Maatregelen kerk ivm coronavirus

Adje

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door Adje »

Bogerman schreef:Ik wil niet meer thuis zitten. Dan is de zondag geen zondag meer. Dan neem ik het niet meer in me op. Voor de kinderen is het ook beter. Geestelijk staan we al bijna twee jaar op rantsoen. Ik geloof niet dat de bedoeling is.
Als ik je goed begrijp moeten mensen die tot de risicogroep behoren maar thuis de kerkdiensten volgen zodat Bogerman met zijn gezin in ieder geval weer naar de kerk kan! Komt niet zo meevoelend over. Als ik in een apart zaaltje moet gaan zitten om een kerkdienst te kunnen volgen kijk ik liever thuis via de livestream mee.

Gelukkig hebben wij een verstandige kerkenraad die rekening kan en wil houden met mensen die tot de risicogroep behoren én er ook mee rekent dat er een pandemie gaande is.
Laatst gewijzigd door Adje op 08 nov 2021, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

dat missen de anderen, die je nu helemaal uitsluit, omdat zij voorzichtig wilen zijn, ook
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
ejvl

Bericht door ejvl »

Bogerman schreef: Dan hebben mensen zich niet gehouden aan de basisregels: bij klachten thuisblijven!!
Je kunt ook besmet zijn zonder klachten, die kans is bij gevaccineerden vrij groot omdat die vaak geen, of veel minder, klachten hebben.
Thuiskerken is niet verschrikkelijk. Ja, het is veel minder fijn dan in een kerkgebouw zitten maar het is niet verschrikkelijk. Het levende Woord komt ook door de huiskamers tot ons en zolang het Woord vrij tot ons mag komen, is het niet verschrikkelijk, hooguit vervelend of minder fijn.
Verschrikkelijk is zoals het in Noord Korea gaat bijvoorbeeld.
Geestelijk staan we ook niet op rantsoen. Hetzelfde Woord is ook thuis te horen, de inhoud verschilt niet als het goed is. Het is best mogelijk dat er minder geestelijke verbondenheid is met de gemeente maar dat zou niets te maken moeten hebben met "rantsoen". Daarvan kun je pas spreken als het Woord niet tot ons komt.
Bogerman schreef:
Geytenbeekje schreef:Hoe bedoel je "geestelijk rantsoen?"
Kan je thuis niet goed concentreren?
Nee zeker niet! En je mist het opgaan naar Gods huis, het samen zingen, samen naar de prediking luisteren. Thuis komt het niet binnen, daar word je heel erg afgeleid, en je mist alles wat bij een kerkdienst hoort.
Je kunt toch prima met een paar gezinnen afspreken in een grote ruimte of grote woonkamer? Dan zijn er veel minder afleidingen bijvoorbeeld.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bogerman schreef:
Geytenbeekje schreef:Hoe bedoel je "geestelijk rantsoen?"
Kan je thuis niet goed concentreren?
Nee zeker niet! En je mist het opgaan naar Gods huis, het samen zingen, samen naar de prediking luisteren. Thuis komt het niet binnen, daar word je heel erg afgeleid, en je mist alles wat bij een kerkdienst hoort.
Dat is dat wel persoonlijk. Ik kan me thuis beter concentreren als in de kerk. Uiteraard ben ik liever in de kerk, maar thuis kunnen we als gezin goed luisteren.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

De duivel wil maar 1 ding: dat we thuisblijven, dat we allemaal bang zijn, enz. Er wordt een vergelijking gemaakt met China en Noord-Korea, juist die mensen gaan naar hun kerk, hoe groot de dreiging ook is!
Het Woord komt via de kerktelefoon veel minder tot me dan als ik in de kerk zit. Daardoor zit je op rantsoen, dat bedoelde ik. En ik ontken het virus niet en ook niet dat het voor sommige mensen heel gevaarlijk is of dat ze er heel ziek van worden, maar dat is ook Gods voorzienigheid. Maar de halve gemeente dwingen om thuis te blijven kan nooit goed wezen.
Adje

Bericht door Adje »

Bogerman schreef: Dan hebben mensen zich niet gehouden aan de basisregels: bij klachten thuisblijven!!
Zo simpel ligt het niet! Sommige mensen zijn besmet met corona en hebben geen klachten, kunnen echter wel andere mensen besmetten. Als ik de GGD goed heb begrepen kan je twee dagen vóór je zelf klachten hebt mensen om je heen al besmetten met corona. Die anderhalve meter afstand van elkaar houden is en blijft dus belangrijk.
Mara

Bericht door Mara »

Adje schreef:
Zo simpel ligt het niet! Sommige mensen zijn besmet met corona en hebben geen klachten, kunnen echter wel andere mensen besmetten. Als ik de GGD goed heb begrepen kan je twee dagen vóór je zelf klachten hebt mensen om je heen al besmetten met corona. Die anderhalve meter afstand van elkaar houden is en blijft dus belangrijk.
In mijn familie is een heel gezin positief getest, vader en 2 dochters zijn heel erg ziek en liggen op bed. De andere kinderen en moeder hebben echt nergens last van. Nog geen kuchje of streepje koorts.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:De duivel wil maar 1 ding: dat we thuisblijven, dat we allemaal bang zijn, enz. Er wordt een vergelijking gemaakt met China en Noord-Korea, juist die mensen gaan naar hun kerk, hoe groot de dreiging ook is!
Het Woord komt via de kerktelefoon veel minder tot me dan als ik in de kerk zit. Daardoor zit je op rantsoen, dat bedoelde ik. En ik ontken het virus niet en ook niet dat het voor sommige mensen heel gevaarlijk is of dat ze er heel ziek van worden, maar dat is ook Gods voorzienigheid. Maar de halve gemeente dwingen om thuis te blijven kan nooit goed wezen.
Volgens mij ben je al weer best een poos in de kerk geweest toch? Ik denk dat kerktelefoon, zonder beeld dus, idd minder binnenkomt. Maar je maakt de Heere wel wat krachteloos als je dit soort dingen over de middelen zegt. Hij is aan tijd/plaats noch middel gebonden.

Natuurlijk missen we zaken als we thuis zijn en willen we liever anders, maar de Heere werkt nog steeds door.
Bogerman

Bericht door Bogerman »

Adje schreef:
De anderhalve meter is afgeschaft. Daarom kunnen we gelukkig weer twee keer per zondag naar Gods Huis! Ik snap niet dat daar zo makkelijk over gedaan wordt, zo van, nou dan blijven we toch weer thuis. Je moet thuis blijven bij klachten en goed ventileren in de kerk, maar niet weer gaan afschalen, als je mensen echt geestelijk af wil laten haken moet je dat doen.
ejvl

Bericht door ejvl »

Bogerman schreef:De duivel wil maar 1 ding: dat we thuisblijven, dat we allemaal bang zijn, enz. Er wordt een vergelijking gemaakt met China en Noord-Korea, juist die mensen gaan naar hun kerk, hoe groot de dreiging ook is!
De duivel wil dat we het Woord niet horen, niet dat we thuisblijven en toch het Woord horen.
Dan nogmaals, je kunt toch met een paar gezinnen tegelijk luisteren? Dan zijn de afleidingen veel minder bijvoorbeeld.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bogerman schreef:
Adje schreef:
De anderhalve meter is afgeschaft. Daarom kunnen we gelukkig weer twee keer per zondag naar Gods Huis! Ik snap niet dat daar zo makkelijk over gedaan wordt, zo van, nou dan blijven we toch weer thuis. Je moet thuis blijven bij klachten en goed ventileren in de kerk, maar niet weer gaan afschalen, als je mensen echt geestelijk af wil laten haken moet je dat doen.
Laten we toch wat meer op onze Heere vertrouwen. Hij geeft de middelen nog, we kunnen nog naar kerk en we hebben daarnaast een hele grote eigen verantwoordelijkheid om niet af te haken. In welke omstandigheid dan ook.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Sinds gisteren is er weer afgeschaald, 1,5m nu strikter gehandhaaft (terwijl dat eerder ook wel gold voor een groot gedeelte) Ik ben het er mee eens hoe moeilijk dat ook is. @Bogerman, bij ons is er sinds Corona ondanks alle beperkingen op kerkelijk terrein voor verschillenden een geestelijke opleving geweest. Ik zou niet te snel dit soort conclusies trekken.
Bruna

Bericht door Bruna »

newton schreef:
Bogerman schreef:
Bertiel schreef:
Bogerman schreef:Ik wil niet meer thuis zitten. Dan is de zondag geen zondag meer. Dan neem ik het niet meer in me op. Voor de kinderen is het ook beter. Geestelijk staan we al bijna twee jaar op rantsoen. Ik geloof niet dat de bedoeling is.
ikke ikke ikke wil niet en daarom moet de rest het maar uitzoeken
Nee, iedereen zou zo moeten denken. Dat thuiskerken is verschrikkelijk. We moeten niet zo angstig zijn, ons leven is in Gods hand!
Het gaat hier niet om jou. Het gaat om je naasten in de breedste zin van het woord.
Een volle kerk is op dit moment gewoon echt niet verstandig. In de eigen gemeente duidelijk gezien. Bij 1.5m afstand verschillende keren gebleken dat er een besmet iemand in de kerk zat en van de omzittenden niemand besmet is geraakt. Toen de overheid besloot de 1.5m regel te laten vallen besloot onze kerkenraad de volledige gemeente weer toe te laten met als resultaat dat 1 besmet persoon alles voor, naast en achter hem heeft weten te besmetten. Afstand houden werkt!
Er zijn toch bijna geen besmettingen via reguliere kerkdiensten? Wel avondmaalsdiensten heb ik vernomen. Tenminste dit blijkt niet uit de officiële cijfers. En voor het aantal besmettingen houden we ook de officiële cijfers aan.

Maar kinderen gaan naar school, jv, catechestatie, vrienden. Ze zitten allemaal vlak bij elkaar. Je weet hoe het is met hygiëne op basis en voortgezet onderwijs.
In de kerk worden handen ontsmet, wordt bij uitzondering naar het toilet gegaan. Het zou toch raar zijn dat gezinnen daar niet bij elkaar kunnen zitten?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
newton

Bericht door newton »

Bruna schreef: Er zijn toch bijna geen besmettingen via reguliere kerkdiensten? Wel avondmaalsdiensten heb ik vernomen. Tenminste dit blijkt niet uit de officiële cijfers. En voor het aantal besmettingen houden we ook de officiële cijfers aan.
Dat is meer een wensen dan een dadelijk geloven.
Adje

Bericht door Adje »

Bogerman schreef:De anderhalve meter is afgeschaft.
Behoort sinds vorige gewoon weer tot de basismaatregelen hoor!

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... asisregels
Plaats reactie