hun hele leven al in de GG, maar ze hebben daar grote moeite mee. Dan gaat het vooral over onduidelijke prediking, weinig antwoord op echte levensvragen en de houding van dominee en kerkenraad daarin. Kerkenraad/dominees hebben wel een spiegel, maar alleen om anderen voor te houden.
Ik spreek nu dus die mensen na, maar ik wil wel even melden:
Het zijn geen mensen die
- van het éne naar het andere kerkverband hoppen
- geen liefde tot hun gemeente voelen
- zoeken naar meer ruimte voor wereldgelijkvormigheid

Het zijn wél mensen die
- zitten met levensvragen
- het ontzettend moeilijk zouden vinden om hun kerkverband te verlaten
- vaak worstelen met het heil van hun kinderen

Ik geloof dat er veel aan de hand is. Om dat af te doen met 'een teken van de tijdgeest' vind ik veel te mager.
Dit zijn alleen mijn eigen waarnemingen, voor wat die waard zijn.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10637
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Vanwege het belang quote ik het even.
GGotK
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

eilander schreef:Dat ligt een beetje aan mij en een beetje aan jou. Anderen begrepen het wel, misschien na een kleine zoektocht naar een volgend bericht ofzo?
Dan ligt het geheel aan mij, want ik kom uit op een discussie in 2014.
GGotK
Berichten: 2194
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:Ik kom het afgelopen jaar vrij regelmatig mensen (geen jongelui) tegen die echt met grote nood zitten. Vaak zitten ze hun hele leven al in de GG, maar ze hebben daar grote moeite mee. Dan gaat het vooral over onduidelijke prediking, weinig antwoord op echte levensvragen en de houding van dominee en kerkenraad daarin. Kerkenraad/dominees hebben wel een spiegel, maar alleen om anderen voor te houden.
Ik spreek nu dus die mensen na, maar ik wil wel even melden:
Het zijn geen mensen die
- van het éne naar het andere kerkverband hoppen
- geen liefde tot hun gemeente voelen
- zoeken naar meer ruimte voor wereldgelijkvormigheid

Het zijn wél mensen die
- zitten met levensvragen
- het ontzettend moeilijk zouden vinden om hun kerkverband te verlaten
- vaak worstelen met het heil van hun kinderen

Ik geloof dat er veel aan de hand is. Om dat af te doen met 'een teken van de tijdgeest' vind ik veel te mager.
Dit zijn alleen mijn eigen waarnemingen, voor wat die waard zijn.
Als er in een paar regels kan worden aangeduid wat er precies bedoelt wordt met onduidelijke prediking en weinig antwoord op echte levensvragen, zou ik dat waarderen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bruna
Berichten: 1750
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Erskinees schreef:Ik heb zelf het idee dat de prediking door de jaren heen wel zakelijker is geworden. Met zakelijk bedoel ik de manier van preken van o.a. ds. Schot, De Heer en De Wit, geestelijke ervaringen en Gods volk worden hierin voornamelijk beschreven op een theoretische wijze. Nieuwe predikanten hebben soms ook die stijl. Daar is overigens niet iets mis mee, ik hang daar zelf geen waardeoordeel aan vast. Wel weet ik dat de jeugd meer op zoek is naar preken waarin het gevoelsmatige meer naar voren komt, waarbij Gods volk rechtstreeks wordt aangesproken i.p.v. beschreven.
Ik vind dit een bijzonder gegeven. Toen ik zeg maar een 20 jaar geleden over dit soort zaken ging nadenken en wel eens een discussie had werd altijd door GG ers gezegd dat eigen ervaringen van predikanten niet verteld mochten worden in een preek. Een dominee mocht niet zichzelf preken maar alleen de bekeringsgeschiedenissen uit de Bijbel. Op de manier van de OGG, heel veel bevindelijk dat kon echt niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Eten de mensen in de Ger Gem graag boterkoeken ?
Volgens het boek zwarte dauw wel.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Geytenbeekje schreef:
Jantje schreef:
Ad Anker schreef:
Jantje schreef:@Ad Anker, ik ontvang graag ook nog een antwoord van jou op de vraag die ik dikgedrukt heb. Kan dat?
Ik vroeg niets in het door jou dikgedrukte. Ik stelde iets. Dus daar kan ik moeilijk op antwoorden.
Dat kan wel degelijk. Mijn vraag is: vind jij dat alle predikanten in de GG waarlijk geroepen zijn? Jij zegt dat echte GG-ers dat vinden (zoals ik bijvoorbeeld), voor hen is dat geen vraag. Maar blijkbaar zijn er ook anderen (zijn dat dan neppe GG-ers? Of hoe moet ik dat zien?) die vinden dat dit niet perse zo hoeft te zijn en waar dit wel een vraag is, tenminste, dat blijkt uit je vervolgconclusie. Vandaar dat ik aan jou deze vraag stel.
Foutje, had miss beter moeten lezen.
Plaats reactie