Posthoorn schreef:Geytenbeekje schreef:Dus je hoort toch wel tot het verbond, ook alleen alleen maar het uitwendig is.
Precies hoe bijv veel hervormd-gereformeerde predikanten er over denken.
Dat weet ik niet, of hervormd-gereformeerde predikanten zo denken. Uitwendig tot het verbond behoren, betekent dat je er ten diepste nog vreemdeling van bent. Dat verandert pas door genade.
Ik zie dit anders.
Stel je hebt een zoon die alles kapot slaat, alles overhoop trapt, naar een gesticht moet.
Toch blijven zijn ouders vader en moeder van hem, en ondanks dat houden ze (als het goed is) van hem.
Zo is God ook, wij hebben alles verbeurd, gescheurd en overhoop gegooid. Toch staat God op de uitkijk net als die vader, en roept ons toe om te bekeren. Maar is wel ten alle tijde je Schepper die van je houd, en daarom niet de hel in wilt sturen.
En je moet andere conclusies trekken.
Je moet dan overgaan op de geloofsdoop. Belijdenis doen, waar doe je het dan voor ? Met een historisch geloof lukt het je ook wel om de 3FVE als uiterlijke belijdenis te zien.
Dat zie ik in de GGiN niet doen, wel in evangelische kring licht tot en met Ikabod.