COVID-19

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9300
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Ik heb ook nergens gezegd dat collectieve belangen niet zwaarder kunnen wegen dan individuele belangen. Wat ik wel zeg is dat aan overheidsdwang duidelijke grenzen gesteld zijn. Daarom moeten we uitgaan van een Bijbelse visie op de overheid. Daarin is geen plaats voor dwang over het geweten, noch over het familieleven, noch over het lichaam. En iedereen moet als volwaardig burger behandeld worden ook al hangt men niet dezelfde ideologie aan als de meerderheid van het volk of de regering van het land (in deze casus: ook al hangt men niet dezelfde controle-gedachte aan als de overheid ten aanzien van een virus). Deze beginselen zouden voor ons een uitgemaakte zaak moeten zijn.

Maar nu stop ik hierover.
Die zaken zijn geen uitgemaakte zaak. Dwang over het geweten is duidelijk. Dwang over het familieleven is al een ander verhaal (wij zijn bijvoorbeeld al behoorlijk specifiek over wat we als familie zien. En over het lichaam zijn er ook grenzen (reinheid).

Op het moment gaat het ook om bijdragen aan de bescherming van kwetsbaren (wat toch weer wat anders klinkt dan controle-gedachte).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6544
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: COVID-19

Bericht door Posthoorn »

Ik heb toch diverse malen horen verluiden dat mensen zijn overleden na de vaccinatie. De details daarvan zijn mij onbekend, maar als dat klopt krijgt voor mij het laten vaccineren wel iets van Russische roulette spelen... :OO3
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Hoe vaak heb je gehoord dat mensen overlijden aan Covid-19 dan?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

Meestal was er een onderliggende extra oorzaak hoor.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9300
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: COVID-19

Bericht door parsifal »

Posthoorn schreef:Ik heb toch diverse malen horen verluiden dat mensen zijn overleden na de vaccinatie. De details daarvan zijn mij onbekend, maar als dat klopt krijgt voor mij het laten vaccineren wel iets van Russische roulette spelen... :OO3
Het is natuurlijk wel waar dat een vaccin het immuunsysteem hard aan het werk zet, dat is nooit zonder gevaar, zeker niet voor de allerzwaksten.

Iemand die zegt dat een vaccin 100% veilig is liegt of begrijpt het niet. Net als met de pokkenvaccins bij Jonathan Edwards en Cotton Maher is het een afweging maken.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28943
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Wat zouden manieren zijn om de basisregels: 1,5 meter afstand houden en handen wassen beter af te dwingen? Als samenleving als geheel, maar ook bijvoorbeeld op een kantoor? Ik constateerde pas dat iemand zijn handen niet had gewassen terwijl hij naar de wc was gegaan, maar dat is niet iets om zomaar aan de orde te stellen. Als het mogelijk zou zijn om met streng naleven van handhygiene de maatregelen vergaand te versoepelen, dan zou mij dat een lief ding waard zijn.

De sociale norm van handen wassen zodra je bij iemand op visite bent is nog helemaal niet zo sterk, heb ik het idee. Waarom voert de overheid daar niet meer campagne voor?
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

DDD schreef:Wat zouden manieren zijn om de basisregels: 1,5 meter afstand houden en handen wassen beter af te dwingen? Als samenleving als geheel, maar ook bijvoorbeeld op een kantoor? Ik constateerde pas dat iemand zijn handen niet had gewassen terwijl hij naar de wc was gegaan, maar dat is niet iets om zomaar aan de orde te stellen. Als het mogelijk zou zijn om met streng naleven van handhygiene de maatregelen vergaand te versoepelen, dan zou mij dat een lief ding waard zijn.

De sociale norm van handen wassen zodra je bij iemand op visite bent is nog helemaal niet zo sterk, heb ik het idee. Waarom voert de overheid daar niet meer campagne voor?
Goed punt. Ik heb mij dat afgelopen maanden ook afgevraagd. Waarom is er zo weinig promo campagne voor de basisregels?
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16761
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: COVID-19

Bericht door Hendrikus »

Habitat schreef:
DDD schreef:Wat zouden manieren zijn om de basisregels: 1,5 meter afstand houden en handen wassen beter af te dwingen? Als samenleving als geheel, maar ook bijvoorbeeld op een kantoor? Ik constateerde pas dat iemand zijn handen niet had gewassen terwijl hij naar de wc was gegaan, maar dat is niet iets om zomaar aan de orde te stellen. Als het mogelijk zou zijn om met streng naleven van handhygiene de maatregelen vergaand te versoepelen, dan zou mij dat een lief ding waard zijn.

De sociale norm van handen wassen zodra je bij iemand op visite bent is nog helemaal niet zo sterk, heb ik het idee. Waarom voert de overheid daar niet meer campagne voor?
Goed punt. Ik heb mij dat afgelopen maanden ook afgevraagd. Waarom is er zo weinig promo campagne voor de basisregels?
Deze hoogleraar is gematigd optimistisch als het over ons gedrag gaat, zo hoorde ik vanmiddag op de radio:

Corona gaat ervoor zorgen dat we netter en volgzamer gaan gedragen, ondanks onze vermeende vrijgevochten Nederlandse aard. Dat zegt Paul van Lange, hoogleraar psychologie aan de Vrije Universiteit én de Universiteit van Oxford.

https://www.nporadio1.nl/blok-toine/ond ... oor-corona
~~Soli Deo Gloria~~
Laag
Berichten: 657
Lid geworden op: 26 apr 2017, 11:27

Re: COVID-19

Bericht door Laag »

DDD schreef:Wat zouden manieren zijn om de basisregels: 1,5 meter afstand houden en handen wassen beter af te dwingen? Als samenleving als geheel, maar ook bijvoorbeeld op een kantoor? Ik constateerde pas dat iemand zijn handen niet had gewassen terwijl hij naar de wc was gegaan, maar dat is niet iets om zomaar aan de orde te stellen. Als het mogelijk zou zijn om met streng naleven van handhygiene de maatregelen vergaand te versoepelen, dan zou mij dat een lief ding waard zijn.

De sociale norm van handen wassen zodra je bij iemand op visite bent is nog helemaal niet zo sterk, heb ik het idee. Waarom voert de overheid daar niet meer campagne voor?
Een campagne op radio of tv, op internet of in dagbladen zou goed kunnen.
Het is gewoon iets wat tussen de oren moet nestelen, maar om dat op de een of andere manier af te gaan dwingen, dat gaat veel te ver. Handen met blauwe verf inspuiten, zodat iedereen kan zien: JIJ hebt je handen niet gewassen!
Hygiëne is uiteraard belangrijk, maar ik hoop dat we snel terug gaan naar het 'gewone' menselijke leven van voor corona. Er wordt vaak gesproken over een tijd voor en na corona, het klinkt mij altijd als iets 'ongrijpbaars' in de oren. Er was een tijd voor en na de Twin Towers, maar wat is er veranderd? Een tijd voor en na corona? Stel dat over een jaar de corona pandemie over is, wat veranderd er blijvend? Handen wassen, 1,5 meter samenleving? Ik moet het nog zien.
Habitat
Berichten: 771
Lid geworden op: 27 mei 2016, 21:08

Re: COVID-19

Bericht door Habitat »

Laag schreef:Stel dat over een jaar de corona pandemie over is, wat veranderd er blijvend?
Tja, wat verandert er blijvend na de pandemie? Ik denk het volgende:

- hoestend en proestend (verkouden dus) naar je werk gaan of naar familie, zal minder geaccepteerd worden
- thuis werken zal vaker plaatsvinden dan voor de pandemie
- mensen thuis zullen veel meer gaan testen op ziekten zoals covid en griep, het wordt meer een gemedicaliseerde samenleving
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: RE: Re: COVID-19

Bericht door learsi »

Valcke schreef: Ook dan vind ik de opmerking niet kunnen.
Waarom zouden gezonde jonge mensen allemaal gevaccineerd moeten worden, wat heeft dat voor meerwaarde wanneer de werkingsduur van een vaccin ook nog eens beperkt is. Ik begrijp heel goed wanneer jongeren hier niet aan beginnen, ook zonder godsdienstig motief. Covid zal toch ieder jaar terugkomen, zo lijkt het althans.
Google:

nos.nl nog eens: 18 wetenschappers over de toekomst met het....

hg
learsi
learsi
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 apr 2009, 10:27

Re: COVID-19

Bericht door learsi »

DDD schreef:
Verder vind ik de bezwaren tegen inenting ook nog steeds onbegrijpelijk, dus wat dat betreft kan ik mij de reactie van de minister wel voorstellen.
De huisarts in de volgende link denkt er vanuit haar optiek toch wel anders over.

Google:

Els van Veen-Huisarts-Youtube: ik vind het immoreel wat nu gebeurt met het vaccineren 24 febr.
geupload door Buiten Parlementaire Onderzoeks Commissie

hg
learsi
Mannetje
Berichten: 7852
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

Kun je niet gewoon klikbare linkjes plakken?
-
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2478
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: COVID-19

Bericht door Bonny »

learsi schreef:
DDD schreef:
Verder vind ik de bezwaren tegen inenting ook nog steeds onbegrijpelijk, dus wat dat betreft kan ik mij de reactie van de minister wel voorstellen.
De huisarts in de volgende link denkt er vanuit haar optiek toch wel anders over.

Google:

Els van Veen-Huisarts-Youtube: ik vind het immoreel wat nu gebeurt met het vaccineren 24 febr.
geupload door Buiten Parlementaire Onderzoeks Commissie

hg
learsi
Huisart Els van Veen is inmiddels niet meer betrokken bij de praktijk in Kampen.

Een Buitenparlementaire Onderzoekscommissie klinkt indrukwekkend, maar heeft geen enkel juridisch mandaat.
The Groom's still waiting at the altar
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: COVID-19

Bericht door Framboos »

learsi schreef:
DDD schreef:
Verder vind ik de bezwaren tegen inenting ook nog steeds onbegrijpelijk, dus wat dat betreft kan ik mij de reactie van de minister wel voorstellen.
De huisarts in de volgende link denkt er vanuit haar optiek toch wel anders over.

Google:

Els van Veen-Huisarts-Youtube: ik vind het immoreel wat nu gebeurt met het vaccineren 24 febr.
geupload door Buiten Parlementaire Onderzoeks Commissie

hg
learsi
Gelukkig zijn 12.500 huisartsen in Nederland het niet met Els van Veen eens..
Plaats reactie