Ik bedoelde het sceptisch. God laat Zich natuurlijk niet gebruiken.DDD schreef: ↑Gisteren, 23:44 Waarom niet? Dat een deel zijn eigen plan kiest, is al duidelijk. Er zal vast een kerkscheuring komen. Het gaat er vooral om: hoeveel mensen gaan daarin mee.
En Rijnsburg kan net zo goed zeggen dat het ongepast is om zo'n bidstond te houden precies het weekeinde vóór het verzenden van deze brief, toch?
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Van mij mogen ze alles pretenderen. De feiten zijn dat ze die voortzetting niet zijn. Er is namelijk een CGK, dus die hoeft niet voortgezet te worden.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:46Zeg nou maar gewoon dat je het niet kan hebben dat zij de pretentie hebben om de CGK voort te zetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:27Probeer zelf eens antwoord te geven op de vraag waarom die locaties overeenkomen...huisman schreef: ↑Gisteren, 17:40 Als locaties nu ook al een probleem gaan vormen. We hebben de eerste keer vergaderd in Rijnsburg. Is de laatste GS ook gestart mocht dat ook niet? Daarna tweemaal in Veenendaal Pniël een convent gehouden. Was ook de locatie van het landelijke convent mocht dat ook niet? Nu in Nunspeet waar ook de laatste GS vergaderde. Ja beste broeders dat komt vanwege onze gedeelde geschiedenis dat we op locaties zitten waar de hele CGK haar herinneringen aan heeft.
Als alle 181 gemeenten gehoorzaam waren gebleven aan Schrift, belijdenis, kerkorde en de daarop gegronde synodale besluiten of naar vermaan gehoorzaam waren geworden konden we met alle 181 gemeenten bij elkaar komen voor een bid en dankstond.
Op elke locatie. Gehoorzaamheid is zo’n belangrijke deugd in Gods Woord. Dat raakt de kern van het ware geloof. Door het geloof….gehoorzaam geweest.
Is dat toevallig?
Is dat gekozen en bewust?
Is dat ...?
Net als de PKN ging procederen tegen de naam Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk en hervormde gemeenten in hersteld verband.
Tot nu toe is er in een groot aantal situaties gehandeld binnen wat er was aan tools. Dat de GS daar in maart eigenmachtig een claim over bekering met tijdsdruk aan toegevoegd heeft en dat de kerken daar niet in zijn mee gegaan, die begrijp ik.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:47Is dat…? Zou ik op de … invullen ‘verklaarbaar’ . Dat is het zeker. Dus geen toeval en geen bewuste keuze om te doubleren. Maar dat weet jezelf ook.MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:27Probeer zelf eens antwoord te geven op de vraag waarom die locaties overeenkomen...huisman schreef: ↑Gisteren, 17:40 Als locaties nu ook al een probleem gaan vormen. We hebben de eerste keer vergaderd in Rijnsburg. Is de laatste GS ook gestart mocht dat ook niet? Daarna tweemaal in Veenendaal Pniël een convent gehouden. Was ook de locatie van het landelijke convent mocht dat ook niet? Nu in Nunspeet waar ook de laatste GS vergaderde. Ja beste broeders dat komt vanwege onze gedeelde geschiedenis dat we op locaties zitten waar de hele CGK haar herinneringen aan heeft.
Als alle 181 gemeenten gehoorzaam waren gebleven aan Schrift, belijdenis, kerkorde en de daarop gegronde synodale besluiten of naar vermaan gehoorzaam waren geworden konden we met alle 181 gemeenten bij elkaar komen voor een bid en dankstond.
Op elke locatie. Gehoorzaamheid is zo’n belangrijke deugd in Gods Woord. Dat raakt de kern van het ware geloof. Door het geloof….gehoorzaam geweest.
Is dat toevallig?
Is dat ...?
Jammer dan mijn laatste alinea een gepasseerd station in jouw gedachten lijkt te zijn. Daar ligt toch echt de oorzaak en de oplossing van de crisis.
Wanneer er landelijk synodaal ruimte komt voor een gedogen omdat er wordt erkend dat er twee lezingen naast elkaar bestaan in de kerken en de kerken zich daar aan conformeren, is het voor jou ook niet oké - ondanks dat ze dan gehoorzaam zijn. Je bedoelt denk ik te zeggen dat het dan jouw invulling van gehoorzaamheid moet zijn, toch?
Prijs jezelf gelukkig lid van de juridische voorzetting van de echte CGK te zijn.MidMid schreef: ↑Vandaag, 00:17Van mij mogen ze alles pretenderen. De feiten zijn dat ze die voortzetting niet zijn. Er is namelijk een CGK, dus die hoeft niet voortgezet te worden.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:46Zeg nou maar gewoon dat je het niet kan hebben dat zij de pretentie hebben om de CGK voort te zetten.MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:27Probeer zelf eens antwoord te geven op de vraag waarom die locaties overeenkomen...huisman schreef: ↑Gisteren, 17:40 Als locaties nu ook al een probleem gaan vormen. We hebben de eerste keer vergaderd in Rijnsburg. Is de laatste GS ook gestart mocht dat ook niet? Daarna tweemaal in Veenendaal Pniël een convent gehouden. Was ook de locatie van het landelijke convent mocht dat ook niet? Nu in Nunspeet waar ook de laatste GS vergaderde. Ja beste broeders dat komt vanwege onze gedeelde geschiedenis dat we op locaties zitten waar de hele CGK haar herinneringen aan heeft.
Is dat toevallig?
Is dat ...?
Net als de PKN ging procederen tegen de naam Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk en hervormde gemeenten in hersteld verband.
Mijn geluk zit in het gelovig wandelen in de Gods geboden. Om die te doen uit dankbaarheid. En 'juridische' voorzetting is voor mij echt van veel minder belang.
BSH schreef: ↑Vandaag, 06:48Prijs jezelf gelukkig lid van de juridische voorzetting van de echte CGK te zijn.MidMid schreef: ↑Vandaag, 00:17Van mij mogen ze alles pretenderen. De feiten zijn dat ze die voortzetting niet zijn. Er is namelijk een CGK, dus die hoeft niet voortgezet te worden.Refojongere schreef: ↑Gisteren, 23:46Zeg nou maar gewoon dat je het niet kan hebben dat zij de pretentie hebben om de CGK voort te zetten.
Mijn geluk zit in het gelovig wandelen in de Gods geboden. Om die te doen uit dankbaarheid. En 'juridische' voorzetting is voor mij echt van veel minder belang.
Twee mensen gingen op in den tempel om te bidden, de een was een Farizeër, en de ander een tollenaar. De Farizeër, staande, bad dit bij zichzelven: O God! ik dank U, dat ik niet ben gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers; of ook gelijk deze tollenaar. Ik vast tweemaal per week; ik geef tienden van alles, wat ik bezit. En de tollenaar, van verre staande, wilde ook zelfs de ogen niet opheffen naar den hemel, maar sloeg op zijn borst, zeggende: O God! wees mij zondaar genadig! Ik zeg ulieden: Deze ging af gerechtvaardigd in zijn huis, meer dan die; want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden.
En dan is de andere partij altijd de farizeeer. Hoe geloofwaardig is dat?
Wie de schoen past…
Volgens mij is de tekst duidelijk genoeg over het gedrag dat een farizeeër of een tollenaar typeert.
Ps. De farizeeër had gelijk. En het toch nog niet begrepen…
Laatst gewijzigd door rhadders op 11 feb 2026, 08:10, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Groepscirkel
Ik vind het niet verstandig om op deze manier Bijbelteksten op de persoon in te zetten.
Het grote probleem - eufemistisch gesproken - is het ingaan tegen Gods Woord wat betreft omgang met homoseksualiteit en/of vrouwen in het regeerambt. Allerlei neveneffecten hebben betrekking op ongehoorzaamheid, zondigen tegen de liefde, aanstoot geven, enzovoorts. Weloverwogen voortgaan op dergelijke routes veroorzaakt verwijdering, scheuring, pijn en leed. Wie dit weloverwogen doet en dan bid zónder schuldbelijdenis en bekering, heeft Gods Woord niet aan zijn kant.
Het grote probleem - eufemistisch gesproken - is het ingaan tegen Gods Woord wat betreft omgang met homoseksualiteit en/of vrouwen in het regeerambt. Allerlei neveneffecten hebben betrekking op ongehoorzaamheid, zondigen tegen de liefde, aanstoot geven, enzovoorts. Weloverwogen voortgaan op dergelijke routes veroorzaakt verwijdering, scheuring, pijn en leed. Wie dit weloverwogen doet en dan bid zónder schuldbelijdenis en bekering, heeft Gods Woord niet aan zijn kant.
Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:10 Ik vind het niet verstandig om op deze manier Bijbelteksten op de persoon in te zetten.
Je bedoeld zoals die tollenaar, die was ‘gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers’?
Als de bijbeltekst ‘op de persoon’ is, dan is dat misschien wel omdat de tekst tot je spreekt.
-
Groepscirkel
Je weet prima wat ik bedoel. Ja, Gods Woord - ook deze teksten - spreekt ook tot mij, heel persoonlijk. Persoonlijk is iets anders dan wat ik nu 'op de persoon' noem. Ik reageer omdat je deze teksten mijns inziens op een onverstandige manier inzet tegen BSH.rhadders schreef: ↑Vandaag, 08:14Je bedoeld zoals die tollenaar, die was ‘gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers’?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:10 Ik vind het niet verstandig om op deze manier Bijbelteksten op de persoon in te zetten.
Als de bijbeltekst ‘op de persoon’ is, dan is dat misschien wel omdat de tekst tot je spreekt.
In het laatste heb je gelijk maar ik ga uit van de besluiten die in de CGK voor vast en bondig zijn te houden. Ik ga niet uit van besluiten die een volgende GS misschien ooit gaat nemen. Nog afgezien van het feite dat de volgende GS niet meer de 181 CGK gemeenten kan vertegenwoordigen.MidMid schreef: ↑Vandaag, 00:21Tot nu toe is er in een groot aantal situaties gehandeld binnen wat er was aan tools. Dat de GS daar in maart eigenmachtig een claim over bekering met tijdsdruk aan toegevoegd heeft en dat de kerken daar niet in zijn mee gegaan, die begrijp ik.huisman schreef: ↑Gisteren, 23:47Is dat…? Zou ik op de … invullen ‘verklaarbaar’ . Dat is het zeker. Dus geen toeval en geen bewuste keuze om te doubleren. Maar dat weet jezelf ook.MidMid schreef: ↑Gisteren, 23:27Probeer zelf eens antwoord te geven op de vraag waarom die locaties overeenkomen...huisman schreef: ↑Gisteren, 17:40 Als locaties nu ook al een probleem gaan vormen. We hebben de eerste keer vergaderd in Rijnsburg. Is de laatste GS ook gestart mocht dat ook niet? Daarna tweemaal in Veenendaal Pniël een convent gehouden. Was ook de locatie van het landelijke convent mocht dat ook niet? Nu in Nunspeet waar ook de laatste GS vergaderde. Ja beste broeders dat komt vanwege onze gedeelde geschiedenis dat we op locaties zitten waar de hele CGK haar herinneringen aan heeft.
Is dat toevallig?
Is dat ...?
Jammer dan mijn laatste alinea een gepasseerd station in jouw gedachten lijkt te zijn. Daar ligt toch echt de oorzaak en de oplossing van de crisis.
Wanneer er landelijk synodaal ruimte komt voor een gedogen omdat er wordt erkend dat er twee lezingen naast elkaar bestaan in de kerken en de kerken zich daar aan conformeren, is het voor jou ook niet oké - ondanks dat ze dan gehoorzaam zijn. Je bedoelt denk ik te zeggen dat het dan jouw invulling van gehoorzaamheid moet zijn, toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ik zet helemaal niets in tégen wie dan ook.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:35Je weet prima wat ik bedoel. Ja, Gods Woord - ook deze teksten - spreekt ook tot mij, heel persoonlijk. Persoonlijk is iets anders dan wat ik nu 'op de persoon' noem. Ik reageer omdat je deze teksten mijns inziens op een onverstandige manier inzet tegen BSH.rhadders schreef: ↑Vandaag, 08:14Je bedoeld zoals die tollenaar, die was ‘gelijk de andere mensen, rovers, onrechtvaardigen, overspelers’?Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:10 Ik vind het niet verstandig om op deze manier Bijbelteksten op de persoon in te zetten.
Ik zie een opvallende gelijkenis in denken en zelfs woordgebruik met deze tekst. En ja, dat kan schuren - zo is de tekst immers ook bedoeld.
Het laat een ieder van ons zijn eigen hart onderzoeken en bedenken: ben ik misschien iemand die dankbaar is niet te zijn of te doen zoals anderen?
De weg die God verkiest is niet onduidelijk: ‘want een ieder, die zichzelven verhoogt, zal vernederd worden, en die zichzelven vernedert, zal verhoogd worden’. Het gaat er ten diepste niet om of je het bij het rechte eind hebt (dat had de farizeeër), maar om recht doen; om wat het betekent in de praktijk om je naaste lief te hebben. Dankbaar zijn dat jij niet zo’n zondaar bent als die ander, leidt niet tot liefde.
Ik vind dat best ingewikkeld rhadders.
Deze gelijkenis kan door iedereen ingevuld worden naar eigen gevoelen.
Ik heb ook wel eens gedacht de tollenaar te zijn aan het begin van een preek over dit gedeelte. Maar ging wel als de Farizeeër naar huis.
En ik lijk nog altijd meer op de Farizeeër dan op de tollenaar. En zelfs daar word ik nog hoogmoedig van.
Zou deze gelijkenis vooral niet bedoeld zijn om in ons eigen hart te kijken? Zonder daarbij te bedenken welke positie de ander heeft?
En wat je laatste alinea betreft...is 'je naaste liefhebben als jezelf' meegaan met de ander een tegenstelling van 'het bij het rechte eind hebben'?
Is het alleen 'liefde'? Of moet je niet juist liefde én waarheid bij elkaar houden.
Genade zónder waarheid leidt vaak tot relativisme en aanpassing.
Waarheid zónder genade leidt vaak tot hardheid en oordeel.
God openbaart Zich ook in genade en waarheid. 1 Joh1: 14
Het is niet los verkrijgbaar.
(Overigens is je naaste liefhebben ook niet los verkrijgbaar van God liefhebben boven alles)
Deze gelijkenis kan door iedereen ingevuld worden naar eigen gevoelen.
Ik heb ook wel eens gedacht de tollenaar te zijn aan het begin van een preek over dit gedeelte. Maar ging wel als de Farizeeër naar huis.
En ik lijk nog altijd meer op de Farizeeër dan op de tollenaar. En zelfs daar word ik nog hoogmoedig van.
Zou deze gelijkenis vooral niet bedoeld zijn om in ons eigen hart te kijken? Zonder daarbij te bedenken welke positie de ander heeft?
En wat je laatste alinea betreft...is 'je naaste liefhebben als jezelf' meegaan met de ander een tegenstelling van 'het bij het rechte eind hebben'?
Is het alleen 'liefde'? Of moet je niet juist liefde én waarheid bij elkaar houden.
Genade zónder waarheid leidt vaak tot relativisme en aanpassing.
Waarheid zónder genade leidt vaak tot hardheid en oordeel.
God openbaart Zich ook in genade en waarheid. 1 Joh1: 14
Het is niet los verkrijgbaar.
(Overigens is je naaste liefhebben ook niet los verkrijgbaar van God liefhebben boven alles)
Voor de miljoen miljardste keer, of vrouwen in het regeerambt ingaat tegen Gods Woord heeft de CGK nooit uitgesproken.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:10 Ik vind het niet verstandig om op deze manier Bijbelteksten op de persoon in te zetten.
Het grote probleem is eerder dat een persoonlijke lezing, standpunt absoluut gemaakt wordt. Kwalijk vind ik dat hier vervolgens bij gesteld wordt het gelijk van Gods Woord aan je kant te hebben.
Tot een oplossing komen, begint met eerlijk en zuiver blijven spreken.
-
Refojongere
De synode sprak uit dat de visie van de meerderheid van de deputaten -in tegenstelling tot die van de minderheid- "een deugdelijke en overtuigende onderbouwing is van het standpunt dat in de CGK steeds als het schriftuurlijke heeft gegolden". Uit het geheel van de Heilige Schrift is het volgens de synode duidelijk dat "het gezaghebbend leidinggeven aan de gemeente aan de man en niet aan de vrouw toekomt".MidMid schreef: ↑Vandaag, 10:52Voor de miljoen miljardste keer, of vrouwen in het regeerambt ingaat tegen Gods Woord heeft de CGK nooit uitgesproken.Groepscirkel schreef: ↑Vandaag, 08:10 Ik vind het niet verstandig om op deze manier Bijbelteksten op de persoon in te zetten.
Het grote probleem is eerder dat een persoonlijke lezing, standpunt absoluut gemaakt wordt. Kwalijk vind ik dat hier vervolgens bij gesteld wordt het gelijk van Gods Woord aan je kant te hebben.
Tot een oplossing komen, begint met eerlijk en zuiver blijven spreken.
Hoe duidelijk wil je het hebben?? Uiteraard is de keerzijde dat vrouwen volgens de Schrift niet een regeerambt mogen bekleden. Dan ben je echt haren aan het kloven als je het niet onbijbels noemt.
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 959006a317