Vakantie

eilander
Moderator

Re: Vakantie

Bericht door eilander »

merel schreef:En zou misschien ook mee kunnen spelen dat seksualiteit in kerkelijke kringen zo'n beladen ding is en dat het daarom heel groot wordt? Kijk maar hoe de zonde tegen het 7e gebod meer uitvergroot wordt dan de overige geboden.
Nee. Ik ken mezelf.
merel schreef:Wij zaten een keer op een bijbelkring en daar gaf een man aan dat hij de sloggireclame ( minst erotische ondergoed dat er is) heel prikkelend vond. Mijn man, buitenkerkelijk opgevoed, viel bijna van zijn stoel van verbazing.
Daar snap ík dan weer niets van. Ik vind het ook niet getuigen van enig inzicht in hoe reclame werkt. Blijkbaar hadden ze volgens jullie net zo goed een rijtje damesslips op het billboard kunnen zetten. Die dames staan er alleen maar op als bladvulling.
Adagio

Bericht door Adagio »

Wat is er mis mee om een aantrekkelijk en mooi lichaam te zien?
Daar is vast wel een antwoord op te vinden in het Spreukenboek van Salomo. Of in zijn boek Prediker.

In de inleiding op Prediker staat:
Velen onder de geleerden houden het daarvoor, dat Salomo dit boek geschreven heeft in zijn grote ouderdom, nadat hij vele jaren van het rechte pad der ware godzaligheid was afgeweken, maar nu wederom tot God bekeerd. (Zie de aant. 2 Kron. 11:17.) In hetwelk hij door het ingeven des Heiligen Geestes, voor de ganse gemeente des Heeren, is betuigende zijn ernstig berouw en leedwezen over zijn voorgaande leven, verfoeiende hetzelve, als zijnde ijdelheid der ijdelheden, door dewelke de mens niet kan verkrijgen de tijdelijke rust en het genoegen des gemoeds, veel minder het hoogste goed, hetwelk is de eeuwige zaligheid. Tegelijk is zijn voornemen, alle mensen met zijn voorbeeld of voorgang te leiden tot vroomheid en godzaligheid. Tot dit einde beschrijft hij vooreerst in het kort den loop zijns levens, en waarin hij voornamelijk zijn genoegen en vermaak genomen heeft.
Salomo raadt niet aan, om het leven te genieten met de aantrekkelijkheid van (behalve 300 bijwijven, ook 700) vrouwen op straat of strand, maar:
“Geniet het leven met de vrouw die gij liefhebt, al de dagen uws ijdelen levens, welke God u gegeven heeft onder de zon, al uw ijdele dagen; want dit is uw deel in dit leven, en van uw arbeid dien gij arbeidt onder de zon.”
“En ik vond een bitterder ding dan de dood: een vrouw welker hart netten en garen, en haar handen banden zijn; wie goed is voor Gods aangezicht, zal van haar ontkomen; daarentegen de zondaar zal van haar gevangen worden.”

In Numeri 5 lezen we dat het niet goed is te spotten met de eerbaarheid, en met de gevolgen van jalouzie.
"Of dat over hem de ijvergeest gekomen is, dat hij over zijn huisvrouw ijvert, hoewel zij niet onrein geworden is." "En de priester zal haar doen naderen, hij zal haar stellen voor het aangezicht des HEEREN." "Dat is de wet der ijveringen; als een vrouw onder haar man zijnde, zal afgeweken en onrein geworden zijn; of als over een man de ijvergeest zal gekomen zijn en hij over zijn huisvrouw zal geijverd hebben, dat hij de vrouw voor het aangezicht des HEEREN stelle, en de priester aan haar deze ganse wet volbrenge. En de man zal van de ongerechtigheid onschuldig zijn; maar diezelve vrouw zal haar ongerechtigheid dragen."

Ja zegt Salomo: "Er is geen mens die heerschappij heeft over den geest, om den geest in te houden; en hij heeft geen heerschappij over den dag des doods, ook geen geweer in dezen strijd; ook zal de goddeloosheid haar meesters niet verlossen."

De mensen die geen last van de zonde hebben, mogen desalniettemin wel nakijken of zij het werk van de zondares in Lukas 7 kennen: "En een der farizeeën bad Hem dat Hij met hem ate; en ingegaan zijnde in des farizeeërs huis, zat Hij aan. En zie, een vrouw in de stad, welke een zondares was, verstaande dat Hij in des farizeeërs huis aanzat, bracht een albasten fles met zalf. En staande achter aan Zijn voeten, wenende, begon zij Zijn voeten nat te maken met tranen, en zij droogde ze af met het haar van haar hoofd, en kuste Zijn voeten en zalfde ze met de zalf. En de farizeeër die Hem genood had, zulks ziende, sprak bij zichzelven, zeggende: Deze, indien Hij een profeet was, zou wel weten wat en hoedanige vrouw deze is, die Hem aanraakt; want zij is een zondares."
Christen

Bericht door Christen »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Waar kunnen mensen zich druk over maken. Als er iets niet erotisch is dan is het wel het strand. Daarnaast zie je in het dagelijks leven ook vaak genoeg een aantrekkelijke man/vrouw. Daar is niets mis mee en zeker geen overtreding van het 7e gebod.
Zou het kunnen dat in deze stelligheid ook een rol speelt dat je vrouw bent?
Ik denk het niet. Mijn man vindt het strand ook totaal niet erotisch. Wat is er mis mee om een aantrekkelijk en mooi lichaam te zien?
Leuke man heb jij. Maar hij is van jou hoor.. van God gekregen eigenlijk.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Mistig

Bericht door Mistig »

merel schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Waar kunnen mensen zich druk over maken. Als er iets niet erotisch is dan is het wel het strand. Daarnaast zie je in het dagelijks leven ook vaak genoeg een aantrekkelijke man/vrouw. Daar is niets mis mee en zeker geen overtreding van het 7e gebod.
Ik denk het niet. Mijn man vindt het strand ook totaal niet erotisch. Wat is er mis mee om een aantrekkelijk en mooi lichaam te zien?
Ik kom zo weinig mogelijk in het zwembad en op het strand al helemaal niet meer. Althans, niet wanneer het hoogzomer en overdag is.
Om deze reden. Persoonlijk vind ik het niet verantwoord. Voor mijzelf dan.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Wij gaan vaak wel op vlieg-, zon- en kustvakantie maar zoeken dan een niet-massatoeristische regio met vaak kleinere strandjes waar je vaak een van de weinigen bent. Dat is overigens wel behoorlijk wat uitzoekwerk en soms heb je dan een strand met keien.
merel

Bericht door merel »

Mistig schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
Ik kom zo weinig mogelijk in het zwembad en op het strand al helemaal niet meer. Althans, niet wanneer het hoogzomer en overdag is.
Het gemiddelde lichaam is aangekleed toch echt een stuk mooier. In dat kader zal op straat meer verleiding zijn :haha . Met name op het strand zie je de obesitasepidemie erg goed, ook bij jonge mensen. Dat is zeer zeker niet aantrekkelijk.

eilander schreef:
merel schreef:En zou misschien ook mee kunnen spelen dat seksualiteit in kerkelijke kringen zo'n beladen ding is en dat het daarom heel groot wordt? Kijk maar hoe de zonde tegen het 7e gebod meer uitvergroot wordt dan de overige geboden.
Nee. Ik ken mezelf.
merel schreef:Wij zaten een keer op een bijbelkring en daar gaf een man aan dat hij de sloggireclame ( minst erotische ondergoed dat er is) heel prikkelend vond. Mijn man, buitenkerkelijk opgevoed, viel bijna van zijn stoel van verbazing.
Daar snap ík dan weer niets van. Ik vind het ook niet getuigen van enig inzicht in hoe reclame werkt. Blijkbaar hadden ze volgens jullie net zo goed een rijtje damesslips op het billboard kunnen zetten. Die dames staan er alleen maar op als bladvulling.
Het was billboardvulling ;)

Misschien is het goed om te duiden wat die zondige 'begeerte 'is. Is dat het aantrekkelijk vinden, je oog trekt ernaar toe en daarna loop je door en denk je er de rest van de dag niet meer aan. Is dat al de 'zondige' begeerte?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mistig schreef:
merel schreef:
eilander schreef:
Inderdaad. Eens met @Mistig.
Mara

Bericht door Mara »

Gisteren een preek gehoord over Lukas 17:
En Hij zeide tot de discipelen: Het kan niet wezen dat er geen ergernissen komen; doch wee hem door welken zij komen.
Het zou hem nutter zijn dat een molensteen om zijn hals gedaan ware en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.

Dit gaat erover als je een struikelblok bent voor de ander. Dus dat kan ook door je wijze van kleden, zodat de ander in de zonde kan vallen.
Wat je voor jezelf niet aanstootgevend vindt, kan het voor de ander wel zo zijn.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mara

Bericht door Mara »

Mistig schreef: Ik kom zo weinig mogelijk in het zwembad en op het strand al helemaal niet meer. Althans, niet wanneer het hoogzomer en overdag is.
Wij zijn weleens van het strand vertrokken, toen wij daar met onze puberjongens zaten en er steeds meer vrouwen topless gingen zonnen en zwemmen.
In het zwembad mag dit niet.
Maar dat moet je als vrouw toch ook niet willen, afgezien van de zonschade die dit kan opleveren.
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:Gisteren een preek gehoord over Lukas 17:
En Hij zeide tot de discipelen: Het kan niet wezen dat er geen ergernissen komen; doch wee hem door welken zij komen.
Het zou hem nutter zijn dat een molensteen om zijn hals gedaan ware en hij in de zee geworpen, dan dat hij een van deze kleinen zou ergeren.

Dit gaat erover als je een struikelblok bent voor de ander. Dus dat kan ook door je wijze van kleden, zodat de ander in de zonde kan vallen.
Wat je voor jezelf niet aanstootgevend vindt, kan het voor de ander wel zo zijn.
Mijn moslimbuurman vindt mijn blote arm/been aanstootgevend en mijn krullende haar ook verleidelijk. Is dat een reden om dat te bedekken?
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn natuurlijk op het strand ook aantrekkelijke mensen. Zeker bij de hippere strandtenten. Maar ik ben het met Merel eens dat het overgrote deel van de mensen in zwemkleding of naakt niet aantrekkelijker is dan aangekleed. En ik heb ook het idee dat aantrekkelijke mensen gemiddeld genomen minder geneigd zijn tot nudisme of topless zonnen. Al kan dat ook gewoon met verpreutsing te maken hebben, zoals de jaren-60 mensen dat noemen.

Als het om vroeger en nu gaat, zie je nu wel steeds meer 'gewone' mensen die wekelijks naar de sportschool gaan. Er is meer een tweedeling, heb ik het idee, dan 30 jaar geleden.
Mara

Bericht door Mara »

merel schreef:

Mijn moslimbuurman vindt mijn blote arm/been aanstootgevend en mijn krullende haar ook verleidelijk. Is dat een reden om dat te bedekken?
Die tekst gaat over gelovige mensen, die daardoor in de zonde zouden kunnen vallen.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Als je in een kliniek zit om van je drankverslaving af te komen, heb je echt helemaal niets aan mensen die je komen vertellen dat een wijnfles geen enkele aantrekkingskracht op hen heeft. Natuurlijk zijn die mensen er, en goed om te weten. Het doet alleen in zo'n kliniek niet zo ter zake. Zeker als ze er dan ook nog blijk van geven zich totaal niet te kunnen verplaatsen in mensen die niet van de fles af kunnen blijven. Die mensen kunnen beter voorbij lopen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

merel schreef:

Dat is wel goed, ja.
merel

Bericht door merel »

Mara schreef:
merel schreef:

Die tekst gaat over gelovige mensen, die daardoor in de zonde zouden kunnen vallen.
Dat is erger dan mijn niet gelovige buurman die in zonde valt?
Plaats reactie