Beroepingswerk discussie [7]

Emma de Jong

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door Emma de Jong »

Bertiel schreef:
Ditbenik schreef:Ik lees in het topic beroepingswerk dat ds Van Estrik het beroep heeft aangenomen naar Moerkapelle, Scheveningen en Voorschoten. Als dat klopt is dat zeer opmerkelijk. Als ik het goed heb staat hij inmiddels 25 jaar in Goederede en gaat hij nu terug naar zijn vorige gemeente Moerkapelle, die voor dit beroep een combinatie is aangegaan met de twee hele kleine gemeenten van Scheveningen en Voorschoten. Ik denk ook dat hij begin juli 2023 met emeritaat gaat. Ik ben benieuwd of hij blijft wonen in zijn pas gekochte huis in Ouddorp. Maar @Bertiel weet er vast meer van.
Bertiel heeft enkel het nieuws nog van refoforum.
Sowieso blijft hij in Ouddorp wonen en gaat door tot 1 mei 2024 mocht hij wat anders dan in Goedereede vinden (vertelde hij mij enige tijd voor het beroep).
Zoals ik al in het andere topic aangaf, wordt dit nieuws door niets en niemand en op geen enkele website bevestigd. Van de kerkelijke gemeenten Moerkapelle en Scheveningen niet, van de HHK niet, in het RD niet, dominees.nl niet.
JvW

Bericht door JvW »

merel schreef: Dat was bij ons ook tijdens de verkiezing van ambtsdragers. Aan de ene kant van de kerk erin en aan de andere kant er weer uit.
Dat was bij ons nu dus ook de manier.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

JvW schreef:
merel schreef: Dat was bij ons ook tijdens de verkiezing van ambtsdragers. Aan de ene kant van de kerk erin en aan de andere kant er weer uit.
Dat was bij ons nu dus ook de manier.
We kregen daardoor ook een goede opkomst. We hadden wel staken van stemmen. Dat gebeurd bijna nooit, maar van de drie vacatures staakten bij twee de stemmen. Dus toen schreven we een week later direct nog een verkiezing uit.
Charles

Bericht door Charles »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
Bruna schreef:Maar de lockdown geldt nu toch ook voor overdag?

Maar vindt het moeilijk of je een ledenvergadering gelijk moet stellen met een kerkdienst. Er wordt toch ook een meditatie gehouden.
Dat is zo inderdaad, dat het ook voor overdag geldt.
Wat nog wel een voordeel is, is dat men zaterdags vrij is, doordeweeks moet men werken en moe in de avond om nog op stap te gaan. Lastig, of je stelt het uit tot nader order...
Waarom kunnen deze vergaderingen niet digitaal doorgaan? Hoeveel moeite is het om een Teams of Zoom verbinding hiervoor op te tuigen? Bij ons in de gemeente zijn ook de kerkenraadsvergaderingen doorgegaan.
In mijn GG idd digitaal. En stemmen zelf buiten bij de kerk in tijdblokken.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Ditbenik schreef:
Bogerman schreef:
Bruna schreef:Maar de lockdown geldt nu toch ook voor overdag?

Maar vindt het moeilijk of je een ledenvergadering gelijk moet stellen met een kerkdienst. Er wordt toch ook een meditatie gehouden.
Er is niks verboden. Als je maar 1,5 meter afstand houd.
Maar in Vlissingen hadden ze het beter niet kunnen doen. Ik vind het echt erg dat er weer een gemeente is die ds Heijkamp niet gewoon met rust kan laten. Hij is langzaam zijn werk aan het opbouwen na een jarenlange burnout. Dan ga je hem toch niet op tal zetten??
Alleen de kerkdiensten zijn uitgezonderd. Daar vallen ledenvergaderingen niet onder.
Dat is maar net hoe je de regelingen leest. Het gaat toch om vergaderingen die te maken hebben met het belijden van de godsdienst, daar hoort een dominee helemaal bij. Dus als je geen dominee hebt dan is dat noodzakelijk zo’n vergadering. Als je 1,5 meter afstand houd ben je er. Meditatie duurt vaak 15 tot 20 minuten en dan stemmen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Emma de Jong schreef:
Bertiel schreef:
Ditbenik schreef:Ik lees in het topic beroepingswerk dat ds Van Estrik het beroep heeft aangenomen naar Moerkapelle, Scheveningen en Voorschoten. Als dat klopt is dat zeer opmerkelijk. Als ik het goed heb staat hij inmiddels 25 jaar in Goederede en gaat hij nu terug naar zijn vorige gemeente Moerkapelle, die voor dit beroep een combinatie is aangegaan met de twee hele kleine gemeenten van Scheveningen en Voorschoten. Ik denk ook dat hij begin juli 2023 met emeritaat gaat. Ik ben benieuwd of hij blijft wonen in zijn pas gekochte huis in Ouddorp. Maar @Bertiel weet er vast meer van.
Sowieso blijft hij in Ouddorp wonen en gaat door tot 1 mei 2024 mocht hij wat anders dan in Goedereede vinden (vertelde hij mij enige tijd voor het beroep).
Zoals ik al in het andere topic aangaf, wordt dit nieuws door niets en niemand en op geen enkele website bevestigd. Van de kerkelijke gemeenten Moerkapelle en Scheveningen niet, van de HHK niet, in het RD niet, dominees.nl niet.
staat nu bevestigd op de site van de landelijke kerk
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mistig

Bericht door Mistig »

Bertiel schreef:
Emma de Jong schreef:
Bertiel schreef:
staat nu bevestigd op de site van de landelijke kerk
https://www.rd.nl/artikel/955878-ds-van ... oorschoten
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Jongere

Bericht door Jongere »

Bogerman schreef:Dat is maar net hoe je de regelingen leest. Het gaat toch om vergaderingen die te maken hebben met het belijden van de godsdienst, daar hoort een dominee helemaal bij. Dus als je geen dominee hebt dan is dat noodzakelijk zo’n vergadering. Als je 1,5 meter afstand houd ben je er. Meditatie duurt vaak 15 tot 20 minuten en dan stemmen.
Dit is natuurlijk een wel heel creatieve opvatting van de regels. "Het is maar net hoe je leest". Als je lang genoeg doorredeneert heeft alles in de kerk "te maken met" het belijden van godsdienst, maar ik vermoed dat deze redenering voor de rechter geen stand houdt.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Job schreef:Een vraag aan een insider, iemand die kandidaatstellingen zelf als ambtsdrager heeft meegemaakt of meemaakt.

Worden er namen van predikanten per stembriefje ingediend door de broeders zonder dat er over die geopperde namen wordt gesproken? En komt men zo al stemmend tot een twee- of drietal? Of is er de ruimte voor de broeders om op de namen die ze langs horen komen te reageren? Bijvoorbeeld met: "Zou dat verstandig zijn? Want die dominee...", etc.

Kortom: worden er meningen en gevoelens gedeeld in de consistorie over de namen die ingebracht worden?
Zoals ik het meemaakte, is er geen ruimte om op de namen van predikanten die langs komen te reageren.
Sterker nog: het werd gezien als teken van onrechtzinnigheid, als je een bepaalde predikant liever niet wilde beroepen.
Bij kandidaat-ouderlingen en diakenen kon dat overigens weer wel.

Zoals het bij ons ging, schreef elke ouderling en diaken een lijstje van maximaal 4 kandidaten op (predikant, ouderling, diaken). Daaruit werd een groslijst samengesteld, waaruit weer gekozen werd, nadat degene met de minste stemmen steeds afviel.
Dus op een gegeven moment houd je dan vanzelf een tweetal over.

Het is dus een beetje verschillend, zoals je in de post van Alepha kan lezen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tiberius schreef:Sterker nog: het werd gezien als teken van onrechtzinnigheid, als je een bepaalde predikant liever niet wilde beroepen.
Een interessant fenomeen. Maar dan keek je dus ook wel uit welke naam je op een briefje schreef, want de naam die teveel uit te toon valt, zou dan ook onder een bepaalde verdachtmaking kunnen vallen? Ook al is het anoniem, als je elkaar een beetje kent weet je zo wie zo'n naam op een briefje schrijft.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Herman schreef:
Tiberius schreef:Sterker nog: het werd gezien als teken van onrechtzinnigheid, als je een bepaalde predikant liever niet wilde beroepen.
Een interessant fenomeen. Maar dan keek je dus ook wel uit welke naam je op een briefje schreef, want de naam die teveel uit te toon valt, zou dan ook onder een bepaalde verdachtmaking kunnen vallen? Ook al is het anoniem, als je elkaar een beetje kent weet je zo wie zo'n naam op een briefje schrijft.
Nou nee, nu trek je het een kant op die ik niet bedoel en ook niet zo ervaren heb.
Het is meer de gedachte van: als het curatorium zo iemand geschikt acht voor de gemeenten, wie zijn wij dan om hem ongeschikt voor onze gemeente te achten.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Jongere schreef:
Bogerman schreef:Dat is maar net hoe je de regelingen leest. Het gaat toch om vergaderingen die te maken hebben met het belijden van de godsdienst, daar hoort een dominee helemaal bij. Dus als je geen dominee hebt dan is dat noodzakelijk zo’n vergadering. Als je 1,5 meter afstand houd ben je er. Meditatie duurt vaak 15 tot 20 minuten en dan stemmen.
Dit is natuurlijk een wel heel creatieve opvatting van de regels. "Het is maar net hoe je leest". Als je lang genoeg doorredeneert heeft alles in de kerk "te maken met" het belijden van godsdienst, maar ik vermoed dat deze redenering voor de rechter geen stand houdt.
Een rechter gaat dit echt niet aanpakken hoor. Ik vind inderdaad dat alles wat met een kerk te maken heeft met het belijden van de godsdienst te maken heeft.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef:
Herman schreef:
Nou nee, nu trek je het een kant op die ik niet bedoel en ook niet zo ervaren heb.
Het is meer de gedachte van: als het curatorium zo iemand geschikt acht voor de gemeenten, wie zijn wij dan om hem ongeschikt voor onze gemeente te achten.
Ik ben geen kerkenraadslid, maar als ik dat wel zou zijn en ik schreef een bepaalde naam op, waarvan ik persoonlijk zou vinden dat die predikant goed bij de gemeente paste, dan wisten ze gelijk dat ik dat was.

Volgens mij heeft @Herman dus gewoon gelijk. Ik begrijp hem althans wel heel goed.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 21 dec 2021, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Henk J

Bericht door Henk J »

Bogerman schreef:
Jongere schreef:
Een rechter gaat dit echt niet aanpakken hoor. Ik vind inderdaad dat alles wat met een kerk te maken heeft met het belijden van de godsdienst te maken heeft.
Met je eens, maar een rechter gaat die redenering wel van tafel vegen. Het heeft meer te maken met wat de overheid vind, zolang die niet streng controleren zal er weinig gebeuren. Zodra de overheid striktere maatregelen oplegt, bijvoorbeeld verbieden van kerkelijke activiteiten doordeweeks dan gaat een rechter dat echt niet onderuit halen. Overheid gaat namelijk grotendeels zelf over de interpretatie van de grondwet, een de bezoekersaantallen aan banden leggen is wat anders dan je bemoeien met de inhoud van het geloof.
Een stemmingsvergadering moet te organiseren zijn lijkt mij, bij ons gebeurt het in de kerkzaal op ruime afstand. Het duurt bij ons trouwens ook erg lang, drie kwartier ben je zo kwijt en dan is er gestemd over 1 dubbeltal. Pas hadden we een dubbeltal en de zes-jaarlijkse stemming, duurde meer dan een uur.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

GerefGemeente-lid schreef:
Tiberius schreef:
Herman schreef:
Ik ben geen kerkenraadslid, maar als ik dat wel zou zijn en ik schreef een bepaalde naam op, waarvan ik persoonlijk zou vinden dat die predikant goed bij de gemeente paste, dan wisten ze gelijk dat ik dat was.

Volgens mij heeft @Herman dus gewoon gelijk. Ik begrijp hem althans wel heel goed.
Het gaat om twee verschillende situaties en de omstandigheden die Tiberius schetst doelen op positieve sfeer en ik schets meer een sfeer van wantrouwen. Toch fijn om dat zo van Tiberius te horen.
Plaats reactie