Welk boek ben jij nu aan het lezen?

DDD

Re: Welk boek ben jij nu aan het lezen?

Bericht door DDD »

Dat is interessant.

Ik denk inderdaad dat intelligente kinderen vanzelf wel begrijpend leren lezen, en kinderen die niet zo slim zijn, komen daar sowieso niet ver mee. Het is misschien niet goed om alle kinderen daar mee te belasten.
merel

Bericht door merel »

Johann Gottfried Walther schreef: Vandaag, 10:22
merel schreef: Vandaag, 10:20
Anselmus schreef: 08 jan 2026, 18:29
Zita schreef: 08 jan 2026, 17:06 Thea Beckman: Kruistocht in spijkerbroek
Leuk! Al eerder gelezen? Dit boek heb ik vorig jaar gelezen, bizar dat dergelijke kruistochten met kinderen echt gebeurden. Kinderen van moeder aarde en Hasse Simonsdochter ook gelezen van haar. Kinderen van moeder aarde vond ik tegenvallen, de andere twee vond ik goed geschreven. Voor dit jaar staat nog Geef me de ruimte van haar op mijn lijstje samen met boeken van Tonke Dragt en Lewis.
Ik hield als kind helemaal niet van de boeken van Thea Beckman. Ik kwam er niet doorheen. Ik las liever Snuf de hond, Reis door de nacht, Holland onder het Hakenkruis en de (neger)hut van oom Tom. Ook de boeken van Enid Blyton heb ik verslonden.

Mijn kinderen daarentegen hebben geen van bovenstaande boeken gelezen. Door hen worden alle (Nederlandse) boekpresentaties door ChatGPT gemaakt en vol verve voorgedragen en zij lezen geen woord, heel treurig.
Hoe probeer je ze te stimuleren om wel te lezen?
Vertel je zelf enthousiast over boeken die je gelezen hebt?
Tip je ze voor boeken die niet zo dik zijn?

Ik weet dat je al eerder geschreven hebt, dat het geen lezers zijn maar toch.
Ik heb van alles geprobeerd. We hebben jarenlang voorlezen, luisterboeken opgezet, gingen vaak met hen naar de bieb en/of boekenwinkels, op vaste tijden (sinterklaas, verjaardag, vakanties) boeken cadeau gedaan. Soms kreeg ik even hoop omdat ze een paar boeken van een bepaalde schrijver lazen en daarna was het klaar. Een paar kinderen hebben dyslexie en ik begrijp dat het dan meer een worsteling is. We hebben voor hen storytel aangeschaft, zodat ze kunnen luisteren en mee kunnen lezen. Dat schijnt voor de leesvaardigheid van dyslectische kinderen beter te zijn. Dat wordt door hen voor boektoetsen gebruikt. Dan wordt het tempo op de zo hoog mogelijke voorleessnelheid gezet, zodat ze sneller klaar zijn. Blij worden ze nooit van boeken.

Enthousiast vertellen over de boeken die ik mooi vind, heeft geen enkele zin. Ik word onder de 'boomers' geschaard en kom uit het stenen tijdperk ;). Hun docent Nederlands vertelde dolenthousiast over Multatuli en las daaruit voor. Een deel van de pubers viel gewoonweg tijdens het voorlezen in slaap. Ooit heb ik "het hooge nest' van Roxane van Iperen aangeprezen, maar na een korte blik in het boek werd geconcludeerd dat veel te veel letters bevatte.
Laatst gewijzigd door merel op 14 jan 2026, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
parsifal

Bericht door parsifal »

Zita schreef: 08 jan 2026, 17:06 Thea Beckman: Kruistocht in spijkerbroek
Leuk! Al eerder gelezen? Dit boek heb ik vorig jaar gelezen, bizar dat dergelijke kruistochten met kinderen echt gebeurden. Kinderen van moeder aarde en Hasse Simonsdochter ook gelezen van haar. Kinderen van moeder aarde vond ik tegenvallen, de andere twee vond ik goed geschreven. Voor dit jaar staat nog Geef me de ruimte van haar op mijn lijstje samen met boeken van Tonke Dragt en Lewis.
Ik hield als kind helemaal niet van de boeken van Thea Beckman. Ik kwam er niet doorheen. Ik las liever Snuf de hond, Reis door de nacht, Holland onder het Hakenkruis en de (neger)hut van oom Tom. Ook de boeken van Enid Blyton heb ik verslonden.

Mijn kinderen daarentegen hebben geen van bovenstaande boeken gelezen. Door hen worden alle (Nederlandse) boekpresentaties door ChatGPT gemaakt en vol verve voorgedragen en zij lezen geen woord, heel treurig.

goed idee. Onze oudste zit nu in groep 3 en leest zelf weinig. Hij verslindt wel luisterboeken en we lezen redelijk wat voor. Ik hoop dat dat ook wat liefde genereert (of een teken is dat de liefde voor boeken er al is).

Harry Potter heeft veel gedaan om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Ik hoop dat er nog een keer zo'n hype ontstaat en dan ook met boeken waar goed en kwaad nog bestaan en niet cynisme opbouwen. Dus boeken(series) als Lord of the Rings, Narnia, Harry Potter of Brief voor de Koning.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: Vandaag, 10:35 Dat is interessant.

Ik denk inderdaad dat intelligente kinderen vanzelf wel begrijpend leren lezen, en kinderen die niet zo slim zijn, komen daar sowieso niet ver mee. Het is misschien niet goed om alle kinderen daar mee te belasten.
Nee, dat klopt echt niet. De boeken op de lagere school zijn van een erg laag niveau. Dat blijft hangen in de waanzinnige boomhut en dagboek van een muts.

Ik probeerde altijd veel moeite te doen om leuke schrijvers te vinden zodat de kinderen eigen boeken mee naar school konden nemen om te lezen. Een docent van de lagere school keek altijd bij mijn jongste in het laatje naar de schrijvers en de boeken zodat hij die kon adviseren voor zijn eigen kinderen. Hij vroeg zelfs of hij die boeken voor zijn kinderen kon lenen. Dat vond ik een hele rare vraag. Hij lijkt mij ondermeer zijn taak om kinderen te stimuleren tot lezen en daarnaast vraag je niet aan een kind in de klas of je zijn spullen mag leven voor eigen kinderen.
merel

Bericht door merel »

parsifal schreef: Vandaag, 10:39

goed idee. Onze oudste zit nu in groep 3 en leest zelf weinig. Hij verslindt wel luisterboeken en we lezen redelijk wat voor. Ik hoop dat dat ook wat liefde genereert (of een teken is dat de liefde voor boeken er al is).

Harry Potter heeft veel gedaan om kinderen weer aan het lezen te krijgen. Ik hoop dat er nog een keer zo'n hype ontstaat en dan ook met boeken waar goed en kwaad nog bestaan en niet cynisme opbouwen. Dus boeken(series) als Lord of the Rings, Narnia, Harry Potter of Brief voor de Koning.
Allemaal geprobeerd en deze boeken staan stuk voor stuk in de kasten. LOTR vinden ze afgrijselijk saai. Dit geldt ook voor de brief van de koning, Narnia gaat nog, Harry Potter is ook te gedetailleerd en dan kijken ze liever de films.
Plaats reactie