Ik vind dit niet zo netjes, tegenover mensen die zich hier op het forum niet kunnen verdedigen. Volgens mij is dit juist een aderlating en ik ben er helemaal niet zo happig op dat ook deze échte Gereformeerde cultuur straks vernieuwd wordt, met allemaal nieuwerwetse ideeën. Laten we het maar bij het oude houden. Dat is al die tientallen jaren prima gegaan, dus waarom zou je het dan nu moeten vernieuwen?Tiberius schreef:Feit is inderdaad dat ze verandering tegenhouden en daarmee de ambitie om een volwaardige hbo-opleiding te worden in de weg staan.RotterS schreef:Welke toon ligt er nu in je opmerking? Je zet de afscheidnemende generatie nu weg als een stelletje oude sufferds. Maar het is het karakter (en wijsheid!) van docenten dat verandering tegenhoud, niet leeftijd of bejaard zijn.Tiberius schreef:Prima regeling. Als de CGO door wil groeien naar een volwaardige hbo-theologie-opleiding, is het goed om van bejaarde leerkrachten afscheid te nemen en ruimte te maken voor jonge professionals die deze visie kunnen realiseren.GGotK schreef:Directeuren en diverse docenten weg bij CGO.[/i]
Daarom is het goed dat ze vertrekken. Of dat nu komt door leeftijd of door karakter, of een combinatie van die beiden, daar kan je over twisten.
Jij bestempelt het als 'wijsheid!', ik heb daar een andere mening over.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
Re: Gereformeerde Gemeenten
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
-
- Verbannen
mogen er ook mensen van buiten de Ger Gem solliciteren?
Dat ligt aan de voorwaarden die in de advertentie geformuleerd zullen worden.pieter zandbak schreef:mogen er ook mensen van buiten de Ger Gem solliciteren?

@Jantje: dat is ook prima, maar dan wordt het geen volwaardige hbo-opleiding. Als dat de keuze is, is daar niets mis mee.
Maar volgens mij las ik ergens dat het bestuur een andere richting op wil met de theologie-opleiding.
@pz Wat mij betreft wel. Of het veel zin heeft, is vraag twee.
Maar volgens mij las ik ergens dat het bestuur een andere richting op wil met de theologie-opleiding.
@pz Wat mij betreft wel. Of het veel zin heeft, is vraag twee.
Jantje schreef:[q]Ik vind dit niet zo netjes, tegenover mensen die zich hier op het forum niet kunnen verdedigen. Volgens mij is dit juist een aderlating en ik ben er helemaal niet zo happig op dat ook deze échte Gereformeerde cultuur straks vernieuwd wordt, met allemaal nieuwerwetse ideeën. Laten we het maar bij het oude houden. Dat is al die tientallen jaren prima gegaan, dus waarom zou je het dan nu moeten vernieuwen?
Nou ik denk juist dat met vervanging van van Ojen, Mauritz en van der Wilt je juist de breedte kwijt gaat raken. We zullen zien, misschien valt het mee. Maar ook de CGO zal, misschien wat langzamer, de landelijke GG verschuiving volgen.
-
Ligt er ook aan wat je als verschuiving noemt, meer buiten je kerkmuren kijken zie ik niet als verschuiving, juist als een goede zaak.
-
Ik zag dat er nog een administratief medewerker gezocht wordt voor financiën voor de GG.
Iemand die er toe zich geroepen voelt
Iemand die er toe zich geroepen voelt

Ik zat de ledentallen van 1-1-2020 in het kerkverband eens te bekijken. Deze staan op gergeminfo.nl. Daar schrok ik wel van. Er is een uittocht aan de gang. Dit is niet verwant aan flank of richting. Ik ben bang dat dit vaak jongeren zijn. Ook in gemeenten juist met predikant is het ledental dalend. Dat is een verschil met vroeger. Juist ook in gemeenten met startende predikanten loopt het erg terug. Zomaar vier als voorbeeld die ik nu toevallig open heb staan: Goes, Ambacht, Krimpen, Zwijndrecht. Er zijn er nog meer. Vroeger zorgde een nieuwe predikant juist voor aanwas. Wat is er aan de hand in het kerkgenootschap?!
Misschien hebben we in ds Hoogerland een nieuwe ziener.Tom schreef:Ik zat de ledentallen van 1-1-2020 in het kerkverband eens te bekijken. Deze staan op gergeminfo.nl. Daar schrok ik wel van. Er is een uittocht aan de gang. Dit is niet verwant aan flank of richting. Ik ben bang dat dit vaak jongeren zijn. Ook in gemeenten juist met predikant is het ledental dalend. Dat is een verschil met vroeger. Juist ook in gemeenten met startende predikanten loopt het erg terug. Zomaar vier als voorbeeld die ik nu toevallig open heb staan: Goes, Ambacht, Krimpen, Zwijndrecht. Er zijn er nog meer. Vroeger zorgde een nieuwe predikant juist voor aanwas. Wat is er aan de hand in het kerkgenootschap?!
Hij zegt dingen in het interview vandaag die daar verband mee kunnen hebben.
Ds Hoogerland schreef:U legt een relatie tussen de ontvangst van het boek van ds. Golverdingen en de slagen die uw kerkverband in 2017 troffen?
„Voor mezelf heb ik dat inderdaad zo beleefd. Ik vond het heel opmerkelijk dat zeer onverwacht drie predikanten ons ontvielen, een gemeente scheurde en in een andere gemeente grote problemen ontstonden. Er waren broeders die zich afvroegen wat de Heere ons daarmee te zeggen had, maar het antwoord hoorde ik niet.”
-
- Verbannen
Goes is al jarenlang een vergrijzende gemeente. Dus dat is een onjuist voorbeeld.
Verder: de gemeente Berkenwoude groeide van 442 (doop)leden in 2015 naar 515 (doop)leden begin dit jaar: een plus van 63 (doop)leden. De gemeente in De Valk-Wekerom groeide de achterliggende 5 jaar met 195 (doop)leden van 1775 naar 1970. De gemeente Sliedrecht groeide van 885 in 2015 (doop)leden naar 1152 (doop)leden op 1 januari van dit jaar: een toename van 267 (doop)leden. De gemeente van Barneveld-Zuid zag het ledenaantal groeien van 1531 (doop)leden in 2015 naar 1915 (doop)leden in 2020: een plus van 384 (doop)leden. De gemeente van Opheusden groeide met 394 (doop)leden van 1990 (doop)leden naar 2384 (doop)leden.
Dat kan dus ook.
Verder: de gemeente Berkenwoude groeide van 442 (doop)leden in 2015 naar 515 (doop)leden begin dit jaar: een plus van 63 (doop)leden. De gemeente in De Valk-Wekerom groeide de achterliggende 5 jaar met 195 (doop)leden van 1775 naar 1970. De gemeente Sliedrecht groeide van 885 in 2015 (doop)leden naar 1152 (doop)leden op 1 januari van dit jaar: een toename van 267 (doop)leden. De gemeente van Barneveld-Zuid zag het ledenaantal groeien van 1531 (doop)leden in 2015 naar 1915 (doop)leden in 2020: een plus van 384 (doop)leden. De gemeente van Opheusden groeide met 394 (doop)leden van 1990 (doop)leden naar 2384 (doop)leden.
Dat kan dus ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Ambacht en Zwijndrecht zijn wel juiste voorbeelden; Krimpen zou ik niet durven zeggen.
Voorbeelden van...?Tiberius schreef:Ambacht en Zwijndrecht zijn wel juiste voorbeelden; Krimpen zou ik niet durven zeggen.
Gemeenten die leeglopen bij een startende predikant.Stof schreef:Voorbeelden van...?Tiberius schreef:Ambacht en Zwijndrecht zijn wel juiste voorbeelden; Krimpen zou ik niet durven zeggen.
-
Opheusden lijkt mij geen goed voorbeeld van groeien. Ik denk dat veel aanwas van de laatste 2 jaar veelal uit de GGiN van Opheusden komt.Jantje schreef:Goes is al jarenlang een vergrijzende gemeente. Dus dat is een onjuist voorbeeld.
Dat kan dus ook.
Ik heb zelf het idee dat de prediking door de jaren heen wel zakelijker is geworden. Met zakelijk bedoel ik de manier van preken van o.a. ds. Schot, De Heer en De Wit, geestelijke ervaringen en Gods volk worden hierin voornamelijk beschreven op een theoretische wijze. Nieuwe predikanten hebben soms ook die stijl. Daar is overigens niet iets mis mee, ik hang daar zelf geen waardeoordeel aan vast. Wel weet ik dat de jeugd meer op zoek is naar preken waarin het gevoelsmatige meer naar voren komt, waarbij Gods volk rechtstreeks wordt aangesproken i.p.v. beschreven.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 05 mar 2020, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.