Bonny schreef:-DIA- schreef:Daar staan inderdaad meer nuttige dingen in...
Maar ja soms is het bekijken van kaarten (en Google Earth) wel een mooie ontspanning...
Topografie is niet voor niets een van mijn grootste hobbies.
D'r was eens een tijd dat ik niet met mijn neus uit de atlas te slaan was. Op een gegeven moment kon ik alle hoofdsteden van de landen uit mijn hoofd

.
Tja... Er is nog wel wat meer te leren en te bekijken als hoofdsteden...
Sommige mensen zijn echt topografiegekken. Soms vrees ik dat ik dat ook ben.
Er zullen heel weinig plaatsen in Nederland (en België en Luxemburg) die ik niet ken.
En dan bedoel ik letterlijk alle plaatsen, niet alleen de plaatsen met een bebouwde kom,
ook de meeste buurtschappen ken ik denk ik wel. Zeker in Overijssel, Gelderland en
Drenthe...
Heel interessant zijn ook de kerngestallen van het CBS. Schakel in Google Earth de CBS
cijfers in en je krijgt alle grenzen van plaatsen, wijken, buurtschappen etc te zien.
Met heel veel interessante gegevens die elk jaar worden aangepast.
Hoe veel inwoners telt b.v. Zuna? Hoe is Zuna omgrensd? Hoeveel huizen staan er in
Zuna? Hoeveel personenauto's zijn er in Zuna geregistreerd. enz.
Deze gegevens heb je dan van elke stad, wijk, buurtschap... Tot de kleinste toe.
Wie kent namen van buurtschappen (ik beperk me nu maar even tot Overijssel) als
Deldenerbroek, Deldeneresch, Oele, Twekkelo, Gammelke, Rectum, IJpelo/Ypelo (volgens
de borden heet het Ypelo, de topografische kaart zegt IJpelo), Tusveld, Azelo, Lichtenberg,
Look, Eelen, Rhaan (ook Eelen en Rhaan), Hancate (topografische kaart spelt Hankate),
Marle (gem Hellendoorn), Marle (gem. Olst-Wijhe), Piksen, Geerdijk, Bruinehaar, Mander,
Hezingen, Dulder, Zoeke, Nutter, Breklenkamp, Mekkelhorst, Beuningen, Volhe, etc.
Zomaar een paar kleine plaatsen (meest zonder bebouwde kom) maar het zijn wel plaatsen
die op de meeste kaarten worden vermeld als buurtschappen. Ook plaatsen met een eigen
historie, met hun eigen interessante dingen.
Voor mij klinkt b.v. Volthe net zo vertrouwd als een wat grotere plaats als Enschede...
Op een topografische kaart is enorm veel te bekijken, en dat maakt het land bijzonder
interessant als je wat rondrijdt door je eigen land.
Topografie. Dat is een hobby
waar je niet snel genoeg van krijgt.
Ook een interessante hobby is het fotograferen van plaatsnaamborden! Ik heb een enorme
verzameling plaatsnaambordfoto's! Er zijn enkele mensen in Nederland met wie ik deze
hobby deel. Er is ook een interessante site waar per provincie, per gemeente alle
plaatsnaambordfoto's op staan. En bijhouden is een kweste van elkaar opscherpen!
Zie je een niew bord, dan meldt je dat even bij die plaatsnaambordsite. Die is denk ik
voor 99,8 % compleet...
Al die plaatsen en gehuchten, en al die CBS cijfers per plaats...
Sommige mensen zuller er vast tureluurs van worden...
Ik begrijp ze ook nog wel...