Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

JolandaOudshoorn

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door JolandaOudshoorn »

Oude Paden schreef:
Ariene schreef:
Oude Paden schreef:Maar ondanks het feit dat ik het zelf mis, is het toch mijn overtuiging dat velen zich bedriegen. Ik wil niet oordelen, dat komt ons niet toe. Maar het gaat vaak allemaal over GEVOEL. En gevoel is niet wezenlijk! Het gaat om de toepassing in ons hart. En als Gods Geest toepast dan is het een krachtig werk.
Ik hoop van harte dat ik dit ook verkeerd begrijp....

Je schrijft "Ondanks het feit dat ik het zelf mis"
Hoe kan je mensen "beoordelen" als je zelf niet weet wie God voor jou is?
Ds. Simons(?) zei het zo mooi! "Een kind van God let op het kleine"
God werkt! Het grote wonder daarvan zie ik hier onder mijn eigen dak!
En werkelijk, het is geweldig om dat van zo dichtbij mee te mogen maken!

En let wel, geloof is niet een gevoel, maar er is geen geloof zonder gevoel!!

Toen ik in moeilijkheden zat, en de zorgen mij veel werden, hoorde ik op R.O. zingen.

"Maar de Heer zal uitkomst geven,
Hij die daags Zijn gunst gebied.
'k Zal in dit vertrouwen leven,
en dat melden in mijn lied.

Dan is dat niet een simpel geloven van de tekst.
De tekst kwam binnen in mijn hart, verwarmde en gaf kracht!

Zo is God!

Wij moeten meer praten met andere mensen, en niet over andere mensen.
Ik wil echt niemand beoordelen! Maar ik vind wat jij zegt toch gevaarlijk.
Steeds zullen we ons moeten afvragen, Is Christus onze Borg voor de onze grote schuld!
Niet, dit verwarmde en dat geeft kracht...hoe waar het ook kan zijn.
Het is m.i. zo'n groot gevaar elkaar hierin op te bouwen.

Ik denk ook welleens: Kan je als niet bekeerde wel meedoen in deze discussie?
Dat is voor mij ook erg moeilijk. Je krijgt al snel te horen: Waar praat je over? Je kent het toch niet!
Ik snap dat wel, maar toch probeer ik vanuit mijn overtuiging mee te forummen.
Je bouwt niet op je ervaring of bevinding, OP. Maar dat zijn wel de dingen die het kunnen bevestigen. Om dat uit te leggen? Onmogeljk! Dat moet je zelf ervaren en zelf ondervinden. Het zou hetzelfde zijn als iemand mij probeerde te laten voelen wat voor geweldig gevoel het is om met een parachute uit het vliegtuig te springen en dan een enorm gevoel van vrijheid ervaart. Ik denk dan, het zal wel, je overdrijft. Alleen als ik het zelf meemaak, zal ik weten wat het is.
zo is het ook met de geestelijke dingen. we kunnen heel veel ervaringsdeskundigen (oudvaders) erbij halen, als je zelf niet weet wat het is, zal je de uitspraak van Ariene nooit kunnen begrijpen. Ik hoop van ganse harte OP dat je dat zelf spoedig zult ervaren en ook de uitspraak van Ariene dan zal begrijpen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Ariene

Bericht door Ariene »

OP,

Wat verwacht jij?
Waar wacht je op?
Wat is geloof volgens jou?

De Heere wil in ons wonen en werken.
Daar komt hoe dan ook gevoel bij.

De basis van mijn geloof zijn drie woorden "Het is volbracht"
Ik geloof, omdat God mij het geloof gegeven heeft en de zekerheid in mijn hart gewerkt heeft.

Daarnaast wil Hij ons ook ons sterken, en dat mogen we ook voelen.

Dat voel ik soms doordat ik mijn zonden zo uitgestald voor me ziet...
Maar soms ook door de toepassing van onze trouwtekst
"De eeuwige God zij u een woning, en van onder eeuwige armen"
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De leus is: dankbaar zijn wat je hebt. Kijken wat voor goeds er vanuit de kerken gedaan word! Nee, het gaat om ontdekkende genade wie en wat we zijn voor God.
Het was niet mijn intentie om aan te geven hoeveel goeds er uit de kerken worden gedaan, want daar schiet nog een hoop aan te kort (zonder negatief over de kerken te willen zijn, we mogen ook dankbaar zijn dat op zoveel plaatsen het evangelie op een bijbelgetrouwe wijze word verkondigd). God werkt niet dankzei ons als kerken, maar ondanks onze zonden en tekortkomingen.
Om een roepen vanuit de diepte, niet vanuit de hoogte. We zouden diepe smart moeten hebben over de lauwheid onder de kerkmensen (ook ik!) Maar laten we niet worden meegesleurd in een hOPEN dat er goed werk van de Heere onder gevonden word.
Als het een werk Gods is dan komt het openbaar! Krachtig! Gods werk is geen half wer. Daar ben ik van overtuigd.
Leg de gelijkenis van het onkruid er eens naast:

Matthéüs 13
28 En hij zeide tot hen: Een vijandig mens heeft dat gedaan. En de dienstknechten zeiden tot hem: Wilt gij dan, dat wij heengaan en datzelve vergaderen?
29 Maar hij zeide: Neen, opdat gij, het onkruid vergaderende, ook mogelijk met hetzelve de tarwe niet uittrekt.

Als je aangeeft dat God's werk onmiddelijk krachtig openbaar komt, is dat in tegenspraak met deze gelijkenis. Hier gebied Christus zijn dienaren om uit te kijken met het uitrukken, omdat onkruid en het werk God's in het begin zeer moeilijk te onderscheiden zijn.
Maar ondanks het feit dat ik het zelf mis, is het toch mijn overtuiging dat velen zich bedriegen. Ik wil niet oordelen, dat komt ons niet toe. Maar het gaat vaak allemaal over GEVOEL. En gevoel is niet wezenlijk! Het gaat om de toepassing in ons hart.
Volgens Jonathan Edwards is er geen geloof zonder gevoel, maar inderdaad wel gevoel zonder geloof. Als je aangeeft er bang voor te zijn dat velen zich bedriegen, er is zeker een geloof dat op het eigen geloof rust in plaats van als een zondaar op Christus te rusten. Maar ik ga niet met je mee als je daar van te voren al van uit gaat bij jonge gelovigen. Laten we daar helemaal voorzichtig mee zijn als we zelf nog niet willen dat Christus Koning over ons is, en niet voor Hem willen buigen. Moge de Heere onze jongeren tot een voorbeeld voor allen doen zijn, zoals Paulus schrijft aan Timotheus: een voorbeeld der gelovigen in woord, in wandel, in liefde, in den geest, in geloof, in reinheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Ik wil echt niemand beoordelen! Maar ik vind wat jij zegt toch gevaarlijk.
Steeds zullen we ons moeten afvragen, Is Christus onze Borg voor de onze grote schuld!
Niet, dit verwarmde en dat geeft kracht...hoe waar het ook kan zijn.
Het is m.i. zo'n groot gevaar elkaar hierin op te bouwen.

Ik denk ook welleens: Kan je als niet bekeerde wel meedoen in deze discussie?
Dat is voor mij ook erg moeilijk. Je krijgt al snel te horen: Waar praat je over? Je kent het toch niet!
Ik snap dat wel, maar toch probeer ik vanuit mijn overtuiging mee te forummen.[/quote]

Je bouwt niet op je ervaring of bevinding, OP. Maar dat zijn wel de dingen die het kunnen bevestigen. Om dat uit te leggen? Onmogeljk! Dat moet je zelf ervaren en zelf ondervinden. Het zou hetzelfde zijn als iemand mij probeerde te laten voelen wat voor geweldig gevoel het is om met een parachute uit het vliegtuig te springen en dan een enorm gevoel van vrijheid ervaart. Ik denk dan, het zal wel, je overdrijft. Alleen als ik het zelf meemaak, zal ik weten wat het is.
zo is het ook met de geestelijke dingen. we kunnen heel veel ervaringsdeskundigen (oudvaders) erbij halen, als je zelf niet weet wat het is, zal je de uitspraak van Ariene nooit kunnen begrijpen. Ik hoop van ganse harte OP dat je dat zelf spoedig zult ervaren en ook de uitspraak van Ariene dan zal begrijpen![/quote]

Het gaat er m.i. niet om om oudvaders als ervaringsdeskunfdigen te gebruiken. Je moet ze juist gebruiken voor onderwijs op de weg. Als middels om jezelf te ontdekken aan dwaalwegen, en om de weg verklaard te vinden (onder de bediening van de Heilige Geest) tot Christus
Oude Paden

Even voor de duidelijheid...Ik stel niet dat geloof zonder gevoel gaat.
Ik ben bang dat het veel gaat functioneren als grond.
Ariene

Bericht door Ariene »

[quote= "Oude Paden"]Het gaat er m.i. niet om om oudvaders als ervaringsdeskunfdigen te gebruiken. Je moet ze juist gebruiken voor onderwijs op de weg. Als middels om jezelf te ontdekken aan dwaalwegen, en om de weg verklaard te vinden (onder de bediening van de Heilige Geest) tot Christus[/quote]

Maar OP, Wat heb jij dan t.n.t. van ze geleerd?
Ariene

Bericht door Ariene »

Oude Paden schreef:Even voor de duidelijheid...Ik stel niet dat geloof zonder gevoel gaat.
Ik ben bang dat het veel gaat functioneren als grond.
OP,

Voor de duidelijkheid: Gevoel is geen grond!
Maar gevoel is ligt wel besloten in het geloof en een leven dicht bij de Heere
Lees alleen de psalmen maar!

Jij ben bang dat het teveel gaat functioneren als geloof.
Dan zou ik zeggen met de dordtse leerregels.

Wanneer er in het leven van diegene niets op wijst dat hij of zij geen kind van God is, geloof het dan!
En vergeet daarbij het leven van David, Salomo,Jakob enz. niet.

En echt OP, Wat Jolanda zegt kan ik alleen maar beamen.
Wanneer de Heere persoonlijk in je hart komt, zal ook jij alles anders zien.
En misschien ook wel dat je dacht dat het heel anders moest...
Oude Paden

Ariene schreef:
"Oude Paden" schreef:Het gaat er m.i. niet om om oudvaders als ervaringsdeskunfdigen te gebruiken. Je moet ze juist gebruiken voor onderwijs op de weg. Als middels om jezelf te ontdekken aan dwaalwegen, en om de weg verklaard te vinden (onder de bediening van de Heilige Geest) tot Christus
Ik weet, het is diepingrijpend: Dat ik buiten Christus leef en geen waarlijke behoefte voel om van mijn zonden verlost te worden! Dat ik de kenmerken mis van het leven der genade die in ieder die God opzoekt openbaar komen. Laten we eerlijk voor onzelf blijven, zonder een lijdelijk standpunt te propageren. Want ook dat leer ik van oudvaders: Dat IK de schuld ben! De grootste ellende is echter dat ik dit weet!, maar zonder dit toe te passen en toe te eigenen voor mezelf!
Ariene

Bericht door Ariene »

Oude Paden schreef:
Ariene schreef:
"Oude Paden" schreef:Het gaat er m.i. niet om om oudvaders als ervaringsdeskunfdigen te gebruiken. Je moet ze juist gebruiken voor onderwijs op de weg. Als middels om jezelf te ontdekken aan dwaalwegen, en om de weg verklaard te vinden (onder de bediening van de Heilige Geest) tot Christus
Ik weet, het is diepingrijpend: Dat ik buiten Christus leef en geen waarlijke behoefte voel om van mijn zonden verlost te worden! Dat ik de kenmerken mis van het leven der genade die in ieder die God opzoekt openbaar komen. Laten we eerlijk voor onzelf blijven, zonder een lijdelijk standpunt te propageren. Want ook dat leer ik van oudvaders: Dat IK de schuld ben! De grootste ellende is echter dat ik dit weet!, maar zonder dit toe te passen en toe te eigenen voor mezelf!
OP, hoe zie je het "toepassen n toeeigenen"

Juist deze dag laat het complete werk van Christus zo zien.
Hij droeg het kruis, de vloek!
Elke doorn aan Zijn kroon en elke knoop in de gesel, is een zonde door mij! gedaan. Afschuwelijk!

Christus zegt " gij vrouwen, ween niet om mij, maar om uw kinderen"

Ik ben zelf om te huilen, verloren door de zonden en misdaden!

Maar Christus vervolgt Zijn weg, wordt gekruisigt en sterft!
Het voorhangsel scheurt! O, eeuwig wonder.

"Het is volbracht"
En daarom mag ik zingen "Zijn Naam zal eeuwig eer ontvangen!

OP, waarom lees jij de oudvaders
waarom lees je de bijbel
waarom ben je op RF
Waarom ga je naar de kerk?

Vergeet niet dat God het is die jou leidt!
henriët

Bericht door henriët »

Oude Paden, ik geloof dat ik je aan de ene kant wel begrijp, maar begrijp je niet in wat voor een nood je bent.....
wij allen moeten sterven: Roep Hem dan aan!!! Wat wil je nu.. nog meer voelen of wat verwacht je dat bekering is?
Geloof gaat niet buiten gevoel om. Niet om daar de grond van te maken, maar echt, jij vind het 'eng' als mensen over gevoel hebben, ik vind het 'eng'als je gaat praten zonder gevoel.

(sorry dat ik me niet goed verwoorden kan... wellicht spreken we elkaar nog eens in de chat)
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Oude Paden

henriët schreef:Oude Paden, ik geloof dat ik je aan de ene kant wel begrijp, maar begrijp je niet in wat voor een nood je bent.....
wij allen moeten sterven: Roep Hem dan aan!!! Wat wil je nu.. nog meer voelen of wat verwacht je dat bekering is?
Geloof gaat niet buiten gevoel om. Niet om daar de grond van te maken, maar echt, jij vind het 'eng' als mensen over gevoel hebben, ik vind het 'eng'als je gaat praten zonder gevoel.

(sorry dat ik me niet goed verwoorden kan... wellicht spreken we elkaar nog eens in de chat)
Henriet: Ik begrijp wel wat je bedoeld. Natuurlijk heb ik ook gevoel. Ook ik ben wel eens ongerust. Ook ik huil wel eens tijdens een dienst. Ook ik ken emotie. Maar ik weet dat dit niet het wezenlijke is. Het is emotie over de zonde of over de straf die God op zich nam, maar geen oprechte droefheid dat ik God vertoorn, en dat geen droefheid dat ik Christus mis als Borg voor Mijn schuld. Ik mis de toepassing door Gods Geest!

Het is zo belangrijk om jezelf te onderzoeken en doorzoeken! Het is of een gegronde hoop of een een ongegronde hoop. En wat ik zo belangrijk vind is om zo'n gegronde hoop bevestigd te zien door de krachtige werking van Zijn Geest. Dat Christus toegepast en noodzakelijk word. Niet om emotie te zien. Niet om ervaringen met elkaar te bespreken. Maar om vanuit een gegronde hoop te spreken over het werk van een drieenig God
henriët

Bericht door henriët »

Oude Paden schreef:
henriët schreef:Oude Paden, ik geloof dat ik je aan de ene kant wel begrijp, maar begrijp je niet in wat voor een nood je bent.....

Henriet: Ik begrijp wel wat je bedoeld. Natuurlijk heb ik ook gevoel. Ook ik ben wel eens ongerust. Ook ik huil wel eens tijdens een dienst. Ook ik ken emotie. Maar ik weet dat dit niet het wezenlijke is. Het is emotie over de zonde of over de straf die God op zich nam, maar geen oprechte droefheid dat ik God vertoorn, en dat geen droefheid dat ik Christus mis als Borg voor Mijn schuld. Ik mis de toepassing door Gods Geest!

Het is zo belangrijk om jezelf te onderzoeken en doorzoeken! Het is of een gegronde hoop of een een ongegronde hoop. En wat ik zo belangrijk vind is om zo'n gegronde hoop bevestigd te zien door de krachtige werking van Zijn Geest. Dat Christus toegepast en noodzakelijk word. Niet om emotie te zien. Niet om ervaringen met elkaar te bespreken. Maar om vanuit een gegronde hoop te spreken over het werk van een drieenig God
dank voor je antwoord, ik ga er nu liever niet op in via het forum, je krijgt een pb.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

Oude Paden schreef:

OHH OP,

Je klinkt als een wiskunde leraar!

Wanneer je in jezelf blijft graven zal je God nooit vinden!
Kijk omhoog, naar het kruis!

Jij vestigt liever geen hoop, dan een "schijnbare"ongegronde hoop?

Ik ben zo bang dat je zo blijft "wachten"
Terwijl ik zeker wist dat God in mij begonnen was zei ik tegen mijn ouders
"ik vind het nog wel moeilijk om te begrijpen wat De dood van Christus nu allemaal voor mij betekend"
Mijn ouders begrepen dit en zeiden dat dat ook allemaal niet tegelijk komt.

Nu na een aantal jaren wordt dat alleen maar onbegrijpelijker.
Maar het lied spreekt steeds meer
"Leer mij o Heer uw lijden recht betrachten
In deze zee verzinken mijn gedachten!"

ook ervaar ik thuis nu dat God aan het werk is, maar dat er gezegd wordt, ik durf het niet te geloven,
want ken ik mijn zonden wel diep genoeg?
terwijl ik zie en merk dat er zo'n verandering plaatsgevonden heb.

OP. Laat God niet te lang op je wachten!
Hij wacht al zo lang...

Ik zal voor je bidden!
Oude Paden

Ik waardeer werkelijk jullie postings, openheid en oprecht meeleven.
Ik stop even met posten en laat het geschrevene eens rustig bezinken.
Ik hoopr er daarna nog wel weer op terug te komen
Ariene

Bericht door Ariene »

Oude Paden schreef:Ik waardeer werkelijk jullie postings, openheid en oprecht meeleven.
Ik stop even met posten en laat het geschrevene eens rustig bezinken.
Ik hoopr er daarna nog wel weer op terug te komen
Is goed en heel begrijpelijk!

Ik wens je van harte Gods zegen toe!

en als ik je nog iets mag aanraden:
Lees dan eens "Komen tot Jezus Christus" van John Bunyan

(Als je dat nog nooit gedaan heb)
Gesloten