Ja, dat klopt inderdaad, maar de student moest verhuizen toen hij aangenomen was, van Rhenen naar Barneveld. dus vandaar.DDD schreef:Van Rhenen naar Barneveld is maar een klein stukje.
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
-
Is dit nou eigenlijk geen poppenkast? In de OGGiN is het (toch?) traditie dat een lerend ouderling predikant wordt in de gemeente waar hij al stond. Wat heeft beroepen dan nog voor zin?aafke schreef:Oud Ger Gem
Aangenomen naar Barneveld R. Bakker lerend oud. Barneveld, die bedankte voor Achterberg, Ede, Grafhorst, 's-Gravenpolder, Hardinxveld-Giessendam, Kampen, Rhenen, Rijssen en Sint Philipsland.
Bron: http://www.dominees.nl/beroepen.php
1. Beroepen is niet verplichtCuratorium schreef:Is dit nou eigenlijk geen poppenkast? In de OGGiN is het (toch?) traditie dat een lerend ouderling predikant wordt in de gemeente waar hij al stond. Wat heeft beroepen dan nog voor zin?aafke schreef:Oud Ger Gem
Aangenomen naar Barneveld R. Bakker lerend oud. Barneveld, die bedankte voor Achterberg, Ede, Grafhorst, 's-Gravenpolder, Hardinxveld-Giessendam, Kampen, Rhenen, Rijssen en Sint Philipsland.
Bron: http://www.dominees.nl/beroepen.php
2. Herverkiezing van een ambtsdrager is soms ook zo voor de hand liggend, toch is het op die manier geregeld
3. Het is - als alles goed is - wel logisch dat hij blijft in de gemeente waar hij was.
-
Er zijn gelukkig ook OGGs die niet aan die belachelijke poppenkast meedoen en zelden tot nooit beroepen. Bijvoorbeeld Geldermalsen.
Geldermalsen vind ik dan weer een zeer ongezonde situatie met slechte argumentatie waarom ze niet beroepen en slechts 1 ouderling.
Bedoel je dit nu cynisch?sirdanilot schreef:Er zijn gelukkig ook OGGs die niet aan die belachelijke poppenkast meedoen en zelden tot nooit beroepen. Bijvoorbeeld Geldermalsen.
-
Het is toch vreemd om een kandidaat die uit een vacante gemeente afkomstig is te gaan beroepen, terwijl de praxis is dat die kandidaat gewoon naar z'n eigen gemeente zal gaan, en dat dat ook het beste is voor die kandidaat? Waarom zou je daar aan meedoen?
Omdatsirdanilot schreef:Het is toch vreemd om een kandidaat die uit een vacante gemeente afkomstig is te gaan beroepen, terwijl de praxis is dat die kandidaat gewoon naar z'n eigen gemeente zal gaan, en dat dat ook het beste is voor die kandidaat? Waarom zou je daar aan meedoen?
(1) Gods wegen niet altijd onze wegen zijn
(2) Het een soort proefperiode is en er dus de mogelijkheid is om naar een andere gemeente te gaan
Waarom wordt iets dat volgens de huidige regels is, belachelijke poppenkast genoemd? Ik vind dat nogal ver gaan.
-
Maar ik begrijp dat het binnen de OGG de praxis is dat zo'n beetje elke kandidaat in zijn eigen gemeente predikant wordt?
Natuurlijk geldt dit hele verhaal niet als er al een predikant is in de eigen gemeente, maar dat zal binnen de OGG niet zo gauw voorkomen
Natuurlijk geldt dit hele verhaal niet als er al een predikant is in de eigen gemeente, maar dat zal binnen de OGG niet zo gauw voorkomen

Nee, hier klopt niks van. Hij neemt doorgaans het beroep aan van de gemeente waarvan hij al eerder een beroep aannam, namelijk toen hij lerend ouderling werd. Eerst moeten ze een periode de gemeenten door, daarna nemen ze een beroep aan naar een gemeente. Maar dat is nog vóór ze "in de volle bediening" gesteld worden.sirdanilot schreef:Maar ik begrijp dat het binnen de OGG de praxis is dat zo'n beetje elke kandidaat in zijn eigen gemeente predikant wordt?
-
Wat is die argumentatie dan?ejvl schreef:Geldermalsen vind ik dan weer een zeer ongezonde situatie met slechte argumentatie waarom ze niet beroepen en slechts 1 ouderling.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_547618Theodosius schreef:Wat is die argumentatie dan?ejvl schreef:Geldermalsen vind ik dan weer een zeer ongezonde situatie met slechte argumentatie waarom ze niet beroepen en slechts 1 ouderling.
ejvl schreef:http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... r_1_547618Theodosius schreef:Wat is die argumentatie dan?ejvl schreef:Geldermalsen vind ik dan weer een zeer ongezonde situatie met slechte argumentatie waarom ze niet beroepen en slechts 1 ouderling.
Wat is dit ontzettend erg en verdrietig, het hele citaat en vooral het zinnetje.... "en daarom tobben we maar wat voort...."citaat ouderling OGG Geldermalsen schreef:Waar het begin van de oud gereformeerde gemeente van Geldermalsen ligt, is niet precies te achterhalen. „Vroeger schreven de mensen nu eenmaal niets op. De oudste stukken dateren uit 1840. Sindsdien is de gemeente herderloos. Maar ik moet er wel iets bij zeggen: Er is in al die jaren maar eenmaal een beroep uitgebracht, op ds. M. A. Mieras.”
Waarom wordt er niet beroepen? „Voordat je als gemeente kunt beroepen, moeten er werkzaamheden zijn aan de troon der genade. Als er geen werkzaamheden zijn, kun je niet beroepen. Ds. Joh. van der Poel zei altijd: „Eerst roepen, dan beroepen.” Dat is vreemde taal aan het worden, maar ik geloof toch dat men vroeger in het hele kerkverband zo dacht. Maar, laat ik voorzichtig zijn. Niemand hoeft ons in dit opzicht na te volgen.”
Als er echt nood was, zou er veel veranderen, zegt Philibert. „Er is geen levende nood. Als die er wel was, zouden er ook werkzaamheden zijn met het vacant zijn. Dan zouden we ook allang een predikant hebben gehad. Dat kan niet anders. Als er werkzaamheden van boven zijn, komt er vervulling van de nood. Het een zit aan het andere vast. Maar er is geen nood. En daarom tobben we maar wat voort.”
1 Korinthe 15 vers 58 Daarom, mijn geliefde broeders, weest standvastig, onwankelbaar, te allen tijde overvloedig in het werk des Heren, wetende, dat uw arbeid niet vergeefs is in de Here.
de Heere God is niet tevreden met een gemeente die niet werkt (Openbaring 2:2 t/m 5; 3:2).
Zeven maal in Openbaringen 2 en verder.... zegt de Heere aan de gemeenten van Klein Azië verschillende keren: “Ik weet uw werken”
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
-
Gelezen, inclusief gedeeltelijk de reacties eronder.
Laten we maar niet oordelen. De blak bij een ander zien we eerder dan de splinter bij onszelf.
Wel erg jammer voor de jeugd. Br. Philibert moest de kudde in Geldermalsen gaan weiden. Is hij herder dan??? Of .... Nou ja, laat maar.
Laten we maar niet oordelen. De blak bij een ander zien we eerder dan de splinter bij onszelf.
Wel erg jammer voor de jeugd. Br. Philibert moest de kudde in Geldermalsen gaan weiden. Is hij herder dan??? Of .... Nou ja, laat maar.
- FlyingEagle
In mijn vorige gemeente en nu doet deze gemeente het weer worden van twee of drie kandidaten er maar een op tweetal gezet naast een andere predikant. Als ik dat zie dan denk ik dat de kerkenraad per se deze kandidaat wil beroepen en daardoor de gemeente niet laat kiezen tussen de kandidaten.
Waarom wordt dan niet zoals in bij voorbeeld in de CGK een enkelvoudige kandidaatstelling afgekondigd? Of is dat in de GG not done?
Waarom wordt dan niet zoals in bij voorbeeld in de CGK een enkelvoudige kandidaatstelling afgekondigd? Of is dat in de GG not done?