Stichting Heartcry

JolandaOudshoorn

Re: Stichting Heartcry

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
refo schreef:
Luther schreef:Bovendien zie ik als grootste geestelijke nood m.n. dat zo velen in onze kerken naar de eeuwigheid reizen zonder Borg.
Over generaliseren gesproken.

Overigens heb ik niet het idee dat dat als geestelijke nood wordt gezien.
Door wie wordt dat niet als gestelijke nood gezien?
En inderdaad, dit is generaliserend, omdat de feiten helaas voor zichzelf spreken. Ik ken althans geen gemeente binnen de Gereformeerde Gezindte waarin het grootste deel van de belijdende leden aan het Heilig Avondmaal deelneemt.
hmm, bij deze hoor ik dus niet meer tot de gereformeerde gezindte
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:hmm, bij deze hoor ik dus niet meer tot de gereformeerde gezindte
Luther kent deze gemeenten niet.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef:hmm, bij deze hoor ik dus niet meer tot de gereformeerde gezindte
Luther kent deze gemeenten niet.
:super Ah, ik snap hem, in dat licht gezien: je bent welkom hoor :)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Luther schreef:
refo schreef:
Luther schreef:Bovendien zie ik als grootste geestelijke nood m.n. dat zo velen in onze kerken naar de eeuwigheid reizen zonder Borg.
Over generaliseren gesproken.

Overigens heb ik niet het idee dat dat als geestelijke nood wordt gezien.
Door wie wordt dat niet als gestelijke nood gezien?
En inderdaad, dit is generaliserend, omdat de feiten helaas voor zichzelf spreken. Ik ken althans geen gemeente binnen de Gereformeerde Gezindte waarin het grootste deel van de belijdende leden aan het Heilig Avondmaal deelneemt.
Echt niet? :bobo
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
cjb
Contacteer:

Bericht door cjb »

HeartCry heeft hele goede vragen, maar op veel vragen ongereformeerde antwoorden!
Tegelijk is HeartCry een spiegel voor ons als kerk: Waar is de praktijk der godzaligheid in onze gezindte? Wie van u allen heeft Voetius gelezen? Of Ridderus (heiligmaking) of Andrew Gray (geestelijke strijd)?
Schitterende boeken! Ook laatst genoemde (Gray) spreekt overwinning op afzonderlijke zonden. Eerder is er door iemand opgeroepen om Hcr conferenties te bezoeken, daar ben ik geweest. Ik heb opnames geluisterd, etc., etc.. Laat ik dit zeggen: Paul Washer is niks op aan te merken. Op de Zuid Afrikanen wel, die hebben de theologie van W.Nee en A.Murray over de "automatic sanctification" teveel overgenomen en (grootste bezwaar) gekoppeld aan de vervulling met de Geest. Die zoals sommige stellen: na de wedergeboorte plaats vind.
Laat ik over Zac Poonen maar geen boekje open doen, want daar is binnen Hcr al heel veel discussie over geweest. Toch hebben ze hem uitgenodigd en dat werd Hcr niet in dank afgenomen. Goed, laten wij dus de nood die Hcr aanwijst serieus nemen, maar Hcr zelf wel liefdevol blijven vermanen opdat zij terug mogen keren tot de Bijbelse gereformeerde leer.

CJB
Democritus

Bericht door Democritus »

cjb schreef:Op de Zuid Afrikanen wel, die hebben de theologie van W.Nee en A.Murray over de "automatic sanctification" teveel overgenomen en (grootste bezwaar) gekoppeld aan de vervulling met de Geest. Die zoals sommige stellen: na de wedergeboorte plaats vind.
Welke Zuid Afrikanen? Er zijn er meerdere geweest. Op dit moment luister is een serie lezingen over het gebed van F. Carr daarin spreekt hij ook regelmatig over de vervulling van de Geest. Maar hij voegt er vaak nadrukkelijk aan toe dit is niet pinkster/charismatisch. Zijn uitleg is dat de verulling met Geest voorkomt uit een intieme liefdesrelaties met Jezus. Dit laatste is waar hij dan op focust. Ik kan daar weining verkeerd in zien.

E. Maritz vind ik lastiger te beoordelen. Omdat ik daar minder van gelezen en gehoord heb. Maar wat ik to nu toe ervan weet is dat hij wel meer de nadruk legt op de vervulling Geest welke na de wedergeboorte plaats zou moeten vinden. Maar dan gaat het er volgens mij om dat hij meer de bewuste gewaarwording hiervan bedoeld. Maar dat kan ik mis hebben.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
vogeltje

Bericht door vogeltje »

Zita schreef: ds. Meijer wordt nu inderdaad wat scherper, met name richting Arjans uitzending en het 'buiten de kerk' staan van Heartcry. Ik weet niet of het allemaal echt scherp zal worden. lievig.Ik zou me kunnen voorstellen dat de redactie van de Waarheidsvriend er op uit is om samenbindend binnen de Gereformeerde Bond actief te zijn, en in deze brievenronde vooral aan te sturen op wederzijds begrip en acceptatie. Maar dat zijn slechts vermoedens. Bovendien weet ik niet wat des redacties invloed in dezen is.
De laatste aflevering is erg scherp.
Zowel van kand A. C Baan als van ds W. Meijer.

Kand Baan schreef: '
Ik vind het verdrietig dat je iedere verantwoordelijkheid lijkt te ontlopen met betrekking tot de ongelovige binne de kerk. Neem jij er misschien genoegen mee dat het merendeel in jouw gemeente misschien bestaat uit schijnchristenen?...
Willem, voor Christus - in - de - gelovige heb jij mijns inziens te weinig aandacht en daardoor kom je ook niet echt toe aan een antwoord op het hedendaagse verval van de kerk.
Het is deze onzuiverheid van spreken, deze gedeeltelijk waarheid die míj zorgen baart en die een verklaring geeft voor de oppervlakkigheid en lauwheid onder de gelovige Neem bijvoorbeeld Paulus 'veelvuldige vermaningen tot een rein, heilig en onberispelijk leven als een verantwoordelijkheid van de gelovige. Je lijkt dit te vertekenen en speelt deze twee apsecten voortdurend tegen elkaar uit.'

Ds Meijer schrijft:
De bewogenheid tot onze kerk is juist voor mij de reden om in dienst van God binnen deze vervallen, zieke kerkhet Woord te bedienen. Met als doel: De eer van God.
Een herleving zal er komen op het Woord van het kruis... Juist wanneer in het zicht op onze rechtvaardige veroordeling de Heiland verkondigd wordt, gaat Hij des te meer schitteren en worden wij verbrijzeld voor Hem. Hiervan heb ik meer verwachting dan van appelbewegingen buiten de kerk, die na verloop van tijd weer verdwijnen. Het kan ook zomaar een radicale doperse beweging worden. Jouw visie op Rom 7 en 8 lijkt sterk op die van Menno Simons ( complete Works 262-263)' Wanneer er daarom bij jou niet alleen een emotionele bewogenheid maar ook een geloofsbewogenheid tot de kerk is, zou ik je dit nog willen meegeven: maak je theologiestudie af en laat je roeping bevestigd worden door Gods roep vanuit de vele (!) herderloze gemeenten.
freek

Bericht door freek »

Ik vond het eerlijk gezegd een treurige briefwisseling.
Cantate

Bericht door Cantate »

Inderdaad, Willem Meijer ging nergens op wat HeartCry nu echt beoogt in. Arjan Baan gaf de voorzetten wel, maar er werd niet echt inhoudelijk op ingegaan. Er werd meer langs elkaar heen gepraat. Jammer!
freek

Bericht door freek »

Cantate schreef:Inderdaad, Willem Meijer ging nergens op wat HeartCry nu echt beoogt in. Arjan Baan gaf de voorzetten wel, maar er werd niet echt inhoudelijk op ingegaan. Er werd meer langs elkaar heen gepraat. Jammer!
Nou ja, ik vond de bijdragen van beide kanten niet zo inhoudelijk. Dus om mijn opmerking te interpreteren als kritiek op Willem Meijer en als bijval voor Arjan Baan, gaat toch echt te ver.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

freek schreef: Nou ja, ik vond de bijdragen van beide kanten niet zo inhoudelijk. Dus om mijn opmerking te interpreteren als kritiek op Willem Meijer en als bijval voor Arjan Baan, gaat toch echt te ver.
Zo ging Dhr. Baan er ook helemaal niet op in, waarom hij niet via de kerk werkt, maar het buitenkerkelijk doet...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:
freek schreef: Nou ja, ik vond de bijdragen van beide kanten niet zo inhoudelijk. Dus om mijn opmerking te interpreteren als kritiek op Willem Meijer en als bijval voor Arjan Baan, gaat toch echt te ver.
Zo ging Dhr. Baan er ook helemaal niet op in, waarom hij niet via de kerk werkt, maar het buitenkerkelijk doet...
Waarom moet de ene organisatie het altijd via de andere organisatie doen?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Gian schreef:
Daar de kerk een instelling Gods is.

Heartcry is een instelling Baans.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gian

Bericht door Gian »

Bert Mulder schreef:
Gian schreef:
Daar de kerk een instelling Gods is.

Heartcry is een instelling Baans.
Overal waar Gods kinderen bijeen komen, daar is een deel van de Gemeente bij elkaar. Of een kerkverband dat nu organiseert of Arjan Baan maakt niet uit. De kerk als organisatie is niet door God ingesteld, dat zeggen ze in Rome.
Het nieuwe testament spreekt nergens meer over kerk of gemeente. Wel over Gemeente.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
vogeltje

Bericht door vogeltje »

freek schreef:Ik vond het eerlijk gezegd een treurige briefwisseling.
Wat is er zo treurig?
Ze zitten allebei op een ander spoor.
Denken anders over heel veel dingen, hebben andere uitgangspunten en denken verschillend
over heiliging en opwekking.
Is treurig, ja je hebt wel gelijk.
Door zo'n briefwisseling zie je dat ineens zwart op wit staan.
Plaats reactie