Het gaat mij dan ook niet om alle posts uit dit topic.Curatorium schreef:Het gaat hier niet om kand Heijkamp, maar vooral over de procedure/het systeem van het beroepingswerk als ik het zo lees.
Beroepingswerk discussie
Re: Beroepingswerk discussie
Goed gelezen, Jongere! Gelukkig dat er nog personen zijn die dit wèl doorhebben en niet zo zot kritisch er op reageren. Jarenlang heb ik als kerkenraadslid in een GG-gemeente genoeg gezien en meegemaakt om hier zo op te kunnen reageren. Dan was de echte Luther heel wat minder boud in zijn prediking, enz. Lees zijn dagboek er maar eens op na. Steeds weer zo zuiver-positief komt hij daarin naar voren met de beloften des Evangelies. Van alle tijden is het zo geweest dat kandidaten nu eenmaal (daarvoor zijn ze kandidaat gesteld) een beroep MOETEN aannemen. Anders hadden ze zich niet beroepbaar verklaard, in welk kerkverband dan ook. En de adviezen die destijds de toen al oude ds. W. Hage gaf (ik heb het zelf uit zijn mond gehoord) waren welgemeend. Als kandidaten hem als ervaren predikant om advies vroegen, wat menig keer is gebeurd, omdat ze er voor zichzelf niet uitkwamen, dan antwoorrdde hij heel zakelijk en nuchter: 'Neem dan het beroep aan naar een gemeente waarvan je weet dat je er makkelijk hebt kunnen preken en waarmee je enige verbintenis voelt. Maar, beste jongen...wacht niet te lang, want dan wordt het al maar moeilijker voor je...' Ik heb ds. hage vele jaren meegemaakt en goed gekend. Nu zal luther zeggen: 'Dat is niet het einde van alle tegenspraak' Dat is zo, maar het was een man, die de praktijk kende van het geestelijke leven en ook van het beroepingswerk. Liefst 12 gemeenten heeft hij gediend, evenals Vader Brakel eeuwen geleden .
Ik vermoed dat deze post aan mijn adres gericht is... Waar ik een beetje moeite heb t.a.v. jouw reacties, is de overspannen en gehaaste indruk die je maakt. Eerder postte je: Te hopen dat hij snel een beroep aanneemt, want dat geeft rust in de gemeenten. Sorry, maar waar gaat dit over? Waarom zou er onrust zijn? In vrijwel alle andere kerkverbanden neemt een kandidaat pas na een week of drie een beroep aan; die periode is nog niet om. En daarbij komt: hij heeft zes weken de tijd. Het is me nogal geen beslissing om 46 bedankbrieven te moeten doen uitgaan. Lijkt me een hele verantwoordelijkheid. Dat iemand daar de tijd voor neemt, is toch niet zo gek?claus schreef:Goed gelezen, Jongere! Gelukkig dat er nog personen zijn die dit wèl doorhebben en niet zo zot kritisch er op reageren. Jarenlang heb ik als kerkenraadslid in een GG-gemeente genoeg gezien en meegemaakt om hier zo op te kunnen reageren. Dan was de echte Luther heel wat minder boud in zijn prediking, enz. Lees zijn dagboek er maar eens op na. Steeds weer zo zuiver-positief komt hij daarin naar voren met de beloften des Evangelies.
Natuurlijk. En dat gaat ook echt wel gebeuren hoor, maar een week meer of minder maakt toch niet uit?claus schreef:Van alle tijden is het zo geweest dat kandidaten nu eenmaal (daarvoor zijn ze kandidaat gesteld) een beroep MOETEN aannemen. Anders hadden ze zich niet beroepbaar verklaard, in welk kerkverband dan ook.
Ik heb nergens gezegd dat ds. Hage zijn adviezen niet zou menen; ik zou het met zo'n advies echter niet durven wagen. En Mozes ook niet, denk ik: "Indien Uw aangezicht niet met ons medegaat, doe ons vanhier niet optrekken."claus schreef:En de adviezen die destijds de toen al oude ds. W. Hage gaf (ik heb het zelf uit zijn mond gehoord) waren welgemeend. Als kandidaten hem als ervaren predikant om advies vroegen, wat menig keer is gebeurd, omdat ze er voor zichzelf niet uitkwamen, dan antwoordde hij heel zakelijk en nuchter: 'Neem dan het beroep aan naar een gemeente waarvan je weet dat je er makkelijk hebt kunnen preken en waarmee je enige verbintenis voelt. Maar, beste jongen...wacht niet te lang, want dan wordt het al maar moeilijker voor je...'
Hij diende 10 gemeenten.claus schreef:Ik heb ds. Hage vele jaren meegemaakt en goed gekend. Nu zal luther zeggen: 'Dat is niet het einde van alle tegenspraak' Dat is zo, maar het was een man, die de praktijk kende van het geestelijke leven en ook van het beroepingswerk. Liefst 12 gemeenten heeft hij gediend, evenals Vader Brakel eeuwen geleden .
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
-
De preekbeurten van GG studenten worden door ds. Moerkerken geregeld, toch? Mogen kandidaten wel zelf bepalen waar zij preken?
Voorheen deed ds. L. Blok dat. Nu krijgen de studenten een lijst met gemeenten waarin ze geacht worden een of meerdere keren voor te gaan. Volgens mij mag het afspreken door de student zelf gebeuren.Curatorium schreef:De preekbeurten van GG studenten worden door ds. Moerkerken geregeld, toch? Mogen kandidaten wel zelf bepalen waar zij preken?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Vacante gemeenten dan, denk ik?Luther schreef:Voorheen deed ds. L. Blok dat. Nu krijgen de studenten een lijst met gemeenten waarin ze geacht worden een of meerdere keren voor te gaan. Volgens mij mag het afspreken door de student zelf gebeuren.Curatorium schreef:De preekbeurten van GG studenten worden door ds. Moerkerken geregeld, toch? Mogen kandidaten wel zelf bepalen waar zij preken?
Vorige week maakte het 'alleen feitelijke info'-topic over beroepingswerk melding van een beroep door HHK Waarder op ds. N.A. Donselaar uit Zuilichem. Vandaag een bericht over beroep door HHK Waarder op ds. W. Pieters uit Garderen. Was er sprake van een miscommunicatie of kan een beroep ingetrokken worden?
Nee, iemand riep iets op hervormdcontact.nl en vervolgens nemen de kuddedieren het klakkeloos over. Tot op dit forum en in het RD toe.freek schreef:Vorige week maakte het 'alleen feitelijke info'-topic over beroepingswerk melding van een beroep door HHK Waarder op ds. N.A. Donselaar uit Zuilichem. Vandaag een bericht over beroep door HHK Waarder op ds. W. Pieters uit Garderen. Was er sprake van een miscommunicatie of kan een beroep ingetrokken worden?
Ik las zojuist dat ds Roos beroepen is in Rhenen, ik hoop voor de student dat de ds het niet hoeft aan te nemen, want dan moet hij weer terug verhuizen naar rhenen. Zulke dingen zijn wel lastig eigenlijk.
Voor de gemeente hoop je dat de ds het aan mag nemen, voor de student weer niet, en er blijft weer een grote gemeente achter.
Wat moeten we toch meer en meer leren geestelijk denken.
Voor de gemeente hoop je dat de ds het aan mag nemen, voor de student weer niet, en er blijft weer een grote gemeente achter.
Wat moeten we toch meer en meer leren geestelijk denken.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Van Rhenen naar Barneveld is maar een klein stukje.
wie is de student en wat is er met hem dan?
mogen gergeminned studenten niet doordeweeks naar de pastorie-opleiding heen en weer reizen dan?
hier is het in het verleden wel eens voorgekomen dat een student van Amerika naar ontario, Canada moest verhuizen (of andersom, weet ik niet precies) omdat de docent een beroep had aangenomen. tegenwoordig kan dat makkelijk opgelost worden met videoconferenties etc. maar daar zal de NRC opleiding (of nouja opleiding, het is vooral boeken lezen die overhoord worden) wel niet aan beginnen. en dat zal de gergeminned ook niet doen denk ik. maar rhenen
barneveld is toch niet zo ver?
hier is het in het verleden wel eens voorgekomen dat een student van Amerika naar ontario, Canada moest verhuizen (of andersom, weet ik niet precies) omdat de docent een beroep had aangenomen. tegenwoordig kan dat makkelijk opgelost worden met videoconferenties etc. maar daar zal de NRC opleiding (of nouja opleiding, het is vooral boeken lezen die overhoord worden) wel niet aan beginnen. en dat zal de gergeminned ook niet doen denk ik. maar rhenen

"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
ze moeten toch zondags onder de preken van de docent zitten?
DDD schreef:Van Rhenen naar Barneveld is maar een klein stukje.

Vier en een half uur lopen, en dat noem jij een klein stukje?

~~Soli Deo Gloria~~
Er is nog zeker plaats voor een auto erbij, dat weet ik zeker. Dus hij hoeft dat eind echt niet te lopen. Er is een complete parkeerdienst beschikbaar, zelfs.