Waar denk je op dit moment aan? [3]

DDD

Re: Waar denk je op dit moment aan? [3]

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:
Mara schreef:Op zondag hoor je in je eigen gemeente je plaats in te nemen, tenzij er zwaarwichtige redenen om dat niet te doen.
Als mensen werkelijk zo'n honger en dorst naar geestelijke verdieping hebben, kunnen ze daar dan niet 1 of snipperdagen aan opofferen?
Ik weet niet veel van Heartcry, maar waarom zou je niet een weekeinde op vakantie mogen gaan?
Wie heeft het over vakantie mogen gaan?
Maar je kunt onder een vroom mom van alles doen, zonder dat dit daadwerkelijk nuttig en noodzakelijk is.
En om je heen breek je het e.e.a af.

Nou, sorry, daar schrijf jij toch zelf over? Er staat hierboven letterlijk dat je op zondag in je eigen gemeente naar de kerk moet, tenzij er zwaarwichtige omstandigheden zijn. Ik neem aan dat je een vakantie minder zwaarwichtig vindt dan een bijbelstudieweekeinde?
RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Luther schreef:
Orchidee schreef:Ik ken veel andere voorbeelden, gelukkig!
Die conferentie is een lang weekend, niet alleen zondag, niets mis met een lang weekend op deze manier met het geloof en geestelijk leven bezig te zijn.
Dat laatste zegt me niks. De Farizeeën waren hun hele leven met het geloof en het geestelijk leven bezig.
Het punt dat ik maar weer eens wil maken, is het feit dat HeartCry een program heeft dat afwijkt van de eenvoudige, bijbelse, gereformeerde leer. (Vandaar dat ik met HCr veel meer moeite heb, dan met JijDaar. Die laatste club nodigt ook weleens mensen uit waar ik mijn kinderen niet heen zou sturen, maar dat is verder zonder program, soms zelfs naïviteit.

Mijn grote bezwaar is ook de verwoesting die HeartCry-ganegrs nogal eens aanrichten in families of eigen kerkelijke gemeente. Opeens heeft men het licht gezien, en is al het andere grove dwaling, etc etc etc
(Ja , ik ga er even met gestrekt been in. Sorry.)
Wat HeartCry betreft sluit ik bij je aan, wat Jij-Daar betreft niet. Deze hebben ook een program -> ook tegen de kerken! Het is echt niet veel beter dan HeartCry. Ook daar dwalen ze verschrikkelijk af wat een gezonde gereformeerde leer is! Het wordt steeds linkser.
Desiree

Bericht door Desiree »

Zo, je durft nogal wat te zeggen? Je doet je naam wel eer aan?
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

RefoCalvinist

Bericht door RefoCalvinist »

Desiree schreef:Zo, je durft nogal wat te zeggen? Je doet je naam wel eer aan?
Ja en dan? Je staat toch ergens voor of niet soms? Moet het dan allemaal maar "blij-geloof" worden?
En overigens ben ik niet de enige, alleen ik trek de lijn consequent door!

Ik wil je wel een voorbeeld geven hoor: dat gehakketak van K. de Jong op de rechtse kerken wat betreft "een toeleidende weg". Dat ge-sneer naar de (O)GG(iN) heel de tijd en daar blijft het niet bij.
Curatorium

Bericht door Curatorium »

Bij HeartCry en JijDaar is er helemaal geen sprake van "blij-geloof", dan ben je niet goed voorlicht.
Je moet deze twee overigens niet vergelijken, wat te vaak gebeurt. Er zit (nog) een groot verschil tussen.

JijDaar heeft enorm veel kritiek gehad van o.a. de OGGiN, die discussie ging gelukkig over de jongeren heen (kerkbladen, predikantenuitspraken etc.). Echter probeert JijDaar nu het eigen gelijk te bewijzen op de avonden die men zelf organiseert. Die discussie gaat dus door onze jongeren, erg jammer.
ejvl

Bericht door ejvl »

RefoCalvinist schreef:
Ja en dan? Je staat toch ergens voor of niet soms? Moet het dan allemaal maar "blij-geloof" worden?

Ik wil je wel een voorbeeld geven hoor: dat gehakketak van K. de Jong op de rechtse kerken wat betreft "een toeleidende weg". Dat ge-sneer naar de (O)GG(iN) heel de tijd en daar blijft het niet bij.
De gefrustreerdheid van enkelen bij heartcry ben jij ook een voorbeeld van, maar dan andersom.
Oneliners zijn er genoeg. Je bereikt meer als je in een ander topic over deze organisaties inhoudelijk en met argumenten reageert.
Desiree

Bericht door Desiree »

RefoCalvinist schreef:

Oké.. ik moet je eerlijk zeggen dat ik een hele tijd geleden, 'daar' geweest ben, dus hoe het nu is, geen idee. Jammer, dat ze niet onafhankelijk blijven. Reactie op reactie.. waardeloos. 'Gij geheel anders...' tja.

Maar het is bedtijd.. sorry als ik je irriteer, goede nacht!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:
Mara schreef:
DDD schreef:
Mara schreef:Op zondag hoor je in je eigen gemeente je plaats in te nemen, tenzij er zwaarwichtige redenen om dat niet te doen.
Als mensen werkelijk zo'n honger en dorst naar geestelijke verdieping hebben, kunnen ze daar dan niet 1 of snipperdagen aan opofferen?
Ik weet niet veel van Heartcry, maar waarom zou je niet een weekeinde op vakantie mogen gaan?
Wie heeft het over vakantie mogen gaan?
Maar je kunt onder een vroom mom van alles doen, zonder dat dit daadwerkelijk nuttig en noodzakelijk is.
En om je heen breek je het e.e.a af.
Nou, sorry, daar schrijf jij toch zelf over? Er staat hierboven letterlijk dat je op zondag in je eigen gemeente naar de kerk moet, tenzij er zwaarwichtige omstandigheden zijn. Ik neem aan dat je een vakantie minder zwaarwichtig vindt dan een bijbelstudieweekeinde?
Ik weet niet vanuit welke positie jij spreekt, elke week een goedbezette kerk of een kwijnende gemeente?
Ik spreek uit dat laatste en als er dan 3 gezinnen met vakantie zijn, merk je dat heel goed ja.
Vakantie, ziekte, oppassen, werken van noodzakelijkheid, werken van barmhartigheid, zijn allemaal legitieme redenen ja, ik dacht dat je dit wel zou begrijpen.
Het gaat om een zogenaamd verdiepingsweekend. Als je je zo nodig wilt verdiepen, kun je dit toch ook op dinsdag of donderdag doen?
Wat heb je ten diepste voor zoiets over? Vraag dat eens eerlijk bij jezelf af, alvorens je je aanmeldt voor een dergelijk evenement.
Het gaat hier om de zondagse eredienst, als je zo makkelijk je plaatsje leeg laat, om naar een bijeenkomst te gaan die verwarring zaait, moet je niet vreemd opkijken als je geestelijk leven hier niet van opleeft.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD

Bericht door DDD »

@Mara:

Ik spreek uit een gemeente die wel draait, maar waar geen groei is, en waar helaas ook regelmatig mensen overstappen, soms ter rechter, vaker ter linkerzijde.

De vraag is dan vervolgens waarom een vakantie wel en een bijbelstudieweekeinde geen legitieme reden is om elders ter kerke te gaan. Volgens mij staat de inhoudelijke beoordeling van de weekeinden daar los van, daar heb ik geen idee van. Ik vind het al gauw extreem of meer van hetzelfde.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef: De vraag is dan vervolgens waarom een vakantie wel en een bijbelstudieweekeinde geen legitieme reden is om elders ter kerke te gaan. Volgens mij staat de inhoudelijke beoordeling van de weekeinden daar los van, daar heb ik geen idee van. Ik vind het al gauw extreem of meer van hetzelfde.
Bijbelstudie kun je ook in eigen gemeente doen, ik ken eigenlijk geen enkele gemeente die helemaal niets organiseert voor volwassen leden.
Er is overal wel een vrouwen- of mannenvereniging, Bijbelstudievereniging of verdieping voor jong gehuwden, zoiets.

Mij is geleerd dat we de zondag in ere moeten houden, we beseffen soms niet half hoe gezegend wij zijn met een aparte rustdag.
Ik hoor het heel vaak van predikanten die met mensen spreken die gevlucht zijn uit een vijandig land.
Men is heel verwonderd vaak dat we hier in vrijheid naar alle kerken kunnen.

En om dan je eigen plek leeg te laten om bij een organisatie zoals H.C. je plaats in te nemen, terwijl deze ontstaan zijn uit ontevredenheid (zo noem ik het maar even) moet je m.i. niet verwachten dat je een rust van binnen krijgt.
Als je een bepaalde weerstand al bij jezelf voelt, tegen je eigen gemeente of tegen het tweemaal moeten, roep je zelf die tweespalt op denk ik.
Of je twijfels worden juist gevoed.

Wij zijn er goed in om voor onszelf redenen te bedenken om te verzuimen.
Ik ga ook niet elke zondag met evenveel enthousiasme, moet ik eerlijk bekennen. En om daar nu altijd de kerk de schuld van te geven, is niet eerlijk. Het ligt ook zeer zeker voor een groot deel bij mezelf.
DDD

Bericht door DDD »

Oke. Dan vind je dus iets anders dan je eerst schrijft.

Hier ben ik het ook niet helemaal mee eens, maar dit is toch wel wat anders. Ik vind het uitstekend als mensen zoiets organiseren. Of het goed gebeurt, is een tweede. Vaak is het in mijn beleving nogal extreem, en meer geschikt voor pubers dan voor mensen die geestelijk volwassen zijn. Maar met het idee om bijbelstudie te doen en daarvoor afstand te nemen van het dagelijks leven, is mijns inziens op zich niets mis.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Oke. Dan vind je dus iets anders dan je eerst schrijft.
Huh :quoi
DDD

Bericht door DDD »

Ja. Of je vindt een weekeinde vakantie een zwaarwichtige reden maar een bijbelstudie niet. Dat kan ook natuurlijk.
Mara

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ja. Of je vindt een weekeinde vakantie een zwaarwichtige reden maar een bijbelstudie niet. Dat kan ook natuurlijk.
Ik had het over H.C. en J.D. dat soort conferenties.
Het is m.i. niet wijs om daar je plaats voor leeg te houden.
Ik vraag me af of dit niet bewust georganiseerd wordt in het weekend? Of denk ik nu te negatief?
DDD

Bericht door DDD »

Net wat ik schrijf: je schreef dus iets anders dan je bedoelde of vindt. Dat kan natuurlijk. Dat heb ik ook wel eens, maar dat is dan nu toch helder?

Natuurlijk wordt dit bewust in het weekeinde georganiseerd. Heel veel mensen hebben maar 25 vrije dagen in het jaar, en daar komt nog eens bij dat de zondag de dag bij uitnemendheid is om bijbelstudie te doen.
Gesloten