

Wat is dan jouw reactie op de punten die @Zita heeft aangedragen?Orchidee schreef:Laat ik het nou ook eens zijn met ds Lohuis
Wat vond je precies denigrerend?Orchidee schreef:Je kunt jezelf heel goed ontplooien zonder baan buitenshuis.
Als je schoolgaande kinderen hebt kun je onder schooltijd heel goed af en toe een uurtje een oude/zieke bezoeken of een klein klusje/boodschap voor iemand doen uit de kerkelijke gemeente, en ouderen (zieken is wat lastiger) vinden het vaak heel leuk als je je kind(eren) meeneemt op bezoek.
Vind je dat zelf niet prettig, trek er dan bijv.tijd voor uit als je man voor de kinderen kan zorgen.
Ik weet het: dit is misschien wat theoretisch, iedere vrouw, ieder gezin is anders maar waar een wil is is een weg![]()
Een vast betaalde baan buitenshuis is toch wel wat anders dan vrijwilligerswerk, ten eerste kan je dat zelf doseren, het is tenslotte "vrijwilligerswerk" ten tweede vind ik het wel een heel denigrerende opmerking!
Waar zouden we trouwens zijn zonder vrijwilligers
Het was voorheen nooit een keuze Orchidee. Dit is overduidelijk ook een generatieconflict.Orchidee schreef:Mannen.........vrouwen begrijpen het vaak gewoon![]()
Nu even serieus; ik vind het een beetje denigrerend dat @Zita het vreemd vind dat een vrouw geen betaalde baan kan/wil vervullen maar dat ze wel fysiek vrijwilligerswerk kan doen.
Zie verder mijn vorige post...
In dit geval gaat het over een familie die in een uitgebreid interview in Terdege aangeeft dat ze financieel nauwelijks rond kunnen komen. Dan snap ik niet waarom de vrouw niet gaat werken. Alle kinderen zitten in het betreffende geval op school.Orchidee schreef:Mannen.........vrouwen begrijpen het vaak gewoon![]()
Nu even serieus; ik vind het een beetje denigrerend dat @Zita het vreemd vind dat een vrouw geen betaalde baan kan/wil vervullen maar dat ze wel fysiek vrijwilligerswerk kan doen.
Zie verder mijn vorige post...
Zoals ik in mijn eerdere berichten al aangaf is ook het intellectuele en het professionele deel van de vrouw deel van haar wezen, haar persoonlijkheid. Dat komt in de dagelijkse praktijk in het gezin niet tot zijn recht. Ik heb aangegeven dat ik het in veel gevallen toch - in het belang van de kinderen - de beste keuze vind voor een moeder van jonge kinderen om zelf voor de kinderen te zorgen.Luther schreef:Ik was het behoorlijk eens met ds. Lohuis...Zita schreef:Stukje uit het interview met ds Lohuis in de Terdege van vandaag:Ik ben het behoorlijk oneens met deze predikant.Ik begrijp best dat een vrouw, als ze net getrouwd is, niet zeven dagen thuis kan zitten. En natuurlijk weet ik ook dat een extra centje in deze dure tijd zeer welkom is. Maar als een vrouw een baan ziet als zelfontplooiing, komt haar gezin kennelijk niet op de eerste plaats. Zeker als er kinderen mogen komen, komt het mij voor dat de moeder gezin en werk niet kan combineren. Mocht ze toch tijd over hebben, dan wijs ik nog wel eens op het vele werk dat vrouwen binnen de kerkelijke gemeente kunnen doen.
- Waar baseert hij deze stellingname op? Traditie of Bijbel?
- Waarom mag een vrouw haar baan niet zien als zelfontplooiing? Het is toch gewoon een feit dat je je in een baan ontplooit?
- Waarom kun je het gezin niet op de eerste plaats stellen en toch jezelf ontplooien?
- Waarom is het wel kwalijk als de vrouw van huis is voor werk, maar niet kwalijk als de vrouw van huis is voor taken in de gemeente? De kinderen hebben dan toch op dat moment niet de toewijding van moeder?
Misschien is het deels ook een semantische kwestie. Als je het woord zelfontplooiing ziet als fenomeen waarin je helemaal je eigen zelf mag zijn en worden, het maximale uit jezelf mag en moet halen, dan staat dat gelijk aan verwaarlozing van je gezin, denk ik.
Het werk in de kerk is veel beter te plannen op een tijd dat de kids naar school zijn bijvoorbeeld.
Lang geleden zat ik met een groep jongeren geschaard rond een predikant. Eén van de meiden stelde een vraag, en ze verwoordde zo'n beetje hetzelfde als wat jij nu onder woorden hebt gebracht. Het antwoord van de betreffende predikant was: Niet trouwen dan! Ik weet nog dat ik dat destijds een buitengewoon werkbaar antwoord vond, maar thans niet meer.Zita schreef:Zoals ik in mijn eerdere berichten al aangaf is ook het intellectuele en het professionele deel van de vrouw deel van haar wezen, haar persoonlijkheid. Dat komt in de dagelijkse praktijk in het gezin niet tot zijn recht. Ik heb aangegeven dat ik het in veel gevallen toch - in het belang van de kinderen - de beste keuze vind voor een moeder van jonge kinderen om zelf voor de kinderen te zorgen.
Ik weet niet of hij er makkelijk overheen walst, zo heb ik het stuk i.i.g. niet gelezen. Die motivatie kon zeker beter, maar ook Terdege is gvallen voor de korte, snelle stukjes, met kadertjes en plaatjes.Zita schreef:Maar deze predikant ontkent mijns inziens dat een vrouw ook een intellectuele en professioneel wezen is. In ieder geval walst hij er wel erg makkelijk overheen. Zijn stellingname gaat stevig in tegen wat ook in de reformatorische gezindte normaal is geworden. Dan verwacht ik meer motivatie, en zeker van een predikant ook een Bijbelse motivatie. Over het vrijwilligerswerk als alternatief voor de baan heb ik het een paar bladzijden geleden al gehad.
Er wordt in Efeze 5: 21 en 22 hetzelfde grondwoord gebruikt. Maar je vervolgstap om dan onderdanig zijn en liefhebben als synoniemen te zien, snap ik niet helemaal.Wim Anker schreef:Efeze 5 vs 21, de tekst voor de - hierboven deels geciteerde - pericoop over het huwelijk zegt:Wim Anker schreef:Heersen in de betekenis van de Bijbel gaat gepaard met liefde, trouw en zorg (maar is niet alleen maar liefde, trouw en zorg) en is gericht op de eer van God en het welzijn van elkaar. Dat is anders dan seculier modern heersen, ja.Zita schreef:Zie het vetgedrukte. De discussie in het dit topic gaat over het woord "onderdanig". en hoe dit geïnterpreteerd en praktisch toegepast moet worden. Iedereen begrijpt dat dit "onderdanig zijn" slaat op de vrouw t.o.v. de man, niemand vraagt zich af of hier de man ook onderdanig moet zijn aan de vrouw. Bij de mannen staat echter iets, vs 25, "hebt u eigen vrouwen lief", wat bij de vrouw niet staat. Betekent dit nu dan ook dat de vrouwen hun eigen mannen niet lief behoeven te hebben?22. Gij vrouwen, weest uw eigen mannen onderdanig, gelijk den Heere;
23. Want de man is het hoofd der vrouw, vgelijk ook Christus het Hoofd der gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.
24 Daarom, gelijk de gemeente Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen haar eigen mannen in alles.
25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de gemeente liefgehad heeft zen Zichzelven voor haar heeft overgegeven; [/i]
Je vragen bij het Bijbelgedeelte vind ik ook lastig. Misschien corrigeert Paulus hier juist de dingen die niet goed gaan. De vrouwen wilden blijkbaar niet onderdanig zijn, maar met de liefde zat het wel snor. En de mannen hadden niet lief, of in ieder geval niet lief op de wijze zoals Christus Zijn gemeente liefhad. Maar van deze interpretatie ben ik niet zeker.
21 Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of dit nu hetzelfde grondwoord is als gebruikt in vers 22. Want dat kan dan licht werpen op de betekenis.
Ik neig ernaar om in deze pericoop, mede gelet op de context, de woorden "onderdaning" en "liefhebben" als synoniemen te zien. (zie vs. 21). Met daarbij dan de logische constatering dat als er een beslissing genomen moet worden waarbij man en vrouw een verschillende richting op willen (en een compromis of het samen eens worden om wat voor reden dan ook niet lukt) de man dus beslist dat de visie van de vrouw wordt gevolgd.
Het 5e gebod, wat bij het gebod is wat eist dat wij het over ons gestelde gezag onderdanig zijn, zegt in de verklaring (Schatboek) ook niets over een "gezags" verhouding tussen man en vrouw. Overigens ken ik geen verklaring die dat wel doet, misschien zijn die er overigens wel.
Daarnaast is het duidelijk dat hoe wij anno 2015 denken over de positie van man en vrouw en hoe daarover gedacht werd ten tijde van het ontstaan van het huwelijksformulier nogal verschilt. De punten die @Mara aanhaalde (m.b.t. AOW, naamgeving etc), wat wij eigenlijk wel best vinden, getuigen hier ook van. Het is nog niet zo lang geleden dat een getrouwde vrouw überhaupt niet tekenbevoegd was. Is dat dan bijbels? Nu vinden we het heel normaal dat er samen getekend moet worden. Dit geld eveneens voor b.v. studiekeuze. Want wie zal anno 2015 zijn dochters primair op (laten) leiden om een goede huisvrouw ener man te worden? Welke reformatorische school geeft dat mee als een prioriteit bij de studievoorlichtingsbijeenkomsten? Dat ook wij veranderd zijn onder invloed van het moderne denken is evident, de vraag is of dat - v.w.b.t. dit onderwerp - niet heeft geleid tot een concretisering in de maatschappij die meer recht doet aan de bijbelse visie op de gelijkwaardigheid van man en vrouw.
Ds. Lohuis gaat uit van de m.i. Bijbelse stelling dat kinderen een zegen van God zijn. Dat zal iedereen met hem eens zijn, maar niet iedereen trekt daar de consequenties uit die ds. Lohuis trekt voor wat betreft gezinsplanning. Al eerder hebben we daarover gediscussieerd, dat hoeft hier op zichzelf niet overgedaan te worden. Wel denk ik dat zijn visie op dit onderwerp in de praktijk door steeds minder mensen gedeeld wordt, al is het naar mijn mening wel Bijbels.Zita schreef:Stukje uit het interview met ds Lohuis in de Terdege van vandaag:Ik ben het behoorlijk oneens met deze predikant.Ik begrijp best dat een vrouw, als ze net getrouwd is, niet zeven dagen thuis kan zitten. En natuurlijk weet ik ook dat een extra centje in deze dure tijd zeer welkom is. Maar als een vrouw een baan ziet als zelfontplooiing, komt haar gezin kennelijk niet op de eerste plaats. Zeker als er kinderen mogen komen, komt het mij voor dat de moeder gezin en werk niet kan combineren. Mocht ze toch tijd over hebben, dan wijs ik nog wel eens op het vele werk dat vrouwen binnen de kerkelijke gemeente kunnen doen.
- Waar baseert hij deze stellingname op? Traditie of Bijbel?
- Waarom mag een vrouw haar baan niet zien als zelfontplooiing? Het is toch gewoon een feit dat je je in een baan ontplooit?
- Waarom kun je het gezin niet op de eerste plaats stellen en toch jezelf ontplooien?
- Waarom is het wel kwalijk als de vrouw van huis is voor werk, maar niet kwalijk als de vrouw van huis is voor taken in de gemeente? De kinderen hebben dan toch op dat moment niet de toewijding van moeder?
Even een situatie, je werkt twee dagen in de week, tijdens de vakantie gaan de kinderen naar een van de ouders.zita schreef:
Ik ben het behoorlijk oneens met deze predikant.
- Waar baseert hij deze stellingname op? Traditie of Bijbel?
- Waarom mag een vrouw haar baan niet zien als zelfontplooiing? Het is toch gewoon een feit dat je je in een baan ontplooit?
- Waarom kun je het gezin niet op de eerste plaats stellen en toch jezelf ontplooien?
- Waarom is het wel kwalijk als de vrouw van huis is voor werk, maar niet kwalijk als de vrouw van huis is voor taken in de gemeente? De kinderen hebben dan toch op dat moment niet de toewijding van moeder?
mara schreef:
Misschien is Spreuken 31 van toepassing?
Wie zal een deugdelijke huisvrouw vinden?
Want haar waardij is verre boven de robijnen.
Het hart haars heren vertrouwt op haar, zodat hem geen goed zal ontbreken.
Zij doet hem goed en geen kwaad, al de dagen haars levens.
Zij zoekt wol en vlas, en werkt met lust harer handen.
Zij is als de schepen eens koopmans; zij doet haar brood van verre komen.
En zij staat op, als het nog nacht is, en geeft haar huis spijze, en haar dienstmaagden het bescheiden deel.
Geld dat voor de man niet evenzeer dan? Of mag hij wel gewoon aan "zelfontplooiing" blijven doen en het "gezin" op de tweede plaats zetten?eilander schreef:[.....Als getrouwde vrouw die kinderen mag krijgen, komt niet zelfontplooiing op de eerste plaats, maar het gezin.
De formulering van ds. Lohuis is daar een beetje ongelukkig: het lijkt er nu op alsof hij zegt: "Zolang je het maar niet ziet als zelfontplooiing, is het goed". Ik weet zeker dat hij dat niet bedoelt.