Re: Waar denk je op dit moment aan? [4]
Geplaatst: 18 jan 2021, 15:48
Ik roep helemaal niet op om te klagen, Merel. Dat heb je kunnen lezen. Maar ik vraag alleen begrip voor de gezinnen waar het als zwaar ervaren wordt.
Dit is een fijne reactie.Terri schreef:Deze situatie die zich hier aandient is herkenbaar.
Het is een 'manier van denken'.
Ik kom het in m'n kerk ook tegen.
Als je feiten benoemt die heftig zijn, of je vertelt dat het leven niet gemakkelijk is, komt er snel:
'Je moet dankbaar zijn met wat je nog hebt' . Dat is waar!
Maar er loopt soms wel wat scheef. De één vertelt nl de gehele situatie en ervaart daar 'zwaarte' in en een ander verhaalt enkel de positieve dingen.
Dat mag, maar er is dan geen eerlijk vergelijk.
@Merel schreef iets verder van de dingen die ook niet helemaal 'lekker' gaan, eerlijk, want zo komt er meer begrip voor elkaar.
Zo te lezen is haar leven redelijk ongecompliceerd, idd reden tot dankbaarheid en meestal is je inlevingsvermogen dan ook wat beperkt.
Ondervinding is nog altijd de beste leermeester.
En je persoonlijkheid al dan niet gevormd door de jaren heen heeft er ook mee te maken.
Alleen in refo Nederland? Pedagogen en psychologen van allerlei snit maken zich grote zorgen over de ontwikkel achterstand die deze lockdown gaat opleveren voor de kinderen. Dan gaat het niet in de eerste plaats over de cognitieve kant maar veel meer de sociale kant. Ik heb het idee dat jij denkt als de lesjes zijn afgevinkt dat je het gemis van samen in de klas, spelen op het plein enz. al grotendeels hebt opgelost. Niets is minder waar.merel schreef:Door te klagen wordt het niet anders. Hoe ging dat gedichtje ook al weer?windorgel schreef:Dankbaar zijn voor gezondheid kan samengaan met de erkenning dat thuisonderwijs voor veel gezinnen een zware belasting is. Probeer je eens in te leven in o.a. de situaties die ik zojuist aangaf.
NIET KLAGEN.
Niet klagen,
Maar dragen,
En vragen
Om kracht;
Niet zorgen
Voor morgen
Bij vallende nacht!
Niet beven
Voor ’t leven
Gegeven
Van God;
Maar ’t heden
Besteden
Haar plicht en gebod!
Niet dringen
In dingen
Door niemand bevroed,
Tevreden
Te treden
Bij „’t licht op het pad” en „de lamp voor den voet.”
Dat is iets dat ik de afgelopen jaren, ook in zorgen wel geleerd heb. Dus in plaats van te klagen, kan je beter het beste ervan maken. Dat maakt het niet minder zwaar, maar wel beter te dragen.
Daarnaast ken ik volop gezinnen waar het pittig is, maar niet zo'n debacle als hier geschetst wordt. En ja dat zijn ook ouders waar de man buitenshuis werkt, de vrouw ook gewoon haar werk en meerdere dwarse pubers of kinderen met extra aandacht of slecht lerende kinderen. Waarom loopt het daar wel en is het blijkbaar in refo Nederland een enorme opgave?
Sorry Herman maar hierin mis ik wel enige nuance.Herman schreef:Ik vind dat merel een heel erg terecht punt aansnijdt. Namelijk dat ouders niet in staat zijn met hun eigen kinderen in gesprek te zijn en daar de voor- en nadelen van te dragen. Evenmin dat ze de last blijkbaar met zijn tweeën kunnen dragen, omdat manlief blijkbaar tussen 22:00 en daarna niet beschikbaar is voor zijn vrouw om de dag door te nemen?
Wat is sowieso onze definitie van geluk en de onmogelijkheden om met de huidige tegenslagen om te gaan? Is het werkelijk zo dat een kind per definitie alle uren van de dag met zijn schoolwerk tegen heug en meug in moet werken, of kunnen we de te behalen succesfactor tijdelijk niet wat bijstellen omlaag?
Phoe, lekker aardig allemaalmerel schreef:Door te klagen wordt het niet anders. Hoe ging dat gedichtje ook al weer?windorgel schreef:Dankbaar zijn voor gezondheid kan samengaan met de erkenning dat thuisonderwijs voor veel gezinnen een zware belasting is. Probeer je eens in te leven in o.a. de situaties die ik zojuist aangaf.
NIET KLAGEN.
Niet klagen,
Maar dragen,
En vragen
Om kracht;
Niet zorgen
Voor morgen
Bij vallende nacht!
Niet beven
Voor ’t leven
Gegeven
Van God;
Maar ’t heden
Besteden
Haar plicht en gebod!
Niet dringen
In dingen
Door niemand bevroed,
Tevreden
Te treden
Bij „’t licht op het pad” en „de lamp voor den voet.”
Dat is iets dat ik de afgelopen jaren, ook in zorgen wel geleerd heb. Dus in plaats van te klagen, kan je beter het beste ervan maken. Dat maakt het niet minder zwaar, maar wel beter te dragen.
Daarnaast ken ik volop gezinnen waar het pittig is, maar niet zo'n debacle als hier geschetst wordt. En ja dat zijn ook ouders waar de man buitenshuis werkt, de vrouw ook gewoon haar werk en meerdere dwarse pubers of kinderen met extra aandacht of slecht lerende kinderen. Waarom loopt het daar wel en is het blijkbaar in refo Nederland een enorme opgave?
Ik benoem de probleemstelling en daar lijkt me niets mis mee. Er is geen enkele reden om na twee weken thuisonderwijs apathisch tegen de touwen te hangen en de volgende boksronde niet meer te zien zitten.Ukkie schreef:Sorry Herman maar hierin mis ik wel enige nuance.
Het ene gezin is het andere niet er kunnen zoveel dingen meespelen. Laten we elkaar daarin niet te hard vallen maar de ander die, om wat voor reden, het niet zo goed aankan steunen .
Nee, dat heb je mis. Juist deze periode moet je als ouder ook inventief zijn. Wat let je als ouder om met een paar gezinnen 10 km te wandelen. Ja ook als het guur is. Vorige week nog met 4 ouders en 12 kinderen onder de 12 gedaan. Daarnaast gaan de sporten voor kinderen ook nog gewoon door.huisman schreef:Alleen in refo Nederland? Pedagogen en psychologen van allerlei snit maken zich grote zorgen over de ontwikkel achterstand die deze lockdown gaat opleveren voor de kinderen. Dan gaat het niet in de eerste plaats over de cognitieve kant maar veel meer de sociale kant. Ik heb het idee dat jij denkt als de lesjes zijn afgevinkt dat je het gemis van samen in de klas, spelen op het plein enz. al grotendeels hebt opgelost. Niets is minder waar.merel schreef:Door te klagen wordt het niet anders. Hoe ging dat gedichtje ook al weer?windorgel schreef:Dankbaar zijn voor gezondheid kan samengaan met de erkenning dat thuisonderwijs voor veel gezinnen een zware belasting is. Probeer je eens in te leven in o.a. de situaties die ik zojuist aangaf.
NIET KLAGEN.
Niet klagen,
Maar dragen,
En vragen
Om kracht;
Niet zorgen
Voor morgen
Bij vallende nacht!
Niet beven
Voor ’t leven
Gegeven
Van God;
Maar ’t heden
Besteden
Haar plicht en gebod!
Niet dringen
In dingen
Door niemand bevroed,
Tevreden
Te treden
Bij „’t licht op het pad” en „de lamp voor den voet.”
Dat is iets dat ik de afgelopen jaren, ook in zorgen wel geleerd heb. Dus in plaats van te klagen, kan je beter het beste ervan maken. Dat maakt het niet minder zwaar, maar wel beter te dragen.
Daarnaast ken ik volop gezinnen waar het pittig is, maar niet zo'n debacle als hier geschetst wordt. En ja dat zijn ook ouders waar de man buitenshuis werkt, de vrouw ook gewoon haar werk en meerdere dwarse pubers of kinderen met extra aandacht of slecht lerende kinderen. Waarom loopt het daar wel en is het blijkbaar in refo Nederland een enorme opgave?
Onbegrijpelijk dat het PO gesloten blijft.
Dat heeft niets met arrogantie te maken. Ook ik loop regelmatig in de huidige periode tegen grenzen aan, maar laten we het na twee weken niet groter maken dan het isHersteldHervormd schreef:Phoe, lekker aardig allemaalmerel schreef:Door te klagen wordt het niet anders. Hoe ging dat gedichtje ook al weer?windorgel schreef:Dankbaar zijn voor gezondheid kan samengaan met de erkenning dat thuisonderwijs voor veel gezinnen een zware belasting is. Probeer je eens in te leven in o.a. de situaties die ik zojuist aangaf.
NIET KLAGEN.
Niet klagen,
Maar dragen,
En vragen
Om kracht;
Niet zorgen
Voor morgen
Bij vallende nacht!
Niet beven
Voor ’t leven
Gegeven
Van God;
Maar ’t heden
Besteden
Haar plicht en gebod!
Niet dringen
In dingen
Door niemand bevroed,
Tevreden
Te treden
Bij „’t licht op het pad” en „de lamp voor den voet.”
Dat is iets dat ik de afgelopen jaren, ook in zorgen wel geleerd heb. Dus in plaats van te klagen, kan je beter het beste ervan maken. Dat maakt het niet minder zwaar, maar wel beter te dragen.
Daarnaast ken ik volop gezinnen waar het pittig is, maar niet zo'n debacle als hier geschetst wordt. En ja dat zijn ook ouders waar de man buitenshuis werkt, de vrouw ook gewoon haar werk en meerdere dwarse pubers of kinderen met extra aandacht of slecht lerende kinderen. Waarom loopt het daar wel en is het blijkbaar in refo Nederland een enorme opgave?
Verder, jij staat er misschien heel positief in, en misschien heb jij genoeg energie om alles aan te pakken etc, maar niet iedereen heeft dat. Het komt op mij een beetje arrogant over, zo van, de rest loopt maar een beetje te zeuren, en wat het nog erger maakt is dat je het ook niet een beetje herroept, of misschien toch een beetje genuanceerder kan zijn.
Poeh. Die discussie moet ik thuis ook voeren met een onderwijskundige. Problemen, problemen, problemen.huisman schreef:Pedagogen en psychologen van allerlei snit maken zich grote zorgen over de ontwikkel achterstand die deze lockdown gaat opleveren voor de kinderen. Dan gaat het niet in de eerste plaats over de cognitieve kant maar veel meer de sociale kant.
Door @Mannetje werd gedacht aan ouders, kinderen, meesters en juffen in deze voor sommigen zo lastige tijd.Herman schreef:Ik benoem de probleemstelling en daar lijkt me niets mis mee. Er is geen enkele reden om na twee weken thuisonderwijs apathisch tegen de touwen te hangen en de volgende boksronde niet meer te zien zitten.Ukkie schreef:Sorry Herman maar hierin mis ik wel enige nuance.
Het ene gezin is het andere niet er kunnen zoveel dingen meespelen. Laten we elkaar daarin niet te hard vallen maar de ander die, om wat voor reden, het niet zo goed aankan steunen .
Ik val verder niemand hard. Op een discussieforum verwacht ik redelijkheid. Voor emoties moet je toch echt wat duidelijker zijn:![]()
Ik heb het juist niet over prestatie maar over de sociale zorgelijke kant van deze sluiting. Zeker over de kinderen in de onderbouw (toevallig mijn kleinkinderen) maak ik mij zorgen. Een complimentje van de juf na een werkje is totaal anders dan een compliment van moeder. Het samen spelen en in aanraking komen met andere gewoonten en regels dan in je eigen gezin is belangrijk.Herman schreef:Poeh. Die discussie moet ik thuis ook voeren met een onderwijskundige. Problemen, problemen, problemen.huisman schreef:Pedagogen en psychologen van allerlei snit maken zich grote zorgen over de ontwikkel achterstand die deze lockdown gaat opleveren voor de kinderen. Dan gaat het niet in de eerste plaats over de cognitieve kant maar veel meer de sociale kant.
Ik geloof daar niet in. De vraag is of 'ontwikkel achterstand' een neutrale en voor iedereen bruikbare definitie is, of dat het de maatschappelijke norm van een topprestatie die je moet halen veronderstelt.