Henk J schreef:Terwijl Oekraïne wel de graanschuur van Europa is dus dat gaat nog een probleem worden verwacht ik.
Dat geeft al problemen in Libanon, die voornamelijk van Oekraiens graan afhankelijk is.
Libanon ligt economisch al in puin, heeft nog maar een paar weken graanvoorraad, is afhankelijk van Oekraiens graan voor het dagelijkse brood, en wat daarna? Hongersnood?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Ad Anker schreef:Geliefde van de Heere - vrede zij met u!
Oekraïne maakt een moeilijke tijd door. Men vraagt mij: hoe zal dit allemaal eindigen? Ik denk dat het "einde der tijden" nog niet is aangebroken. Ik zeg het openlijk: ik heb de massa van de nazi's overleefd terwijl ik in Zhytomyr was. Wat er op dit moment in mijn geboorteplaats en in veel steden tegelijkertijd gebeurt, bestond niet onder Hitler! Hoe onze mensen zich verzetten tegen de wetteloosheid van Moskou getuigt van een onmisbare overwinning. De waarheid is voor ons en God is met ons. Als dit niet binnenkort zal aflopen, zal de oorlog voortduren; de hele democratische wereld sloot zich daarbij aan. Economische, diplomatieke, moreel-ethische sancties zullen het regime van Poetin omverwerpen.
“Want de scepter van de goddeloosheid zal niet voorgoed rusten op het erfdeel van de rechtvaardigen; opdat de rechtvaardigen hun handen niet uitstrekken naar onrecht” (Ps. 125:3).
Het lot van Poetin is bekend. Hij zal te zijner tijd voor de aardse rechtbank verschijnen, bij het nieuwe "Neurenberg"-proces, als hij zijn levenspad niet voltooit zoals Hitler, door zelfmoord. Wat betreft de eeuwigheid: " Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?" (Gen. 18:25.) Het lot van alle moordenaars van leugenaars: “hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood” (Openb. 21:8).
Dominee D. M. vinogradsky 03/03/22
En toch is er voor Poetin ook nog hoop!
Jesaja 55:6&7: Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Daar dacht ik aan toen ik de overdenking vanmiddag las. De Heere kan in Zijn grondeloze barmhartigheid ook Poetin genadig aanzien.
Ik vind dit best een lastig thema. Ik ben zelf geneigd om de oorlog meer ‘technisch’ te bekijken. Een agressor en een verdediger, wat minder ‘geestelijk’
Vanavond kreeg ik een appje van een tweetal mensen uit Oekraïne, waar ik me ook kerkelijk mee verwant voel, die deze strijd ook als een geestelijk strijd ervaren. De tekst is ongeveer: we vechten tegen de duivel, en daarom zal God ons de overwinning geven. Ik zit mij zelf af te vragen (zittend in lekkere stoel ver van het oorlogsgeweld…) of ik dat ook zo zie of kan zien. En welke onderbouwing ik daarvoor zou kunnen hebben.
Zeker is oorlog naast een technische, ook een geestelijke zaak. In het voeren van een oorlog worden Gods geboden ernstig overtreden. Daarnaast zijn oorlogen een zeer indringend gevolg van de zondeval. Met daarnaast ook een teken van de wederkomst van Christus. Maar ik kan nog niet meekomen om dit in dit conflict het strijden voor de soevereine vrijheid van Oekraïne, een geestelijke strijd voor de zaak van de Heere God te zien.
Ad Anker schreef:Geliefde van de Heere - vrede zij met u!
Oekraïne maakt een moeilijke tijd door. Men vraagt mij: hoe zal dit allemaal eindigen? Ik denk dat het "einde der tijden" nog niet is aangebroken. Ik zeg het openlijk: ik heb de massa van de nazi's overleefd terwijl ik in Zhytomyr was. Wat er op dit moment in mijn geboorteplaats en in veel steden tegelijkertijd gebeurt, bestond niet onder Hitler! Hoe onze mensen zich verzetten tegen de wetteloosheid van Moskou getuigt van een onmisbare overwinning. De waarheid is voor ons en God is met ons. Als dit niet binnenkort zal aflopen, zal de oorlog voortduren; de hele democratische wereld sloot zich daarbij aan. Economische, diplomatieke, moreel-ethische sancties zullen het regime van Poetin omverwerpen.
“Want de scepter van de goddeloosheid zal niet voorgoed rusten op het erfdeel van de rechtvaardigen; opdat de rechtvaardigen hun handen niet uitstrekken naar onrecht” (Ps. 125:3).
Het lot van Poetin is bekend. Hij zal te zijner tijd voor de aardse rechtbank verschijnen, bij het nieuwe "Neurenberg"-proces, als hij zijn levenspad niet voltooit zoals Hitler, door zelfmoord. Wat betreft de eeuwigheid: " Zou de Rechter van de hele aarde geen recht doen?" (Gen. 18:25.) Het lot van alle moordenaars van leugenaars: “hun deel is in de poel die van vuur en zwavel brandt. Dit is de tweede dood” (Openb. 21:8).
Dominee D. M. vinogradsky 03/03/22
En toch is er voor Poetin ook nog hoop!
Jesaja 55:6&7: Zoekt den HEERE, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.
De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk.
Daar dacht ik aan toen ik de overdenking vanmiddag las. De Heere kan in Zijn grondeloze barmhartigheid ook Poetin genadig aanzien.
Ik vind dit best een lastig thema. Ik ben zelf geneigd om de oorlog meer ‘technisch’ te bekijken. Een agressor en een verdediger, wat minder ‘geestelijk’
Vanavond kreeg ik een appje van een tweetal mensen uit Oekraïne, waar ik me ook kerkelijk mee verwant voel, die deze strijd ook als een geestelijk strijd ervaren. De tekst is ongeveer: we vechten tegen de duivel, en daarom zal God ons de overwinning geven. Ik zit mij zelf af te vragen (zittend in lekkere stoel ver van het oorlogsgeweld…) of ik dat ook zo zie of kan zien. En welke onderbouwing ik daarvoor zou kunnen hebben.
Zeker is oorlog naast een technische, ook een geestelijke zaak. In het voeren van een oorlog worden Gods geboden ernstig overtreden. Daarnaast zijn oorlogen een zeer indringend gevolg van de zondeval. Met daarnaast ook een teken van de wederkomst van Christus. Maar ik kan nog niet meekomen om dit in dit conflict het strijden voor de soevereine vrijheid van Oekraïne, een geestelijke strijd voor de zaak van de Heere God te zien.
Waarom niet? Het is toch duidelijk dat Poetin een handlanger van Satan is? Waarom zou hij anders dood en verderf zaaien? Niet dat we ons boven hem mogen verheffen. Maar het kwaad mag toch wel kwaad genoemd worden.
Daarmee is een strijd tegen Poetin niet perse geestelijk. Maar het is wel een strijd tegen de duivel.
Herman schreef:Ik kan de boodschap van Vonigradsky ook niet meemaken, maar dat betekent niet dat ik het in twijfel hoef te trekken.
Dat hoeft inderdaad niet. Maar dat doe je wel, door te zeggen dat je de boodschap niet kunt meemaken. Ik ben benieuwd wat je precies niet kunt meemaken uit deze boodschap.
DDD schreef:Waarom niet? Het is toch duidelijk dat Poetin een handlanger van Satan is? Waarom zou hij anders dood en verderf zaaien? Niet dat we ons boven hem mogen verheffen. Maar het kwaad mag toch wel kwaad genoemd worden.
Daarmee is een strijd tegen Poetin niet perse geestelijk. Maar het is wel een strijd tegen de duivel.
Poetin is in deze zeker een belichaming van het kwaad. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat Poetin overwonnen word, voor een tribunaal komt, en verloren gaat. Slechte machten kunnen in deze wereld voor een lange tijd (maar niet verder dan God toelaat) woeden, en de aarde teisteren. En tegelijkertijd kan God ook een Manasse bekeren.
Ook is het geen automatisme dat God met Oekraine (en al haar inwoners) is. Ook een Oekrainer is een vijand van God, tenzei hij als vijand met God verzoend wordt.
God is wel met Zijn kinderen in de Oekraine, en heeft belooft hen nooit te verlaten. Ongeacht of Poetin overwint of niet.
En het mag ons gebed zijn dat de kwade machten inderdaad teruggedrongen zullen worden, en de waarheid zal triomferen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Ik denk niet dat deze dominee uitsluit dat Poetin zich bekeert. Maar misschien lees ik dan toch niet kritisch genoeg.
In ieder geval begrijp ik zijn overtuiging wel dat Poetin dit niet gaat winnen. Niet omdat God het kwaad soms niet toelaat, maar omdat het er sterk op lijkt dat hij zijn hand ver overspeeld heeft.
DDD schreef:Waarom niet? Het is toch duidelijk dat Poetin een handlanger van Satan is? Waarom zou hij anders dood en verderf zaaien? Niet dat we ons boven hem mogen verheffen. Maar het kwaad mag toch wel kwaad genoemd worden.
Daarmee is een strijd tegen Poetin niet perse geestelijk. Maar het is wel een strijd tegen de duivel.
Poetin is in deze zeker een belichaming van het kwaad. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat Poetin overwonnen word, voor een tribunaal komt, en verloren gaat. Slechte machten kunnen in deze wereld voor een lange tijd (maar niet verder dan God toelaat) woeden, en de aarde teisteren. En tegelijkertijd kan God ook een Manasse bekeren.
Ook is het geen automatisme dat God met Oekraine (en al haar inwoners) is. Ook een Oekrainer is een vijand van God, tenzei hij als vijand met God verzoend wordt.
God is wel met Zijn kinderen in de Oekraine, en heeft belooft hen nooit te verlaten. Ongeacht of Poetin overwint of niet.
En het mag ons gebed zijn dat de kwade machten inderdaad teruggedrongen zullen worden, en de waarheid zal triomferen.
Ik vind het zelf best lastig. Mag je voor Poetin zijn verderf of wegneming bidden? Of bid je voor zijn behoud? Want het is toch ook: heb uw vijanden lief?
Ik snap ds Vinogradsky best, maar is dit de koninklijke weg? Wat is de wil van de Heere? Want Uw wil geschiedde. Daar dacht ik aan bij het lezen van de overdenking, Jesaja 55 staat ook niet voor niets in de Bijbel.
Henk J schreef:Terwijl Oekraïne wel de graanschuur van Europa is dus dat gaat nog een probleem worden verwacht ik.
Dat geeft al problemen in Libanon, die voornamelijk van Oekraiens graan afhankelijk is.
Libanon ligt economisch al in puin, heeft nog maar een paar weken graanvoorraad, is afhankelijk van Oekraiens graan voor het dagelijkse brood, en wat daarna? Hongersnood?
Wij zijn ook voor een groot deel afhankelijk van graan uit Oekraïne maar uiteindelijk kopen wij het wel ergens anders denk ik. Dus het zullen inderdaad de armere landen zijn die hongersnood gaan lijden vrees ik.
DDD schreef:Waarom niet? Het is toch duidelijk dat Poetin een handlanger van Satan is? Waarom zou hij anders dood en verderf zaaien? Niet dat we ons boven hem mogen verheffen. Maar het kwaad mag toch wel kwaad genoemd worden.
Daarmee is een strijd tegen Poetin niet perse geestelijk. Maar het is wel een strijd tegen de duivel.
Poetin is in deze zeker een belichaming van het kwaad. Dat wil echter niet automatisch zeggen dat Poetin overwonnen word, voor een tribunaal komt, en verloren gaat. Slechte machten kunnen in deze wereld voor een lange tijd (maar niet verder dan God toelaat) woeden, en de aarde teisteren. En tegelijkertijd kan God ook een Manasse bekeren.
Ook is het geen automatisme dat God met Oekraine (en al haar inwoners) is. Ook een Oekrainer is een vijand van God, tenzei hij als vijand met God verzoend wordt.
God is wel met Zijn kinderen in de Oekraine, en heeft belooft hen nooit te verlaten. Ongeacht of Poetin overwint of niet.
En het mag ons gebed zijn dat de kwade machten inderdaad teruggedrongen zullen worden, en de waarheid zal triomferen.
Ik vind het zelf best lastig. Mag je voor Poetin zijn verderf of wegneming bidden? Of bid je voor zijn behoud? Want het is toch ook: heb uw vijanden lief?
Ik snap ds Vinogradsky best, maar is dit de koninklijke weg? Wat is de wil van de Heere? Want Uw wil geschiedde. Daar dacht ik aan bij het lezen van de overdenking, Jesaja 55 staat ook niet voor niets in de Bijbel.
Inderdaad lastig. Wat leert ons de geschiedenis. Werd er in de kerken specifiek gebeden voor Hitler? Ik heb het in geen enkel boek gelezen dat er een vurig gebed was voor het behoud van deze vijand Hitler.
Heeft iemand afgelopen dinsdag misschien meegeluisterd met de Bijbellezing over Manasse? We zouden denken erger als Manasse was er niet, en toch... hoewel het Gods huis verontreinigde met verschrikkelijke afgoden, en hij zijn kinderen door het vuur deed gaan (de Moloch) en hij zeer veel kwaad deed... Maar als Hij, met een hoofdletter, hem benauwde kende Manasse dat de Heere God is. Een men kan heel ver gaan, en wij zouden hem afschrijven, maar God wilde dat monster hebben. Ik weet niet of dit voor Poetin zal gelden, want ik vrees dat hij wordt gebruik als een gesel voor de wereld. Maar het is wel zaak dat we ook onszelf leren kennen als de grootste kwaaddoeners. Ook de Heere Jezus moest als de grootste kwaaddoener gekruisigd worden, en dan werd de mens, die niet kan buigen, en die zich aangetast voelt in zijn vrome godsdienst een Godsmoordenaar, zonder te weten dat hij zo Gods Raad uitvoert. Dan ware het hem nutter dat een molensteen om zijn hals gedaan ware en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren. Maar ziende aan de kant van God kan de grootste der zondaren bekeerd worden, tenzij hij zijn geweten zo dicht schroeit en hij de onvergeeflijke zonde begaat. Maar wat laatste aangaat, deze zonde kan alleen bedreven worden door mensen die het Woord der waarheid kennen. De wereld kan deze zonde niet begaan.
Zijn er Bijbelse voorbeelden van mensen die op hun plek waren en baden voor het verderf van hun vijanden? Is dat toen ook verhoord? Nog belangrijker: Wat zou Jezus doen?
Ik heb mijn oordeel natuurlijk al klaar en zou mensen als Poetin per direct in het verderf storten... Gelukkig zit ik niet op Gods troon en ken ik Zijn plannen niet.
Hoe bijzonder zou het zijn als er een ommekeer zou plaatsvinden die niemand kan verklaren!? Dat net als bij de komst van de huidige coronavariant niet het menselijk handelen, maar Gods handelen zichtbaar wordt... Of is zoiets alleen iets wat lang geleden in mooie Bijbelse geschiedenissen heeft plaatsgevonden?
Ararat schreef:Zijn er Bijbelse voorbeelden van mensen die op hun plek waren en bidden voor het verderf van hun vijanden?
Toch moeten we daar genuanceerd in zijn. In de psalmen (waarin je Gods kinderen in hun hart ziet), staan ook ruim voldoende voorbeelden van gebeden voor het verderf van de vijanden van God en van de psalmdichters.
Psalm 143 En roei mijn vijanden uit om Uw goedertierenheid, en breng hen om, allen die mijn ziel beangstigen; want ik ben Uw knecht.
Psalm 137 HEERE, gedenk aan de kinderen van Edom, aan den dag van Jeruzalem, die daar zeiden: Ontbloot ze, ontbloot ze, tot haar fundament toe.
O dochter van Babel, die verwoest zult worden, welgelukzalig zal hij zijn die u uw misdaad vergelden zal, die gij aan ons misdaan hebt.
Welgelukkig zal hij zijn die uw kinderkens grijpen en aan de steenrots verpletteren zal.
En zo veel meer gedeelten in de psalmen. Dat voelt voor ons in de moderne tijd niet meer goed, en we laten die schriftgedeelten het liefst links liggen. Maar ook hierin moeten we met twee woorden spreken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Ararat schreef:Zijn er Bijbelse voorbeelden van mensen die op hun plek waren en baden voor het verderf van hun vijanden? Is dat toen ook verhoord? Nog belangrijker: Wat zou Jezus doen?
Ik heb mijn oordeel natuurlijk al klaar en zou mensen als Poetin per direct in het verderf storten... Gelukkig zit ik niet op Gods troon en ken ik Zijn plannen niet.
Hoe bijzonder zou het zijn als er een ommekeer zou plaatsvinden die niemand kan verklaren!? Dat net als bij de komst van de huidige coronavariant niet het menselijk handelen, maar Gods handelen zichtbaar wordt... Of is zoiets alleen iets wat lang geleden in mooie Bijbelse geschiedenissen heeft plaatsgevonden?
We lezen dit: Maar Ik zeg ulieden die dit hoort: Hebt lief uw vijanden, doet wel dengenen die u haten. Maar als de ere van God in geding is kan er wel een wraakpsalm geboren worden. Niet om de wraak op zich, want die wraak komt ons niet toe, maar om de eer van God.
We lezen ook van ergernissen die noodzakelijk moeten komen, en het wee wat aan hen gericht wordt door wien de ergernissen ontstaan.