Jeremiah schreef:Vervolgde schreef:Zonnebloem schreef:Vervolgde schreef:Pinksteren.
Het valt mij altijd weer opnieuw op dat, de Heilige Geest uitgestort werd op de feestdag der wet Gods. Als het heilig recht Gods in en om uw ziel brandt en zij dientengevolge is als een droog, dor land, stort de Heilige Geest zich uit.
De heilige wet Gods en de Heilige Geest houden elkaar vast. Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Als de wet Gods wordt geschonden, trekt de Heilige Geest zich terug. Wij beleven geesteloze tijden, persoonlijk en kerkelijk, als over ’t recht des Heeren wordt heengeleefd; als de wet Gods ons geen vurige wet is.
Ds C.B. Holland.
Mooi. Al dacht ik dat de Geest uitgestort werd in dode zondaren. Totaal dood. Zonder zielenroerselen over heilig recht....
Al is het in dit topic mogelijk niet de bedoeling, toch een korte reactie van mijn kant.
Centraal in het door mij geciteerde staat niet de mens en zijn beleving, maar de heiligheid van de wet. Uit bovenstaande reactie proef ik een voorbijgaan aan de wet. En dat is geheel in strijd met Gods woord. Op dit punt is deze predikant heel helder:
Wie Gods heilig recht veracht, kan de dag van de uitstorting van des Heiligen Geestes niet beleven. Buiten de wet om is er voor een mens nooit een Pinksteren. Zonder Pinksteren is er niet de Geest die ons Christus en al Zijn weldaden deelachtig maakt. Onze zaligheid hangt dus af van ons verhouden tot de wet!
En het zijn binnen de grens van de wet luistert scherp. Er zal geen tittel noch jota van de wet vallen. Gods ogen zien scherper dan onze ogen, zodat verbloemen of ontkennen van de overtreding zinloos is. In moderne termen: Gods computer heeft geen ‘undo-knop’, ‘knipinstrumenten’, of andere digitale foefjes om onszelf mooier te laten overkomen. God handhaaft zijn wet tot in het kleinste detail. Alles wat we gedaan, gedacht
en nagelaten hebben, moeten we verantwoorden. Hij velt een rechtvaardig oordeel.
Zo blijft het kardinale punt dit wat ik reeds eerder postte
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 54#p903854
Onze zaligheid hangt van 1 ding af: van een waar geloof in Jezus Christus. Het zal u misschien enigzins onwelgevallig in de oren klinken maar er zijn nogal wat manieren waarop God de Heilige Geest zondaren tot Jezus brengt.
A: Sommigen worden schielijk, in korte tijd overgebracht. B: Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis. C: Sommigen op evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van den Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel, en de zoetigheden van de evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben om aan hun zonden en verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het evangelie, en zij ontvangen Jezus met blijdschap. D: sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door het gezicht van waarheden: in bedaardheid zien zij hun zondige en ellendige staat buiten Christus. (...) Zij hebben niet vele smartelijke droefheid, ook geene verrukkende blijdschap, maar een genoegen in, een zoete goedkeuring van waarheden, zo ten opzichte van hun ellende, als ten opzichte van de zaligheid in Christus (...). E: sommigen worden bekeerd met vele wisselingen van droefheid, blijdschap enz. (...).
Brakel
Leer toch onderscheiden acht geven op de wegen Gods. God leidt al Zijn kinderen
niet op dezelfde wijze. De één wordt door een bitter Mara, en de ander door een
lieflijk Elim naar Kanaän geleid. Ja, soms zal God wel zulken, die het meest
buitensporig in de zonden geweest zijn, op het lieflijkst lokken en nodigen tot Zijn
gemeenschap, en hun niet meer gezicht van hun zonden en overtuiging geven, dan
zij nodig hebben om hen tot Jezus te brengen; ja van het begin hunner overtuiging
af het oog op Jezus en Zijn algenoegzaamheid doen vestigen, waardoor alle
naarheid wordt weggenomen. En anderen, die burgerlijk hebben geleefd, ja
godsdienstigen zedig waren, worden wel eens door zo'n nare weg geleid, dat ze als
het ware de spranken van de hel in hun consciëntie gevoelen. Waardoor de Heere
hun wil leren, dat het steunen op eigen gerechtigheid even verfoeilijk voor Hem is
als openbaar in de zonde te leven. Leert dan tot uw bemoediging de verscheidene
wegen Gods kennen.
Immens
Meent ge, dat elk een op een en dezelfde wijze uit de natuurstaat in de genadestaat komt? Neen, dat geschiedt op verscheidene wijzen. Met de één gaat het bard toe, en het is een barre noorden wind die er waait; met de ander gaat het zacht toe, 't is als het suizen van een zachte stilte, een liefelijke zuidenwind die hen bewaait; de een wordt als voorbij en door de hel gesleept, de ander wordt als voorbij en door de hemel geleid; de een geschiedt het met vele verschrikkingen en vervaarnissen, de ander met veel vrijmoedigheid en blijdschap. De Heere is vrij in Zijn doen".
Smytegelt
Heeft ieder die de droefheid naar God kent evenveel smart? Nee, er is diepe smart en minder diepe smart. Bij de wedergeboorte kent iedereen pijn, maar sommigen hebben erger pijn dan anderen.
Denk aan mensen die van nature onbuigzamer en hoogmoediger van aard zijn dan anderen. Zij vernederen zich niet zo gemakkelijk. Deze mensen moeten dieper verootmoedigd worden. Sommige mensen zijn groter overtreders geweest dan anderen. Hun droefheid zal groter zijn en in overeenstemming met de zonden die zij gedaan hebben.
In het dagelijks leven moet bij sommige mensen de pus verwijderd worden met een naald, bij anderen moet dat gebeuren met een lancet. Zeer verdorven zondaren moeten zelfs verwond worden met de hamer van de wet.
De Heere heeft sommige zondaren bestemd voor een hogere dienst. Daartoe worden zij ook bekwaam gemaakt. Om uitnemende dienstknechten van God te worden, moeten ze ook diep verootmoedìgd worden. Het is Gods gewone weg om degenen die Hij bestemt om pilaren in Zijn Kerk te worden meer te louteren dan anderen. Paulus, de prins der apostelen, kende drie dagen dat hij niet at en dronk. Hij moest als vaandeldrager Gods Naam dragen voor de heidenen. Daarom werd hij dieper doorboord met berouw.
Watson
U bent bevreesd, dat u nooit zulk een diep gevoel van uw zonde en schuld
gehad hebt als vereist wordt om tot Christus te kunnen komen.
Bedenk dan dat God niet iedereen dezelfde mate van werkingen schenkt. Sommigen geeft Hij een dieper gevoel van zonde en anderen minder, overeenkomstig de onderscheiden bezigheden, waartoe Hij hen roept.
Sommigen roept Hij tot het werk der ambtelijke bediening, en dezen behoeven een diepere bevinding. Want veel zielen zijn aan hun zorg toevertrouwd, van welke taak zij rekenschap zullen moeten afleggen. Zij moeten de twijfelingen van velen opklaren, en moeten geoefend worden teneinde bekwaam gemaakt te worden voor hun ambt.
Anderen kennen niet zo’n diep gevoel van hun zonden vanwege de omgeving, waarin zij leven. Werden sommigen even diep geoefend als anderen, dan zouden de mensen, die bij hen wonen, hen voor volslagen krankzinnig aanzien; zij zouden hen niet kunnen verdragen en Gods Naam zou door deze atheïsten ontheiligd worden. Maar wat het gevoel der zonde betreft, vraag ik u, of u er ooit zóveel van gevoeld hebt, dat het u bracht tot een vernedering en verfoeien van uzelf?
Guthrie
Voorzover het ons geopenbaard is, bereidt God gewoonlijk de mensen voor door de wet en door enige voorafgaande gestalten, voordat zij tot Christus getrokken worden. Ik durf niet beslist zeggen, dat God geen gebruik maakt van Zijn koninklijk, soeverein recht, in de bekering van sommigen, wie God genade bewijst, zonder die zware, wettische overtuigingen, ja ik denk, dat Christus tot sommigen komt gelijk een ree of gelijk een welp der herten, springende op de bergen en huppelende op de heuvelen, met wie Hij zich niet houdt aan de regel, die Hijzelf gesteld heeft en die Hij uit de hel rukt, zonder die voorbereidingen, of dat Hij die tenminste plotseling werkt. Ik zie er niets bezwarends in, dat, evenals God in Zijn handelingen in de natuur vrij blijft in Zijn bedelingen, wij ook Zijn bedelingen in de genade niet kunnen navorsen. Dit is echter zeker, dat Hij nieuwe gebouwen opricht van ongeschikt en knoestig hout en het moet wel gering en onhandelbaar leem zijn, waarvan Christus, Die alle dingen nieuw maakt, geen vat der barmhartigheid formeren kan. De ene natuur of soort van schepsel in een ander te veranderen, zoals een leeuw in een lam, en te maken dat de wolf met het lam verkeert en de luipaard bij de geitenbok neerligt en het kalf en de jonge leeuw en het mestvee tezamen, en dat een klein jongske ze zal drijven, is het eigen werk van de Almacht, wat ook de voorbereidingen of de ongeschiktheid van zondaren is.
Rutherford
Vergelijk uw eigen gevoelens niet met die van andere mensen. Sta uzelf ook niet toe om ontmoedigd te worden, omdat u niet de intense droefheid of de levende vreugde bezit waar anderen van gewagen. God beveelt u niet te gevoelen zoals die en die. Hij smeekt dat u zich bekeert en gelooft. U moet zich richten naar Zijn Woord, en niet naar de verschillende gestalten en gevoelens van uw buurvrouw.
De Heilige Geest handelt met geen twee harten hetzelfde. Hij opent sommige harten met de zachtste aanraking van Zijn liefde. Anderen lijkt Hij open te rukken, als met een breekijzer of door opschrikkende oordelen.
Betwijfel niet de oprechtheid van wat in uw eigen hart leeft, omdat niemand anders precies hetzelfde heeft gehad. De Heere geeft geen voorschriften. Hij is soeverein. Hij zal u zalig maken zoals Hij verkiest. Weest dankbaar dat u zalig kúnt worden. Zie toe, dat u niet tegenspreekt en twijfelt, totdat de Heilige Geest u overgeeft om ‘ongevoelig te worden’.
Theodore L. Cuyler
‘Als de palmboom van Zeilan zijn vruchten voortbrengt, barst de bolster open met een knal die het bos doet schudden. Maar duizenden andere, gelijkwaardige bloemen, openen zich in de morgen zonder dat de dauwdruppels enig geluid horen. Even zovele zielen beginnen te bloeien in genade, en de wereld hoort noch wervelwind noch storm’.
Spurgeon