COVID-19

Herman
Moderator

Re: COVID-19

Bericht door Herman »

Valcke schreef:O ja? Het welzijn van jongeren en scholieren is dan niet meer van belang? Psychische problemen ook niet? Eenzaamheid ook niet? Zulke dingen hoeft het kabinet dus niet mee te wegen? Nu gaat het om de avondklok, maar dezelfde weging is nodig voor het wegen van andere maatregelen zoals sluiten van scholen, enzovoort. Keihard en keihard nodig! Het welzijn van de bevolking in brede zin is nog altijd veel belangrijker dan de R-waarde in de modellen van het RIVM.
De proportionaliteit van de maatregelen hangt sinds 15 maart 2020 maar van één factor af en dat is de beheersing van de epidemie. Ik kan er helaas niets anders van maken. Ik zou het ook graag anders zien om zeer veel redenen.
Overigens zie ik het verband tussen een avondklok en de mogelijkheid om scholen open te doen of te houden niet. Die scholen zijn doorgaans van 09:00 tot 16:00 open. Dat jongeren 's-avonds niet kunnen feesten, daar ben ik geen minuut rouwig om.
Valcke

Bericht door Valcke »

Het ging mij om de manier van denken, niet om de avondklok. De manier van denken is idd enkel en alleen gericht op ‘controle’ over het virus. Daar moet verder alles voor wijken. Daarvoor sluiten we desnoods oud en jong op. Niet een maand of twee maanden, maar als het moet een half jaar of nog veel langer. Met alle hoop gevestigd op het vaccin als redmiddel. Dat is de menselijke wijsheid... maar er is een betere weg. Dat is geen roekeloosheid maar een weg waarbij niet controle op één staat, maar aanvaarding en de zorg voor elkaar...
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef:Je kunt je ook afvragen of die partij dan in het geheel de ernst van de situatie niet doorheeft. Als 80% van de bevolking een besluit draagt of droeg, maar je pleit dan nog steeds voor een memorie van toelichting, dan sta je enigszins naast de werkelijkheid zoals die door de rest beleefd wordt.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben tamelijk gezagsgetrouw, maar ik erger mij ook aan de slechte onderbouwing en gebrekkige maatschappelijke discussie en vooral over het slechte bestuur van de gezondheidszorg.
merel

Bericht door merel »

Valcke schreef:Het ging mij om de manier van denken, niet om de avondklok. De manier van denken is idd enkel en alleen gericht op ‘controle’ over het virus. Daar moet verder alles voor wijken. Daarvoor sluiten we desnoods oud en jong op. Niet een maand of twee maanden, maar als het moet een half jaar of nog veel langer. Met alle hoop gevestigd op het vaccin als redmiddel. Dat is de menselijke wijsheid... maar er is een betere weg. Dat is geen roekeloosheid maar een weg waarbij niet controle op één staat, maar aanvaarding en de zorg voor elkaar...
Hoezo wordt iedereen opgesloten? Niemand wordt opgesloten. Het staat iedereen vrij om tussen 4.30- 21.00 uur vrij buiten te bewegen. De jeugd mag nog volop in teamverband sporten, gaat deels weer naar school. Gezien de file waar ik vandaag in stond gaat een groot deel van de mensen ook nog gewoon naar kantoor.

Sommige leerlingen lopen door de crisis schoolachterstanden op. Dat is heel vervelend, maar ook niet onoverkomelijk. Het leven is niet altijd maakbaar en ook in je latere leven loopt het wel eens anders dan je vooraf had gedacht en krijg je te maken met ziekte, zorg, ontslag etc.

Ik las ergens iets over dat de avondklok het klussen in het huis zo lastig maakt. Dat valt best mee. Wij doen het inmiddels ook al een tijdje. Soms een beetje schipperen, maar ook niet onoverkomelijk.
Valcke

Bericht door Valcke »

Er is thans (vorige week) geen oversterfte meer, zo rapporteert het CBS. Het aantal overlijdens door COVID nu komt overeen met het aantal overlijdens door andere oorzaken (met name influenza) in andere jaren.

https://www.nu.nl/coronavirus/6117242/a ... iveau.html
parsifal

Bericht door parsifal »

Valcke schreef:Er is thans (vorige week) geen oversterfte meer, zo rapporteert het CBS. Het aantal overlijdens door COVID nu komt overeen met het aantal overlijdens door andere oorzaken (met name influenza) in andere jaren.

Laten we hopen dat het nog iets naar beneden gaat nu er geen echt influenza-seizoen is. De schattingen van de R-waarde van de Britse variant liggen nog steeds iets boven de 1. Als straks de meeste zeventigplussers zijn gevaccineerd wordt het wel weer belangrijker naar ziekenhuiscapaciteit te kijken. De zeventigplussers zijn nu een beetje de trage kanarie in de mijn. Met een paar weken vertraging krijg je informatie over hoe ernstig het was, maar ze dragen niet veel bij aan de verspreiding.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Vervolgde
Verbannen

Bericht door Vervolgde »

Valcke schreef:In het debat wordt terecht weer aangekaart dat de maatschappelijke effecten niet zijn meegewogen in de weging van de proportionaliteit van de maatregel (avondklok). De premier doet alsof dit een nieuwe vraag is terwijl dit nu juist de essentie als het gaat om de proportionaliteit; deze afweging ontbreekt dus opnieuw! Van der Staaij wijst er terecht op dat de Kamer wel vandaag hierover moet stemmen, terwijl deze informatie in de Memorie van Toelichting ontbreekt. Ik wees hier vanmorgen in een van mijn bijdragen al op. Het zou mij niet verbazen wanneer de SGP om deze reden opnieuw tegenstemt. (Ik ben benieuwd.)
Ik krijg de idee dat je ervan overtuigd bent dat dit een inhoudelijke opvatting van de SGP is, gedragen door inhoudelijke motieven. Dat begrijp ik niet zo goed. Voor mij is het evident dat het louter een politiek standpunt is om het verwijt te voorkomen dat de partij ingestemd zou hebben met een vaccinatieprogramma. De verkiezingen komen eraan!
Overigens kan ik uit het standpunt ook niet afleiden dat de partij voorstander zou zijn om alles open te gooien en als een soort Florence Nightingale tussen de levenden en de doden te gaan staan. Dat is nl. geen betere maar een fatalistische weg. Ook dat geeft een slecht verkiezingsresultaat.
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:De zeventigplussers zijn nu een beetje de trage kanarie in de mijn. Met een paar weken vertraging krijg je informatie over hoe ernstig het was, maar ze dragen niet veel bij aan de verspreiding.
Ik werk bij ouderen (zelfstandig wonend) en de meesten laten zich niet inenten, om uiteenlopende redenen.
Afgelopen najaar bijvoorbeeld zouden de min tachtigers een pneumokokkeninenting krijgen, tezamen met de griepprik.
Maar er bleken onvoldoende doses te zijn, zodat ze later nog een oproep zouden krijgen. Is niet gebeurd.
Ook zou de één hem wel krijgen, omdat zij 78 was, haar man niet, omdat hij 81 is.
Dat zorgt voor verbazing en ergernis.
Ook de priklokaties - voor de covid vaccinatie - en de wachttijden daar zorgen ervoor dat veel ouderen denken: laat maar.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Valcke

Bericht door Valcke »

Vervolgde schreef:Ik krijg de idee...
Ik voer liever geen discussie over wat jouw idee is bij wat ik schrijf.
Ik heb inhoudelijk genoeg aangereikt waar je eventueel op kunt ingaan.
Marco

Bericht door Marco »

Valcke schreef:Het ging mij om de manier van denken, niet om de avondklok. De manier van denken is idd enkel en alleen gericht op ‘controle’ over het virus. Daar moet verder alles voor wijken. Daarvoor sluiten we desnoods oud en jong op. Niet een maand of twee maanden, maar als het moet een half jaar of nog veel langer. Met alle hoop gevestigd op het vaccin als redmiddel. Dat is de menselijke wijsheid... maar er is een betere weg. Dat is geen roekeloosheid maar een weg waarbij niet controle op één staat, maar aanvaarding en de zorg voor elkaar...
Je doet hier wat je verderop verwijt.
Laatst gewijzigd door Marco op 20 feb 2021, 17:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Marco

Bericht door Marco »

Valcke schreef:Er is thans (vorige week) geen oversterfte meer, zo rapporteert het CBS. Het aantal overlijdens door COVID nu komt overeen met het aantal overlijdens door andere oorzaken (met name influenza) in andere jaren.

..met alle maatregels van toepassing en een influenzagolf die er dit jaar (mede door die maatregels) niet is.
Valcke

Bericht door Valcke »

Marco schreef:
Volgens mij heb je het even niet begrepen...

Een denkwijze kan door iemand overduidelijk worden uitgedragen, zoals in dit geval door OMT en kabinet. Dan is er niets mis mee om daarnaar te verwijzen. (En dat is toch echt een heel ander geval dan het geval waar jij naar verwijst.)
Marco schreef:

..met alle maatregels van toepassing en een influenzagolf die er dit jaar (mede door die maatregels) niet is.
Dat ontken ik niet.

Maar wanneer je dit doortrekt, kun je zover gaan in het 'controledenken' dat het goed zou zijn om ieder jaar in lockdown te gaan om te voorkomen dat influenza een voet aan de grond krijgt. Op die manier kunnen ieder jaar minstens enkele duizenden griepdoden worden voorkomen. Hup: scholen dicht, winkels dicht, iedereen thuiswerken. Waarom deden we dat andere jaren eigenlijk niet? :nonnon

(Waarmee ik dus niet zeg dat alle maatregelen nu maar opgeheven dienen te worden. Laten we de zaken echter wel in de juiste verhouding zien.)
Marco

Bericht door Marco »

Valcke schreef:
Marco schreef:
Volgens mij heb je het even niet begrepen...

Een denkwijze kan door iemand overduidelijk worden uitgedragen, zoals in dit geval door OMT en kabinet. Dan is er niets mis mee om daarnaar te verwijzen. (En dat is toch echt een heel ander geval dan het geval waar jij naar verwijst.)
'Overduidelijk' is een term die in discussies beter niet gebruikt kan worden. Verder zal ik er niet op in gaan.
Valcke schreef:
Marco schreef:

Dat ontken ik niet.

Maar wanneer je dit doortrekt, kun je zover gaan in het 'controledenken' dat het goed zou zijn om ieder jaar in lockdown te gaan om te voorkomen dat influenza een voet aan de grond krijgt. Op die manier kunnen ieder jaar minstens enkele duizenden griepdoden worden voorkomen. Hup: scholen dicht, winkels dicht, iedereen thuiswerken. Waarom deden we dat andere jaren eigenlijk niet? :nonnon

(Waarmee ik dus niet zeg dat alle maatregelen nu maar opgeheven dienen te worden. Laten we de zaken echter wel in de juiste verhouding zien.)
Het gaat mij er juist om, om de zaken in de juiste verhouding te zien. Nu het aantal overlijdens de afgelopen (korte) periode ongeveer overeen kwam met het aantal dat in een 'normaal' jaar met griep overlijdt, is de verleiding groot om te stellen dat het allemaal dan wel meevalt. Maar er is steeds een spanningsveld rond die maatregelen.

Overigens: ik denk dat we van dit alles ook rond influenza wel iets op kunnen pikken. Iets in de orde van: het is niet stoer om met griepverschijnselen 'gewoon' op kantoor te komen. Blijf dan óók thuis. Al zal er niemand overlijden (dat weet je niet) door jou stoere doorwerken, de productiviteit is er niet mee gebaat.
Valcke

Bericht door Valcke »

Marco schreef:Overduidelijk' is een term die in discussies beter niet gebruikt kan worden. Verder zal ik er niet op in gaan.
Ik had het over de doelstelling van en beweegredenen achter het overheidsbeleid. Iets wat verder totaal niet in discussie was. Laten we wel fair blijven. En verder laat ik het er ook bij.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ik meende dat @Valcke daar ook al eerder aan had gerefereerd, maar er werd net op de persconferentie door het RD een vraag gesteld of er ook kerkdiensten kunnen worden betrokken bij de proefevenementen. Ik meende dat @Valcke dat geen goed idee vond, omdat kerken vrijgesteld zijn van de maatregelen.

Minister De Jonge vond het echter een goed idee.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Plaats reactie