Als je een stelling poneert, dan moet je die onderbouwen.
Welk boek ben jij nu aan het lezen?
Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?
In de veel HHG waar hij preekte is dat ondertussen verleden tijd. En of hij nog de 3FvE helemaal onderschrijft betwijfel ik. Hij is behoorlijk opgeschoven. Dat was o.a. een reden om in Apeldoorn weg te gaan.... Bron: luister en lees zijn intervies en vergelijk met zijn preken van 10 jaar geleden...Nuance schreef: ↑Vandaag, 20:17Volgens mij is prof. Huijgen een gerespecteerd gereformeerd theoloog, die de 3FvE onderschrijft, en zelfs maar voorgaan in een HHG. Maar op sommige zaken anders denkt dan de rechterflank van de reformatorische gezindte. Dat maakt iemand natuurlijk nog niet vrijzinnig…
- Johann Gottfried Walther
Ik heb al eerder aangegeven, dat alleen al dat hij samen wil gaan met de Roomse kerk, en zich daarvoor inzet, heel verdacht is.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... pr20107211
Hij typeert de Roomse kerk veelste positief.
De Anathema's van Trente zijn nooit herroepen, wel herhaald en bevestigd ook in de 20ste en 21ste eeuw,
en van de vervloekingen is:
Als iemand zegt: het rechtvaardigende geloof, is niets anders dan het vertrouwen op de goddelijke
barmhartigheid, die wegens Christus, de zonden vergeeft, of het is alleen dit vertrouwen, waardoor
wij gerechtvaardigd worden, hij zij verdoemd.
Als iemand zegt: de mens wordt alleen van zijn zonden vrijgesproken en gerechtvaardigd, als hij
vast gelooft: hij is vrijgesproken en gerechtvaardigd, of niemand is werkelijk gerechtvaardigd, tenzij hij die gelooft gerechtvaardigd te zijn en dat alleen door dit geloof de vrijspraak en de rechtvaardiging voltooid wordt, hij zij verdoemd. (5
vgl. Paus Leo X, Bul “Exsurge Domine”, over de dwalingen van Martin Luther, canones 10 - 14, DS 1460-1465)
Verder het instemmen met 7 sacramenten,
dat de goede werken, de heerlijkheid van de gelovige en de genade van de gelovige vergroten en nog veel meer...
met zo'n kerk kun je je niet willen verenigen, als je instemt met de 3 Formulieren van Enigheid !
De Anathema's van Trente zijn nooit herroepen, wel herhaald en bevestigd ook in de 20ste en 21ste eeuw,
Als iemand zegt: het rechtvaardigende geloof, is niets anders dan het vertrouwen op de goddelijke
barmhartigheid, die wegens Christus, de zonden vergeeft, of het is alleen dit vertrouwen, waardoor
Als iemand zegt: de mens wordt alleen van zijn zonden vrijgesproken en gerechtvaardigd, als hij
vast gelooft: hij is vrijgesproken en gerechtvaardigd, of niemand is werkelijk gerechtvaardigd, tenzij hij die gelooft gerechtvaardigd te zijn en dat alleen door dit geloof de vrijspraak en de rechtvaardiging voltooid wordt, hij zij verdoemd. (5
vgl. Paus Leo X, Bul “Exsurge Domine”, over de dwalingen van Martin Luther, canones 10 - 14, DS 1460-1465)
dat de goede werken, de heerlijkheid van de gelovige en de genade van de gelovige vergroten en nog veel meer...
met zo'n kerk kun je je niet willen verenigen, als je instemt met de 3 Formulieren van Enigheid !
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Misschien moet je de laatste alinea van het artikel nog eens tot je nemenJohann Gottfried Walther schreef: ↑44 minuten geleden Ik heb al eerder aangegeven, dat alleen al dat hij samen wil gaan met de Roomse kerk, en zich daarvoor inzet, heel verdacht is.
Tja, je kan dat betwijfelen natuurlijk, maar je hebt er geen onderbouwing voor… Wel is het een feit dat hij lid is van de CGK die dat onderschrijft, daar ook preekbevoegdheid heeft, zelfs hier lid is van het forum, en daarmee ook de 3FvE onderschrijft, dus lijkt mij te kort door de bocht om te concluderen dat hij het niet zou onderschrijven. Ik heb wat interviews van hem beluisterd de afgelopen tijd, maar ik heb daar niks in gehoord wat daar tegen zou strijden.wfloor schreef: ↑45 minuten geledenIn de veel HHG waar hij preekte is dat ondertussen verleden tijd. En of hij nog de 3FvE helemaal onderschrijft betwijfel ik. Hij is behoorlijk opgeschoven. Dat was o.a. een reden om in Apeldoorn weg te gaan.... Bron: luister en lees zijn intervies en vergelijk met zijn preken van 10 jaar geleden...Nuance schreef: ↑Vandaag, 20:17Volgens mij is prof. Huijgen een gerespecteerd gereformeerd theoloog, die de 3FvE onderschrijft, en zelfs maar voorgaan in een HHG. Maar op sommige zaken anders denkt dan de rechterflank van de reformatorische gezindte. Dat maakt iemand natuurlijk nog niet vrijzinnig…
- Johann Gottfried Walther
Wanneer heb je voor het laatst een preek van hem geluisterd?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Het vergt - om het zo uit te drukken - toch wel enige lenigheid van de geest om theistische evolutie in te passen in de 3FvE.Nuance schreef: ↑37 minuten geledenTja, je kan dat betwijfelen natuurlijk, maar je hebt er geen onderbouwing voor… Wel is het een feit dat hij lid is van de CGK die dat onderschrijft, daar ook preekbevoegdheid heeft, zelfs hier lid is van het forum, en daarmee ook de 3FvE onderschrijft, dus lijkt mij te kort door de bocht om te concluderen dat hij het niet zou onderschrijven. Ik heb wat interviews van hem beluisterd de afgelopen tijd, maar ik heb daar niks in gehoord wat daar tegen zou strijden.wfloor schreef: ↑45 minuten geledenIn de veel HHG waar hij preekte is dat ondertussen verleden tijd. En of hij nog de 3FvE helemaal onderschrijft betwijfel ik. Hij is behoorlijk opgeschoven. Dat was o.a. een reden om in Apeldoorn weg te gaan.... Bron: luister en lees zijn intervies en vergelijk met zijn preken van 10 jaar geleden...Nuance schreef: ↑Vandaag, 20:17Volgens mij is prof. Huijgen een gerespecteerd gereformeerd theoloog, die de 3FvE onderschrijft, en zelfs maar voorgaan in een HHG. Maar op sommige zaken anders denkt dan de rechterflank van de reformatorische gezindte. Dat maakt iemand natuurlijk nog niet vrijzinnig…
Want?Johann Gottfried Walther schreef: ↑31 minuten geleden Wanneer heb je voor het laatst een preek van hem geluisterd?
Dat klopt, dat kan een zekere spanning geven, en je kan daarover een discussie voeren of dat er nog binnen valt of niet. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat Prof. Huijgen daarmee vrijzinnig zou zijn, en dat vanwege zijn visie op schepping en evolutie hij geen goede boeken zou kunnen schrijven over bijvoorbeeld de hel.Wim Anker schreef: ↑24 minuten geledenHet vergt - om het zo uit te drukken - toch wel enige lenigheid van de geest om theistische evolutie in te passen in de 3FvE.Nuance schreef: ↑37 minuten geledenTja, je kan dat betwijfelen natuurlijk, maar je hebt er geen onderbouwing voor… Wel is het een feit dat hij lid is van de CGK die dat onderschrijft, daar ook preekbevoegdheid heeft, zelfs hier lid is van het forum, en daarmee ook de 3FvE onderschrijft, dus lijkt mij te kort door de bocht om te concluderen dat hij het niet zou onderschrijven. Ik heb wat interviews van hem beluisterd de afgelopen tijd, maar ik heb daar niks in gehoord wat daar tegen zou strijden.wfloor schreef: ↑45 minuten geledenIn de veel HHG waar hij preekte is dat ondertussen verleden tijd. En of hij nog de 3FvE helemaal onderschrijft betwijfel ik. Hij is behoorlijk opgeschoven. Dat was o.a. een reden om in Apeldoorn weg te gaan.... Bron: luister en lees zijn intervies en vergelijk met zijn preken van 10 jaar geleden...Nuance schreef: ↑Vandaag, 20:17
Volgens mij is prof. Huijgen een gerespecteerd gereformeerd theoloog, die de 3FvE onderschrijft, en zelfs maar voorgaan in een HHG. Maar op sommige zaken anders denkt dan de rechterflank van de reformatorische gezindte. Dat maakt iemand natuurlijk nog niet vrijzinnig…
Het gaat mij niet specifiek over dit boek maar ook over vrouw in het ambt, schepping en degelijke. Boeken en theologen die daarin een andere richting wijzen laat ik aan mij voorbij gaan.
Als iemand dat zegt dan geloof ik dat.